Facelift ulkoinen ovenkahva

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En loppukesällä enkä syksyllä kiinnittänyt huomiota tähän asiaan, mutta nyt talvella ihmettelin yhtä asiaa.

Kuskin puolen takaoven kahvan väliin kertyi jäätä, jolloin oven aukaisun jälkeen kahva jäi takaosasta hiukan koholle. Raaputin jäät pois ja sillä selvä. Kun tätä toistui aina silloin tällöin, niin ihmettelin miksi niin ei käy muille oven kahvoille.

Tarkemmin kahvaa tutkittuani ja vertailutani niitä muihin niin kahvassa on selvä pieni välys eli klappi. Avausmekanismi ei vedä kahvaa kunnolla takaisin kiinni runkoon, jolloin sinne jää pieni rako johon sulanut lumi jättää hyvin uhuen jääkerroksen ja se sitten aukaisun jälkeen korostaa tuota että kahva jää vähän koholle.

Tarkasti kahvaa tutkiessa siinä on muutaman millin klappi, kun sitä alkaa vetämään auki. Muissa ovissa ei ole, vaan tuntee heti "vastuksen". Ovi kyllä aukeaa ihan moitteetta, mutta eihän sen aukaisun "tuntuma" ole samanlainen muiden ovien kanssa.

Enpä sitten tiedä mikä siinä on syynä tähän. Vielä en ole käyttänyt koko kahvaa irti, jotta näkysikö mitään selvää syytä. Täysin en myöskään tiedä minkälainen mekanismi tuossa kahvassa on, kun kyseessähän on tämä facelift mallin kahva, joka on erilainen kuin alkupään malleissa. Lukkomodulissahan on tanko, joka lähtee ylöspäin. Sitten tämä kahva liikkuu takaosastaan suoraan ulospäin ovipellistä katsottuna. Joten jonkinlainen nivelhän siellä täytyy olla, joka muuttaa kahvan vaakasuuntaisen liikkeen ylöspäin suuntautuvaksi. Tuo klappi on niin löysän tuntuinen että aivan kuin kahvasssa oleva vetokieleke tmv. olisi kulunut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Pystytangossa on säätö lukkolaitteen päässä
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja petrisa »

pvdriver kirjoitti:
To Maalis 26, 2020 11:47
Pystytangossa on säätö lukkolaitteen päässä
Sehän siellä on. Voisikohan tuo olla liian löysällä eli tanko liian pitkänä. Tätä itse olen epäillytkin, mutta ajattelin kysäistä täältä, että onko jotain muuta "tyyppivikaa" kahvan osalta.

Enpä nyt muista, että pääsikö tuohon tangon muoviseen lukitusklipsiin käsiksi ihan vain oviverhoilun irroittamalla vai jääkö ikkuna tai ikkunan kehys eteen :roll:
Oviverhoilun irroitus ei ole paha homma, mutta mikäli pitää purkaa edestä pois ikkuna ja sen mekanismi, niin sitten työtä riittää jo enemmän... :(

Onneksi ei nyt sillä tavalla mitenkään haittaa, kun ovi aukeaa kahvasta ihan mukisematta ja on ollut tuommoinen siitä asti, kun auton ostin viime kesänä. En vain siihen aiemmin niin huomiota kiinnittänyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ahrenberg
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 23, 2010 22:29

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja Ahrenberg »

Itsellä sama juttu, mutta ei enää ulkopuolinen kahva toimi ollenkaan. Tänä "talvena" klappi tuli ja paheni.
Huomenna voisi sisältä purkailla ja tutkia.

Jos jollain enemmän infoa, niin kaipaillaan. Kiitos.
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Ei jää ikkuna tms. eteen, selviää pelkällä oviverhoilun irroituksella.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Ahrenberg
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 23, 2010 22:29

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja Ahrenberg »

Tänään availin oven verhoilun. Säädin pystyntangon kiinnikettä vähän alemmas. Kierteet näytti hyvältä muovikiinnittimessä. Ulkokahva taas rokkaa.
OJS
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 27, 2011 12:42

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja OJS »

Löytyisikö vinkkiä siihen, miten pystytangon alapään keltaista kiinnikettä säädetään. En oivaltanut ja omat kokeilut tuppaavat aina johtaa jonkin rikkoutumiseen... :oops:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja petrisa »

OJS kirjoitti:
To Huhti 22, 2021 19:32
Löytyisikö vinkkiä siihen, miten pystytangon alapään keltaista kiinnikettä säädetään. En oivaltanut ja omat kokeilut tuppaavat aina johtaa jonkin rikkoutumiseen... :oops:
Avataan muovikynnen avulla vapauttamalla lukitus. Sen jälkeen kiinnike halkeaa. Sitten asetellaan tanko oikeaan pituuteen eli kireyteen ja kiinnike painetaan kiinni niin että lukittuu tankoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
To Maalis 26, 2020 09:35
En loppukesällä enkä syksyllä kiinnittänyt huomiota tähän asiaan, mutta nyt talvella ihmettelin yhtä asiaa.

Kuskin puolen takaoven kahvan väliin kertyi jäätä, jolloin oven aukaisun jälkeen kahva jäi takaosasta hiukan koholle. Raaputin jäät pois ja sillä selvä. Kun tätä toistui aina silloin tällöin, niin ihmettelin miksi niin ei käy muille oven kahvoille.

Tarkemmin kahvaa tutkittuani ja vertailutani niitä muihin niin kahvassa on selvä pieni välys eli klappi. Avausmekanismi ei vedä kahvaa kunnolla takaisin kiinni runkoon, jolloin sinne jää pieni rako johon sulanut lumi jättää hyvin uhuen jääkerroksen ja se sitten aukaisun jälkeen korostaa tuota että kahva jää vähän koholle.

Tarkasti kahvaa tutkiessa siinä on muutaman millin klappi, kun sitä alkaa vetämään auki. Muissa ovissa ei ole, vaan tuntee heti "vastuksen". Ovi kyllä aukeaa ihan moitteetta, mutta eihän sen aukaisun "tuntuma" ole samanlainen muiden ovien kanssa.

Enpä sitten tiedä mikä siinä on syynä tähän. Vielä en ole käyttänyt koko kahvaa irti, jotta näkysikö mitään selvää syytä. Täysin en myöskään tiedä minkälainen mekanismi tuossa kahvassa on, kun kyseessähän on tämä facelift mallin kahva, joka on erilainen kuin alkupään malleissa. Lukkomodulissahan on tanko, joka lähtee ylöspäin. Sitten tämä kahva liikkuu takaosastaan suoraan ulospäin ovipellistä katsottuna. Joten jonkinlainen nivelhän siellä täytyy olla, joka muuttaa kahvan vaakasuuntaisen liikkeen ylöspäin suuntautuvaksi. Tuo klappi on niin löysän tuntuinen että aivan kuin kahvasssa oleva vetokieleke tmv. olisi kulunut.
NG9-5:n ovenkahvoissa on samaa ongelmaa talvella, kun on jäistä.
NG9-3:n faceliftaamattomassa ovenkahvassa (myös vm. 2008-2012 NG9-3CV:ssä) ei tuota ongelmaa ole.
Siinä yksi "huononnus" faceliftatussa mallissa. Toisaalta luulisi varaosatarjonnan olevan tulevaisuudessa parempaa tuolle "konsernikahvalle" kuin alkuperäiselle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itse olen tuon klapin jo aikaa sitten säätänyt kahvasta pois muuttamalla tangon asentoa lukkoon nähden. Tilanne parani kummasti. Ehkä yhden pykälän verran olisi voinut vielä säätää lisää.

Tämä Saabin faceliftin kahvahan on täysin sama kun Vectra C mallissa. Minusta se on paremman näköinen ulkoisesti kuin tuo vanhempi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Facelift ulkoinen ovenkahva

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
La Huhti 24, 2021 10:25
Tämä Saabin faceliftin kahvahan on täysin sama kun Vectra C mallissa. Minusta se on paremman näköinen ulkoisesti kuin tuo vanhempi.
Joo, ja sama kuin Inkussa, Cadillac BLS:ssä ja joissain "aidoissa" Korean Chevyissä.

Minustakin se näyttää paremmalta, mutta talvisin tuo vanhempi malli näyttää toimivan paremmin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin