Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika monessa autossa putosi ilmoitetut päästöt tuossa 2010 tienoilla. Esimerkeiksi tällaisia Saabin vaihtoehtoja, muutokset mallin päästöissä aikavälillä 2008-2011:

MB C220 CDI: 160->127 g
BMW 330d: 174->152 g
Saab 9-3 TTiD 180 hv: 149->119 g
Audi A4 2.0 TDI: 145->115 g
Volvo V50 1.6D: 132->99 g
Opel Insignia 2.0 CDTI 118kw: 154->129 g (2009 vs. 2011)
Ford Mondeo 2.0D: 156->139 g

Sellanen keskimäärin 20 % pudonnut siis kulutus ja sitä kautta päästöt. Ja jos tuossa on moottorissa tapahtunut tehomuutoksia, niin käytännössä aina ylöspäin, eli siitä ei ole kyse että verrattaisiin tehomallia ekomalliin.

Missään näissä automalleissa ei tullut tuona aikana uutta sukupolvea, vaan tuo päästövähennys on saatu aikaan joko uudella tai modifioifulla moottoriversiolla ja muokkaamalla auton muita ominaisuuksia kuten aerodynamiikkaa tai välityksiä. Ja tietenkin mittauttamalla auto uusiksi ja käyttämällä kaikki NEDC-mittausmenetelmän porsaanreijät, joita ei aiemmin oltu keksitty hyödyntää :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

suorsa kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 07:45
Askin välityksen muuttaminen oli yksi konsti, mutta samalla putosi myös askin kestävyys.
Nuo meidän autojen askien välitykset ovat ainakin järkyttävän tiheitä 8O
Motarinopeudella ollaan jo noin 2 500 rpm:ssä 😱
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko 9-3 tideissä ollu muita vaihtoehtoja välityksiin kuin tuo 2011 tullut?
Meinaa ainaki omas 2006 6V on selvästi pisimmät välit perheen muihin autoihin verrattuna.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos meinaat että olis MY2011 auton ostaja voinut valita vanhoilla välityksillä uusien sijaan, niin en usko. Eli ihan vuosimallin mukaan kai nuo välitykset toteutuu eikä tästä poikkeuksia ole, ellei joku ole mennyt vaihteistoa jälkikäteen vaihtamaan tai sorkkimaan.

Automaattivaihteisessa MY2008 TiDS:ssä oli kyllä kutosvaihteella 120 km/h vauhdissa kierrokset jotain 2000-2200 rpm:ssä, että onko manuaalissa sitten paljon tiheempi suurin vaihde, jos Turbo Sensonicilla huutaa 2500 rpm?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja AZP »

^WISsistähän löytyi vastaus kysymykseen: manuaalissa on huomattavasti tiheämpi isoin vaihde. WISistä löytyy nimittäin taulukko, josta selviää paljonko milläkin vaihteella on milläkin pyöräkoolla nopeutta kun kone kiertää 1000 rpm. Rengaskoolla 225/45R17 MY2008 TiDS A6:lle tämä lukema on 63,5 km/h (eli 120 km/h vauhdissa kone kiertää n. 1900 rpm), kun taas MY2007 TiDS M6:lle lukema on 52,6 km/h (120 km/h = n. 2280 rpm).

MY2011:lle taulukosta löytyy muuten kaksi eri perävälitystä, eli ehkäpä eri markkina-alueille on tehty eri välityksellä autoja tai sitten niistä on oikeasti saanut valita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 13:00
suorsa kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 07:45
Askin välityksen muuttaminen oli yksi konsti, mutta samalla putosi myös askin kestävyys.
Nuo meidän autojen askien välitykset ovat ainakin järkyttävän tiheitä 8O
Motarinopeudella ollaan jo noin 2 500 rpm:ssä 😱
-11:n aski on sitten tosiaan harva. Kutosta ei alle satasen mittarinopeuden kannata laittaa päälle ja kaupunkipyörittelyssä se on tosi kulmikas. Kakkosella ei pysty ryntäilemättä ryömittämään, enkä ole vieläkään löytänyt sitä sweet spottia ykköseltä kakkoselle vaihtaessa.

-11:ssa on parempi naftasuodattimen kotelo ja vissiin jo -10:een tuli paranneltu imusarja.

Kokonaisuutena pidän kuitenkin yhtenä parhaista ja luotettavimmista malleista.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 14:54
-11:n aski on sitten tosiaan harva. Kutosta ei alle satasen mittarinopeuden kannata laittaa päälle ja kaupunkipyörittelyssä se on tosi kulmikas. Kakkosella ei pysty ryntäilemättä ryömittämään, enkä ole vieläkään löytänyt sitä sweet spottia ykköseltä kakkoselle vaihtaessa.

-11:ssa on parempi naftasuodattimen kotelo ja vissiin jo -10:een tuli paranneltu imusarja.

Kokonaisuutena pidän kuitenkin yhtenä parhaista ja luotettavimmista malleista.
Tämä on aika mielenkiintoista, koska tuossa meidän NG9-5:ssa on lähes samanlaiset välitykset tuon meidän NG9-3 cabbessa :roll: Ilmeisesti ovat laskeneet sen varaan, että auto on sen verran raskas, että parempi laittaa tiheät välitykset?

Joo, yksi luotettavimmista malleista, sanoivat diesel-vihaajat mitä tahansa :twisted:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Noh...onhan tällainen uusiovectra aikamoinen nitisijä ja rämisijä. Jäi tämäkin kauppaan. Olen tullut siihen tulokseen, että minulla on jo hiljainen ja toimiva Saab. Laitetaan rahat tankkiin ja ollaan hiljaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Huikko kirjoitti:
La Elo 29, 2020 06:04
Noh...onhan tällainen uusiovectra aikamoinen nitisijä ja rämisijä. Jäi tämäkin kauppaan. Olen tullut siihen tulokseen, että minulla on jo hiljainen ja toimiva Saab. Laitetaan rahat tankkiin ja ollaan hiljaa.
Se on ollut yksilö.

Meidän NG9-5 on sisältä hiljainen ja vakaa ajaa 8)

Sellaisen tyypivian olen noissa (NG9-5) huomannut, että kuskin oven ikkunatiivisteeseen tulee joku feelu, jonka jälkeen se "viheltää" ajettaessa suuremmilla nopeuksilla. Onneksi ei ole vielä kohdannut omaa autoa.

Muuten, siitä kuinka paljon tuollainen pata kestää, niin eräs klubilainen on ajellut samalla 1.9TiD:llä 650tkm ja myynyt auton pois.

Jos ajat 220 km päivässä töihin ja takaisin ja vuodessa on 228 työpäivää, tulee siitä 50 160 km vuodessa. OG9-5 kuluttaa motarilla varmaan jonkun 8 litraa satasella? Manuaali NG9-3 T(T)iD kuluttaa jonkun 5.7 litraa (ainakin meidän cabbe kuluttaa ajettaessa noin 130 km/h).

Jos 95 bensan litrahinta on 1.4€, sinulla menee työajoihin noin 5 618€. Päästöt ovat 251g/km. Vuotuinen ajoneuvovero on 427.41€.

Nämä ovat yhteensä 6 045.41€.

Jos ajaisit NG9-3 TTiD 130hv:llä, polttoaineen litrahinta on noin 1.2€. Jos kulutus on em. 5.7 litraa satasella, menee sinulla polttoaineisiin 3 431€. 130hv:n TTiD päästöt ovat 119g/km. Vuotuinen ajoneuvovero on 574€.

Yhteensä tästä tulee 4 005 €.

Erotus on 2 040.41 € vuodessa pelkässä työajossa ottamatta huomioon mökkireissuja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Pari tonnia on aivan liian pientä, että kannattaa laittaa kymppi autoon jota ei varmasti pidä viittä vuotta.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Huikko kirjoitti:
La Elo 29, 2020 09:20
Pari tonnia on aivan liian pientä, että kannattaa laittaa kymppi autoon jota ei varmasti pidä viittä vuotta.
Nyt en oikein käsitä :o

Aloittaja katselee ja kyselee diesel NG9-3:sta, kun on sellaista ostelemassa, ja sitten 2000€ vuotuinen säästö esim bensaan verrattuna on liian vähän auton ostohinnan ollessa n 10 tuhatta. Kuitenkin aloitusviestin linkissä auton honta oli liki tuon 10 tuhatta.

En sitten tiedä minkälaista autoa sitä ollan ostamasa vai kannattaako nyt sitten enää ostaa ollenkaan. Jos kuitenkin auton vaihto on "välttämätön", niin esimerkin kilometreillä reilusti ja jopa reilun 10 tkm vuosiajolla diesel tulee edullisemmaksi, kun vertailuna on bensa Saabit. Mikäli se noin 10 tuhatta on liikaa autoon niin sitten täytyy etsiä halvempi diesel, mutta täytyy varautua huomattavasti korkeampiin ajokilometreihin. Nekään ei tietenkään haittaa mitään kuten jo todettiin tämän 1,9 dieselin olevan kestävä kone.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Et tiedäkään miksi ollaan vaihtamassa, enkä ala sen enempää runoilemaan.
Se että parin tonnin säästö ei ole riittävä syy vaihtaa bensa autoa dieseliin ei liity tähän autonvaihtomietintään millään tavoin. Kunhan oletit, kun et tiedä.

Ajan tällä hetkellä nelivetodieselillä, jossa on lähes sama Fiatin kone, joka maksaa neljä kertaa tuon Saabin verran. Se kuluttaa semmoisen 6,5 tuolla välillä. Saabista ei siihen nähden säästöä saa ja jos haluan Saabilla ajella niin voin losottaa etanolia olemassa olevan Saabin tankkiin ennemmin kuin laittaa kympin autoon joka on meluisa, nitisee ja natisee eikä ole edes taloudellisempi kuin nykyinen työmatkakulkine...

Kunhan haaveilin, että NG 9-3 tai 9-5 voisi olla ykkösauto, mutta laatu on ihan nissania, joten ei pysty.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Huikko kirjoitti:
La Elo 29, 2020 11:12
Et tiedäkään miksi ollaan vaihtamassa, enkä ala sen enempää runoilemaan.
Se että parin tonnin säästö ei ole riittävä syy vaihtaa bensa autoa dieseliin ei liity tähän autonvaihtomietintään millään tavoin. Kunhan oletit, kun et tiedä.

Ajan tällä hetkellä nelivetodieselillä, jossa on lähes sama Fiatin kone, joka maksaa neljä kertaa tuon Saabin verran. Se kuluttaa semmoisen 6,5 tuolla välillä. Saabista ei siihen nähden säästöä saa ja jos haluan Saabilla ajella niin voin losottaa etanolia olemassa olevan Saabin tankkiin ennemmin kuin laittaa kympin autoon joka on meluisa, nitisee ja natisee eikä ole edes taloudellisempi kuin nykyinen työmatkakulkine...

Kunhan haaveilin, että NG 9-3 tai 9-5 voisi olla ykkösauto, mutta laatu on ihan nissania, joten ei pysty.
En tiedäkään kaikkea, mutta tuo viesti nyt jo vähän selkeytti asiaa.
Itselläni on TTiD automaatina ja matka-ajossa se menee 100- rajoituksilla 5,2 l/100 km. Moottoritie (120 km/h) nostaa kulutusta, mutta tarkemman seurannan puutteen vuoksi voin vain arvella sen olevan n. jotain 5,5 l/100 km tuntumassa. Joten yli 6 litran ei matka-ajossa saa menemään kuin erittäin raskaalla kaasujalla, kun tekee runsaasti rivakoita ohituksia. Itselläni seka-ajossa, jossa maantieajoa runsaasti (varmaan yli 2/3- osaa) kulutus on ollut 5,7 l/ 100 km.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

tsaarela kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 14:54

-11:n aski on sitten tosiaan harva. Kutosta ei alle satasen mittarinopeuden kannata laittaa päälle ja kaupunkipyörittelyssä se on tosi kulmikas. Kakkosella ei pysty ryntäilemättä ryömittämään, enkä ole vieläkään löytänyt sitä sweet spottia ykköseltä kakkoselle vaihtaessa.

-11:ssa on parempi naftasuodattimen kotelo ja vissiin jo -10:een tuli paranneltu imusarja.

Kokonaisuutena pidän kuitenkin yhtenä parhaista ja luotettavimmista malleista.
Tuo on kyllä ihan totta, kaupungissa on tosi kulmikas tuo laatikko :D Ihmettelin aluksi että enkö osaa enää vain ajaa manuaalilla kun automaatteja oli ollut ennen tätä nykyistä 9-3:sta.

Auto haluaisi ajaa kokoajan minun mielestä liian isolla vaihteella kun aika herkästi tulee mittaristoon "shift up" ilmoitus. Kokonaisuutena kuitenkin erittäin onnistunut auto ja onhan se mielettömän hyvän näköinen 8)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Menee vähän ohi alkuperäisen kysymyksen, mutta en malta olla ottamatta kantaa välityksiin. Onko suurin vaihde lyhyt, jos 120 km/h nopeudessa on 2500 kierrosta koneessa? Kuulostaa kuitenkin vielä aika järkevältä, ja ehkä suurin vaihde on käyttökelpoinen vaihde normaaleilla maantienopeuksillakin. Meillä on kaksi erilaista autoa eri välityksineen pihalla. NG9-3 2,0t -07 5-vaihteisena, ja välitykset on melko pitkät. Toinen auto on Golf 1,2 -13 6-vaihteisena. Siinä kutonen on vähän lyhyempi, mitä Saabissa vitonen - eli kuusi vaihdetta on melko tihein välein. Sekalaisessa ajossa Saabin kanssa tahtoo tulla tilanteita, että ei ole sopivaa vaihdetta ollenkaan. Golfissa taas on usein jopa kaksi sopivaa vaihdetta. Kulutuksen osalta on selvää, että Golf kuluttaa vähemmän, mutta on toki autossa ja moottorin tehossa eroakin. Jos välitykset on vielä pidemmät, mitä tuossa Saabissa, alkaa ehkä vaihteiden välit kasvamaan suuriksi kuudellakin vaihteella?
Vastaa Viestiin