9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Sepe07
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 16:07

9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja Sepe07 »

Emännän auto oli kesäloman aikana hyytynyt pihaan. Oli kuukauden verran parkissa. Ei starttaa, ei vaikka antaa lisävirtaa.
Herjaa stability controllia ja tracktion controllia. Näitä herjoja ei ennen ole näkynyt.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja anv »

Lataa irrallaan tai vaihda se akku. Huonolla akkujännitteellä saat lisäharmeja esimerkiksi ratti- ja virtalukosta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Sepe07
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 16:07

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja Sepe07 »

Akku vaihdettu, mutta ei auttanut. Tilanne akun vaihdon jälkeen sama. Ei starttaa ja nuo samat herjat tulee.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja anv »

Mitä tarkoittaa ei starttaa? Pyörii muttei lähde käyntiin? Ei edes pyöri?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Sepe07
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 16:07

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja Sepe07 »

Ei edes pyöritä. Eikä hehkuvalokaan syty. Eikä R7 vedä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Moottorin ECU ohjaa R7:ää, kun virrat päällä. Tästä samasta ECU saa myös pääsähköt.
Meneekö virrat muutoin päälle eli mittaristoon syttyy valot jne?

Ellei virrat mene päälle, niin saattaa olla CIM vika. Ei mitenkään harvinainen.
Mikäli virrat menee päälle, mutta ECU ei reagoi, niin sitten saataa olla tämän auton yhden sortin "tyyppiva": ECU:n johtasarja hapantunut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Tuon jo selitin fasen puolella. Ei se siitä täällä kysymällä muutu muuksi :)
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kalle37 kirjoitti:
Ti Heinä 14, 2020 13:57
Tuon jo selitin fasen puolella. Ei se siitä täällä kysymällä muutu muuksi :)
Mistä vitusta minä tiedän mitä jonkun fasen puolella joku on selittänyt. En ole sellaista koskaan käyttänyt enkä tule käyttämään.
Eli homma on nyt sitten ilmeisesti niin että TÄÄLLÄ foorumilla ei enää mitään tarkentavia kysellä ... mutta enpä sitten mitään enää vastailekaan. Toimikaa siellä v*tun fasessanne :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Asia on niin että mun mielestä asia pitää käydä loppuun kun on jossain ketjun aloittanut. Eikä jättää asiaa siihen ja kysellä taas jossain muualla.
Tämä ei ollut tarkoitettu sinulle petrisa. Sinä et tosiaan voinut asiaa tietää :)
Vastaus oli lähinnä tarkoitettu alkuperäisen kysymyksen esittäjälle!
Että pahoittelut töksäyttävästä vastauksesta.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja aero »

kalle37 kirjoitti:
Ti Heinä 14, 2020 14:40
Asia on niin että mun mielestä asia pitää käydä loppuun kun on jossain ketjun aloittanut.
Toisaalta, kun on tilanne päällä ja kaksi kanavaa missä voi löytää asiantuntevan avun, niin miksipä ei kysyisi molemmista?

Saattaa toki joutua vastailemaan tarkentaviin kysymyksiin molemmissa kanavissa ja käymään asian loppuun molemmissa kanavissa, mutta mahdollisuus löytää apua ja ratkaisu on parempi. Voihan myös olla, että paikallinen tekittäjä löytyy vain toisesta kanavasta, mutta tietämättä kummasta kannattaa kysyä molemmista.

Ja kun ratkaisun lopulta kirjoittaa molempiin kanaviin, saattaa tulevaisuudessa vastaavan ongelman kohtaaja löytää ratkaisun etsimällä kummasta tahansa kanavasta. Win-win.

Miksi siis pitäisi rajoittua yhteen kanavaan, jos tarjolla on kaksi?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Sorry offtopic mutta sieltä fasesta ei kyllä tosiaankaan mitään apuja haulla löydy, sellaiseen tämä foorumimuotoinen keskustelu on aivan ehdoton.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Sepe07
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 16:07

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja Sepe07 »

Juuri näin, kaikki tietäjät ei ole facessa, eikä kaikki tietäjät foorumilla.
Samaan aikaan laitoin molempiin kyssärit.
Mittaristoon tulee valot normaalisti, paitsi hehkuvalo ei vilahdakkaan, akussa on ollut kokoajan virtaa mutta kellon oli nollannut, polttianemittari kävi alkuun täydessä ja sitten tippui alas, nyt ei enään käy ylhäällä. Polttoainetta kyllä pitäisi olla yli puolitankkia muistikuvan mukaan.
Avaimesta kun kääntää startatakseen niin ei tapahdu mitään.
Tuota R7 ohjausta mittasin niin 12v tulee, virrat kun on pois niin R7 maanasta - akun miinus vastus ääretön, kun taas laittaa virrat päälle niin vastus oli joitain Mohmeja. Eli jotain tapahtuu, mutta ei riittävästi koska rele ei tunnu vetävän.
Techiä ei ole vielä saatu auton luo, eikä autoa Techin luo.

Millainen homma ecu kaivaa esiin? Entä millainen show se on vaihtaa, koodattavaa yms.? Missä hinnoissa ecut? Mistä kyseleen?
Mistä saisi korjauspalvelua Hämeenlinnan löhistöltä vai vienkö Länsiautoon TAI tilaanko romujokisen hakemaan paaliin?
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Oikea pyörä pois. Sisäloksu pois. Siinähän se ecu sitten on. Kolmella M6 mutterilla kiinni. Ensin kuitenkin akun miinus irti.
Ecu on kehikossa ja siitä vaan irti. Jos reikä kyljessä uutta kehiin. Jos ei reikää on varmaan johdoissa vikaa. Liittimet saattaa olla aika tiukassa, mutta nitkutelemalla lähtee. Sitten mittaat B liittimen nasta 72 ja releen R7 napa 85 välin. B liitin on se isompi. Tietty muitakin piuhoja voi olla poikki.

Uuden ecun koodaamiseen tarttee ehdottomasti techkin ja turvapääsyn. Ecun kyljessä on numerot ja sillä hakee uutta tai käytettyä ecua. Maksaa useamman satasen käytetty. Uudesta en tiedä.

Syttyykö muuten moottorin häiriövalo, kun kääntää virrat päälle?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Sepe07
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2013 16:07

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja Sepe07 »

Kiitos Kalle selkeistä ohjeista. Tämän tutkiminen menee nyt jonkun päivän päähän kun pitää lähteä reissuun.
Ei syty moottorinvikavalo.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 TTid 08 Hämeenlinnasta apuja

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kannattaa tarkistaa se R7 ohjausjohto ecun ja uec väliltä onko poikki. Mulla meni omasta ex-TiDS poikki ilmastoinnin releen ohjausjohto ecun ja uec väliltä. Molemmista päistä 10cm alkuperäistä johtoa ja uusi johto väliin niin toimi taas.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin