1.8t Ohjaustehostin vonkuu ja neste vaahtoaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
VTurkki
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2020 20:55
Paikkakunta: Lohja

1.8t Ohjaustehostin vonkuu ja neste vaahtoaa

Viesti Kirjoittaja VTurkki »

Tuli tuossa vaihdettua pumpun stefa falskanneen tilalle. Vaihdoin myös O-renkaan säiliön ja pumpun väliltä vaikka ei öljyä vielä vuotanutkaan. Nesteet oli pikimustat moottoriöljystä, mutta ohjaus ja tehostin toimivat normaalisti kaikin puolin.
Tyhjensin myös sitten järjestelmän kontaminoituneesta nesteestä, eli paluuletku irti ja astiaan ja tulppasin säiliön putken. Käynnistin moottorin ja käytin ohjauspyörän ääriasennoissa, ja pian letkusta ei tullut enää tavaraa ja sammutin moottorin.
Pistin letkun takaisin kiinni säiliöön (tulppa tietysti ensin pois..) ja täytin säiliön piripintaan Comman CF11S/CF202:lla, vihreällä hydraulinesteellä. Käynnistin koneen ja sitä mukaa kun pinta säiliössä laski, lisäsin nestettä. Pinnan tasaannuttua kääntelin ohjauspyörää ääriasennoista toiseen. Tässä vaiheessa tehostimesta/järjestelmästä kuului voimakasta "urinaa" johtuen ilmeisesti runsaasta ilmasta, joka järjestelmässä oli ja joka sieltä pois pyrki. Tämä urina tuntui selvästi myös ohjauspyörässä. Tässä vaiheessa säiliössä oli havaittavissa kevyttä vaahtoamista ja urina vaimeni pikkuhiljaa pyöriä käännellessä.
Nyt viikonpäivät olen autolla ajellut, toki en muutamaa sataa kilometriä enempää, mutta urina ei ole poistunut ja neste vaahtoaa hyvinkin raivokkaasti. Pari kertaa neste kuohui vaahdoten olutmaisesti yli äyräiden auton ollessa tyhjäkäynnillä ja säiliön korkin ollessa auki. Liekö tässä vaiheessa nesteen pinta ollut laskenut alle rajan ja järjestelmä oli hörpännyt ilmaa enemmän? Lisäsin nestettä jopa hieman yli ylämerkin, jotta näin ei pääsisi käymään. Tällöin tietty nestettä hieman tihkui korkin välistä pihalle.
Ihmettelen tässä kovasti, miksi urina ei ota loppuakseen. Tokihan järjestelmään pääsi paljon ilmaa tyhjennyksen yhteydessä, ja sen tuleminen sieltä pois kestää tovin, mutta eniten tässä pelkään, onko tehostimen pumppu tai jokin muu järjestelmässä ottanut nokkiinsa toimintani kautta?
9-3 1.8t Vector SC BioPower Stage1 -08
Opel Vectra 1.8i HB -93
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 1.8t Ohjaustehostin vonkuu ja neste vaahtoaa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei saabissa mutta toisenmerkkisessä oli meillä tämmöinen: säiliössä oleva imuputki irronnut säiliön pohjalta kiinnikkeestä, painettu nimittäin tuo irronnut putki meillä volvossa takaisin kiinnikkeeseen kiinni.
Toinen mitä noissa ollut säiliön suodattimia muilla tukkeutunut jolloin uusi säiliö tilalle kun suodatinta ei saa volvossa irrotettua paluuputken sisältä.. Kuohasi kyllä pinta ja imi ilmaa systeemiin imuputki irti meillä aika kivasti. Kosteus korkin ympäriltä ulkopuolelta hävisi korkin kumitiivisteen ( noissa saa irtona) vaihdolla. Sama vihreä hydrauliikkaöljy noissakin alunperin on, meillä oli aiemmin joku laittanut atf niin heti kun huomattu on huuhdeltu systeemi ja puhtaat oikeat öljyt sisään.

Onko saabissa vastaavalla tavalla nostaen irrotettava imuputki säiliössä tai suodatin paluuputken välissä ei mulla hajua. Jos ei niin jättää tämän mun horinan väliin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
VTurkki
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2020 20:55
Paikkakunta: Lohja

Re: 1.8t Ohjaustehostin vonkuu ja neste vaahtoaa

Viesti Kirjoittaja VTurkki »

No nyt tuli vaihdettua uusi, ehjä korkki säiliöön. Vanhasta kun oli molemmat joku ruotsalainen vääntänyt molemmat kynnet säpäleiksi eikä korkki ollut millään tavalla tiivis.
No, ilmeisesti uuden ja tiiviin korkin aiheuttaman paineen seurauksena aiemmin säiliön ja pumpun väliltä vaihtamani Bilteman O-rengas osoitti heikkoutensa. Sitä myöten oli puoli konehuonetta vihriässä nesteessä ja öljyä sai lisätä ihan koko ajan, eikä tehostus oikein pelittänyt. Eli ei muutakun pumppu jälleen irti ja säiliön ja pumpun väliin uusi, selvästi paksumpi o-rengas tilalle. Samalla tuli huomattua kun säiliötä siinä ravisteli käsissään että siellä on joku irti. Taskulampulla tiiraillen se osoittautui irtonaiseksi sihdiksi, joka oli noin 2 euron kolikon kokoinen. Sitä irtolaista oli aivan mahdoton ajatellakin kiinnittävänsä mihinkään takaisin tai poistaa sitä säiliöstä ilman että säiliötä olisi halkaissut. No, järkeillen päättelin ettei kyseinen irtonainen sihti aiheuta siellä mitään. Vai aiheuttaako?
Joka tapauksessa pumpun kasaamisen ja kiinnittämisen jälkeen koeajolla ohjaus tuntui ja kuulosti pitkästä aikaa normaalilta eikä öljyä näyttänyt vuotavan mistään. Toivotaan että asia pysyy nyt näin :D Juuri tuossa lankomiehen kanssa puheltiin että aina täytyy jottain saabismia olla, että mahtaa Toyotakuskilla olla tylsä arki. :saab:
9-3 1.8t Vector SC BioPower Stage1 -08
Opel Vectra 1.8i HB -93
Vastaa Viestiin