Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Su Touko 24, 2020 11:58
^Toki, vähän pitää tietää mitä ja miten katselee, mutta pointtina se, että vika on yleensä järkevämpää diagnosoida ja korjata vain se itse vika eikä vaihtaa tuurilla puolta autoa osa kerrallaan.

Testerin kanssa pystyy toki myös katsomaan, että vastaako se anturin kierrosluku jotain järkevää suoritusta ja pysyykö se tasaisena startin pyöriessä. Tämä toki pitää osata ja hoksata katsoa testerin livedata-puolelta. Juuri tätä tarkoitin kun kirjoitin "kysymällä että mitäs se anturi oikeastaan kertookaan" enkä "lukemalla vikakoodit".
Kyllä ymmärsin mitä tarkoitit.
Voin kokemuksesta kertoa, että paria lähes vastaavaa tapausta testerillä tutkineena ei tilanne ole aina aivan selvä diagnoosin suhteen. Anturi ei ollut vielä lopullisesti mykistynyt, mutta juuri niitä tyypillisiä tilanteita, joissa auto ei käynnistynyt lämpimänä.

Vaikka auto ei sillä tutkimuksen hetkellä käynnistynyt, näytti testeri live- datassa ihan ok kierrosnopeutta. Ei vain käynnistynyt. Jäähtyessään sitten lähtikin. Uudella anturilla ei ongelmia. Ei normi testerillä saa näkyviin signaalin katkomista ja YKK -kohtaa, vaan se näyttää jotain arvoa näyttöön päivitetään. OBD-pistokkeesta et saa ulos kuin sen mitä ECU sinne väylään lähettää. Silti todellisuudessa ECU:lle tulee vaillinainen signaali, vaikka kone pyörii "muka ok nopeudella". Anturi antaa jatkuvaa liki sinimuotoista signaalia koneen pyöriessä (en nyt muista kuinka monta värähdystä per kierros) ja sitten ennen (en muista tätäkään kuinka monta astetta ennen) YKK-kohtaa tulee nk. epäjatkuvuuskohta signaaliin.

Selvät tapaukset, joissa signaalia ei tule käytännössä ollenkaan, saa testerillä näkösälle, kun pyörimisnopeutta ei näytä olevan vaikka kone startin voimalla pyöriikin. Tällöin ei jää epäselvyttä. Tuolla edellä kirjoitetulla tarkoitin sitä tapausta, jossa signaali näyttäsi olevan kunnossa, ja tällöin olettaa anturin olevan kunnossa, ei se sitä välttämättä ole. Eli testerilläkään ei kaikissa tapauksissa voi todeta anturin olevan kunnossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ei testeri kaikkea kerro, se on ihan selvää ja vain osa diagnosointia.

Mulle siis on noissa epäselvissä tapauksissa tupannut näyttämään heittelevää tai alhaista kierrosnopeutta, mutta juur B207:sta ei kyllä kokemusta ole, joten jos sen ECU tulkkaa pätkivänkin anturidatan järkeväksi kierrosluvuksi niin silloin toki tarttee kaivaa lisää mittalaitteita esiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Samat
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Touko 22, 2020 13:22

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Samat »

Kampiakselin asentoanturin vikakoodi löytyi, uusi anturi laitettu ja vikakoodi poistui. Nyt pyörii pumppu hyppylangalla ja releellä, mutta ei lähde silti käyntiin. Startti pyörii normaalisti, ja mitään vikakoodeja ei tule. Mistäs tuohon alkaisi syytä etsiä?

Muoks. Polttoaine tulee tukille, paluu puolelle ei tule mitään, jossa on paineen mittaus piste.

Muoks2. Doh, elikkäs siellä oli mennyt pumpun ja suodattimen vaihdon yhteydessä letkut väärinpäin (suodatimelta eteenpäin lähtevät), ja paine meni väärälle puolelle. Nyt näyttäisi kaikki toimivan ok, ja käyntikin tuntuisi parantuneen ja reagoi kaasuun paremmin. Tältä osin viat korjattu, kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

PS. Olisiko vielä mitään suosituksia edulliseen OBD lukijaan, mielellään jos toimisi tämän Saabin ja OG9-5:n (vm 98) kanssa?
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Lyhyesti :) tech 2
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.8t (2.0) Sport Combi 2006 (YS3F) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Samat kirjoitti:
Ma Touko 25, 2020 10:11
PS. Olisiko vielä mitään suosituksia edulliseen OBD lukijaan, mielellään jos toimisi tämän Saabin ja OG9-5:n (vm 98) kanssa?
NG93:n kanssa toimii vaikka vitosen kiinapulikka, mutta jos femmassa on alkuperäinen softa, niin Tech2. Jos taas femmassa on tuoreempi, esim. 2008 base biopower-softa, niin sama vitosen kiinapulikka toimii siinäkin.
Esim. tällainen -> https://www.ebay.co.uk/itm/ELM327-OBD2- ... 3003663902

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin