Saab 9-3 etupää kolina rattia käännettäessä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
9-3saab
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Touko 27, 2020 20:22

Saab 9-3 etupää kolina rattia käännettäessä

Viesti Kirjoittaja 9-3saab »

Tere!

-03 9-3 vaihdettu iskunvaimentimet ja yläpään laakerit ja vaihtamisen jälkeen aloitti kolisemaan etupäästä rattia käännettäessä molempiin suuntiin. Onkohan jollain ollu samaa ongelmaa tai onko ideoita missä vika? :|
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 etupää kolina rattia käännettäessä

Viesti Kirjoittaja aero »

Eihän vaan olis jääny joku paikka löysälle? Iskarin ylämutu tms.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9-3saab
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Touko 27, 2020 20:22

Re: Saab 9-3 etupää kolina rattia käännettäessä

Viesti Kirjoittaja 9-3saab »

aero kirjoitti:
Ke Touko 27, 2020 21:38
Eihän vaan olis jääny joku paikka löysälle? Iskarin ylämutu tms.
Kokeiltu ja kiristelty on mutta ei vaikutusta.. rattia käännettäessä kolina kuulostaa siltä että jokin olisi väljä tai jokin lonksahtaisi pois paikaltaan. :|
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 etupää kolina rattia käännettäessä

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Viittaisi oireet kyllä vahvasti sinne yläpäihin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 etupää kolina rattia käännettäessä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt olisi tietenkin hyvä tietää mitkä oli oireet ja syyt tehtyyn remonttiin?

Jos ajatellaan niin, että iskarit vaihdetaan niiden huonon toiminnan takia eikä muita oireita ollut, on nämä remontin jälkeiset äänet tuleet jonkun asennusvirheen vuoksi. Toinen mahdollisuus on, että jokin on rikottu.

Kääntämisen seurauksena tuleva ääni ei oikein voi johtua muusta kuin jousesta tai kääntölaakerista. Uudella kääntölaakerilla se on aika epätodennäköinen joten jousen vaurio tai sen asennusvirhe voisi olla syynä.

Tai sitten... tuliko koiranluu varmasti kiristettyä iskaritolppaan :?: Tämä kyllä pitäisi varsin kovaa kolinaa kuopissa(kin).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
9-3saab
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Touko 27, 2020 20:22

Re: Saab 9-3 etupää kolina rattia käännettäessä

Viesti Kirjoittaja 9-3saab »

petrisa kirjoitti:
To Touko 28, 2020 16:25
Nyt olisi tietenkin hyvä tietää mitkä oli oireet ja syyt tehtyyn remonttiin?

Jos ajatellaan niin, että iskarit vaihdetaan niiden huonon toiminnan takia eikä muita oireita ollut, on nämä remontin jälkeiset äänet tuleet jonkun asennusvirheen vuoksi. Toinen mahdollisuus on, että jokin on rikottu.

Kääntämisen seurauksena tuleva ääni ei oikein voi johtua muusta kuin jousesta tai kääntölaakerista. Uudella kääntölaakerilla se on aika epätodennäköinen joten jousen vaurio tai sen asennusvirhe voisi olla syynä.

Tai sitten... tuliko koiranluu varmasti kiristettyä iskaritolppaan :?: Tämä kyllä pitäisi varsin kovaa kolinaa kuopissa(kin).
Remontti tehtiin koska auto kolisi etupäästä jos ajoi monttuihin tai hidasteisiin. Remontin jälkee oli hetken hiljaista ja nyt on tullut tämä uusi kolina joka on siis vain kääntäessä ei montuissa tai töyssyissä... :facepalm_man:
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 9-3 etupää kolina rattia käännettäessä

Viesti Kirjoittaja Risto »

Onko pyöränpultit jälkikiristetty?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 etupää kolina rattia käännettäessä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

9-3saab kirjoitti:
To Touko 28, 2020 21:52
Remontti tehtiin koska auto kolisi etupäästä jos ajoi monttuihin tai hidasteisiin. Remontin jälkee oli hetken hiljaista ja nyt on tullut tämä uusi kolina joka on siis vain kääntäessä ei montuissa tai töyssyissä... :facepalm_man:
Tuo vika viittaa kyllä erittäin vahvasti kallistuksen vakaajan koiranluuhun. Joskus tämä ei ole auttanut niin vika on ollutkin iskarin yläpään tukilautasessa.
Aivan ensimmäisenä vaihtaisin koiranluut. Eivät ole kalliit ja helppo vaihtaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin