Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Tervehdys arvon Saabistit! :)

9-3 Saabilla on päästelty taas pitkä tovi ilman murheita, nyt kuitenkin katsastuksen epäonnistuneiden päästömittausten ja moottorin reilun lämpenemisen johdosta alkoi jäähdytinnestevuoto (+20 polkaisua 30-asteen helteessä ja suorassa auringonpaisteessa, päästömittari heitti milloin mitäkin virheviestiä)

Paikallistin vuodon kuvissa näkyvään mustaan möykkyyn johon menee alipaineletkut, kiertääkö sisällä myös glykoli ja mikähän tuo mötikkä on?
Tyhjäkäynnillä vuotaa todella vähän, kierroksilla runsaasti.

Kuvat:
https://drive.google.com/file/d/1S_80ZS ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1SX7SE5 ... sp=sharing

Toivottavasti on vielä vika korjattavissa, yhteistä matkaa ollaan taitettu jo yli 250tkm (mittarissa yhteensä n. 400tkm)

-Tatu
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Taitaa olla aika yleinen paikka tuo egr jäähdytys kotelo. Olisko se tämä

https://www.maptunparts.com/engine-comp ... 2010-.html

Toi taisi olla maptunilla lopussa, mutta NeoBrothersilta löytyy varastosta, kun nettiä selailin.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Kiitokset, alkoi homma selviämään kun haki oikeilla hakusanoilla :-)

Kotelosta on nyt irrotettu neljä ruuvia, viimeinen keskellä oleva vaikuttaa olevan todella haastava.

Mahtuuko kotelo tulemaan pois jos ruuvit saa auki vai täytyykö jäähdytin irrottaa? Löysin tästä vähän ristiriitaista tietoa.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

tatzkari kirjoitti:
Ke Heinä 01, 2020 21:00
Kiitokset, alkoi homma selviämään kun haki oikeilla hakusanoilla :-)

Kotelosta on nyt irrotettu neljä ruuvia, viimeinen keskellä oleva vaikuttaa olevan todella haastava.

Mahtuuko kotelo tulemaan pois jos ruuvit saa auki vai täytyykö jäähdytin irrottaa? Löysin tästä vähän ristiriitaista tietoa.
Wissin mukaan jäähdyttimen kennoja ei tarvitse siirrellä tai irrottaa, mutta ahtoputki pitää ottaa oikealta pois edestä. Mm. Aika pitkä sepustus tästä on. Itse en ole kyseistä osaa vaihtanut vielä, joten joku kokeneempi voisi tähän vielä puuttua. Se egr jäähdytin pitää ottaa Wissin mukaan kokonaan pois.
Viimeksi muokannut keskinen84@gmail.com, Ke Heinä 01, 2020 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Ahtoputki on irroitettu+jäähdyttimen letku, muuten ei mahdu edes ruuveja avaamaan.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

tatzkari kirjoitti:
Ke Heinä 01, 2020 21:11
Ahtoputki on irroitettu+jäähdyttimen letku, muuten ei mahdu edes ruuveja avaamaan.
Laitappa mulle sähköpostia, niin laitan sulle paluuviestinä Wissin ohjeita kuvina.

Jaa mutta onhan täällä Wis online
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/2 ... er-z19dtr/
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Sain osan onnistuneesti vaihdettua, tiedoksi muillekin tämän kanssa painiville:

Opelin varaosanumerolla löytyi paikalliselta kauppiaalta osa hyllystä (n. 50e):
https://drive.google.com/file/d/1SwuKoJ ... sp=sharing

Vanhan kotelon mahtui irrottamaan ilman jäähdyttimen ja EGR-systeemin irroitusta, tuskia tuotti ainoastaan keskimmäinen ruuvi jonka sain lopulta askarreltua auki L-mallisella T30-vääntimellä. Jäähdyttimen ylävesiletku irti+välijäähdyttimen putki löysätty ja siirretty sivuun.
https://drive.google.com/file/d/1SpnHcK ... sp=sharing

Vanhassa selkeä halkeama vasemmalla puolella koteloa:
https://drive.google.com/file/d/1StQj6G ... sp=sharing

Vanhojen hapettuneiden/ruostuneiden ruuvien tilalle laitoin RST-pultit+prikat, näillä myös keskimmäiseen reikään osuminen huomattavasti helpompaa kuin T30-kannalla:
https://drive.google.com/file/d/1SiPuvQ ... sp=sharing


Koeajot suoritettu, ei vuotoja - vanha uskollinen Saab sai taas lisäaikaa :D :saab:
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Kiitos näistä tiedoista. Varmasti tämä on edessä jossain vaiheessa monella Ttid kuskilla.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
manuLe
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja manuLe »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 09:20
Kiitos näistä tiedoista. Varmasti tämä on edessä jossain vaiheessa monella Ttid kuskilla.
Juu - niinku nyt vaikka esim. mulla... Alkoi jäähdytysnestettä hupenemaan ja tuonne samaan osoitteeseenhan se vuoto paikallistui (kiitos etädiagnoosista, keskinen84@gmail.com) 😊
Tilasin osan Maptunilta kun en jaksanut alkaa metsästämään kotimaisista kaupoista. Rahtia tuli melko paljon, osa maksoi n. 47€ ja rahteineen 64€. Mutta pakko tuo on saada vaihdetuksi asap. Toivottavasti osa tulee nopeasti.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt on meidänkin ttidiin tehty tämä remontti. Ihme kyllä se kesti peräti 352K ennen kuin muovikoppa halkesi ja alkoi vuotaa. Purettiin vanha koppa irti EGR:stä syyläri paikallaan ja onhan melko ahdas homma ja ruuvien kanssa pitää olla todella varovainen. Aika paljon joutuu purkamaan myös putkia ja letkuja pois edestä, että tuon kopan saa pois tuolta välistä...

Saabin virallisessa WIS-ohjeessa EGR puretaan kokonaan irti, mutta se ainakin vaikuttaa isommalta rojektilta kuin pelkän kopan irroitus ->
https://saabwisonline.com/b7/9-3/2010/2 ... er-z19dtr/

Osan saa vaikkapa Saabin merkkitiskiltä, itse ostin sen PCS:ltä ->
https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... s/55590953

Tuo palikka (55590953) on siis NG9-5:n versio, mutta se on täysin sopiva myös kolkkiin, kunhan poistaa siitä yhden kiinnikkeen...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 2008 TTiD jäähdytinneste vuoto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Pari kuvaa vielä todisteeksi:

Kuva
Tallista löytyi toisesta ttidistä puretun koneen egr-hässäkkä, josta oli kätevä tutkia mitä tuo on syönyt. Eli kuvassa on se jäähdytin irrallaan ja tuo musta palikka on se halkeava koppa.

Kuva
Tällä koneella oli ajettu alle 100k ennen kuin alakerta hajosi ja egr näyttää pesun jälkeen tältä. Oman 352k ajetun ttidin tulpattu egr oli siistimpi kuin tuo...
Vastaa Viestiin