Eilen tuli yhtäkkiä outo ongelma aiemmin hyvin toimineeseen käyytöauttoon. Auto sytytti moottorin vikavalon, eikä tuntunut vastaavan ollenkaan kaasuun alle 2000 kierroksen. Auto saatiin kuitenkin kotiin ja tänään vikaa tutkiessa huomasin, että vian ollessa päällä imusarjan alipaine vetää imusarjaan tulevan ahtoputken lyttyyn alipaineesta. Putken ollessa lytyssä kone ei saa ilmaa eikä nosta kierroksia ollenkaan. Ilmanputsari ja maffi avattu ja putsattu, ei vaikutusta ongelmaan vaikka ilmanputsarin kotelo auki. Välillä ongelma poistuu hetkeksi kokonaan ja silloin auto toimii ja vastaa kaasuun normaalisti. Lisäksi samalla huomattu että kerää reilusti painetta öljykorkkiin. Auto käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä normaalisti myös vian ollessa päällä.
Vikakoodit luettu ja nollattu yleismallin lukijalla p2279 intake air system leak. Ainakaan selkeää imuvuotoa en löytänyt. Ei uusinut enää vikakoodia eikä sytyttänyt moottorivaloa vaikka samat oireet uusiutuivat. Itselleni ei käy oikein järkeen, että olisi imuvuoto ja oireena se ettei saa ilmaa. Huomenna pääsen lukemaan tech2 kanssa koodeja tarkemmin.
Autossa on vajaan vuoden ollut Suorsan softa joka toiminut loistavasti tähän asti, enkä usko sen yhteyttä kyseisiin ongelmiin.
9-3 sc ttid -08 ei ota kierroksia ja vetää ahtoputken lyttyyn.
9-3 sc ttid -08 ei ota kierroksia ja vetää ahtoputken lyttyyn.
9-3 ttid +200hp -08
9-5 -08"Rödatroll"viewtopic.php?f=29&t=143477&hilit=r%C3%B6datroll
9-5 2.3t aut. Td04 + 600cc dekat...
9-5 -08"Rödatroll"viewtopic.php?f=29&t=143477&hilit=r%C3%B6datroll
9-5 2.3t aut. Td04 + 600cc dekat...
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: 9-3 sc ttid -08 ei ota kierroksia ja vetää ahtoputken lyttyyn.
Jos alipaine imee letkun lyttyyn, niin eikös se kertoisi, että se olis tukossa jostain?
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: 9-3 sc ttid -08 ei ota kierroksia ja vetää ahtoputken lyttyyn.
Hämärä muistikuva et jollain ois ahdin ollu jumis kun ahtoletku meni lyttyyn...
Edit. viewtopic.php?f=29&t=157206&start=105
Edit. viewtopic.php?f=29&t=157206&start=105
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-3 sc ttid -08 ei ota kierroksia ja vetää ahtoputken lyttyyn.
Tuo varmaan voisi olla hyvinkin syy.tetammi kirjoitti: ↑Ma Syys 07, 2020 08:07Hämärä muistikuva et jollain ois ahdin ollu jumis kun ahtoletku meni lyttyyn...
Edit. viewtopic.php?f=29&t=157206&start=105
Itselläni tuli ensin mieleen kaasuläppäkotelon läpän jumiminen kiinni-asentoon, mutta siitä kai pitäsi kyllä tulla oma vikakoodi läpän asentotunnistimen kautta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 sc ttid -08 ei ota kierroksia ja vetää ahtoputken lyttyyn.
Mulla siis tosiaan turbon porsittua oli sama ensioire tuon imuputken lyttääntymisen kanssa ja tehot hävisi. Turbo oli siis tuolloin ilmeisesti jumissa, koska putken lyttääntyminen ei oikein voi johtua muusta kuin tukoksesta imupuolella, eikä siellä muita tukoksia ollut. Auto ei sytyttänyt vikavaloja eikä alkuun savuttanutkaan mutta lopulta saatiin isot savumerkitkin oireiksi.
Ahtimen kun otti irti niin hyrrä kyllä pyöri ihan vapaasti. En tiedä oliko jäähdyttyään vapautunut sen jälkeen kun oli kuumana jumahtanut hajotessaan kun akseli oli mennyt väljäksi ja siivet pääsi ottamaan pesään kiinni, vaiko painaako esim pakopaine akselia moottorin käydessä siten että väljällä akselilla oleva ahdin ei pyöri tai pyörii huonosti kun kone käy, vaikka irtonaisena akseli pyörisikin kivasti.
Joka tapauksessa jos imupuolelta ei tukoksia löydy, niin seuraavaksi tutkimaam turbon kuntoa. Sitä ei taida päästä yhtä helposti tutkimaan kuin vaikkapa T5/T7-bensakoneissa, itse aloin saman tien irrotusoperaation sen enempää tutkimatta, koska diagnoosi oli selkeä. Ja tässä kun on kyse tuplaturbosta, niin rakenne tietty hieman eri kuin itselläni yksiturboisessa.
Ahtimen kun otti irti niin hyrrä kyllä pyöri ihan vapaasti. En tiedä oliko jäähdyttyään vapautunut sen jälkeen kun oli kuumana jumahtanut hajotessaan kun akseli oli mennyt väljäksi ja siivet pääsi ottamaan pesään kiinni, vaiko painaako esim pakopaine akselia moottorin käydessä siten että väljällä akselilla oleva ahdin ei pyöri tai pyörii huonosti kun kone käy, vaikka irtonaisena akseli pyörisikin kivasti.
Joka tapauksessa jos imupuolelta ei tukoksia löydy, niin seuraavaksi tutkimaam turbon kuntoa. Sitä ei taida päästä yhtä helposti tutkimaan kuin vaikkapa T5/T7-bensakoneissa, itse aloin saman tien irrotusoperaation sen enempää tutkimatta, koska diagnoosi oli selkeä. Ja tässä kun on kyse tuplaturbosta, niin rakenne tietty hieman eri kuin itselläni yksiturboisessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K