-08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Touko 04, 2020 06:32
SS kirjoitti:
Su Touko 03, 2020 09:00
Olisiko vinkkejä ostopaikkoihin ja toimiviin laitteisiin. Itse kun olen vaihtoehtoja katsonut niin asennushilppeet rattiadaptereineen maksaa englannista tilattuna noin 100€ ja itse laite noin 300€.
aero kirjoitti:
Su Touko 03, 2020 10:25
Navigoottiradioihin liittyen, ootteko droidimankkoja ostellessa katselleet että millaisia elinkaarilupauksia niillä on? Meinaan kun siittä intternetin ylitte kuitenkin moni tykkää soitella spotifaita ja kattella niitä karttoja yms, niin missä vaiheessa niistä loppuu softatuki ja tietoturvapäivitykset?

Sen verran kokemuksen pohjalta, että neidon alfassa oli ostaessa kiinni droidimankka, joka ei ollut edes ihan kauheen vanha fyysisesti. Mutta henkisesti oli, sen verran iäkäs droidi sisällä että uutta spotifai-klienttiä ei saanut ja vanhan tuki oli jo vajaa spotifain itsensä päästä. Pääosin musiikki vielä suostui soimaan, mutta en minä sitä voinut toivoaksi sanoa.

Tiettyhän sitä radiota voi vaihtaa aina parin-kolmen vuoden välein niinkuin puhelimiakin nykyään vaihdellaan...
Niin "epäpatrioottiselta" kuin tämä vaikuttaakin, niin minä en menisi ostamaan sitä mankaa miltään brittiläiseltä myyjältä.
Viittasin tuohon sovitesarjaan, mankka voi tulla vaikka kiinasta jos hinta potentiaalisen ALV:n kanssa on linjassa ja takuuasiat pelaavat. Saattaa niitä sovitteitakin kiinasta saada, mutta tuo satasen setti nyt oli myyjän toimivaksi toteama. Kiinalaisten kanssa on se ongelma ettei heillä ole omakohtasta kokemusta asentamisesta eri automalleihin eivätkä osaa vastata mikä toimii ja mikä ei. Toki hyviä vinkkejä otetaan vastaan jos toimivat palikat on tiedossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Olisiko sinulla kuvaa tuosta kojetaulusta?
Olisi kiva nähdä millaiselta sellainen näyttää "livenä'", jos itsekin ostaisi sellaisen ja ruuvaisi kiinni.
[/quote]

Kuvaa en tähän osaa laittaa. Jos haluat niin voin vaikka whatsappiin siulle laittaa. Osahan on tuolta oriolta tilattu 120 e maksoi alessa. 470 e normaalisti. Olisin kyllä todella pettynyt jos tuohon alkuperäiseen hintaan olisin tuollaisen ostanu. Siinä siis harmaaksi maalattu se keskiosa ja mustat ne reunukset mukaanlukien se kromilista on musta.

Alkuperäinen olisi ollu 137 e. On tuo vähän hienompi kuin se. Minulle pääasia että on ehjä ja siisti.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ma Touko 04, 2020 10:18
Viittasin tuohon sovitesarjaan, mankka voi tulla vaikka kiinasta jos hinta potentiaalisen ALV:n kanssa on linjassa ja takuuasiat pelaavat. Saattaa niitä sovitteitakin kiinasta saada, mutta tuo satasen setti nyt oli myyjän toimivaksi toteama. Kiinalaisten kanssa on se ongelma ettei heillä ole omakohtasta kokemusta asentamisesta eri automalleihin eivätkä osaa vastata mikä toimii ja mikä ei. Toki hyviä vinkkejä otetaan vastaan jos toimivat palikat on tiedossa.
Katsopa tätä:
https://youtu.be/MVtlvovKozA

Tuo brittiläinen firma myy tuota mankkaa Android 8:lla, mutta esimerkiksi Aliexpressistä löytyy tuosta mankasta "päivitetty versio" Android 10:llä, joka on:
1) saman valmistajan
2) saman kokoinen, ja
3) samanlaisilla liitännöillä kuin tuo brittiläisen kauppiaan myymä mankka.

Itse asiassa tuon Android 10 -mankan liitännöitä ei näy Aliexpressin kauppiaan kuvassa, mutta kysyin sen häneltä jo etukäteen varmuuden vuoksi.

Meiltä hajosi eilen televisio, joten täytyy vissiin investoida ensin siihen ja sitten vasta tuohon mankkaan :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos rauta on samaa niin eiköhän tuohon saa sen Android 10:n laitettua, jos ei valmistajalta niin harrastajilta. Hinta näyttää kiinassa olevan ALV:n kanssa jopa kalliimpi. Jos siis on kyse tästä:
https://www.aliexpress.com/item/4000475368385.html

Alustavasti olen itse katsellut hieman tehokkaampaa ja 9" ei niin plug-and-play mallia.

Edittiä: Eipä ole sama laite, mikä se vastaava Alin laite oli?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ti Touko 05, 2020 19:13
Jos rauta on samaa niin eiköhän tuohon saa sen Android 10:n laitettua, jos ei valmistajalta niin harrastajilta. Hinta näyttää kiinassa olevan ALV:n kanssa jopa kalliimpi. Jos siis on kyse tästä:
https://www.aliexpress.com/item/4000475368385.html
Jep, taitaapa olla sama laite.
Siinä pitäisi olla samat liitännät ja saman kehikon pitäisi sopia siihen.

Muutamia muita vaihtoehtoja, joita laitoin kirjanmerkiksi Aliin:
https://www.aliexpress.com/item/-/32972 ... 2e0eLeE4vO
https://www.aliexpress.com/item/-/40001 ... 2e0eLeE4vO
SS kirjoitti:
Ti Touko 05, 2020 19:13
Alustavasti olen itse katsellut hieman tehokkaampaa ja 9" ei niin plug-and-play mallia.

Edittiä: Eipä ole sama laite, mikä se vastaava Alin laite oli?
Mulle sillä tehokkuudella ei ole väliä (toisin kuin esimerkiksi puhelimessa), kunhan navigointi ja popit toimii.
Niin, ja ei viitsisi maksaa lisää jollekin eurooppalaiselle välikädelle tuosta mankasta :roll:

Muutama klubilainen on asentanut autoonsa 9" näytöllä olevan laitteen, mutta se ei sitten ole enää plug'n'play, vaan vaatii
3D -printattuja sovittimia.

Niitä saisi sellaisellakin näytöllä olevia mankkoja, joiden pitäisi sopia 2DIN:in paikalle, mutta näyttö on sen verran suurempi, että tulisi jo osaksi yllä olevan ilmastointiritilän päälle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

SS kirjoitti:
Ti Touko 05, 2020 19:13
Jos rauta on samaa niin eiköhän tuohon saa sen Android 10:n laitettua, jos ei valmistajalta niin harrastajilta. Hinta näyttää kiinassa olevan ALV:n kanssa jopa kalliimpi. Jos siis on kyse tästä:
https://www.aliexpress.com/item/4000475368385.html
Tuohan olisi kätevä laite, kun tukee myös Applen Carplayta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Touko 06, 2020 06:03
SS kirjoitti:
Ti Touko 05, 2020 19:13
Jos rauta on samaa niin eiköhän tuohon saa sen Android 10:n laitettua, jos ei valmistajalta niin harrastajilta. Hinta näyttää kiinassa olevan ALV:n kanssa jopa kalliimpi. Jos siis on kyse tästä:
https://www.aliexpress.com/item/4000475368385.html
Jep, taitaapa olla sama laite.
Siinä pitäisi olla samat liitännät ja saman kehikon pitäisi sopia siihen.

Muutamia muita vaihtoehtoja, joita laitoin kirjanmerkiksi Aliin:
https://www.aliexpress.com/item/-/32972 ... 2e0eLeE4vO
https://www.aliexpress.com/item/-/40001 ... 2e0eLeE4vO
SS kirjoitti:
Ti Touko 05, 2020 19:13
Alustavasti olen itse katsellut hieman tehokkaampaa ja 9" ei niin plug-and-play mallia.

Edittiä: Eipä ole sama laite, mikä se vastaava Alin laite oli?
Mulle sillä tehokkuudella ei ole väliä (toisin kuin esimerkiksi puhelimessa), kunhan navigointi ja popit toimii.
Niin, ja ei viitsisi maksaa lisää jollekin eurooppalaiselle välikädelle tuosta mankasta :roll:

Muutama klubilainen on asentanut autoonsa 9" näytöllä olevan laitteen, mutta se ei sitten ole enää plug'n'play, vaan vaatii
3D -printattuja sovittimia.

Niitä saisi sellaisellakin näytöllä olevia mankkoja, joiden pitäisi sopia 2DIN:in paikalle, mutta näyttö on sen verran suurempi, että tulisi jo osaksi yllä olevan ilmastointiritilän päälle.
Toi linkkaamani vehje oli 16GB rammilla, UK:ssa 32 ja prossu on myös eri. Muuten kyllä melko vastaavia.

Tehokkaammassa raudassa pääpointtina pidempi elinkaari mahdollistaen uudempien Anrdoid versioiden päivityksen, olettaen että niitä joku tekee. Toki onhan se kiva jos samaan aikaan voi navigoida ja kuunnella rokkia. Hinnoissa ei ole mahdoton ero, mulla vaan on tässä hieman mennyt maku kiinasta tilaamiseen kun ei enää mikään tavara tunnu tulevan perille :( Toivottavasti on vaan tilapäistä,.

9" näyttöisissä se näyttöosa on korkeudeltaan melkolailla orkkissoittien korkuinen ja leveyssuunnassa menee pari milliä yli. Tuommoinen pinnasta irti oleva "leijuva" asennus kävi ekana mielessä, tai sitten laitteen kustomointi. Myipä nimimerkki upi täällä valmiitakin settejä.

Hinnnan ja asennuksen helppouden kannalta 2-DIN on kyllä helpoin ratkaisu ja tarjontaa on runsaasti eli sikäli kyllä fiksu vaihtoehto osti mistä hyvänsä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja upi »

Minulta saa näitä 9 tuumaisia valmiiksi kasattuina ja maalattuna näillä 3Dtulostetuilla osilla ja mukana myös can-adapteri.
Eli asennus on kylläkin plug and play ja kestää noin tunnin ja menoksi.
Linkki laitteeseen ja asennettuna autoon: https://drive.google.com/drive/folders/ ... hgBIO02u0_
Laite on 8 ytiminen ja 4 / 64 gigaa muistia Android 9 käyttis sisällä.
Asennus kuuluu kauppaan, jos tulee Espooseen.
Kyllä tuo 7 tuumainen "tiirailunäyttö" tekee hiluineen Saabin kojelaudasta Trabantin näköisen!
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

upi kirjoitti:
Ke Touko 06, 2020 23:02
Minulta saa näitä 9 tuumaisia valmiiksi kasattuina ja maalattuna näillä 3Dtulostetuilla osilla ja mukana myös can-adapteri.
Eli asennus on kylläkin plug and play ja kestää noin tunnin ja menoksi.
Linkki laitteeseen ja asennettuna autoon: https://drive.google.com/drive/folders/ ... hgBIO02u0_
Laite on 8 ytiminen ja 4 / 64 gigaa muistia Android 9 käyttis sisällä.
Asennus kuuluu kauppaan, jos tulee Espooseen.
Kyllä tuo 7 tuumainen "tiirailunäyttö" tekee hiluineen Saabin kojelaudasta Trabantin näköisen!
Mitäs tuollainen maksaisi?

Eikös sinulla ollut joku valmis ratkaisu NG9-5:eenkin?

Voisi jossain vaiheessa tosiaan investoida molempiin autoihin Android -mankat, mutta mieluusti laittaisi sen uusimman Android -version.
Tuossa aiemmin mainittiin, että tehokkaammalla raudalla olevalle mankalle voisi saada päivityksiäkin.
Itse olen taas todella skeptinen noiden mankkojen päivityksistä. Veikkaan, että ei niitä mikään taho päivitä, vaan pukataan markkinoille, ja sen jälkeen se on "herran haltuun" :wink: Näin se tuntuu olevan kaikkien Kiinan viritysten kanssa. Pitäisi olla joku Android One -ominaisuudella oleva mankka, johon voisi oikeasti saada päivityksiä.

Siksi itse laittaisin joko sellaisen mankan, johon luvataan päivitykset esim. seuraavan 2-3 vuoden ajan, tai sitten sen tällä hetkellä viimeisimmäin Android -version.

Edit: niin, ja se olisi myös mukavaa, jos saisi tuon Night/Black Panel -toiminnon toimimaan uudella mankalla, mutta se ei taida olla mahdollista :roll:
Niin, ja olisi hyvä, jos voisi käyttää auton omaa GPS -antennia mankan kanssa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja SS »

upi kirjoitti:
Ke Touko 06, 2020 23:02
Minulta saa näitä 9 tuumaisia valmiiksi kasattuina ja maalattuna näillä 3Dtulostetuilla osilla ja mukana myös can-adapteri.
Eli asennus on kylläkin plug and play ja kestää noin tunnin ja menoksi.
Linkki laitteeseen ja asennettuna autoon: https://drive.google.com/drive/folders/ ... hgBIO02u0_
Laite on 8 ytiminen ja 4 / 64 gigaa muistia Android 9 käyttis sisällä.
Asennus kuuluu kauppaan, jos tulee Espooseen.
Kyllä tuo 7 tuumainen "tiirailunäyttö" tekee hiluineen Saabin kojelaudasta Trabantin näköisen!
Tuo on kieltämättä siistein ratkaisu. Onko laite just kuvan näköinen, eli ei ole mitään navigointipainikkeita ruudussa? Saako esimerkiksi äänenvoimakkuutta muutettua muilla kuin rattipainikkeilla?

Entäpä toimiiko toi setti myös automaattivaihteisten kanssa? Jotkut rattinappiadapterit ei ilmeisesti kaikilta osin toimi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Täähän rupes kiinnostaa kun ei ilmeisesti niin hankalaa kuin yhtään asiaan perehtymättä voisi ehkä kuvitella. Tämän päivän mankka toimintoineen nostaa saapastelua uudelle levelille ja freesaa mukavasti tuota vanhaa kojelautaakin, tuo upin versio erityisen hieno toteutus.

Itse kaipailen eniten spotifyä ja navigointiin googlemapsia ettei tarttis puhelimella ronkkia...

Joitain mankkapäivityksiä näyttää maailmalta löytyvän, foorumilaisten android toteutuksia olis mielenkiintoista lukea...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:
Su Touko 24, 2020 08:42
Täähän rupes kiinnostaa kun ei ilmeisesti niin hankalaa kuin yhtään asiaan perehtymättä voisi ehkä kuvitella. Tämän päivän mankka toimintoineen nostaa saapastelua uudelle levelille ja freesaa mukavasti tuota vanhaa kojelautaakin, tuo upin versio erityisen hieno toteutus.

Itse kaipailen eniten spotifyä ja navigointiin googlemapsia ettei tarttis puhelimella ronkkia...

Joitain mankkapäivityksiä näyttää maailmalta löytyvän, foorumilaisten android toteutuksia olis mielenkiintoista lukea...
Sama juttu täällä, ja molempiin autoihin.
Tällä hetkellä mulla on asennettuna Parrotit molempiin autoihin. Cabbessa kuuluu popit Parrotista AUX-Iniin tulevalla piuhalla, NG9-5:ssa on erillinen bluetooth sovitin keskikonsolissa popeille. Mutta se puhelimen ropaaminen ei tosiaan ole herkkua.

Se olisi myös hyvä, jos saisi Night Panel -toiminnon noihin Android -radioihin, mutta sen taitaa ilmeisesti menettää mankan asennuksessa? :roll:

Itse haluaisin Wazen navigaattorin mankkaan, koska se varoittaa liikennevalvontakameroista ja on interaktiivinen (käyttäjät voivat ilmoittaa ruuhkista, tielle jääneistä autoista, poliisiratsioista, polttoaineiden hinnoista jne.). Pakko pitää se päällä Kehä I:stä ajaessa, koska tarkkuuden herpaantuessa (puhelut, keskustelut jne.) voi unohtaa jonkun kameran sijainnin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Omalla toivelistalla olisi Apple Carplay -tuki sekä tuki peruutuskameralle. Ymmärtääkseni jotkin Android -mankatkin puhuvat Apple Carplaytä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Onkos näitä androidmankkoja jo harrasteltu paikoilleen? :roll:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja SS »

Itse olen kohta 2 vuotta arponut ostaisiko upi:lta valmiin laitteen vai askartelisiko itse :mrgreen:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin