Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vein cabben jarrujen vaihtoon, jossa selvisi, että siinä on kuulemma bensa-aeron jarrut (16").

Kun ei itsellä ole tietoa noiden diesel-Saabien historiasta, niin minkä kokoisia jarruja noissa 1.9TiD:eissä on ollut vakiona?

Onko niihin laitettu "randomina" 15" ja 16" jarruja, onko diesel-cabbessa ollut aina 16" jarrut, vai onko ne saanut tehtaalta tilattuna lisävarusteena?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Tuon perusteella 150hp diesel-avossa olisi samat, kuin b207r-moottorisessa.
https://saabwisonline.com/b4/9-3/2007/5 ... ers/front/
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kaks 2006 diisselii pihalla ja molemmat alustakoodin mukaan lähteny 16" jarruilla. Liekö kasvaneen painon takia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tetammi kirjoitti:
Pe Huhti 10, 2020 11:43
Kaks 2006 diisselii pihalla ja molemmat alustakoodin mukaan lähteny 16" jarruilla. Liekö kasvaneen painon takia.
Sitä minäkin aprikoin, mutta samalla mietin sitä, olisiko kaikissa 1.9TiD:eissä ollut nuo 16" jarrut.
Mutta ne onkin ainoastaan cabbessa.

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille 8)

Auto oli tosiaan eilen Holmbergilla jarrujen vaihdossa, koska katsastus lähestyy.
Kun menin hakemaan autoa, Holmberg kertoi, että siinä on samat jarrut kuin B207R:ssä.
Ihmettelin sitä, koska autossa on ollut alla talvirenkaina 16" vanteilla olevat Kumhot.

Ja tietääkseni tuohon meidän NG9-5:een ei saa alle 16" vanteita, joten siinä on kesä- sekä talvipyörissä 17".

Mutta nythän ne juttu selvisi tuosta WIS Onlinesta :D
TTiD:ssä on nuo 16"+ jarrut, joten siinä ei ilmeisesti sitten mahdukaan pyörimään 16" vanteet.

Ei tule hirveästi käytettyä tuota WIS Onlinea, kun on WIS ja EPC asennettuna kolmeen tietokoneeseen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Tavan wis:istä minäkin nuo katsoin, mutta on niin työlästä sieltä saada tietoja jaettua, niin linkkasin onlinen.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^^ Mahtuu 16"+ -jarrujen kanssa pyörimään 16" vanteet (olen testannut Saabin orkkisaluvanteilla ja jollain millälie tarvikevanteilla).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla oli farkku-TiD:ssä ne pienimmät jarrut, eli 15".
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:
Pe Huhti 10, 2020 15:07
^^ Mahtuu 16"+ -jarrujen kanssa pyörimään 16" vanteet (olen testannut Saabin orkkisaluvanteilla ja jollain millälie tarvikevanteilla).
OK, kiitos tiedosta.

Oletin, että kun tuossa NG9-5:ssa on sekä kesä- että talvipyörissä 17" vanteet ja laikat ovat aika lähellä vanteiden sisäreunaa, niin 16" vanteita ei voisi käyttää 16"+ laikkojen kanssa. Tuo taitaa riippua myös vanteiden ET-mitasta.

Kun kävin hakemassa tuohon cabbeen nuo aiemmin Opel Astrassa olevat 16" vanteet ja renkaat olin varma, että cabbessa on nuo 15" jarrut, joten 16" mahtuvat pyörimään alla. Kysyin myyjältä mikä on vanteiden ET, niin oli 39. NG9-3:ssa kun default-arvo on 41, niin kävin hakemassa pois. No onneksi mahtuvat pyörimään ja toimivat hyvin.

Offtopicia: ei kenelläkään sattuisi olemaan sähköisessä muodossa NG9-3:n navimankan infotainment -manuaalia?
Olisi kiva tietää, mitä tuo puheohjaus tekee tuossa mankassa ja mitä toimintoja sillä on.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen verran vielä, että ne jarrujen tuumanumerot viittaa siihen minkä kokoinen vanne mahtuu autoon niillä jarruilla. Mutta muistan lukeneeni foorumilta kokemuksia, joissa pienempikin on mahtunut riippuen vanteen mallista ja offsetistä. Se jarrujen tuumakoko siis ei ole jarrulevyn tai minkään muunkaan jarrun osan koko, vaan viittaa tehtaan määrittämään minimivannekokoon. On siis ihan normaalia, että 16” vanteilla varustetussa autossa on 16” vanteet.

Esim 16” jarruissa jarrulevyn halkaisija on 302 mm, eli n. 11,9 tuumaa, 17” jarruissa levy on vastaavasti 345 mm eli n. 13,6”.

Voisin kuvitella, että Saab on halunnut koolla 16”+ sanoa että jotkut 16” vanteet mahtuu mutta kaikki mallit ei välttämättä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

ttid aero ja on 16" talvivanteet alla,jarrut 314mm edessä. mahtuu ainakin ne pyörimään,jotkut dezentin vanteet.
Joku kipotin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuosta kuskin oven karmista selviää alkuperäisten jarrujen koodi->
Kuva

AA = 285mm
AB = 302 mm
AC = 314 mm
AD = 345 mm

TTiDissä on yleensä vakiona nuo 302mm AB-jarrut ja TTiD-Aerossa AC:t. Ilmeisesti avo-tidissä on myös AB:t vakiona. Jarrut voi kuitenkin olla vuosien varrella päivitelty isompiin. Spedellä on ollut edullinen 314 mm jarrujen päivityspaketti satuloineen, joten tuohon koodiin ei aina voi luottaa...

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
Su Huhti 12, 2020 09:19
Ilmeisesti avo-tidissä on myös AB:t vakiona.
Joo, niin on.

Autoa rekisteröitäessä Suomeen katsastusinssi unohti COC:tä tilattaessa ottaa kuvan auton "alustalaatasta". Vaimo oli juuri autolla liikenteessä ja lähetti mulle kuvan WhatsAppilla. Kaivoin sen esille, ja siellä lukee tosiaan jarrujen kohdalla "AB", eli ne jarrut siinä on vakiona.

Mitähän se "tarkastusnumero" tarkoittaa tuossa alustanumerossa? Onko kenelläkään mitään hajua?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kysymys dieselin (1.9TiD) jarruista

Viesti Kirjoittaja AZP »

VIN-koodin 9. merkki on jenkkiläisessä standardissa määritelty tarkistusmerkiksi, joka lasketaan muista VIN-koodin merkeistä tietyllä laskukaavalla. Tarkoitus on varmistaa että koodi on oikein, koska jos yksikin merkki koodissa menee pieleen, ei tarkistusmerkki täsmää. Randomilla ei siis voi keksiä alustanumeroa joka olisi kelvollinen. Samaa ideaahan käytetään suomalaisessa henkilötunnuksessa, jonka viimeinen merkki on tarkistusmerkki.

Tuo on tosiaan vaatimus vain Amerikassa, eli eurooppalaisissa autoissa tarkistusmerkki ei välttämättä täsmää ja netin VIN-dekooderi voi siksi valittaa että tarkistusmerkki on väärin vaikka koodi olisi kelpo.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin