Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Huikko »

https://m.nettiauto.com/saab/9-3/11563308

Kun ei löytynyt kotimaasta eikä ruotsistakaan sopivaa 9-5 TTiD:tä, niin käänsin katseeni 9-3 tarjontaan. En ole koskaan edes koeajanut tätä viimeisintä versiota.
Käyn katsomassa autoa tällä viikolla, mitä katsellaan tarkasti? Polttoainesuodattimen jalan vuoto? EGR:n glykolivuoto? Mitäs muuta?

Muutenkin otan mielipiteitä vastaan ja puolesta. Tavoitteena on mahdollisimman pieni polttoaineenkulutus. Tehoja ja varusteita on sitten muissa autoissa. Tällä sahataan moottoritietä 220km joka arkipäivä ja viikonloppuisin mökille 480km joka toinen viikonloppu ainakin. Montako kilometriä pata kestää ennen vaihtoa? 500tkm?

Katselin optimointejakin tuohon, mutta kaikki economyohjelmatkin nostavat tehon yli 200hv ja väännön yli 400Nm. Kannattaako ohjelmointi kun ajatellaan VAIN kulutuslukemia?

Mikä se kulutus tällaisessa ylipäätään on 130km/h nopeuksissa vakiorengastuksella? Päästäänkö alle 7 litran?

Ja...ei kai tässä ole Opelin M32 vaihdelaatikko?

Kiitos etukäteen.

-Huikko-
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6546
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jos haluat menevää dieseliä, niin sitten TTiD on oikea vaihtoehto.
Jos taas haet polttoainetaloudellisuutta, niin TiD kuluttaa vähemmän kuin TTiD.

Tsekattavia asioita: vesipumppu saattaa vuotaa. Tarkista, koska jakopään hihna, vesipumppu ja kiristin on vaihdettu.
Katso myös autoa käynnistäessä, että se ei ilmoita matalasta öljynpaineesta. Jos ilmoittaa, niin silloin öljypumpun O-rengas on kovettunut ja täytyy vaihtaa. Osa maksaa noin parisenkymppiä, mutta vaihtotöihin menee noin 4-5 tuntia.
Katso täriseekö auto tyhjäkäynnillä moottorin lämmettyä. Jos tärisee, niin tällöin autoon pitäisi vaihtaa kytkin + tulpamassavauhtipyörä -paketti. Maksaa noin 1 000 - 1 300 € vaihdettuna.

JC Performancen optimoidulla TiD-cabbella (manuaali) pääsee noin 5.7 litraan satasella 130-135 km/h nopeudella motarilla. Vakiolla NG9-5 TTiD:llä pääsee johonkin kuuteen litraan.

Manuaalidieselin välitykset eivät ole mitenkään järkevät. Ne ovat todella tiheät, eli auto kiihtyy ihan asiallisesti, mutta motarinopeuksissa kierroksia on jo noin 2 500 rpm. Vähän sama juttu kuin minulla oli aikanaan NG900 Turbo Sensonic, jossa oli 5-lovinen manuaali. Suurin piirtein samat kiekat moottoritieajossa :roll:

Maantie- ja motariajosta en tiedä, mutta kaupunkiajossa esim. tuo TiD:llä huristelu alkaa kannattaa vastaavaan bensaan nähden noin 9 000 km vuotuisella ajossa, Siis jos haluaa ajaa Saabilla, eikä siirtyä noihin "13 mahtuu tusinaan" etelä-korealaisiin yms. persoonattomiin autoihin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
kaseva
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Muista käydä koeajolenkillä myös hieman epätasaisemmalla pinnalla. Sen verran sinun kriteereitä tunnen, että jos minä annoin potkut muuten aivan mahtavalle TTID:lle (MY09) nititän ja natinan takia niin en anna kovin suurta kerrointa, että kolkilla jaksat kovin pitkään ajella...

Toki minulla saattoi olla se maanantaikappale, mutta olen vähän vastaavaa viestiä rivien välistä lukenut muiltakin. :roll:

edit: Mulla oli siis vakio 180hp kuuslovisella manuaalilla. Helposti alle kuuden, nätisti jopa alle viiden litran sillä pääsi pitkää siivua.
96 V4 –80 || 518d -16 || V60 D6 AWD Plug-In Hybrid –14 || Monster 620ie –02
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10904
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Elo 26, 2020 06:18
Jos taas haet polttoainetaloudellisuutta, niin TiD kuluttaa vähemmän kuin TTiD.
Tässä on varmaan paljon muitakin muuttujia kuin T-kirjainten määrä, mutta nuo viimeisten vuosimallien TTiD:t on astetta pihimpiä ainakin maantiellä kuin aikaisemmat TTiD:t. Mm. välityksiä muutettiin ja muutenkin CO2- ja kulutusoptimointi otettiin ohjenuoraksi. Se näkyy noissa virallisissakin kulutusluvuissa, jotka näyttää aika utopistisilta:

Kaupunki: 5.7 l/100km
Maantie: 3.9 l/100km
Yhdistetty: 4.5 l/100km

Lisäksi tietenkin kaasupolkimen asento ym. seikat vaikuttaa paljon, mutta uskoisin että loppupään TTiD vie kyllä vähemmän kuin TiD.
Huikko kirjoitti:
Ke Elo 26, 2020 01:24
Mikä se kulutus tällaisessa ylipäätään on 130km/h nopeuksissa vakiorengastuksella? Päästäänkö alle 7 litran?
Mulla vei automaattivaihteinen TiD automaatilla ja farmarikorilla tasaisessa 120 km/h motariajossa alle 7 litraa sadalla ja 100 km/h talvirajoituksilla litran vähemmän. 80 km/h köröttelyllä mentiin jo viiden litran tuntumaan tai alle. 130 km/h on tietty taas vähän enemmän kuin 120 km/h, mutta uskoisin että ei se kulutus ainakaan paljoa yli seiskan nouse. Ja ainahan voi tinkiä nopeudesta, jos alkaa kulutus hirvittää :mrgreen:
Huikko kirjoitti:
Ke Elo 26, 2020 01:24
Ja...ei kai tässä ole Opelin M32 vaihdelaatikko?
Ei ole, tuossa autossa on F40 joka on vieläpä melko ehta :saab: -värkki. Missään Saabeissa ei tainnut tuota M32:sta olla.

Perusmoottorihan noissa on melkein ikuinen Fiatin Jumal-Turbo-Dieseli. Tyyppinogelmista (imusarja ja sen läpät sekä EGR) löytyy haulla tietoa. Noilla kilsoilla ei pitäisi olla vielä huolta ahtimen kestostakaan, varsinkin jos on vakiosoftalla vielä.

Muista kyseisen mallin tyyppiongelmista löytyy sitten tämän alueen FAQ-listasta: viewtopic.php?f=15&t=154251

Alustan kolinat kannattaa kuunnella, katsoa että jouset on ehjät ja kääntölaakerit ei jumita tai rohise. Ruosteet tsekkaukseen kaikista kaarista. Ei niissä kauhean paljon muuta. Luotettavimpia ja laadukkaimpia Saappeja mitä on tehty. Ja mahdollisesti se taloudellisin Saappi, eli osuu targettiin jos pieni kulutus on tavoitteena.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6546
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Ke Elo 26, 2020 12:18
Lisäksi tietenkin kaasupolkimen asento ym. seikat vaikuttaa paljon, mutta uskoisin että loppupään TTiD vie kyllä vähemmän kuin TiD.
Tuo 130hv NG9-3 TTiD -malli saattaa viedä vähemmän tai saman kuin TiD, mutta vertailuasteikolla NG9-5TTiD (valmistettu 3/2011) ja NG9-3CVTiD (valmistettu 7/2007) TTiD kuluttaa noin litran enemmän kuin TiD.
NG9-5 on 110 kg painavampi kuin NG9-3, joten vertailutulos kulutuksesta ei ole aivan 1:1.
Molemmat kuusilovisia manuaaleja, välitykset suht samat ainakin motarinopeuksissa olevien kierroksien perusteella.
AZP kirjoitti:
Ke Elo 26, 2020 12:18
Perusmoottorihan noissa on melkein ikuinen Fiatin Jumal-Turbo-Dieseli. Tyyppinogelmista (imusarja ja sen läpät sekä EGR) löytyy haulla tietoa.
Läppien tanko on aika helppo vaihtaa, jotta auto ei oikuttele kiihdytyksissä.
Vahdoin meidän cabbeen sen viime viikonloppuna.
Tässä Saabistien Facebookiin postaamani kuva:
https://www.facebook.com/photo?fbid=101 ... 3258828540
AZP kirjoitti:
Ke Elo 26, 2020 12:18
Luotettavimpia ja laadukkaimpia Saappeja mitä on tehty. Ja mahdollisesti se taloudellisin Saappi, eli osuu targettiin jos pieni kulutus on tavoitteena.
Täysin samaa mieltä. Diesel-vihaajat voivat sanoa mitä haluavat. Itsekin kuuluin niihin vielä kaksi vuotta sitten, mutta sittemmin on mieli muuttunut. Jos haluaa ajaa Saabilla ja ajaa sen yli 9 000 km vuodessa, niin diesel on silloin taloudellisuutta ja luotettavuutta arvostavan Saabistin valinta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10904
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Elo 27, 2020 06:13
vertailuasteikolla NG9-5TTiD (valmistettu 3/2011) ja NG9-3CVTiD (valmistettu 7/2007) TTiD kuluttaa noin litran enemmän kuin TiD.
NG9-5 on 110 kg painavampi kuin NG9-3, joten vertailutulos kulutuksesta ei ole aivan 1:1.
Molemmat kuusilovisia manuaaleja, välitykset suht samat ainakin motarinopeuksissa olevien kierroksien perusteella.
Kuitenkin kaksi täysin eri autoa eri koluokista, eikä se femman TTiD:kään ole sama moottori kuin kolkin TTiD.

Tuossa kysyjän linkkaamassa TTiD:ssä on normikulutus maantiellä kuitenkin luokkaa litran pienempi kuin vastaavassa 150 hv TiD:ssä, joten vaikea uskoa että tosielämän vertailussa tuo TTiD veisi samalla ajolla niistä kahdesta enemmän.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1068
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

TM 1/2009 löytyy vertailu, jossa mukana SS Ttid manuaali. Esim. tasaisella 80kmh nopeudella kulutus 5.0l ja 100kmh nopeudella 5.7. Pikatsekkauksella ei löytynyt tid- tai tids-moottoreilla sellaisia ajeluita, joissa kulutus olisi mitattu.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6546
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
To Elo 27, 2020 07:15
Tuossa kysyjän linkkaamassa TTiD:ssä on normikulutus maantiellä kuitenkin luokkaa litran pienempi kuin vastaavassa 150 hv TiD:ssä, joten vaikea uskoa että tosielämän vertailussa tuo TTiD veisi samalla ajolla niistä kahdesta enemmän.
Totta.

Minulla ei ole kokemusta tuosta 130hv:n TTiD:stä, mutta senhän pystyy chippaamaan ihan normi 180hv:ksi erittäin helposti, koska moottori ja ahdin ovat täysin samoja :D

Oikea kulutus on todennäköisesti toista kuin valmistajan ilmoittama, mutta tuossa on vuoden 2010 esite, josta käy ilmi kulutusluvut 1.9TiD vs. 1.9TTiD:

https://www.saabsportugal.com/brochures ... IntEng.zip

Aika liki näyttäisivät olevan toisiaan valmistajan ilmoittamana.

NG9-5:ssa muistaakseni TiD kulutti kuitenkin vähemmän kuin TTiD. Siksi piti alunperin ostaa sellainen, mutta koeajettua molempia oli pakko valita TTiD :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3217
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja SS »

Minä vuonna kulutusta tiputtava, pidempi perävälitys tuli? Eikö se ollut juurikin 2011? Ainakin paperilla ero CO2 päästöissä ja siten verossa on iso.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1068
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Minulla ei ole kokemusta tuosta 130hv:n TTiD:stä, mutta senhän pystyy chippaamaan ihan normi 180hv:ksi erittäin helposti, koska moottori ja ahdin ovat täysin samoja :D
Ei välttämättä kovin helposti, tuskin noin löysiä softia kukaan on suomenmaalla tehnyt :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10904
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja AZP »

SS kirjoitti:
To Elo 27, 2020 18:25
Minä vuonna kulutusta tiputtava, pidempi perävälitys tuli? Eikö se ollut juurikin 2011? Ainakin paperilla ero CO2 päästöissä ja siten verossa on iso.
Kyllä se mun muistaakseni oli just MY2011:een, samalla TiD poistui mallistosta.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3361
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Faktaa ei ole käsillä, mutta minulle väitetty, että 2010 olisi päästöt pudonneet.
9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -10 (KA), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6546
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

suorsa kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 04:13
Faktaa ei ole käsillä, mutta minulle väitetty, että 2010 olisi päästöt pudonneet.
Offtopicia, muta VAG-konsernissa ne päästöt putosivat juuri suurin piirtein siihen aikaan :wink: :lol:
1-2 viikko sitten oli Saksan lehdistössä juttu, että Audin bensakoneistakin olisi löytynyt "päästöpeukalointia": https://www.tagesschau.de/investigativ/ ... l-109.html
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10904
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja AZP »

suorsa kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 04:13
Faktaa ei ole käsillä, mutta minulle väitetty, että 2010 olisi päästöt pudonneet.
Oikein. Vuosi oli 2010 ja vuosimalli 2011:

https://tekniikanmaailma.fi/saab-9-3-on ... ellisempi/
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3361
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 06:19
suorsa kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 04:13
Faktaa ei ole käsillä, mutta minulle väitetty, että 2010 olisi päästöt pudonneet.
Offtopicia, muta VAG-konsernissa ne päästöt putosivat juuri suurin piirtein siihen aikaan :wink: :lol:
1-2 viikko sitten oli Saksan lehdistössä juttu, että Audin bensakoneistakin olisi löytynyt "päästöpeukalointia": https://www.tagesschau.de/investigativ/ ... l-109.html
Saabilla putosi oikeasti ;) Askin välityksen muuttaminen oli yksi konsti, mutta samalla putosi myös askin kestävyys.
9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -10 (KA), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin