9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Moro, uusi foorumilla ja ensimmäinen saab.
Koitin etsiä aikaisemmista ketjuista, mutta tuntuu ettei ihan samanlaiset oireet ollut muilla, niin tein uuden ketjun.
Kyseessä siis 9-3 2.0t 175hp saab, moottorikoodia en ole vielä ottanut selville, mutta asiantuntijat varmaan osaa tuonkin veikata
Oireena on siis seuraava: Lappu lattiassa kiihdyttäessä noin 3500rpm jälkeen alkaa ikäänkuin lievästi rykimään, selkeästi kaikkia tehoja ei ole kun tuota alkaa tekemään, mutta auto ei kuitenkaan ala "pomppimaan" vaan tuo on suhteellisen lievää.
Tulppiin kuulemma oli edellinen omistaja laittanut 100€, en ole vielä tarkemmin autoa tsekannut kun eilen sen hain. Täytynee ainakin aloittaa ilmamassamittarin puhdistamisella, mutta onko teillä jotain käryä mikä voisi olla?
Koitin etsiä aikaisemmista ketjuista, mutta tuntuu ettei ihan samanlaiset oireet ollut muilla, niin tein uuden ketjun.
Kyseessä siis 9-3 2.0t 175hp saab, moottorikoodia en ole vielä ottanut selville, mutta asiantuntijat varmaan osaa tuonkin veikata
Oireena on siis seuraava: Lappu lattiassa kiihdyttäessä noin 3500rpm jälkeen alkaa ikäänkuin lievästi rykimään, selkeästi kaikkia tehoja ei ole kun tuota alkaa tekemään, mutta auto ei kuitenkaan ala "pomppimaan" vaan tuo on suhteellisen lievää.
Tulppiin kuulemma oli edellinen omistaja laittanut 100€, en ole vielä tarkemmin autoa tsekannut kun eilen sen hain. Täytynee ainakin aloittaa ilmamassamittarin puhdistamisella, mutta onko teillä jotain käryä mikä voisi olla?
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Paljon on tästä oireesta juttua tällä foorumilla, mutta eihän sitä välttämättä ensikertalainen löydä.
Syy noihin oireisiin on pääasiassa sytytys: tulpat tai puola.
Tulpat pitää olla oikeat ja vain NGK:t toimivat. Muilla "vastaavilla" enemmän tai vähemmän ongelmia. Tulpat pitää olla mallia NKG BKR7ESC‑11 joka käy kaikkiin oli bensa tai etanolikäyttö. Myös malli NGK PFR6T-10G käy mutta vain bensalle.
Sitten on mahdollista, että yksi puola on rikki. Se aiheuttaa nykimistä täyskaasulla. Puola pitää olla alkuperäistä mallia, joka oli muistaakseni Mitsun tekemä. Ei ole ihan halpa puola, mutta tarvikepuolat voi laittaa suoraan roskiin. Ei kannata edes kokeilla.
Ellei ole testeriä saatavilla, joka olisi suositeltavaa: Tech2 tai OpCom, niin tulppien ollessa oikeita ja ok, niin voisi kokeilla ostaa yhden puolan ja kokeilla vuoroin vaihtaa sitä eri paikkaan kunnes vika häviää.
Koneen tyyppi on B207L.
Syy noihin oireisiin on pääasiassa sytytys: tulpat tai puola.
Tulpat pitää olla oikeat ja vain NGK:t toimivat. Muilla "vastaavilla" enemmän tai vähemmän ongelmia. Tulpat pitää olla mallia NKG BKR7ESC‑11 joka käy kaikkiin oli bensa tai etanolikäyttö. Myös malli NGK PFR6T-10G käy mutta vain bensalle.
Sitten on mahdollista, että yksi puola on rikki. Se aiheuttaa nykimistä täyskaasulla. Puola pitää olla alkuperäistä mallia, joka oli muistaakseni Mitsun tekemä. Ei ole ihan halpa puola, mutta tarvikepuolat voi laittaa suoraan roskiin. Ei kannata edes kokeilla.
Ellei ole testeriä saatavilla, joka olisi suositeltavaa: Tech2 tai OpCom, niin tulppien ollessa oikeita ja ok, niin voisi kokeilla ostaa yhden puolan ja kokeilla vuoroin vaihtaa sitä eri paikkaan kunnes vika häviää.
Koneen tyyppi on B207L.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Kiitoksia vastauksesta! Joo, tuota vikaa on hieman vaikea selittää, ei siis ole tyypillistä nykimistä vaan pikemminkin lievää rykimistä jolloin tuntuu ettei vedä enään puhtaasti, ei siis varsinaisesti normaalissa ajossa edes haittaa. Tulppia en ole vielä kerennyt tarkistaa, mutta nämä on ilmeisesti nuo mitkä mainitsit tuossa -> https://www.motonet.fi/fi/tuote/111501/NGK-BKR7ESC-11
Tosiaan tuokin esiintyy vain kun on kaasu pohjassa, mutta tasakaasulla ei tee tuota eikä myöskään matalilla kierroksilla. Täytynee vilkasta tulpat ja puhdistaa ilmamassamittari ensihätään.
Sit hieman [OT] eli ohjelmointi / softaus, täällä ilmeisesti suositaan jäsenien omia ohjelmia, niin luotettavuuden ja hinnan suhteen? Koitin selata hakusanoilla jyväskylän suunnilta, mutta en sellaista löytänyt. Onko täällä paikkakunnittain jotain tiettyjä käyttäjiä, jotka noita tekee ja onko tollainen suositeltavaa kyseiselle moottorille, jolla on ajettu 309tkm ja vaihteistona on 5-lovinen manuaali? Toki tuon vian korjaan ennenkuin edes harkitsen koko hommaa.
Tosiaan tuokin esiintyy vain kun on kaasu pohjassa, mutta tasakaasulla ei tee tuota eikä myöskään matalilla kierroksilla. Täytynee vilkasta tulpat ja puhdistaa ilmamassamittari ensihätään.
Sit hieman [OT] eli ohjelmointi / softaus, täällä ilmeisesti suositaan jäsenien omia ohjelmia, niin luotettavuuden ja hinnan suhteen? Koitin selata hakusanoilla jyväskylän suunnilta, mutta en sellaista löytänyt. Onko täällä paikkakunnittain jotain tiettyjä käyttäjiä, jotka noita tekee ja onko tollainen suositeltavaa kyseiselle moottorille, jolla on ajettu 309tkm ja vaihteistona on 5-lovinen manuaali? Toki tuon vian korjaan ennenkuin edes harkitsen koko hommaa.
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Eikö tämän foorumin alkuun voisi tehdä tuollaisen FAQ osion koskien aihetta "rykii, pätki, tökkii täyskaadulla, kiihdyttäessä tao muuten vaan".
Melkein puolet kysymyksistä koskee tuota 93 ominaisuutta eikä tunnuta uskovan mistä se johtuu.
Melkein puolet kysymyksistä koskee tuota 93 ominaisuutta eikä tunnuta uskovan mistä se johtuu.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Haku osion kautta itse osasin alkaa kyllä aikoinaan vikaa etsiä, en tiedä sitten kuinka eri omistajilla eroaa vika siitä jo mitä aikaisemmin on ollut kerran pitää uusi osio tehdä, kuitenkin kaikki yleensä aina on siellä nimeonmaan puola/tulppa puolella
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Tulpat vaihdoin täällä suositelluihin ja puhdistin ilmamassamittarin sille tarkoitetulla aineella. Ekalla vedätyksellä tuo rykäisi kerran terävemmin, mutta mun mielestä sen jälkeen se alkoi vetää puhtaammin ja omasta mielestä ehkä vastaa kaasuunkin paremmin, mutta en vielä uskalla sanoa korjatuksi.
Hain heti ensimmäisenä ne oikeat tulpat, kun niitä ehdotettiin. Puolat oli kaikki alkuperäisiä, tai ainakin niin oletan kun niissä taisi mitsubishi ja saab lukea, ja päällepäin kaikki oli ehjän näköisiä, ei halkeamia missään kohti.
Täytyy käydä heittämässä jossain kohti pitempi lenkki ja vedättää enemmän, niin uskaltaa sanoa paraniko vai ei.
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Vaikka niissä ei halkeamia tms näy niin ei kerro onko se ehjä, kokemuksesta tiedän koska niitä 3vaihtelin kerralla eikä mikään ns.päällepäin näyttänyt rikkinäiseltä. Itsellä ei rykinyt pahemmin vaan pätki ja paukku välillä ja meni kerrasta 1puola ja tulin siihen tulokseen silloin että uusin kaikki kerralla, koska ne hajoaa siitä vierestä seuraavaksi kuitenkin.
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Kävin nyt vedättämässä ihan reilusti ja uskaltaisin nyt väittää, että vika korjaantunut. Uudet tulpat siellä kuulemma oli edellisen omistajan mukaan ja hyvän näköiset ne oli, mutta näemmä ronkeleita tulppien suhteen nämä saabit. Harmi kun ei tullut testattua ensin tulpat ja sitten mafin puhdistus, niin olisi voinut sanoa tarkalleen kummassa oli vika, mutta omalta osalta puuta koputtaen tämä on taputeltu.Tooni kirjoitti: ↑Ma Elo 17, 2020 16:04Vaikka niissä ei halkeamia tms näy niin ei kerro onko se ehjä, kokemuksesta tiedän koska niitä 3vaihtelin kerralla eikä mikään ns.päällepäin näyttänyt rikkinäiseltä. Itsellä ei rykinyt pahemmin vaan pätki ja paukku välillä ja meni kerrasta 1puola ja tulin siihen tulokseen silloin että uusin kaikki kerralla, koska ne hajoaa siitä vierestä seuraavaksi kuitenkin.
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Oorait, hyvä että tuli kuntoon
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Maf:ssa ei ole ollut vikaa vaan tulpissashaaka kirjoitti: ↑Ma Elo 17, 2020 17:37
Kävin nyt vedättämässä ihan reilusti ja uskaltaisin nyt väittää, että vika korjaantunut. Uudet tulpat siellä kuulemma oli edellisen omistajan mukaan ja hyvän näköiset ne oli, mutta näemmä ronkeleita tulppien suhteen nämä saabit. Harmi kun ei tullut testattua ensin tulpat ja sitten mafin puhdistus, niin olisi voinut sanoa tarkalleen kummassa oli vika, mutta omalta osalta puuta koputtaen tämä on taputeltu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Vähän päivitystä, tuntui muutaman päivän toimivan hyvin, mutta nykiminen +3k rpm tuli takaisin. Myös tyhjäkäynti AC:n ollessa päällä tuntuu vaivalloiselta, mutta kierrokset ei kuitenkaan sahaa. Onkohan tässä seuraava pääepäilty joku puola? Koitin tollasella ns perus obd-lukijalla lukea vikakoodeja, mutta mitään se ei ainakaan löydä, täytyykö nämä saabit lukea jollain tietyllä lukijalla?
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Jos tulpat ovat oikeat, veikkaan puolia jos niitä jo ei ole vaihdettu. Tuosta pitäisi kyllä saada vikakoodia ulos sytytyskatkoksista. Jos tarkoitat "raskasta tyhjäkäyntiä" ilmastointi päällä, voipi olla normaaliakin. Ainakin omani tuntui vähän sille.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Kyllä se vähän vaivalloinen tyhjäkäynti on tämän auton ominaisuus. Tyhjäkäynti on yleensä hyvin alhainen.
Ehkä kannattaa nyt hankkia yksi uusi alkuperäinen puola ja kokeilla vaihtaa se. Tech 2 tai OpCom näyttää vikakoodit vaan ei kaikki yleislukijat. Kun ei ole mahdollista lukea vikakoodeja jommalla kummalla noista, niin kokeilee vain vaihtaa uutta puolaa vuorollaan eri paikkaan.
Ehkä kannattaa nyt hankkia yksi uusi alkuperäinen puola ja kokeilla vaihtaa se. Tech 2 tai OpCom näyttää vikakoodit vaan ei kaikki yleislukijat. Kun ei ole mahdollista lukea vikakoodeja jommalla kummalla noista, niin kokeilee vain vaihtaa uutta puolaa vuorollaan eri paikkaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Kiitoksia vastauksista. Tein motonettiin lenkin ja ajoin sinne IMM:n liitin irti, jolloin ei pätkinyt yhtään, muttei ollut kyllä vetojakaan. Fiksummat varmaan tietää mikäli tuo jotain rajasi pois? Uuden polttoainesuodattimen kävin ostamassa, ei siittä ainakaan haittaa ole vaihtaa, kun edellisestä vaihtokerrasta ei ole tietoa.
Lukijalla useammasta vaggarista ja volvosta löytynyt vikakoodit ongelmitta, mutta tuosta ei kyseinen palikka ei mitään löytänyt. Mahtaakohan motonetin lukija olla mistään kotoisin saabeja lukiessa?
*Edit* Tulpat on tosiaan täällä suositellut NGK:t, vaihdettu muutama päivä sitten.
Lukijalla useammasta vaggarista ja volvosta löytynyt vikakoodit ongelmitta, mutta tuosta ei kyseinen palikka ei mitään löytänyt. Mahtaakohan motonetin lukija olla mistään kotoisin saabeja lukiessa?
*Edit* Tulpat on tosiaan täällä suositellut NGK:t, vaihdettu muutama päivä sitten.
Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.
Eipä se mulla omassa sytyttänyt/antanut rikkinäisestä puolasta mitään vikakoodia/vikavalo, vasta sitten kun se hajosi lopullisesti ja alko käymään 3:lla pytyllä... Peruslukijoilla kun et näe mitään sytkäkatkoksia käsittääkseni? Ja IMM-liitin irrallaan ei kuulukkaan toimia jos ahtopaineet ym säätyy ilmamassan kautta, joku viisaampi sen osaa ehkä selittää sen paremmin, mutta niin olen ymmärtänyt
Edit:Ja eikö sen pitäisi sammua kun nyppäät massamittarista johdon irti....
Edit:Ja eikö sen pitäisi sammua kun nyppäät massamittarista johdon irti....