Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja SS »

Mitä nitinöihin ja natinoihin tulee, ne ei ole ominaisuuksia. Ainakaan tuo oma yksilö ei nitise tai natise mistään, mitä nyt keskikonsolin kyynärnoja hieman natisee jos sitä rajummin käsittelee.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja petrisa »

KN/Lieto kirjoitti:
La Elo 29, 2020 18:43
Menee vähän ohi alkuperäisen kysymyksen, mutta en malta olla ottamatta kantaa välityksiin. Onko suurin vaihde lyhyt, jos 120 km/h nopeudessa on 2500 kierrosta koneessa?
Tässä on käsittääkseni keskustelussa välityksien osalta ollut kyseessä diesel :!:
Dieseliä ja bensaa ei voi silloin verrata suoraan toisiinsa, joten kyllä 120 km/h nopeudella 2500 rpm on dieselille aika korkea lukema.

Tämä johtuu siitä, että dieselissä koneen väännöt ja tehot ovat koneen kierroksiin nähden alempana kuin bensassa. Siksi välityksetkin rakennetaan dieselille eri, jotta kone ei kävisi korkeilla kierroksilla, kun vetoa löytyy jo alempaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Huikko kirjoitti:
La Elo 29, 2020 09:20
Pari tonnia on aivan liian pientä, että kannattaa laittaa kymppi autoon jota ei varmasti pidä viittä vuotta.
Kuinka kauan ajattelit pitää tuota nykyistä autoasi?

Jos haluaa ajaa Saabilla niin pitkään kuin vain on mahdollista (kuten minä), kannattaa ostaa uusin mahdollisin Saab. Se on joko suht harvinainen vm. 2014 NG9-3 Aero bensalla tai sitten NG9-3/9-5 vm. 2011/2012 (jälkimmäiset harvinaisempia).

Viiden vuoden päästä nykyinen autosi on 25 vuotta vanha. Jos ostaisit tuollaisen vm. 2011 NG9-3:n, viiden vuoden päästä se olisi 14 vuotta vanha. Todennäköisyys siihen, että voisit ajaa Saabilla mahdollisimman pitkään olisi tuolla vm. 2011 dieselillä huomattavasti suurempi kuin nykyisellä autollasi. Sen lisäksi auton hinta vuotuisella ajomäärälläsi olisi "kuoletettu" 5-6 vuoden aikana, jos aikoisit pitää sitä vain tuon 5-6 vuoden ajan.

Etanolin hinta on noussut bensaan ja dieseliin nähden, ja se oli yksi syistä, miksi vaihdoin etanoli-Saabin diesel-Saabiin noin pari vuotta sitten. Toinen syy on tuo aiemmin mainitsemani asia, että haluan ajaa Saabilla mahdollisimman pitkään joutumatta miettimään, mikä seuraavaksi merkiksi. Toiveeni olisi, että tämä kyseinen firma saisi jossain vaiheessa hommansa kasaan niin, että tuollaisen voisi ostaa muutaman vuoden kuluessa:
https://www.saabplanet.com/spy-photos-nevs-test-mule/

Etanoliautolla voi ajaa maantieajoa ehkä suht kohtuullisella kulutuksella, mutta kaupunki- ja moottoritieajo kuluttaa sitä suhteellisesti enemmän kuin diesel.

Jos etanolin litrahinta on 1.090€, sitä kuluu moottoritieajossa noin 9-10 litraa satasella. Em. keskustelussa eräs klubilainen sanoi NG9-3:n dieselillään menevän noin 5.5 litraa satasella.

Jos olet hommannut nykyiseen autoosi etanolikonversion esimerkiksi joltain klubilaiselta ja et ole muutoskatsastuttanut sitä, olisi vuotuinen ajoneuvovero edelleen se em. 427.41€.
Tällöin 9 litraa satasella etanolin kulutuksella vuotuinen työmatka-ajosi ajoneuvoveroineen maksaisi 5 348.11 €.

Jos ajaisit NG9-3 TTiD 130hv:llä, polttoaineen litrahinta on noin 1.2€. Jos kulutus on em. 5.5 litraa satasella, menee sinulla polttoaineisiin 3 310.56€. 130hv:n TTiD päästöt ovat 119g/km. Vuotuinen ajoneuvovero on 574€.

Yhteensä tästä tulee 3 884.56 €.

Edelleen vuotuinen säästö 1 463.55 €, jolla kuoletat tuon NG9-3 dieselin hinnan reilussa 6 vuodessa.
Ja tähän laskelmaan ei siis ole laskettu mukaan mökki- tms. ajoja, vaan pelkät työajot.

(R)E85 etanoli oli hyvä idea, mutta kun tällä hetkellä ei enää valmisteta uusia etanoliautoja, tulee etanolin litrahinta mitä todennäköisimmin kasvamaan. Lisäksi kilpailu on lähes olematonta, kun ko. polttoainetta myyvät ainoastaan ST1 ja ABC joillain asemillaan. Näin ollen polttoaineen tarjonta ympäri Suomea on huonompaa kuin dieselin.

Yksi vaihtoehto olisi tehdä nykyiseen autoosi kaasukonversio, jos haluaisit ajaa kohtuuhinnalla nykyisellä autollasi. Kaasua tarjottiin vähän aika sitten vielä kiinteällä kuukausihinnalla, mutta kaasukonversio on aika kallis ja autossa olevat kaasusäiliöt vievät tilaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Itselläni on ollut OG 9-5 2.3 stage1 RE85 ja nyt 9-3 Tid ja 9-3 TTid A. Kyllä tämä 180 hp / 400Nm tuplaturbo -diesel on näistä se paras ajettava ja kuluttaa sopivan vähän sekä moottori on dieseliksi värinätön ja sivistynyt ja kulkupuolikin on aikalailla kunnossa.

Koeaja TTiD niin huomaat.

2011 mallissa on vahvempi imusarjakin.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 13:00
suorsa kirjoitti:
Pe Elo 28, 2020 07:45
Askin välityksen muuttaminen oli yksi konsti, mutta samalla putosi myös askin kestävyys.
Nuo meidän autojen askien välitykset ovat ainakin järkyttävän tiheitä 8O
Motarinopeudella ollaan jo noin 2 500 rpm:ssä 😱
Muistinpa tsekata.
Oma 9-3 Tids 2006 6V manuaali 100km/h 1834rpm ja 120km/h 2200rpm

1.0T Astra 5V 100km/h 2500rpm
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tetammi kirjoitti:
To Syys 03, 2020 05:40
Muistinpa tsekata.
Oma 9-3 Tids 2006 6V manuaali 100km/h 1834rpm ja 120km/h 2200rpm

1.0T Astra 5V 100km/h 2500rpm
Jep. Vähän sama kuin mulla oli tuossa vm. 1997 NG900 Turbo Sensonic 5V manuaalissa :roll:

Ihmettelen tuota välitystä, kun esimerkiksi minulla 2015-2018 käytössä olleessa työsuhdeautossa Volvo V70 Classic dieselissä oli myös 6V manuaali, mutta se ei sentään "huutanut hoosiannaa" moottoritienopeuksissa :lol:

Diesel-Saabien manuaaliaskien hyvä puoli on kiihtyvyys, mutta moottoritiellä täytyy laittaa mankkaa vähän kovemmalle :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin