CEL, ahdot, p1344

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
makezq
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 09:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja makezq »

Syttyi tossa viikonlopun aikana vikavalo Kouvolan reissun päätteeksi. Vikakoodiksi antaa tosiaan kiinatesterillä p1344.
Kolkkiin vaihettu viimesen kahden kuukauden aikana koko hormi turbolta taakse asti, IC, puolat ja tulpat.
Ahtojen pitäisi olla sen 1,37bar, mutta nyt ahtaa kakkosella punarajalle huudatettaessa sen 0.63bar. Kattelin, että imuilmanlämpötila on sen 30astetta, siinä varmasti osasyyllinen, mutta ei kai se voi melkeen kiloa pudottaa? Kävin äsken tallilla nosturilla tarkistamassa, että kaikki IC-letkut ja klemmarit ovat varmasti kiinni. Oisko kenelläkään ideaa/kokemusta mahdollisesta vianaiheuttajasta?
Viimeksi muokannut makezq, Ke Kesä 17, 2020 14:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nelossylinterin ionisaatiosignaalin häiriöön viittaa.

Mitkä tulpat laitoit ja laitoitko alkuperäiset Saab-puolat vai tarvikkeet? Mikäs vuosimalli kyseessä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
makezq
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 09:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja makezq »

BCPR7ES-11, viinalla ajellaan. Orkkispuolat tottakai. Facelift -07 kyseessä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tulpat ovat väärät. Nuo mitkä mainitsit ovat vanhemman Trionic 7 auton tulpat.

Vaihda tilalle: BKR7ESC-11 jotka ovat oikeat. Vikakoodin nollaus tulppien vaihdon jälkeen, niin eiköhän se ionisaatiosignaali ole sen jälkeen oikea. Jos vika ei poistu tulppien vaihdolla, niin mietitään sitten asiaa lisää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja petrisa »

makezq kirjoitti:
Ke Kesä 17, 2020 13:17
Syttyi tossa viikonlopun aikana vikavalo Kouvolan reissun päätteeksi. Vikakoodiksi antaa tosiaan kiinatesterillä p1344.
Kolkkiin vaihettu viimesen kahden kuukauden aikana koko hormi turbolta taakse asti, IC, puolat ja tulpat.
Ahtojen pitäisi olla sen 1,37bar, mutta nyt ahtaa kakkosella punarajalle huudatettaessa sen 0.63bar. Kattelin, että imuilmanlämpötila on sen 30astetta, siinä varmasti osasyyllinen, mutta ei kai se voi melkeen kiloa pudottaa? Kävin äsken tallilla nosturilla tarkistamassa, että kaikki IC-letkut ja klemmarit ovat varmasti kiinni. Oisko kenelläkään ideaa/kokemusta mahdollisesta vianaiheuttajasta?
Ei imuilman lämpötilassa mitään vikaa ole. Tuo on kesällä ihan normaali arvo. Ilma lämpenee ulkolämpötilasta, kun sitä ahdetaan sekä sen kulkiessa lämpimässä moottoritilassa imusarjaan.

Vikakoodi P1344 viittaa, ettei Ionisaatioyksiköllä (IDM/CDM) ole sähköistä yhteyttä puolaan nro 4. Todennäköisesti johtosarjan vika. Tuskin uusi puola on rikki tai IDM tämältä osin. Käytännössä siis "fyysinen" vika eli katkos tai oikosulku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
makezq
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 09:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja makezq »

Pakari kirjoitti:
Ke Kesä 17, 2020 14:39
Tulpat ovat väärät. Nuo mitkä mainitsit ovat vanhemman Trionic 7 auton tulpat.

Vaihda tilalle: BKR7ESC-11 jotka ovat oikeat. Vikakoodin nollaus tulppien vaihdon jälkeen, niin eiköhän se ionisaatiosignaali ole sen jälkeen oikea. Jos vika ei poistu tulppien vaihdolla, niin mietitään sitten asiaa lisää.
Okei! Vanhasta tottumuksesta vaan ostanut noita 🤔 Käyn kohta motonetissä kääntymässä ja vaihdan tulpat viel tänään. Päivittelen sitten! Kiitos vinkistä.
makezq
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 09:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja makezq »

Tulpat vaihdettu ja softa nollattu, vikavalo häipyi, mutta ahdot ei meinaa vieläkään nousta 0.7barin yläpuolelle. Yleisestikkin nousevat todella laiskan oloisesti.


En ollut tosta lämpötilasta huolissani. Tarkoitin, että ahtopaine tottakai laskee kuumana päivänä. Mikä mahtaisi olla ero ahtopaineessa jos samalla autolla ajetaan ensin 30 asteen helteessä ja sitten 10 sadekelissä. 8O
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja petrisa »

makezq kirjoitti:
Ke Kesä 17, 2020 19:08

En ollut tosta lämpötilasta huolissani. Tarkoitin, että ahtopaine tottakai laskee kuumana päivänä. Mikä mahtaisi olla ero ahtopaineessa jos samalla autolla ajetaan ensin 30 asteen helteessä ja sitten 10 sadekelissä. 8O
Käy juuri päinvastoin :!: .

Trionic 8 on ilmamassasäätöinen, joka kompensoi ilmanpaineen ja -lämpötilan vaikutuksen. Lämpimällä ilmalla ilma laajenee, joten sen ilmamassa alenee, niin jotta saavutetaan sama ilmamassa kuin viileämmällä ahtopainetta nostetaan.

Mikä viritysaste koneessa?
Jos ei ole vakio (ilmeisesti ei ole), niin kenen tai mikä softa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kun pakoputkistomuutoksia tehtiin, niin ilmeisesti putkikokoa kasvatettiin? Muokattiinko moottorinohjauksen ohjelmaa pakoputkimuutoksen jälkeen? Jos ei, niin sitä täytyisi muokata jos turbolta lähtevää downpipeä on kasvatettu. Vakio downpipelle tehdyllä softalla ja isommalla downpipellä ahtopaine pääsee piikkaamaan liian korkealle, jonka seurauksena on lievemmillään vikatila ja huonolla virisoftalla moottorivaurion mahdollisuuskin on olemassa. Kuten Petrisa totesi, mikä ja kenen softa?

Muita mahdollisia ahtopaineongelmiin vaikuttavia vikapaikkoja ovat:

- Turbon magneettiventtiilit, 2 kpl.
- Jarrutehostimen-imusarjan alipaineputken vastaventtiilin läpivuoto.
- bypassin kalvon repeäminen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mihin on hävinnyt aloittajan viesti, jossa kerrottiin mikä viritys ja kenen tekemä, kun sitä kysyin 8O
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
makezq
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 09:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja makezq »

Napen stage 4+, 3tuumaa turbolta taakse 200cel katilla. Siinä Hukkiksenkellon päällä oleva mankkuvena vaihdettu myös. Vara bypassillä myös kokeiltu ilman vaikutusta. Syttyi muuten check engine light uudestaan, koodiksi antaa saman p1344 :? :saab:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja petrisa »

makezq kirjoitti:
To Kesä 18, 2020 18:57
Napen stage 4+, 3tuumaa turbolta taakse 200cel katilla. Siinä Hukkiksenkellon päällä oleva mankkuvena vaihdettu myös. Vara bypassillä myös kokeiltu ilman vaikutusta. Syttyi muuten check engine light uudestaan, koodiksi antaa saman p1344 :? :saab:
Sen nyt jo tiesikin, että vikavalo tulee syttymään uudelleen, kun tuo vikakoodi ei johdu mitenkään niistä vääristä tulpista.

Mikäli on väärät tulpat, niin se aiheuttaa ongelmaa/väärää informaatiota ionisaatiomittaukseen, jolle on ihan oma koodinsa. Tämä koodi P1344 kertoo, kuten mainitsin jo aiemmin, että ionisaatiomittausta ei voi suorittaa 4 syl osalta ollenkaan johtosarjan tai puolan vian vuoksi.

Puolalle tulee virta, maa, sytytysheräte ja ionisaatiovirta piuhat. Puolan sisällä on herätepääteaste, sytytyksen toisio ja ensiö käämit sekä 120 Voltin jännitegeneraattori ionisaatiovirtamittausta varten. Jännitegeneraattoriin sisältyy virtamittapiirikomponentti, jonka yli oleva jännite viedään IDM (ionisaatioyksikölle), joka tunnistaa tästä ionisaatiovirran. Tässä on nyt ongelma eli IDM ei saa tuota signaalia ollenkaan, joten se ei voi yhden sylinterin osalta määrittää ja mitata sytytystapahtumaa ollenkaan. Tämän vuoksi auto toimii ahdettaessa hyvin "varovaisesti", jotta vältytään vahingoilta.

Ko. sylinterin sytytys toiminee ongelmitta, koska tämä vika P1344 on vain puolan ja IDM yksikön välinen. Sytytyksen ohjaus tulee suoraan moottori ECU:lta. Ionisaatiomittaus toki kertoo miten sytytys ja palotapahtuma toimii, mutta täydellinen sytytyksen puute näkyisi myös kampiakselin pyörimisanturin signaalissa. Tämän anturin signaalissa on aina hidastumista ja kiihtymistä eri tahtien aikana. Toisin sanoen, mikäli yhden sylinterin sytytys puuttuu kokonaan, niin sen työtahdin aikana kiihtyminen jää pois.

Nyt kannattaa siis keskittyä tutkimaan 4 sylinterin puolan johtosarjaa välillä ko. puola IDM. Eikä haittaa vaikka kokeilee vaihtaa pari puolaa keskenään niin mikäli tuo vikakoodi P134x siirtyy toiseen sylinteriiin niin vika on puolan sisäinen ionisaatiopiirin vika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
makezq
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 09:21
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja makezq »

Vaihdoin nelospytyn puolan kakkoseen ja p1342 sieltä syttyi, eikö tää nyt indikoi että mulla on puola sökö? Anto myös mifiä kakkoseen. Kiitos jeesistä ja mukavaa juhannusta :!: :saab:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä, puola rikki.

Kerran puolat vaihdettu vasta, niin takuuseen uusi :idea:
Ja tietenkin alkuperäisiä puolia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nuo alunperin käytetyt väärät sytytystulpat voivat olla yksi todennäköinen puolan vikaantumiseen johtanut syy. Tuskin on takuun alainen vika kyseessä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin