Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Arska34
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 12, 2020 20:24

Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja Arska34 »

Morjesta! Ensimmäinen Saab-merkkinen otsikon mukainen projekti saapui pihaan, joten tarvisin jeesiä kokeneemmilta. Jakopää ääntää ja vaatii remonttia, mikä ilmeisesti edellyttää moottorin irroittamista? Kannattaako moottori irroittaa purkamalla koko etuapurunko vaiko yläkautta nostamalla pois? Hallinosturia ei ole käytettävissä. Kiitän vastauksista jo etukäteen!
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja markkula »

Ei jakopään takia kannata koko moottoria irroitella.
Tilaa tulee kun tuet moottoria alhaalta ja poistat apumiehen puoleisen moottorituen.
Pyöräkotelosta, sisälokasuojan poistamalla pääsee näkemään alemmas.
Tarvitset nokka-akselien lukituspalat. Niitä on sitten erilaisia vuosimallista ja moottorikoodista riippuen, eli varmista että löydät oikeat.
Täällä foorumilla on jossain linkki saabwisonlineen, josta löydät ohjeet työhön.
9-5 2.0 Tid 2010
Arska34
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 12, 2020 20:24

Re: Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja Arska34 »

Kiitoksia paljon jeesistä! Nyt on jakopään koppa avattu onnistuneesti. Vika ei kuitenkaan ollut jakopäässä, vaan vesipumpun ketjun ohjurissa joka oli haljennut kahteen osaan. Kysymys kuuluu, kannattaako jakopääremppaa ruveta tekemään samalla ns varmuuden vuoksi, vaikka vika ei ollutkaan siellä? Auto on 260tkm ajettu ja ainakaan huoltokirjan perusteella jakopäähän ei ole ikinä koskettu.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja anv »

Jos jakopää joudutaan purkamaan edestä, ilman muuta kasataan uusilla osilla. Itse kyllä vaihtaisin joka tapauksessa tuon verran ajettuun kaikki kuluvat osat tuolle seudulle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja petromies »

Lyhyt kaava eli tasapaino ketjun kiristin ja luisti uusiksi. Ei tarvi ketjuihin koskea eikä purkaa.
Pitkä kaava eli kaikki jakopäähän uusiksi.
Jos meinaa autoa ppitempään pitää niin jälkimmäinen. Seuraavana kun on hajoamassa se jakoketjun etummainen pitkä lashain epämääräisen ajan kuluttua.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Arska34
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 12, 2020 20:24

Re: Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja Arska34 »

Selvä juttu, kiitoksia molemmille vastauksista. Laitetaan nyt sitten kaikki uusiksi, eipähän välttämättä leviä heti käsiin. :lol:
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Nokka-akselien lukkopalikat olis sitten hyvä olla käytössä
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Arska34
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 12, 2020 20:24

Re: Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja Arska34 »

Jeps, nokka-akselit sain kyllä lukittua. Harmikseni ei uusissa nokkarattaissa ollut mitään ajoitusmerkkejä, onko noidenkin kohdistamiseen joku oma erikoistyökalunsa? Jos on, niin mahtaako niitä saada esim vuokrattua jostain, vai ihan ostaa? Ketjusta löytyy kolme värillistä lenkkiä, jotka katsottu tällä hetkellä suunnilleen kohdilleen.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Kampiakseli laitetaan 1.syl YKK, nokka-akselit lukitaan oikeisiin asentoihin niillä lukkopalikoilla ja ne nokka-akselien hammaspyörät pyörii 360° ympäri, kun nokkapyörien pultit on löysätty. Ei niille rattaille mitään ajoitusmerkkiä ole ja ne menee ihan siihen asentoon, kuin sattuu menemään.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Arska34
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 12, 2020 20:24

Re: Saab 9-3 1.8t(2.0) 2006 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja Arska34 »

Selvä juttu, kiitoksia vastauksesta.
Vastaa Viestiin