9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^kappas. Tämä on hyvä uutinen. Uusia kun ei juuri enää saa ja käytettynä ostaminen arpapeliä.

https://www.ediag.fi/trionic-korjaus/

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

shaaka kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 18:11
Ei ilmeisesti oo väliä mistä saabista tuo T8:n hommaa, kunhan on T8? Ilmeisesti koodaamalla hoidetaan sitten loput, kunhan on muutoin yhteensopiva ecu.
Korjaamo (mukaanlukien merkkikorjaamo) on sen verran vaatimusta, että vuosimallin -07 kohdalle vedetään raja eli vm.03-06 ja vm.07-11 on omansa. Valveutuneelle harrastajalle ei ole tuollakaan merkitystä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja shaaka »

suorsa kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 05:27
shaaka kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 18:11
Ei ilmeisesti oo väliä mistä saabista tuo T8:n hommaa, kunhan on T8? Ilmeisesti koodaamalla hoidetaan sitten loput, kunhan on muutoin yhteensopiva ecu.
Korjaamo (mukaanlukien merkkikorjaamo) on sen verran vaatimusta, että vuosimallin -07 kohdalle vedetään raja eli vm.03-06 ja vm.07-11 on omansa. Valveutuneelle harrastajalle ei ole tuollakaan merkitystä.
Okei. Täytyy koittaa kalastella tuohon sopiva T8 jostain, tuntuu säästävän pitkän pennin siinnäkin vrt tuon nykyisen korjauttaminen. Tänään meni koulun pihassa limpmodeen toi, eli ei tahtonut ottaa kierroksia / kiihtyä ja tyhjäkäynnillä tuntui kun olisi käynyt kolmella. Käynnistin sitten kotona parkkipaikalla uusiks ja sitten alkoi ottaa kierroksia. Eri foorumeita ja ketjuja sellanneena kyllä toi ecu voisi hyvällä tuurilla olla se syypää noihin kaikkiin ongelmiin, mitä tässä ketjussa oon selittänyt.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^käytetyn ostamisessa on se riski, että se voi porsia nopeastikin samalla tavalla.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Tobbana kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 12:09
^käytetyn ostamisessa on se riski, että se voi porsia nopeastikin samalla tavalla.
Tiedostan riskin, mutta ei ole omasta mielestä järkeä pistää yli 300e nykyisen korjauttamiseen taikka 400-500e uuden hommaamiseen, kun kyseessä ei ole harrasteauto, vaan halpa käyttöauto. Köyhänä opiskelijana ei oo varaa pultata uutta rautaa saabiin, vaikka mieli tekisi :lol:
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Menee vaan kuppi enemmän sekasin, kun googlettelee vikakoodia ja oireita. https://www.saabcentral.com/threads/fir ... er.339770/

Tuossa sama vikakoodi ja oireet, niin korjaantunut tulppien vaihdolla. Itsellä on siis uudenkarheat NGK BKR7ESC-11 kiinni, mutta voisko siihen sitten olla parempi jotkut muut kumminkin?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei se ainakaan tulppien merkkiä tai mallia vaihtamalla parane, koska nuo on juuri oikeat.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Oisko se sitten ihan tuo ecu. Toivottelin jo onnea, että kävisi mäihä kuten tuolla toisella foorumilla oli käynyt.
*edit* Ei varmaan tee pahaa käyttää ecu irti ja puhdistaa liittimet, samalla vilkuilis johdot läpi. Täytyykö ecua irroittaessa ottaa huomioon jotain, esim akun irroitus tms?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei tarvitse akkua irrottaa eikä akun kenkääkään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Putsasin liittimet ja vilkuilin johtoja. Ekalla käynnistyksellä tuon operaation jälkeen tuntui toimivan suht koht normaalisti ja seuraavalla käynnistyksellä sama juttu, eli p0606 ja vikavalo palaa.

Onko mahdollista, että tuo ECU oli auton ostaessa "kypsymässä" ja siittä johtuen teki tuota nykimistä, vaikka vikavalo ei palanut taikka ollut vikakoodia ja se on nyt lähipäivinä kypsynyt tarpeeksi, että sytytti vikavalon ja koodin?

Koittanut etsiä T8 ecua jokapaikasta, mukaanlukien ostoilmoitus täällä foorumilla ja ainoa mitä tähän mennessä on tarjottu on purkaamolta. En hirveän mielellään purkaamolta ostaisi, vaan ennemmin joltain saabeja harrastavalta. Eli oletettavasti mun tapauksessa seuraava vaihe on löytää ecu + etsiä ohjelmoija, kuka kloonaa nykyisen ecun?

Mikäli löytyy ylimääräinen T8 sopuhintaan, niin pistä ihmeessä yksityisviesti. Ei hirveän mielellään limp modessa ajelisi kouluun :cry:
Avatar
llama
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Elo 28, 2008 17:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja llama »

Ihan mainostamatta tuota korjauspalvelua, käytetyt ECUt ovat (ainakin Ruotsin) purkaamoilla 300 e luokkaa. Vaikka saisit ECUn jostain puolet halvemmalla, tulisi siihen vielä mahdollisesti softan kloonauksen kulut, Tech2-ohjelmointi (taitaa tarvita, jos ECU on toisesta autosta) ja mahdollisia lähetyskuluja. Saattaa olla 300 e kasassa. Plus korjauksella on takuu, ja taisi olla niin, että korjaus veloitetaan vain, jos se onnistuu. Näin sen omalla kohdalla järkeilin, ja ECU tuli korjaamalla kuntoon.
9-3 SC 1.8t BioPower Vector M6 MY10 | 9-5 Wagon 2.3t BioPower Linear Sport M5 MY05
Ex: 9-3 SS 1.8t Linear A5 MY07, 9-3 2.0t SE MY99
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Eräs käyttäjä täällä foorumilla otti jo yhteyttä, et T8 + kloonaus ja haluamani softa 300e. Mietin vielä, että onko toi ketjun alussa mainittu nykiminen voinut johtua tuosta kypsyneestä ecusta, mikä nyt sitten ilmoitti olemassaolostaan vikakoodin ja valon kera, vai onko tuolla nykimisellä mitään tekemistä ecun kanssa.

Eri foorumeita selatessa saa ristiriitaisia tietoja, joillakin ecu/p0606:n korjaus on korjannut myös nykimiset, mutta toisilla on ollut taustalla jokin muu ongelma.
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja markkula »

Jos nykiminen ei johdukaan ecusta, sinulla on kloonauksen jälkeen toimiva varaosa. Itse en epäröisi lähteä kokeilemaan.
9-5 2.0 Tid 2010
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja shaaka »

markkula kirjoitti:
Su Syys 06, 2020 10:25
Jos nykiminen ei johdukaan ecusta, sinulla on kloonauksen jälkeen toimiva varaosa. Itse en epäröisi lähteä kokeilemaan.
Ei ole nyt mennyt alkuperäisellä eculla limp modeen nyt lähiaikoina kuin kerran, mutta vikavalo ja koodi on. Suht normaalisti tuolla pystyy ainakin lyhyttä matkaa ajamaan, mietinkin että onko tuolla jotain arvoa myydessä, esim jollekkin korjaajalle? Jotain vikaa siinnä oletettavasti kuitenkin on, kun vikakoodia p0606 lykkää.
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t 175hp "rykii / nykii" täyskaasulla.

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Noniin, jos tällä kertaa en manaa itseäni täysin.

Käyttäjän suorsa:n kanssa tehtiin kaupat ecusta ja stage 1 + biopower, nyt tuntuisi toimivan hyvin ja vakioon verrattuna auton luonnekin muuttui melkolailla.
Minkälainen vaikutus kulutukseen stage 1:llä on noin karkeasti? RE85 on jyväskylässä sen verran kallista, että tuota luultavasti ei tule ainakaan lähiaikoina tankattua, mutta onko re85:lla jotain nyrkkisääntöjä mitä kannattaa muistaa vai onko tuo huoletonta touhua?

Sen verran täytyy syödä sanojani, että puolat olikin ne missä on kerman värinen "hattu", eli jos jatkossa jotain vikaa ilmaantuu, niin ne taitaa lähteä vaihtoon ekana.
Vastaa Viestiin