-08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vmv4
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 17:51

-08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja vmv4 »

Nyt alkoi kiinnostaa tuon nappularadion päivitys näytölliseen navi-malliin.
Onkohan kuinka mahdoton operaatio? Autossa on nyt cd-soittimella varustettu radio, jossa pieni näyttöruutu. Ja ilmeisesti tämä 7 kaiuttimen järjestelmä.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Onnistuu kohtuu helposti! Muutama adapteri,gps anteeni! Orkkis johtosarjassa pientä yhdistelyä. Tech tarvitaan myös naittamiseen.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
vmv4
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 17:51

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja vmv4 »

täytynee ainakin sitten yrittää saada muutos aikaiseksi. Pystyykös näillä uudemmilla -07-> vehkeillä ajamaan ilman radiota, vai täytyykö muutos tehdä heti techin lähettyvillä?


Jos jollain muuten on myynnissä kys. radiota niin saa tarjota!!
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja SS »

Pystyy ajamaan, radio ei ole kriittinen palikka. Jos radion vaikkapa vaihtaa johonkin muun merkkiseen ei Techiä tarvita.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Lainaan ketjua kun liippaa riittävän läheltä meikäläisen tilannetta. Eli olen vaihtamssa useampaa osaa tuohon kojelautaan mukaan lukien radio. Vaihdettava radio on orggis kuuden cd:n vaihtajalla käytetty neobrosilta ostettu eli tekillä varmaankin irroitettu.

Jos siis autolla voi ajaa ilman radiota niin syntyykös siinä jotain ongelmaa jos laitan tuon uuden paikoilleen jo etukäteen ennenkuin on tech saatavilla. Ilmeisestihhän se käytetty orggiskin pitää tuohon autoon naittaa?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eikö kannattaisi saman tien laittaa autoon Android -mankka, mihin saa handfreet, streamausohjelmat ja navigointiohjelmat?

Melkein mikä tahansa Android -mankka käy, missä on ISO-liittimet. Sen lisäksi tarvitsee sovitinjohdotuksen, jolla mankka kytketään rattipainikkeisiin ja alkuperäisen mankan liittimiin. Tämän lisäksi tarvitaan kehikko, jolla Android -mankka kiinnitetään alkuperäisen mankan kiinnitysreikiin, sekä peitelevy, jolla peitetään kojetaulun ja mankan saumakohta.

En ole vielä itse tehnyt tuota, mutta teen, kun saan autossa tehtyä muut tärkeämmät asiat kuntoon.
Tällä hetkellä orkkis-navimankkaan on kytketty Parrotin MKi9100, jolla pystyy streamaamaan musiikkia bluetoothin kautta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

No kannattaisi varmaan jos olis rahukkia ja käyttöä mankalle enempi kuin just just yhden biisin kerkee soittaa läpi kun töihin ajelee. Omaan käyttöön tuo 6 cd:n vaihtajakin liioittelua :lol: tuo neobrosin 72 e mankka nyt oli ihan sopivan hintainen kampe kun tarkoituksena saada auton kojelauta näyttämään siltä että ei v****a joka kerta kun autoon hyppää. Edellinen omistaja siis jotenkin onnistunut pilaamaan tuon kojelaudan, mankan ja ilmastoinnin keskisuulakkeen jollain tärpätillä.

Nyt nuo kaikki osat hommattu ja aattelin vaan että pystyisinkö heittää nuo kaikki paikoilleen etukäteen (vaikka tyyliin viikkoa ennen ja ajella töihin normaalisti) ennen kuin saan tekkimiehen paikan päälle vai tarviiko tuo vanhan radion irroitus ja uuden kytkentä tapahtua techkin kanssa yhtäaikaa ettei synny jotain ongelmaa?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tomi V kirjoitti:
Pe Touko 01, 2020 23:24
No kannattaisi varmaan jos olis rahukkia ja käyttöä mankalle enempi kuin just just yhden biisin kerkee soittaa läpi kun töihin ajelee.
Ei tuo Android -mankka maksa mansikoita. Noin 300 eurolla saa mankan, adapterin alkuperäisen mankan piuhoja ja rattipainikkeita varten, kiinnityskehikon, sekä raamit mankan ja kojelaudan saumakohdan peittämiseksi.

Meikäläisellä on tarkoituksena asentaa tuollainen Android -mankka autoon, kun ensin saan auton läpi leimasta ja tehtyä siihen muita pienempiä juttuja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ok. No ei tuo nyt älyttömän pahan hintanen sitten olis. Täytyy miettiä vaikka tuohon farmariin kun sillä pidemmät reissut kuitenkin tehdään. Jahka tuon toisen saa ensin välttävään kuntoon.

Mitä tästä opin. Älä ikinä osta karvalakkia tai muuten puutteelisessa kunnossa olevaa autoa uskotellen itselle että kyllä tuon kanssa oppii elämään. Ei opi :lol:
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tomi V kirjoitti:
La Touko 02, 2020 09:38
Älä ikinä osta karvalakkia tai muuten puutteelisessa kunnossa olevaa autoa uskotellen itselle että kyllä tuon kanssa oppii elämään. Ei opi :lol:
No en ihan lähtisi tuolle linjalle.

Meikäläisen linja on se, että mitä vähemmän autoissa on alkuperäisvarusteita, niin sitä pienempi on vikaantumisen riski :wink:

No kyllä minäkin tuota cabbea "metsästäessä" halusin Vectorin varusteiden puolesta (navi, sadetunnistin, cruise, vähän harvinaisempi verhoilu jne.), mutta penkit ovat manuaalisesti toimivat ja auto manuaalivaihteinen.

Tuota voi sitten itse halutessaan rakennella makunsa mukaisesti, kuten esimerkiksi laittaa sen Android -mankan.

Tässä noin kuukausi sitten sai taas esimerkin siitä, miksi en halua itselleni noin 10+ vuotta vanhaa automaattivaihteista autoa.
Lankomiehellä on kovakattoinen cabbe Volvo C70, jossa on ymmärtääkseni sama automaattiaski kuin Saabeissa oli.
Yht'äkkiä veto ja kaikki vaihteet katosivat. Auto on nyt ollut Bilialla korjattavana kuukauden päivät, kun ovat yrittäneet paikallistaa vikaa ja vaihtaa osia. Ehkä olisi kannattanut vaihtaa koko aski saman tien :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Touko 02, 2020 09:13
Tomi V kirjoitti:
Pe Touko 01, 2020 23:24
No kannattaisi varmaan jos olis rahukkia ja käyttöä mankalle enempi kuin just just yhden biisin kerkee soittaa läpi kun töihin ajelee.
Ei tuo Android -mankka maksa mansikoita. Noin 300 eurolla saa mankan, adapterin alkuperäisen mankan piuhoja ja rattipainikkeita varten, kiinnityskehikon, sekä raamit mankan ja kojelaudan saumakohdan peittämiseksi.

Meikäläisellä on tarkoituksena asentaa tuollainen Android -mankka autoon, kun ensin saan auton läpi leimasta ja tehtyä siihen muita pienempiä juttuja.
Olisiko vinkkejä ostopaikkoihin ja toimiviin laitteisiin. Itse kun olen vaihtoehtoja katsonut niin asennushilppeet rattiadaptereineen maksaa englannista tilattuna noin 100€ ja itse laite noin 300€.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

No kyllä minäkin tuota cabbea "metsästäessä" halusin Vectorin varusteiden puolesta (navi, sadetunnistin, cruise, vähän harvinaisempi verhoilu jne.), mutta penkit ovat manuaalisesti toimivat ja auto manuaalivaihteinen.

Tuota voi sitten itse halutessaan rakennella makunsa mukaisesti, kuten esimerkiksi laittaa sen Android -mankan.

Tämäkin totta. Itse en hirveästi auton korjailua ole harrastanut vasta kun nyt kun tuon linearin ostin. Se ei mee huonommaksi minunkaan korjaustaidoilla :lol:

Nyt on tullu vaihdettua vectorin ratti, uusi vaihdekepin nuppi, kertaalleen tuo kojelauta (mikä ei nyt kuntonsa puolesta ollukkaan välttävä) nyt hyllyssä odottaa titanium efektillä oleva uusi kojelauta toivon mukaan ehjä radio (ainakin päällisin puolin siisti) ja purkaamolta käyty muuten siisti ilmastoinnin keskisuulake mutta oli räjähtänyt palasiksi minkä youtube videon opastuksella sain ehjättyä. Hauskaahan tämä on ollu. Niin ja saab logolla olevat projektori ovivalot tuli myös neljän kuukauden odottelun jälkeen kiinasta myöskin.

Muuta en tuosta vectorista kaipaa kun nuo penkit olis hyvät. Muut laitteet täysin turhia minulle.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja aero »

Navigoottiradioihin liittyen, ootteko droidimankkoja ostellessa katselleet että millaisia elinkaarilupauksia niillä on? Meinaan kun siittä intternetin ylitte kuitenkin moni tykkää soitella spotifaita ja kattella niitä karttoja yms, niin missä vaiheessa niistä loppuu softatuki ja tietoturvapäivitykset?

Sen verran kokemuksen pohjalta, että neidon alfassa oli ostaessa kiinni droidimankka, joka ei ollut edes ihan kauheen vanha fyysisesti. Mutta henkisesti oli, sen verran iäkäs droidi sisällä että uutta spotifai-klienttiä ei saanut ja vanhan tuki oli jo vajaa spotifain itsensä päästä. Pääosin musiikki vielä suostui soimaan, mutta en minä sitä voinut toivoaksi sanoa.

Tiettyhän sitä radiota voi vaihtaa aina parin-kolmen vuoden välein niinkuin puhelimiakin nykyään vaihdellaan...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tomi V kirjoitti:
Su Touko 03, 2020 10:20
Nyt on tullu vaihdettua vectorin ratti, uusi vaihdekepin nuppi, kertaalleen tuo kojelauta (mikä ei nyt kuntonsa puolesta ollukkaan välttävä) nyt hyllyssä odottaa titanium efektillä oleva uusi kojelauta toivon mukaan ehjä radio (ainakin päällisin puolin siisti) ja purkaamolta käyty muuten siisti ilmastoinnin keskisuulake mutta oli räjähtänyt palasiksi minkä youtube videon opastuksella sain ehjättyä. Hauskaahan tämä on ollu. Niin ja saab logolla olevat projektori ovivalot tuli myös neljän kuukauden odottelun jälkeen kiinasta myöskin.

Muuta en tuosta vectorista kaipaa kun nuo penkit olis hyvät. Muut laitteet täysin turhia minulle.
Olisiko sinulla kuvaa tuosta kojetaulusta?
Olisi kiva nähdä millaiselta sellainen näyttää "livenä'", jos itsekin ostaisi sellaisen ja ruuvaisi kiinni.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -08 Radion päivitys navigaattorimalliin.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Su Touko 03, 2020 09:00
Olisiko vinkkejä ostopaikkoihin ja toimiviin laitteisiin. Itse kun olen vaihtoehtoja katsonut niin asennushilppeet rattiadaptereineen maksaa englannista tilattuna noin 100€ ja itse laite noin 300€.
aero kirjoitti:
Su Touko 03, 2020 10:25
Navigoottiradioihin liittyen, ootteko droidimankkoja ostellessa katselleet että millaisia elinkaarilupauksia niillä on? Meinaan kun siittä intternetin ylitte kuitenkin moni tykkää soitella spotifaita ja kattella niitä karttoja yms, niin missä vaiheessa niistä loppuu softatuki ja tietoturvapäivitykset?

Sen verran kokemuksen pohjalta, että neidon alfassa oli ostaessa kiinni droidimankka, joka ei ollut edes ihan kauheen vanha fyysisesti. Mutta henkisesti oli, sen verran iäkäs droidi sisällä että uutta spotifai-klienttiä ei saanut ja vanhan tuki oli jo vajaa spotifain itsensä päästä. Pääosin musiikki vielä suostui soimaan, mutta en minä sitä voinut toivoaksi sanoa.

Tiettyhän sitä radiota voi vaihtaa aina parin-kolmen vuoden välein niinkuin puhelimiakin nykyään vaihdellaan...
Niin "epäpatrioottiselta" kuin tämä vaikuttaakin, niin minä en menisi ostamaan sitä mankaa miltään brittiläiseltä myyjältä.

Mitä minä olen huomannut, niin:
1) hinnat ovat yleensä kovempia kuin Kiinassa, ja
2) yleensä pyrkivät myymään ne vanhat mallit pois alta, eivätkä välttämättä anna siitä edes alennusta.

Olen nyt noita mankkoja kartoittaessani törmännyt siihen, että brittiläinen myyjä myy 7" Saabiin sopivaa ISO-liittimillä olevaa mankkaa Android 8:lla suurin piirtein samaan hintaan kuin kiinalainen myyjä myy saman valmistajan mankkaa Android 10:llä. Jos mietitään sitä, että tuskin noita mankkoja päivitetään missään vaiheessa, niin itse lähtisin kyllä sen Android 10 -mankan ostosta.

Yksi ongelma on vielä teoreettisesti: eräs NG9-3:n omistaja on asentanut mankan autoon, jossa ei ole navigaatiojärjestelmää, joten siinä ei ollut GPS -antennia. Kun kysyin häneltä, voiko olemassa olevaa GPS -antennia käyttää hyväksi tuon mankan asennuksessa, hän vastasi minulle "ei". En usko häntä, ja siksi olenkin etsimässä sopivaa sovitinta, jolla saa tuon alkuperäisen GPS -antennin yhdistettyä Android -mankkaan. Kun löydän sen, niin laitan listan tänne.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin