Ostamassa 9-3sta..

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
Ke Kesä 03, 2020 06:54
Ja tuon ruman moottorin äänen tyhjäkäynnillä saa korjattua valitsemalla TTiDin :twisted: Tietenkään se ei kokonaan poistu avossa katto auki, mutta kovakattoisessa ei kuulu mitään raksutusta auton sisään edes tyhjäkäynnillä... Muutenkaan ttid ei ole mitenkään huono vaihtoehto, jos siihen on huollot tehty ja erityisesti jakoremmi vesipumppuineen vaihdettu (huoltovälisuositus 100K) ja jos autolla on ajettu yli 200K, niin imusarja on todnäk vaihtokunnossa etenkin jos EGR on toiminnassa...

Eski
Minulla ei ole suoraa vertailukohtaa TiD vs. TTiD kun on 1.9TiD ja 2.0TTiD, mutta jälkimmäinen kuluttaa kaupunkiajossa 1-2 litraa satasella enemmän kuin ensin mainittu. Varmasti chippaamalla saisi sen kulutuksen pienemmäksi.

Lähinnä sapettaa moottorin ääni tyhjäkäynnillä auton ulkopuolella. Ei se ajaessa kuulu.

TTiD on kyllä kulkupuolensa puolesta parempi vaihtoehto kuin TiD.
Mutta jos menee kustannukset edellä, niin sitten vaihtoehto olisi TiD.
Ei tarvitse taistella kovettuvan O-renkaan kanssa 0W40 öljynkäytön vuoksi, eikä mahdollisesti kahden erillisen mankkuvenan kanssa, jos jompi kumpi niistä porsii.

Avojen TiD vs. TTiD:stä: katselin toissa päivänä AutoScoutista (vai olikohan se sittenkin Mobile.de?) diesel-cabbeja. Niitä oli siellä myynnissä 34 kpl, joista ainoastaan 7 kpl oli TTiD:tä. Olisikin kiva saada jostain statistiikkaa noiden 2004-2012 avojen volyymeista varusteittain ja moottoreittain aivan kten NG9-5:sta on tehty. Joko noita TTiD:eitä on tehty huomattavasti vähemmän kuin TiD:eitä, tai sitten omistajat pitävät niitä pidempään, eivätkä ne tule myyntiin samalla volyymilla kuin TiD:t.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja Eski »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Kesä 04, 2020 06:49
Minulla ei ole suoraa vertailukohtaa TiD vs. TTiD kun on 1.9TiD ja 2.0TTiD, mutta jälkimmäinen kuluttaa kaupunkiajossa 1-2 litraa satasella enemmän kuin ensin mainittu. Varmasti chippaamalla saisi sen kulutuksen pienemmäksi.
Jep, tuohon kulutuseroon vaikuttanee myös se, että 9-5 2.0TTID on kuitenkin isompi auto kuin 9-3 1.9TTID. Itse olen ajanut melkein kaikki NG9-3 variaatiot, kuten 1.8i, 1.8t, 2.0t, 2.8V6T ja 1.9TIDS ja 1,9TTID. Ainoastaan kasitappista 1,9TIDiä en muista ajaneeni ja osan olen ajanut manuaalina ja osan automaagina. Omasta mielestäni 1,9TTID automaatti on näistä paras kombinaatio tähän koppaan, ainakin ns. käyttöautossa. Dieselverot ja jakopääremontti 100K välein ovat käyttökustannusmielessä merkityksetön seikka, jos autolla ajetaan vähintään 15K vuodessa. Omassa seka-ajossa TTiDA vie noin 6-7 litraa satasella. Suosittelen mallista kiinnostuneita lämpimästi koeajamaan TTiDin. Tietenkin kannattaa muistaa, että noin 10 vuotias käytetty auto on aina yksilö, mutta pelkkään mittarilukemaan ei kannata jumittua, varsinkaan diisselissä. Hyvin pidetty saappi voi olla täydessä iskussa 200-300K ajettuna, jos kori on kunnossa :twisted:

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
To Kesä 04, 2020 07:39
Jep, tuohon kulutuseroon vaikuttanee myös se, että 9-5 2.0TTID on kuitenkin isompi auto kuin 9-3 1.9TTID.
Isompi, mutta ei ihme kyllä hirveän paljon painavampi verrattuna NG9-3CV:hen.

Sehän tässä sen pidemmän ajan vertailun tekeekin vaikeaksi tuolla parilla.
1.9 -moottori on "edellisen sukupolven" moottori verrattuna 2.0:aan, mutta ei niissä loppuen lopuksi ole ollut kovin paljon muutoksia.
1.9 on ilmeisestikin chipattu, kun 2.0 on vakio, joten sekin vaikeuttaa pidempiaikaisen vertailun tekemistä :roll:
Saattaisi olla, että tuo 2.0TTiD menisi pienemmälläkin, jos sen chippaisi.

Kaikista taloudellisin vaihtoehto noista on kuitenkin edelleen se manuaali 1.9TiD, jos ajaa vähintään sen 9000 km vuodessa.
Ihmettelin aikanaan, miten Saab ilmoitti 1.9TTid:n muka kuluttavan vähemmän kuin 1.9TiD:n, kun taas NG9-5:n tapauksessa Saab ilmoitti 2.0TTiD:n kulutuksen suuremmaksi kuin 2.0TiD:n. Kulutus- ja päästöhuijaus? No joka tapauksessa Saabin ei enää tarvitse maksaa siitä kuten VW 20 miljardia euroa :wink: :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No, ilmoittihan Saab A20NFT -moottorisen kulkevan viidellä litralla sadalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Kesä 04, 2020 06:33
AZP kirjoitti:
Ke Kesä 03, 2020 11:33
Ei se ääni mitään, mutta se julmettu vapina autossa kylmänä tyhjäkäynnillä :D
Eikös se johdu kaksoismassavauhtiksesta ja siitä, että se pitäisi vaihtaa?
Ei, vaan siitä että se kone tärisee luonnostaan, kuten moni muukin moottori. Tyhjäkäyntitärinää enemmän mua kyllä häiritti vapina 1500rpm tienoossa, minkä seurauksena 80 rajoitusalueella tuli ajettua joko 90 vauhtia tai vitosella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Ei muutaku ostohousut jalkaa ja renkaita potkimaa, en kadu hetkeäkään vaikka auto ei ollut sitä mitä piti, mutta onpa jotain mielenkiintoista ja mukavaa tekemistä :lol: oma auto ng9-3 ss 1.8t :saab: yllätyin kuinka hyvä ajettava jopa, omaan on kyllä laitettu maptunin coilover sarja ja pysyy ainakin softattuna ihan liikenteen mukanakin :D sisustan nitinät ja natinat nyt välillä kuuluu mutta niinpä ne uudetkin autot nitisee...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
To Kesä 04, 2020 21:58
Turbo Sensonic kirjoitti:
To Kesä 04, 2020 06:33
AZP kirjoitti:
Ke Kesä 03, 2020 11:33
Ei se ääni mitään, mutta se julmettu vapina autossa kylmänä tyhjäkäynnillä :D
Eikös se johdu kaksoismassavauhtiksesta ja siitä, että se pitäisi vaihtaa?
Ei, vaan siitä että se kone tärisee luonnostaan, kuten moni muukin moottori. Tyhjäkäyntitärinää enemmän mua kyllä häiritti vapina 1500rpm tienoossa, minkä seurauksena 80 rajoitusalueella tuli ajettua joko 90 vauhtia tai vitosella.
Samoin 1.8i, joka minulla oli työsuhdeautona 2005-2008.
Aluksi se tärisi tyhjäkäynnillä todella epämiellyttävästi, eikä Saabilla ollut siihen ohjelmaa muuttaa tyhjäkäynnin kierroslukua.
Kyseinen ohjelma tuli 2-3 kuukautta myöhemmin, jolloin asia saatiin korjattua.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Eski kirjoitti:
To Kesä 04, 2020 07:39
Turbo Sensonic kirjoitti:
To Kesä 04, 2020 06:49
Minulla ei ole suoraa vertailukohtaa TiD vs. TTiD kun on 1.9TiD ja 2.0TTiD, mutta jälkimmäinen kuluttaa kaupunkiajossa 1-2 litraa satasella enemmän kuin ensin mainittu. Varmasti chippaamalla saisi sen kulutuksen pienemmäksi.
Jep, tuohon kulutuseroon vaikuttanee myös se, että 9-5 2.0TTID on kuitenkin isompi auto kuin 9-3 1.9TTID. Itse olen ajanut melkein kaikki NG9-3 variaatiot, kuten 1.8i, 1.8t, 2.0t, 2.8V6T ja 1.9TIDS ja 1,9TTID. Ainoastaan kasitappista 1,9TIDiä en muista ajaneeni ja osan olen ajanut manuaalina ja osan automaagina. Omasta mielestäni 1,9TTID automaatti on näistä paras kombinaatio tähän koppaan, ainakin ns. käyttöautossa. Dieselverot ja jakopääremontti 100K välein ovat käyttökustannusmielessä merkityksetön seikka, jos autolla ajetaan vähintään 15K vuodessa. Omassa seka-ajossa TTiDA vie noin 6-7 litraa satasella. Suosittelen mallista kiinnostuneita lämpimästi koeajamaan TTiDin. Tietenkin kannattaa muistaa, että noin 10 vuotias käytetty auto on aina yksilö, mutta pelkkään mittarilukemaan ei kannata jumittua, varsinkaan diisselissä. Hyvin pidetty saappi voi olla täydessä iskussa 200-300K ajettuna, jos kori on kunnossa :twisted:

Eski
Meillä on 1.9 tid ja 1.9 ttid perheessä. 8-tappinen Tid on varmasti huolettomampi - esimerkiksi imusarjan puolesta ja sillä voi ajaa halvemmalla öljyllä. Tid:n 8-tappisen kone taas on tärisevämpi ja ainakin tuolla vakiosoftalla alavääntö puuttuu. Ttid on selvästi värinättömäpi ja automaatin kanssa todella mukava ja vahvasti vääntävä. Oikein huollettuna toivottavasti myös kestävä.

Tids, 16v 150 -heppainen lienee yleisin, sitä ei minulla ole ollut käytössä. Varmaan ihan hyvä valinta sekin.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kovasti on juttua dieselistä, vaikka aloittaja on katselemassa bensaa. Hän on todennäköisesti jo tehnyt valinnan bensa vs diesel, eikä tämä keskustelu varmaan tätä miksikään muuta.

Siltihän sitä on mukava tarinoida näistä ja eihän tämä ole ensimmäinen kerta, kun keskustelu menee sivuraiteille. Tosin otsikon mukaan tämähän käy, kun ei rajaa konetyyppiä :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja SS »

Tooni kirjoitti:
Pe Kesä 05, 2020 05:00
Ei muutaku ostohousut jalkaa ja renkaita potkimaa, en kadu hetkeäkään vaikka auto ei ollut sitä mitä piti, mutta onpa jotain mielenkiintoista ja mukavaa tekemistä :lol: oma auto ng9-3 ss 1.8t :saab: yllätyin kuinka hyvä ajettava jopa, omaan on kyllä laitettu maptunin coilover sarja ja pysyy ainakin softattuna ihan liikenteen mukanakin :D sisustan nitinät ja natinat nyt välillä kuuluu mutta niinpä ne uudetkin autot nitisee...
9-3 on kyllä kiva ajettava kun kaikki on kunnossa. Eikä nää kaikki nitise, ainakin oma yksilö on sisustan natinoista vapaa. Mitä nyt käsinoja saattaa hieman ääntää jos ottaa reippaasti tukea. En tiedä onko tehty jotain vai vaan ollut sisustan kokoonpanossa hyvä päivä :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja Tooni »

9-3 on kyllä kiva ajettava kun kaikki on kunnossa. Eikä nää kaikki nitise, ainakin oma yksilö on sisustan natinoista vapaa. Mitä nyt käsinoja saattaa hieman ääntää jos ottaa reippaasti tukea. En tiedä onko tehty jotain vai vaan ollut sisustan kokoonpanossa hyvä päivä :D
[/quote]

Eipä tuo omakaan nyt mitenkään häiritsevästi ainakaan enään, kun laitto vähän kattoverhoilun väliin fylliä, se meinaan pärisi aika reippaasti kun auton sain :lol: semmosia pieniä nitinöitä ja pärinöitä saattaa kuulua muoveista kojelaudassa, tai voi kuskikin innoissaan siinä päristä.... :mrgreen:
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ostamassa 9-3sta..

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Täältä voisin varovasti 9-3 SS my.08 olevan myynnissä ,jos hinnoista päästään yhteyisymmärrykseen.
Automaatti (öljyt vaihdettu viime talvena)
Moottoriöljy (minulla vaihtoväli 10tkm+RVS)
Ruosteet korjattu (näkyvää ruostetta ei ole)
Vector nahkasisustalla ja kuljettanapenkki muistilla.
2 renkaat aluvanteilla.
Imusarja vaihdettu uudempaan malliin, j.carlsonin egr off softa. Tarvittaessa korjattu. Anoa vika taitaa olla kuskin sähköpeilissä, mutta kyllä se säätämällä kääntyy. Kaikki taitaa toimia tuota lukuunottamatta. Eilen katsastettu ilman huomautuksia. Mukana esid2 ajotietokoneen laajennus. Takaluukun sähkölukko on saanut sulakkeen edelle ja akunkengät on vaihdettu. Kaikki se mikä todennäköisesti ostajalla olis edessä. :lol: :lol:
Kuvia allekirjoituksen kautta. Auto ei siis ole ollut julkisessa myynnissä.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Vastaa Viestiin