CEL, ahdot, p1344
CEL, ahdot, p1344
Syttyi tossa viikonlopun aikana vikavalo Kouvolan reissun päätteeksi. Vikakoodiksi antaa tosiaan kiinatesterillä p1344.
Kolkkiin vaihettu viimesen kahden kuukauden aikana koko hormi turbolta taakse asti, IC, puolat ja tulpat.
Ahtojen pitäisi olla sen 1,37bar, mutta nyt ahtaa kakkosella punarajalle huudatettaessa sen 0.63bar. Kattelin, että imuilmanlämpötila on sen 30astetta, siinä varmasti osasyyllinen, mutta ei kai se voi melkeen kiloa pudottaa? Kävin äsken tallilla nosturilla tarkistamassa, että kaikki IC-letkut ja klemmarit ovat varmasti kiinni. Oisko kenelläkään ideaa/kokemusta mahdollisesta vianaiheuttajasta?
Kolkkiin vaihettu viimesen kahden kuukauden aikana koko hormi turbolta taakse asti, IC, puolat ja tulpat.
Ahtojen pitäisi olla sen 1,37bar, mutta nyt ahtaa kakkosella punarajalle huudatettaessa sen 0.63bar. Kattelin, että imuilmanlämpötila on sen 30astetta, siinä varmasti osasyyllinen, mutta ei kai se voi melkeen kiloa pudottaa? Kävin äsken tallilla nosturilla tarkistamassa, että kaikki IC-letkut ja klemmarit ovat varmasti kiinni. Oisko kenelläkään ideaa/kokemusta mahdollisesta vianaiheuttajasta?
Viimeksi muokannut makezq, Ke Kesä 17, 2020 14:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: CEL, ahdot, p1344
Nelossylinterin ionisaatiosignaalin häiriöön viittaa.
Mitkä tulpat laitoit ja laitoitko alkuperäiset Saab-puolat vai tarvikkeet? Mikäs vuosimalli kyseessä?
Mitkä tulpat laitoit ja laitoitko alkuperäiset Saab-puolat vai tarvikkeet? Mikäs vuosimalli kyseessä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: CEL, ahdot, p1344
BCPR7ES-11, viinalla ajellaan. Orkkispuolat tottakai. Facelift -07 kyseessä.
Re: CEL, ahdot, p1344
Tulpat ovat väärät. Nuo mitkä mainitsit ovat vanhemman Trionic 7 auton tulpat.
Vaihda tilalle: BKR7ESC-11 jotka ovat oikeat. Vikakoodin nollaus tulppien vaihdon jälkeen, niin eiköhän se ionisaatiosignaali ole sen jälkeen oikea. Jos vika ei poistu tulppien vaihdolla, niin mietitään sitten asiaa lisää.
Vaihda tilalle: BKR7ESC-11 jotka ovat oikeat. Vikakoodin nollaus tulppien vaihdon jälkeen, niin eiköhän se ionisaatiosignaali ole sen jälkeen oikea. Jos vika ei poistu tulppien vaihdolla, niin mietitään sitten asiaa lisää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: CEL, ahdot, p1344
Ei imuilman lämpötilassa mitään vikaa ole. Tuo on kesällä ihan normaali arvo. Ilma lämpenee ulkolämpötilasta, kun sitä ahdetaan sekä sen kulkiessa lämpimässä moottoritilassa imusarjaan.makezq kirjoitti: ↑Ke Kesä 17, 2020 13:17Syttyi tossa viikonlopun aikana vikavalo Kouvolan reissun päätteeksi. Vikakoodiksi antaa tosiaan kiinatesterillä p1344.
Kolkkiin vaihettu viimesen kahden kuukauden aikana koko hormi turbolta taakse asti, IC, puolat ja tulpat.
Ahtojen pitäisi olla sen 1,37bar, mutta nyt ahtaa kakkosella punarajalle huudatettaessa sen 0.63bar. Kattelin, että imuilmanlämpötila on sen 30astetta, siinä varmasti osasyyllinen, mutta ei kai se voi melkeen kiloa pudottaa? Kävin äsken tallilla nosturilla tarkistamassa, että kaikki IC-letkut ja klemmarit ovat varmasti kiinni. Oisko kenelläkään ideaa/kokemusta mahdollisesta vianaiheuttajasta?
Vikakoodi P1344 viittaa, ettei Ionisaatioyksiköllä (IDM/CDM) ole sähköistä yhteyttä puolaan nro 4. Todennäköisesti johtosarjan vika. Tuskin uusi puola on rikki tai IDM tämältä osin. Käytännössä siis "fyysinen" vika eli katkos tai oikosulku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: CEL, ahdot, p1344
Okei! Vanhasta tottumuksesta vaan ostanut noita Käyn kohta motonetissä kääntymässä ja vaihdan tulpat viel tänään. Päivittelen sitten! Kiitos vinkistä.Pakari kirjoitti: ↑Ke Kesä 17, 2020 14:39Tulpat ovat väärät. Nuo mitkä mainitsit ovat vanhemman Trionic 7 auton tulpat.
Vaihda tilalle: BKR7ESC-11 jotka ovat oikeat. Vikakoodin nollaus tulppien vaihdon jälkeen, niin eiköhän se ionisaatiosignaali ole sen jälkeen oikea. Jos vika ei poistu tulppien vaihdolla, niin mietitään sitten asiaa lisää.
Re: CEL, ahdot, p1344
Tulpat vaihdettu ja softa nollattu, vikavalo häipyi, mutta ahdot ei meinaa vieläkään nousta 0.7barin yläpuolelle. Yleisestikkin nousevat todella laiskan oloisesti.
En ollut tosta lämpötilasta huolissani. Tarkoitin, että ahtopaine tottakai laskee kuumana päivänä. Mikä mahtaisi olla ero ahtopaineessa jos samalla autolla ajetaan ensin 30 asteen helteessä ja sitten 10 sadekelissä.
En ollut tosta lämpötilasta huolissani. Tarkoitin, että ahtopaine tottakai laskee kuumana päivänä. Mikä mahtaisi olla ero ahtopaineessa jos samalla autolla ajetaan ensin 30 asteen helteessä ja sitten 10 sadekelissä.
Re: CEL, ahdot, p1344
Käy juuri päinvastoin .
Trionic 8 on ilmamassasäätöinen, joka kompensoi ilmanpaineen ja -lämpötilan vaikutuksen. Lämpimällä ilmalla ilma laajenee, joten sen ilmamassa alenee, niin jotta saavutetaan sama ilmamassa kuin viileämmällä ahtopainetta nostetaan.
Mikä viritysaste koneessa?
Jos ei ole vakio (ilmeisesti ei ole), niin kenen tai mikä softa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: CEL, ahdot, p1344
Kun pakoputkistomuutoksia tehtiin, niin ilmeisesti putkikokoa kasvatettiin? Muokattiinko moottorinohjauksen ohjelmaa pakoputkimuutoksen jälkeen? Jos ei, niin sitä täytyisi muokata jos turbolta lähtevää downpipeä on kasvatettu. Vakio downpipelle tehdyllä softalla ja isommalla downpipellä ahtopaine pääsee piikkaamaan liian korkealle, jonka seurauksena on lievemmillään vikatila ja huonolla virisoftalla moottorivaurion mahdollisuuskin on olemassa. Kuten Petrisa totesi, mikä ja kenen softa?
Muita mahdollisia ahtopaineongelmiin vaikuttavia vikapaikkoja ovat:
- Turbon magneettiventtiilit, 2 kpl.
- Jarrutehostimen-imusarjan alipaineputken vastaventtiilin läpivuoto.
- bypassin kalvon repeäminen.
Muita mahdollisia ahtopaineongelmiin vaikuttavia vikapaikkoja ovat:
- Turbon magneettiventtiilit, 2 kpl.
- Jarrutehostimen-imusarjan alipaineputken vastaventtiilin läpivuoto.
- bypassin kalvon repeäminen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: CEL, ahdot, p1344
Mihin on hävinnyt aloittajan viesti, jossa kerrottiin mikä viritys ja kenen tekemä, kun sitä kysyin
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: CEL, ahdot, p1344
Napen stage 4+, 3tuumaa turbolta taakse 200cel katilla. Siinä Hukkiksenkellon päällä oleva mankkuvena vaihdettu myös. Vara bypassillä myös kokeiltu ilman vaikutusta. Syttyi muuten check engine light uudestaan, koodiksi antaa saman p1344
Re: CEL, ahdot, p1344
Sen nyt jo tiesikin, että vikavalo tulee syttymään uudelleen, kun tuo vikakoodi ei johdu mitenkään niistä vääristä tulpista.
Mikäli on väärät tulpat, niin se aiheuttaa ongelmaa/väärää informaatiota ionisaatiomittaukseen, jolle on ihan oma koodinsa. Tämä koodi P1344 kertoo, kuten mainitsin jo aiemmin, että ionisaatiomittausta ei voi suorittaa 4 syl osalta ollenkaan johtosarjan tai puolan vian vuoksi.
Puolalle tulee virta, maa, sytytysheräte ja ionisaatiovirta piuhat. Puolan sisällä on herätepääteaste, sytytyksen toisio ja ensiö käämit sekä 120 Voltin jännitegeneraattori ionisaatiovirtamittausta varten. Jännitegeneraattoriin sisältyy virtamittapiirikomponentti, jonka yli oleva jännite viedään IDM (ionisaatioyksikölle), joka tunnistaa tästä ionisaatiovirran. Tässä on nyt ongelma eli IDM ei saa tuota signaalia ollenkaan, joten se ei voi yhden sylinterin osalta määrittää ja mitata sytytystapahtumaa ollenkaan. Tämän vuoksi auto toimii ahdettaessa hyvin "varovaisesti", jotta vältytään vahingoilta.
Ko. sylinterin sytytys toiminee ongelmitta, koska tämä vika P1344 on vain puolan ja IDM yksikön välinen. Sytytyksen ohjaus tulee suoraan moottori ECU:lta. Ionisaatiomittaus toki kertoo miten sytytys ja palotapahtuma toimii, mutta täydellinen sytytyksen puute näkyisi myös kampiakselin pyörimisanturin signaalissa. Tämän anturin signaalissa on aina hidastumista ja kiihtymistä eri tahtien aikana. Toisin sanoen, mikäli yhden sylinterin sytytys puuttuu kokonaan, niin sen työtahdin aikana kiihtyminen jää pois.
Nyt kannattaa siis keskittyä tutkimaan 4 sylinterin puolan johtosarjaa välillä ko. puola IDM. Eikä haittaa vaikka kokeilee vaihtaa pari puolaa keskenään niin mikäli tuo vikakoodi P134x siirtyy toiseen sylinteriiin niin vika on puolan sisäinen ionisaatiopiirin vika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: CEL, ahdot, p1344
Vaihdoin nelospytyn puolan kakkoseen ja p1342 sieltä syttyi, eikö tää nyt indikoi että mulla on puola sökö? Anto myös mifiä kakkoseen. Kiitos jeesistä ja mukavaa juhannusta
Re: CEL, ahdot, p1344
Kyllä, puola rikki.
Kerran puolat vaihdettu vasta, niin takuuseen uusi
Ja tietenkin alkuperäisiä puolia.
Kerran puolat vaihdettu vasta, niin takuuseen uusi
Ja tietenkin alkuperäisiä puolia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: CEL, ahdot, p1344
Nuo alunperin käytetyt väärät sytytystulpat voivat olla yksi todennäköinen puolan vikaantumiseen johtanut syy. Tuskin on takuun alainen vika kyseessä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89