Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TurboSaab98
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

Eli olis hakusessa seuraavaksi vähän uudempaa Saabia. Noita NG 9-3 Farkkuja oon katsellut 08-->. Mitkä ovat parhaat bensa ja diesel moottorit? Meinas mennä sanattomaksi ku aloin selvittää noita moottori vaihtoehtoja ja niitähän on miljoona varsinki dieseliin. Onko jotain mallia/moottoria jota kannattaa välttää?
Kiitokset jo etukäteen!
2001 Saab 9-3 2.3l Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 Aero Farkku
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Itselläni on nyt kokemusta Ttid.stä. auto tuli minulle 240tkm ajettuna. Auto toimii hienosti ja perus huollot on tehty. Ensin autoon vaihdettiin imusarja uudempaan malliin ja softattiin egr off ja stage1. Mitäs sitten olikaan. Hmm. No dpf meni nyt tukkoon ja vaivaa etsittiin pari viikkoa Saab foorumilla ja asiantuntioiden kanssa. Aluksi epäiltiin turbosta johtuvaa tehojen puutetta, mutta lopulta tosiaan paikantui dpff.ään, joka nyt viikonloppuna poistettiin. Mittarissa 265tkm.

Dieselistä ei kai 08> ole kuun z19dtr ja z19dth. Dtr on Fiiattilainen hyvä kone, jossa ei paljon perusvikoja ole imusarjaa lukuunottamatta. Turbot on kestäviä, jos imusarjan läpät ei lentele siitä läpi ja on ajettu oikeilla öljyillä. DTR koneessa myös vilahtelee öljynpainevalo kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuivuneen öljyputken tiivisteen vuoksi ja on isotöinen vaihtaa. Ei ole koneita kai tämän takia särkynyt, vaikka olisi jätetty vaihtamatta. Itsellänikin vilahtelee ja koneessa on RVS käsittely, niin tuskin tulee mitään. Dth on Opelilainen ja siinä on juuttuvasiipinen ahdin, jota joutuu varmaan MisterMusclella joskus putsailemaan. Dth on myöskin tunnettu vuotavista imusarjan läpistä.

J.Carlson kirjoittaa jossakin palstan osiossa, ettei näissä kummassakaan mainitsemassani moottori vaihtoehdossa mitään ihmeellisyyksiä ole.

Tykkään omasta Tittidiistä, vaikka toi dpf show meinas aiheuttaa harmaita.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3040
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Eiköhän tuo dth ole kanssa fiatin kone !
9-3 SC 2,8 turbo XWD Hirsch
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

kalle37 kirjoitti:
Ma Heinä 06, 2020 19:14
Eiköhän tuo dth ole kanssa fiatin kone !
No niinpäs olikin :lol: Sama Jtd siellä näkyy olevan pohjalla.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Keskinen84 (a) gmail.com
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 419
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Jos kilometrejä tulee yli 10tkm vuodessa ja 1.9 tids riittää paperilla tehojen puitteissa, on se paras valinta.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Tonnari88 kirjoitti:
Ma Heinä 06, 2020 20:12
Jos kilometrejä tulee yli 10tkm vuodessa ja 1.9 tids riittää paperilla tehojen puitteissa, on se paras valinta.
Ja softaamalla siitäkin tulee vielä parempi. Ehkä olisin itsekkin päätynyt nyky tiedoilla dth moottoriin, mutta en nyt lähde vaihtamaan ilman sopivaa välirahaa. :lol:
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10766
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikään NG-kolkin kone ei liene sellainen että pitäisi välttää. Nelisylinterisiä bensakoneita on käytännössä kahta peruskonetta, eli vapari 1.8-litrainen ja ahdettu 2.0-litrainen. Vapari on melko harvinainen varsinkin MY2008 ja uudemmissa. Ahdetusta nelosesta on sitten eri tehoversioita mm. mallimerkinnöillä 1.8t, 2.0t, 2.0T ja näistä erikseen Biopowerit, kaikki nämä siis sitä ihan samaa rautaa pienin detaljieroin ja iskitilavuus mallimerkinnästä huolimatta aina kaksi litraa. Ahdetut bensakoneet on jakoketjulla, joita on mennyt jonkin verran vaihtoon siellä 200-300 tkm välillä. Yleisesti hyvä ja kestävä kone.

2.8 V6 Turbo kärsii satunnaisesti myös jakoketjun venymisestä, mutta on ymmärtääkseni ihan perusluotettava kone sekin. Bensa tietty maistuu.

Aivan viimeisiä MY2012 ja Nevsin kokoamia MY2014 kolkkeja tehtiin uudemmalla GM:n nelisylinterisellä bensakoneella, mutta niitä ei juurikaan Suomessa vastaan ole tullut.

Dieselit on MY2005 ja uudemmissa aina 1.9-litraisia ja pohjana tosiaan Fiatin JTD-moottori. 8-venttiilinen yksiturboinen on 120 hv ja melko harvinainen, 16-venttiilinen yksiturboinen on 150 hv ja on yleisin. Kaksiturboiset (DTR eli TTiD) oli alkuun kaikki 180-hevosvoimaisia, mutta olikohan MY2011 kun kaikki dieselit korvattiin kaksiturboisilla, josta tuli vanhan lisäksi 130 ja 160 hv versiot, kaikki samalla raudalla rakennettuja.

Kaikki dieselit on luotettavan maineessa, DPF ja EGR-ongelmia on, mutta ei enempää kuin muissa samanikäisissä dieselkoneissa. Jotkut sanoo että yksiturboiset olisi huolettomimpia, mutta ei DTR:kään mikään ongelmakone ole. Jakohihna pyörineen ja vesipumppuineen kannattaa vaihtaa ohjelmaa tiuhemmin eli 100 tkm välein ja käyttää merkkiosia.

Vaikea noista on sanoa että jotain pitäisi välttää ja yksikään kone ei ole toisaalta täysin huoleton.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5795
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja Eski »

Oma suositukseni on TTiD automaatti.
Perustelut löytyy tuolta-> viewtopic.php?f=15&t=193992

Eski
TurboSaab98
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

AZP kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 08:50
Mikään NG-kolkin kone ei liene sellainen että pitäisi välttää. Nelisylinterisiä bensakoneita on käytännössä kahta peruskonetta, eli vapari 1.8-litrainen ja ahdettu 2.0-litrainen. Vapari on melko harvinainen varsinkin MY2008 ja uudemmissa. Ahdetusta nelosesta on sitten eri tehoversioita mm. mallimerkinnöillä 1.8t, 2.0t, 2.0T ja näistä erikseen Biopowerit, kaikki nämä siis sitä ihan samaa rautaa pienin detaljieroin ja iskitilavuus mallimerkinnästä huolimatta aina kaksi litraa. Ahdetut bensakoneet on jakoketjulla, joita on mennyt jonkin verran vaihtoon siellä 200-300 tkm välillä. Yleisesti hyvä ja kestävä kone.

2.8 V6 Turbo kärsii satunnaisesti myös jakoketjun venymisestä, mutta on ymmärtääkseni ihan perusluotettava kone sekin. Bensa tietty maistuu.

Aivan viimeisiä MY2012 ja Nevsin kokoamia MY2014 kolkkeja tehtiin uudemmalla GM:n nelisylinterisellä bensakoneella, mutta niitä ei juurikaan Suomessa vastaan ole tullut.

Dieselit on MY2005 ja uudemmissa aina 1.9-litraisia ja pohjana tosiaan Fiatin JTD-moottori. 8-venttiilinen yksiturboinen on 120 hv ja melko harvinainen, 16-venttiilinen yksiturboinen on 150 hv ja on yleisin. Kaksiturboiset (DTR eli TTiD) oli alkuun kaikki 180-hevosvoimaisia, mutta olikohan MY2011 kun kaikki dieselit korvattiin kaksiturboisilla, josta tuli vanhan lisäksi 130 ja 160 hv versiot, kaikki samalla raudalla rakennettuja.

Kaikki dieselit on luotettavan maineessa, DPF ja EGR-ongelmia on, mutta ei enempää kuin muissa samanikäisissä dieselkoneissa. Jotkut sanoo että yksiturboiset olisi huolettomimpia, mutta ei DTR:kään mikään ongelmakone ole. Jakohihna pyörineen ja vesipumppuineen kannattaa vaihtaa ohjelmaa tiuhemmin eli 100 tkm välein ja käyttää merkkiosia.

Vaikea noista on sanoa että jotain pitäisi välttää ja yksikään kone ei ole toisaalta täysin huoleton.
No sieltähän sitä inffoa tulikin reilusti. Kiitokset!
Nyt olen katsellut tuollaista 2008 1.9 diesel (150hv) manuaali farkkua joka melkein 300tkm ajettu. Liekö uhka vai mahdollisuus ja mitä kannattaa tietää? Onko jtn isoja remppoja tulossa jne?
2001 Saab 9-3 2.3l Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 Aero Farkku
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10766
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikä NG 9-3 On paras? 08-->

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kannattaa katsoa koska jakopää on tehty, virallinen vaihtoväli on 150 tkm eli osuis just noille maille. Koneen osalta akuuteimmat vikapaikat voisi olla imusarja (vuotavat läppäakselit) ja kaksoismassavauhtipyörä. Molemmat ihan tehtäviä remppoja mutta touhutonni ei taida riittää jos molemmat iskee päälle ja ei tee itse.

Molemmat saattaa noilla kilsoilla olla kyllä jo tehtykin.

Muun auton osalta kannattaa tehdä perusruostekatsaus ja katsoa onko etujouset poikki tai nariseeko/nykäyttääkö kääntölaakerit kun kääntää pyöriä paikallaan. Alustan kolinat kannattaa kuunnella, mutta nivelet on toisaalta aika halpoja.
Vastaa Viestiin