Ei oikein vanhemmista ketjuista suoranaisesti apua löytynyt niin aloitetaanpas uusi jos jollain olisi hyviä vinkkejä mitä tarkistella/tutkia. Eli ongelma on tuo kun ahdot nousee niin meno lakkaa ja Saab alkaa nykimään reilusti. Eikä kiihdytys enää tarvitse olla edes kovin kummoinenkaan. Mikähän siinä olisi.
Oon koittanut seuraavat:
-Tulpat vaihdettu
-Pari uutta puolaa ja näitä koitettu myös toisille paikoille
-Toista ilmamassamittaria koitettu
Etanolilla tuolla ajellaan, mutta ei mitään vaikutusta vaikka 98:kin koitti ja on toki toiminut normaalisti aikaisemmin. Nykiminen lisääntynyt pikkuhiljaa ja nyt on jo melkoista. Pientä huopaamista tuossa on tyhjäkäynnissä, mutta ei mitenkään mainittavaa. Vikakoodeja tuohon liittyen ei näy.
Kiitti etukäteen...
Saab 9-3 2.0 Aero -04 nykii ahdoilla kiihdyttäessä
Saab 9-3 2.0 Aero -04 nykii ahdoilla kiihdyttäessä
Saab 9-3 2.0 Aero -04 (E85)
Re: Saab 9-3 2.0 Aero -04 nykii ahdoilla kiihdyttäessä
Onhan tästä toki aika paljon ollut juttua aiemminkin.
Jos vika ei ole puolat ja tulppa osastolla, niin sitten polttoainepuolella. Ja ilmeisesti nyt voisi olettaa sytytyksen olevan kunnossa. Ei tietenkään ihan varmaa ole, mutta harvoin kaikki puolat ovat rikki ja nyt jo kahta uutta on kokeiltu eri paikkoihin.
Polttoainepuolella vika kallistunee polttoainesuodattimeen, paineensäätimeen ja pumppuun. Vika voi olla missä näistä tahansa ja oireilevat samalla tavalla että suuremmilla syöttömäärillä aine loppuu kesken. Ei oikein kannata edes veikata.
Ensin vaikka paineensäädin ja sitten suodatin (jos tässä mallissa jo oli erillinen suodatin auton alla) ja lopuksi pumppu.
Jos vika ei ole puolat ja tulppa osastolla, niin sitten polttoainepuolella. Ja ilmeisesti nyt voisi olettaa sytytyksen olevan kunnossa. Ei tietenkään ihan varmaa ole, mutta harvoin kaikki puolat ovat rikki ja nyt jo kahta uutta on kokeiltu eri paikkoihin.
Polttoainepuolella vika kallistunee polttoainesuodattimeen, paineensäätimeen ja pumppuun. Vika voi olla missä näistä tahansa ja oireilevat samalla tavalla että suuremmilla syöttömäärillä aine loppuu kesken. Ei oikein kannata edes veikata.
Ensin vaikka paineensäädin ja sitten suodatin (jos tässä mallissa jo oli erillinen suodatin auton alla) ja lopuksi pumppu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 2.0 Aero -04 nykii ahdoilla kiihdyttäessä
Miten viallinen paineensäädin oireilee? Itsellä moottorijarrulta kiihdyttäessä nykäisee kerran terävästi (puolat, tulpat, kaasuläppä ja bensapumppu uusittu 2v sisään).
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Saab 9-3 2.0 Aero -04 nykii ahdoilla kiihdyttäessä
Yleensä viallinen paineensäädin oireilee niin, että ahtojen noustessa paine poltoaineessa ei nouse samaa tahtia. Tämän johdosta seos menee laihalle. Välttämättä normaalissa ajossa (imusarjassa alipaine) tai kevyessä kiihdytyksessä (imusarjassa paine ylipaine) ongelmaa ei ole ollenkaan.
Ongelma on juuri tässä, että tästä ei tule vikakoodia aina kovin helpolla. Kun vikakoodi tulee niin se on yleensä sytytyskatkosvika ja nimenomaan useissa sylintereissä. Heikkoa polttoaine painetta ei muutoin voi diagnosoida. Vika näkyy kyllä lambdan kautta laihana seoksena ajon ja kiihdytyksen aikana. Tämä ei johda kuitenkaan vikakoodiin, kun kiihdytyksissä lambdasäätö ei ole käytössä, mutta livedatasta sen onneksi itse näkee.
Asiaa voi tutkia siten, että mittaa paineensäätimen ja pumpun toimintaa pakottamalla testerillä tai manuaalisesti polttoainepummpu päälle. Sitten mitataan pumpun tuottama "raaka" paine sekä paineensäätimen antama paine siten, että säätimen imusarjan letkuun painetaan painetta.
Suodattimen tukkeutuminen tai pumpun tuotto ei tässä testissä välttämättä oikein näy. On niitä ollut sellaisiakin tapauksia, joissa tuo painetesti on ollut ok.
Ongelma on juuri tässä, että tästä ei tule vikakoodia aina kovin helpolla. Kun vikakoodi tulee niin se on yleensä sytytyskatkosvika ja nimenomaan useissa sylintereissä. Heikkoa polttoaine painetta ei muutoin voi diagnosoida. Vika näkyy kyllä lambdan kautta laihana seoksena ajon ja kiihdytyksen aikana. Tämä ei johda kuitenkaan vikakoodiin, kun kiihdytyksissä lambdasäätö ei ole käytössä, mutta livedatasta sen onneksi itse näkee.
Asiaa voi tutkia siten, että mittaa paineensäätimen ja pumpun toimintaa pakottamalla testerillä tai manuaalisesti polttoainepummpu päälle. Sitten mitataan pumpun tuottama "raaka" paine sekä paineensäätimen antama paine siten, että säätimen imusarjan letkuun painetaan painetta.
Suodattimen tukkeutuminen tai pumpun tuotto ei tässä testissä välttämättä oikein näy. On niitä ollut sellaisiakin tapauksia, joissa tuo painetesti on ollut ok.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 2.0 Aero -04 nykii ahdoilla kiihdyttäessä
Suuttimet kannattaa tsekata onko tukkeutunut mönjästä, voi aiheuttaa nykimistä. Itsellä vaihdettiin kaikki ja nykimiset lakkasi ja (tyhjä)käynti tasoittui.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Saab 9-3 2.0 Aero -04 nykii ahdoilla kiihdyttäessä
9-3 SS/SC:n suuttimet, jos ovat alkuperäiset B207E/L tai R eivät kerää herkästi mönjää, vaikka ajaisi etanolilla. Muista suuttimista en tiedä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)