9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Phaedr
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Heinä 23, 2019 23:48

9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Phaedr »

Potilas tosiaan 9-3 '08 automaatti B207E-motilla, ohjelmoitu n. 230hv.

Pätkii täyskaasulla, etenkin 3-4 vaihteilla n. 2500-3500 kierrosalueella.

Tulpat vaihdettu ensihätään, eikä auttanut, aikaisemmat n. 10tkm ajetut tulpat olivat vaihdettaessa ihan hyväkuntoiset.

Olisiko mahdollisesti puolissa jotain häikkää? Moottorin vikavalo ei toistaiseksi ole vielä raskaalla kaasullakaan syttynyt palamaan, joten saako Techillä edes tässä tapauksessa selville mahdollisia sytytyskatkoksia?

Mitä muuta on hyvä tarkistaa, MAF, ahtoputket, turbo?
NG9-3 Vector '08 2,0t BioPower 230hv

#8208
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Puola viat ovat näillä helteillä yleensä se tyypillisin pätkimisen aiheuttaja. Mitkä tulpat laitoit?

Puolia kun uusit niin suosittelen vain alkuperäisiä Saab-puolia. Tech2:lla voit katsoa että mihin sylinteriin on tullut sytytyskatkoksia ja siitä tehdä johtopäätöksiä. Alkuperäisiä puolia saa tietysti merkkiliikkeistä tai vaikkapa Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/101323/ ... kuperainen

Toinen vaihtoehto on polttoainepumpun hiipuminen.

Näissä uudempikorisissa 9-3:ssa ei MAF tai turbovikoja hirveästi ole ollut, joten niissä en usko tämän vian olevan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Phaedr
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Heinä 23, 2019 23:48

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Phaedr »

Pakari kirjoitti:
To Kesä 18, 2020 08:19
Puola viat ovat näillä helteillä yleensä se tyypillisin pätkimisen aiheuttaja. Mitkä tulpat laitoit?

Puolia kun uusit niin suosittelen vain alkuperäisiä Saab-puolia. Tech2:lla voit katsoa että mihin sylinteriin on tullut sytytyskatkoksia ja siitä tehdä johtopäätöksiä. Alkuperäisiä puolia saa tietysti merkkiliikkeistä tai vaikkapa Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/101323/ ... kuperainen

Toinen vaihtoehto on polttoainepumpun hiipuminen.

Näissä uudempikorisissa 9-3:ssa ei MAF tai turbovikoja hirveästi ole ollut, joten niissä en usko tämän vian olevan.
Pitääpi tsekkailla techillä nuo katkokset.
Tulppina NGK BKR7ESC-11.
NG9-3 Vector '08 2,0t BioPower 230hv

#8208
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
To Kesä 18, 2020 08:19
Tech2:lla voit katsoa että mihin sylinteriin on tullut sytytyskatkoksia ja siitä tehdä johtopäätöksiä.
Ei tarvitse olla välttämättä Tech2 :!:
OpCom toimii myös erinomaisesti tässä autossa :wink:

Mutta...kuten tullut jo todettua, niin tyypillisin vika täyskaasupätkimisessä on puola. Polttoainepuolen vika myös mahdollinen, mutta tämäkin selviää vikakoodin tarkistuksella.
Mikäli vikakoodi on säännöllisesti vain yhden sylinterin (tai kaksi) sytytyskatkoksissa, niin syy on siinä puolassa. Sitä vastoin polttoainepuolen vika aiheuttaa vikakoodin, joka kertoo katkoksia olevan useissa sylintereissä (eli kaikissa).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Hannu M
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Touko 08, 2008 09:05

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Hannu M »

Omassa '08 manuaalivaihteisessa Maptunin stage 1+BP, 1.8t:ssä vastaava ongelma. Ei ole puolaongelma (vaihdoin varamoottorin puolat), eikä ilmamassasensori (tilasin uuden). Normisuuttimilla, vastaavalla e85-ohjelmalla kevyt kiihdytys ok, täyskaasu nykii. Vaihdoin 630 cc suuttimet ja ajoin vastaavan softan. Käynnistyy ja sammuu heti. Normaalisuuttimien softalla käy, mutta ei kiihdy. Polttoaineen paine 2,5 baria, ilman säädintä nousee 3 bariin. Olisiko polttoainepumppuongelma?
Hannu

´08 9-3 SS 1.8t Maptun st3 Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Suuttimien jakotukissa, missä paineliitäntä, pitää olla 3 bar painetta, kun paineensäätimessä on ilmanpaine. Kun säätimen letkuun imetään alipaine tai painetaan ylipaine täytyy polttoainepaineen vastaavasti laske tai nousta.

En voi tuohon edelliseen ottaa kantaa, kun en tiedä miten se on mitattu. Tuo edellä mainittu mittaus tehdään käynnistämällä pakolla pumppu ja sitten mitataan. Säätimen letkuun voi painetta/alipainetta tuottaa vaikka injektioruiskulla ellei ole muita välineita siihen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Hannu M
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Touko 08, 2008 09:05

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Hannu M »

Mittaus tehtiin jakotukin venttiilistä. Paine nousi 2,5 bariin vasta käynnistämällä, alipaineletku kiinni. Letku irti, moottori käynnissä lukema oli 3 baria. Saako pumpun käyntiin ilman tech2:sta?
Hannu

´08 9-3 SS 1.8t Maptun st3 Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hannu M kirjoitti:
Su Heinä 05, 2020 21:19
Mittaus tehtiin jakotukin venttiilistä. Paine nousi 2,5 bariin vasta käynnistämällä, alipaineletku kiinni. Letku irti, moottori käynnissä lukema oli 3 baria. Saako pumpun käyntiin ilman tech2:sta?
Ei sitä auto käynnissä mitata, kun imusarjan painesta ei tietoa ja se vaihtelee.

Pumpun saa tietenkin päälle ohjaamalla pakotettuna sähköt pumpun releelle aivan "perinteisesti".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hannu M kirjoitti:
Su Heinä 05, 2020 21:19
Mittaus tehtiin jakotukin venttiilistä. Paine nousi 2,5 bariin vasta käynnistämällä, alipaineletku kiinni. Letku irti, moottori käynnissä lukema oli 3 baria. Saako pumpun käyntiin ilman tech2:sta?
Niin vielä....
Vaikkakin tuo mittaus on tehty periaatteessa väärin, niin kyllä nuo tulokset antavat osviittaa siitä, että ainakin pumppu ja säädin eivät ole täysin vialla.

Kun auto on ollut käynnissä ja säätimen letku paikallaan, niin imusarjassa on alipaine. Polttoaineen paineen tulee vastaavasti alentuakin 3,0 barista ja näinhän on käynytkin. Vastaavasti letku irti paineen pitää olla 3,0 baria.
Ainoa se huono puoli tässä on nyt se, että ei saa tietoa siitä nouseeko nuo polttoaineen paineet, jos säätimeen tulee ylipaine imusarjasta ja näin tapahtuu ahtotilanteessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Hannu M
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Touko 08, 2008 09:05

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Hannu M »

Paineet nousevat hitaasti 3,2 bariin kun tuuppaa isolla injektioruiskulla painetta. Vastaavasti laskevat hitaasti 2,5 bariin kun irroittaa letkun.
Hannu

´08 9-3 SS 1.8t Maptun st3 Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hannu M kirjoitti:
Ma Heinä 06, 2020 13:58
Paineet nousevat hitaasti 3,2 bariin kun tuuppaa isolla injektioruiskulla painetta. Vastaavasti laskevat hitaasti 2,5 bariin kun irroittaa letkun.
Jaa, pitäisi olla tuon injektioruiskun lisäksi kytkettynä vielä samaan letkuun painemittari.
Tuon mukaan painetta ruiskulla ei olisi saatu aikaan kuin 0,2 bar. Eipä voi tietää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Hannu M
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Touko 08, 2008 09:05

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Hannu M »

Testasin injektioruiskulla aikaansaatavan paineen. 1.3 baria kohtuullisen helposti. Eli joku mättää jossain. 😬
Hannu

´08 9-3 SS 1.8t Maptun st3 Biopower
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja aero »

Hannu M kirjoitti:
Su Heinä 05, 2020 21:19
Mittaus tehtiin jakotukin venttiilistä. Paine nousi 2,5 bariin vasta käynnistämällä, alipaineletku kiinni. Letku irti, moottori käynnissä lukema oli 3 baria. Saako pumpun käyntiin ilman tech2:sta?
Hannu M kirjoitti:
Ma Heinä 06, 2020 13:58
Paineet nousevat hitaasti 3,2 bariin kun tuuppaa isolla injektioruiskulla painetta. Vastaavasti laskevat hitaasti 2,5 bariin kun irroittaa letkun.
Niin siis paineensäätimen ohjausletku irti on 2,5 vai 3,0bar? Jos nyt oikein tulkkasin, on siellä ns. 2bar säädin, eli bensanpaine on 2bar yli imusarjan paineen -> letku irti pitäisi olla 3bar ja tyhjäkäynnissä jossain 2,2-2,5bar välillä, 1bar ahdoilla sitten 4bar luokassa.
Hannu M kirjoitti:
Ke Heinä 08, 2020 20:02
Testasin injektioruiskulla aikaansaatavan paineen. 1.3 baria kohtuullisen helposti. Eli joku mättää jossain. 😬
Meniks tää samaan ilmatilavuuteen kuin aiemmassa testissä, vai törkkäsitkö ilmaa suoraan ruiskusta painemittariin? Nimittäin painehan kohoaa ruiskun ilmamäärällä sitä vähemmän mitä isompaan ilmatilaan sitä tungetaan.


Oletko katsellut polttoaineensyötön adaptaatioarvoja OBD:stä? Meinaan jos paineensäätimessä olisi sellaista vikaa minkä voisit mitata näillä painelukemilla ja auto pätkisi silti vain täyskaasulla, näkyisi se varmasti jännittävinä adaptaatioarvoina. Sen sijaan jos polttoaineenpaine jää vajaaksi vain täyskaasulla (softattu, ahdot varmaan 1bar tai yli -> bensanpaine tukilla 4+bar) et varmasti saa ongelmaa esiin injektioruiskulla tai tyhjäkäynnillä.

En tiedä onko näistä, mutta tiettävästi automaailmassa on joskus polttoainepumppuja "väsynyt" ikääntyessään sillai, että tuotto on huvennut ja moinen efektihän näkyy just tuollai, ettei limppari piisaa täyskaasulla, mutta heikompi meno maittaa ihan normaalisti kunnes se pumppu leipoo kokonaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ripakinttu
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Loka 02, 2020 15:53

Re: 9-3 '08 pätkii täyskaasulla

Viesti Kirjoittaja Ripakinttu »

Itsellä täysin samanlaiset oireet neljä vuotta vanhemmassa. Bensalla yski täydellä kaasulla, etanolilla jo puolikaasulla. Epäilin paineensäädintä mutta vika oli pumpussa. Antoi vain 2,5 baaria painetta eikä sen enempää. Samalla myös starttaus niihketä molemmilla aineilla mutta vielä en oo kerenny todistamaan, onko se vika hävinnyt. Tuolla vialla ajoin reilu puoli vuotta ennen kuin sain vihdoin aikaiseksi korjattua, joten yllättävän pitkään se jaksaa toimia ennen kuin totaalisesti hajoaa. Edellisen kerran vaihdettu pumppu joskus 4-5 vuotta sitten mutta ei mitään muistikuvia mikä pumppu oli laitettu. Ajanut suurimmaksi osaksi etanolilla, liekö sillä sitten lyhentänyt pumpun ikää.. Ainoa tullut vikakoodi p0300 eli useamman sylinterin missfire
9-3ss -04 Vector 2,0t E85 B207L
ex:
9-3ss -03 Linear 1,8t (Stage 1) B207E
NG900 SE -96 2,0T (Stage 1) B204L
Vastaa Viestiin