CEL, ahdot, p1344

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Pe Kesä 19, 2020 17:49
Nuo alunperin käytetyt väärät sytytystulpat voivat olla yksi todennäköinen puolan vikaantumiseen johtanut syy. Tuskin on takuun alainen vika kyseessä.
Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys, että miten se olisi tapahtunut, jos näin on käynyt :?:

Sillä NGK:n speksien mukaan noilla tulpilla; BCPR7ES-11 ja BKR7ESC-11, ei ole juuri mitään eroa. Ei sähköisesti eikä fyysisesti. BCP ja BK vastaavat toisiaan, kun BK on BCP:n ISO-tyyppi. Ainoa, että toisessa on ESC, jossa tuo C tarkoittaa "erikoisrakenne". Mitä sitten tarkoittanee.... :roll:

Kun tulpat ovat ominaisuuksiltaan noinkin identtisiä, niin aika erikoinen juttu, jos on saanut puolan rikki.
Sytytys toiminee, joten teoriassa miten väärä tulppa voisi nyt tuon ionisaatiopiirin saada rikki voisi mennä seuraavasti.
Kipinä ei synny sylinteriin aivan normaalisti, joten puolan kehittämä n. 40kV tosiojännite pääsee "potkaisemaan" myös toisiopiirissä olevaan ionisaatiomittapiiriin: generaattori + virtamittauspiiri, huomattavasti normaalia suuremman jännitepiikin niin, että se hajoaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tulppien resistassi sama? Saabin puolat niin kasetit, kuin yksittäisetkin ovat muistaakseni vainoharhaisen tarkkoja oikeasta resistanssista.

Vaikka asiaan ei sinällään kauhean läheltä liippaa, mutta esimerkiksi menin itse koittamaan tyhmyyksissäni T7:aan erilaista, mutta ominaisuuksiltaan lähes identtistä sytytystulppaa, niin alle 3 vuotta vanha DI-kasetti hajosi 3 päivän kokeilun jälkeen. Kasetista meni nakutustunnistus ja se väitti yhden sylinterin nakuttavan ns. koko ajan. Oikeat tulpat ja uusi kasetti paikoilleen, niin johan alkoi toimia. Voi toki olla että löysin taas sattumalta sen yhden kerran, kun noinkin uusi puolakasetti hajoaa ikäänkuin 3 vuoden tehdastakuuajan sisällä..

Kaikesta huolimatta, kun moottoriin on määritetty tietyt sytytystulpat niin en niitä lähtisi suinpäin muuttamaan toisenlaisiksi. :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: CEL, ahdot, p1344

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
La Kesä 20, 2020 13:26
Tulppien resistassi sama?
Kyllä, molemmissa 5 kOhm.
Jokin "erikoisrakenne" erohan noissa ainakin on, liekö muutakin, mikä ei käy edes NGK:n sivuilta ilmi.

Eipä silti, joka tapauksessa aloittajalla puola rikki, joten sen joutuu uusimaan. Oli sitten mennyt minkä syyn takia tahansa rikki, niin ylipäätänsä sähköosien kanssa voi olla vaikeutta saada takuuseen, ellei ole liikkeessä tai korjaamolla huollettu.
Aina kannattaa yrittää saada takuuseen uusi, ei siinä menetä mitään. Eikä tarvitse kertoa mitään mitkä tulpat autossa on ollut, kun sellaista edes kukaan kyselee. Joko annetaan takuuseen heti tai sitten ruvetaan kieltämään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin