Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Samat
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Touko 22, 2020 13:22

Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Samat »

Eli auto ei lähde käyntiin ja siihen on nyt vaihdettu polttoainepumppu (Bosch), ja auto ei edelleenkään käynnisty. Voisiko vika olla releessä? Ilmeisesti tässä mallissa releet moottoritilassa akun luona, löytyisikö tähän jostain kuvia ja tietoa että löytyy boksista oikea rele (googlella ei oikein löydy tähän malliin mitään tietoja (tai en osaa etsiä)). Tai mitään muita ideoita mikä voisi olla vikana?

Välillä herjannut myös ABS/TCS järjestelmistä kosteammalla kelillä, mutta ilmoitukset hävinneet itsestään.

Mittarissa noin 220t km.


Samat
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Touko 22, 2020 13:22

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Samat »

Pitääpäs tutkia, tuo ei näyttäisi olevan kovin kallis vaihtaa, niin näkisi lähteekö sillä toimimaan.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3353
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo anturivika on tyypillinen,

Pumpun rele on vänkärin jalkatilassa. Pumpun ja sen releen toiminnan voi varmistaa sillä, että kääntää virrat päälle niin tankissa olevan pumpun pitäisi surahtaa. Mikäli on täysin hiljaa vika on silloin tässä. Jos taas pumppu selvästi surahtaa, mutta ei käynnisty niin silloin veikkaus on tuo kampiakselin anturi.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Samat
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Touko 22, 2020 13:22

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Samat »

petrisa kirjoitti:
Pe Touko 22, 2020 14:57
Tuo anturivika on tyypillinen,

Pumpun rele on vänkärin jalkatilassa. Pumpun ja sen releen toiminnan voi varmistaa sillä, että kääntää virrat päälle niin tankissa olevan pumpun pitäisi surahtaa. Mikäli on täysin hiljaa vika on silloin tässä. Jos taas pumppu selvästi surahtaa, mutta ei käynnisty niin silloin veikkaus on tuo kampiakselin anturi.
Ilmeisesti olisi sitten tuo rele, löytyyköhän tuolle boksille jostain kaaviota?


petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3353
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Samat kirjoitti:
Pe Touko 22, 2020 15:24

Ilmeisesti olisi sitten tuo rele, löytyyköhän tuolle boksille jostain kaaviota?
Eipä ole pumpun vikaantuminen näissä mitenkään tavaton.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Samat
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Touko 22, 2020 13:22

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Samat »

Risto kirjoitti:
Pe Touko 22, 2020 15:43
Kuva
Tuoltahan tuo löytyi, päällepäin näyttäisi rele ettei ole mitään sulamisia tai hapettumisia. Mutta ei tietenkään mikään tae ole ettei olisi rikki. Ja tuolla kuvalla löytyi vielä tuo WIS sivusto, josta myös kiitokset :)

Samat
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Touko 22, 2020 13:22

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Samat »

petrisa kirjoitti:
Pe Touko 22, 2020 18:20
Samat kirjoitti:
Pe Touko 22, 2020 15:24

Ilmeisesti olisi sitten tuo rele, löytyyköhän tuolle boksille jostain kaaviota?
Eipä ole pumpun vikaantuminen näissä mitenkään tavaton.
Pumppu ja suodatin juuri vaihdettiin, mutta ongelma ei poistunut.

Nyt pitäisi metsästää mistä löytyisi oikea rele.

Edit. Melkein toivoisi että olisi tuo kampiakselin anturi, kun niitä ainakin saa ostettua. Rele on Bosch 0 332 209 161, ja noita löytyy vain käytettynä aika heikosti. En tiedä kävisikö Bosch 0 332 209 138 tuohon tilalle, näyttäisi olevan sama kytkentä ja hiukan paremmin saatavilla.

markkula
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja markkula »

Bensapumpun rele antaa sähkön myös happianturin lämmityksen releelle. Tämä on R3 akun edessä olevassa erillisessä releboxissa. Eli jos R3 saa sähköä, on bensapumpun rele kunnossa.
9-5 2.0 Tid 2010
9-3SC 1,8t 2006 Biopower

Samat
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Touko 22, 2020 13:22

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Samat »

markkula kirjoitti:
Pe Touko 22, 2020 19:28
Bensapumpun rele antaa sähkön myös happianturin lämmityksen releelle. Tämä on R3 akun edessä olevassa erillisessä releboxissa. Eli jos R3 saa sähköä, on bensapumpun rele kunnossa.
Ok, pitää tuota kokeilla. Auto on korjaamon pihalla, niin ei pääse siihen nyt käsiksi. Näyttäisi siltä että Bosch 0 332 209 138 (High Capacity 50 Amp Mini Relay) on enemmän virtaa kestävä versio Bosch 0 332 209 161:ta (Standard Mini Relay), ainakin Boschin data lehden perusteella. Kytkentäkaaviot ja arvot on samat, paitsi tuo 138 on speksattu 50A maksimi kuormalle, kun 161 on 40A

petromies
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petromies »

Yhistä hyppylangalla 30 ja 87 ni rele on ohitettu. Kokeile sitte lähteekö käyntiin ettei ehyttä vaihda.

aero
-
Viestit: 6334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aero »

^Juur näin, osia voi vaihtaa arvalla tai vaihtoehtoisesti etsiä sen vian ja vaihtaa rikkinäiset osat. Sen kampura-anturinkin voi tsekata kysymälä sopivalla OBD-lukijalla, että mitäs se anturi oikeastaan kertookaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3353
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Su Touko 24, 2020 11:00
^Juur näin, osia voi vaihtaa arvalla tai vaihtoehtoisesti etsiä sen vian ja vaihtaa rikkinäiset osat. Sen kampura-anturinkin voi tsekata kysymälä sopivalla OBD-lukijalla, että mitäs se anturi oikeastaan kertookaan.
Kyllä, mutta....

Tuo kampiakselin anturihan on vähän hankalampi tapaus.
Vikakoodia siitä ei tule, jos ei ole katkosta (yhteys poikki).

Ongelmana on se, että anturi ei vain anna signaalia tai se on vain osittainen. Mikäli anturi ei anna signaalia, niin ECU:n mielestä kone ei pyöri, joten ei ole vika. Tämän näkee testerillä, mutta uein myös kierroslukumittarin liikkeen puuttumisena. Mikäli signaali on vaillinainen testerillä näkyy kierrosnopeutta. Se ei kerro koko totuutta. Tämä ei kuitenkaan riitä auton käynnistymiseen, kun on myös pystyttävä erottamaan signaali jatkuvana sekä tämän lisäksi nk. YKK -kohta. Pelkällä testerillä tätä ei näe, mutta oskilloskoopilla näkisi.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

aero
-
Viestit: 6334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aero »

^Toki, vähän pitää tietää mitä ja miten katselee, mutta pointtina se, että vika on yleensä järkevämpää diagnosoida ja korjata vain se itse vika eikä vaihtaa tuurilla puolta autoa osa kerrallaan.

Testerin kanssa pystyy toki myös katsomaan, että vastaako se anturin kierrosluku jotain järkevää suoritusta ja pysyykö se tasaisena startin pyöriessä. Tämä toki pitää osata ja hoksata katsoa testerin livedata-puolelta. Juuri tätä tarkoitin kun kirjoitin "kysymällä että mitäs se anturi oikeastaan kertookaan" enkä "lukemalla vikakoodit".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Vastaa Viestiin