TTiD ja moottorivika

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

TTiD ja moottorivika

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kyseessä siis 9-3SS TTiD 2008 1.9L.

Moottorista kuului ajossa pari kolme kertaa rätinä tai paukahdus. Kierrokset laskivat ja nopeutta ei voinut pitää paljon 60 km/h enempää.

Turbomittarin mukaan ahdot eivät nousseet entiseen tapaan. Auto kuitenkin toimi ihan hyvin loppumatkalla ennen huoltamolle vientiä. Rätinöitä ja paukahduksia ei ollut tämän jälkeen, ja moottori kävi siististi. Kuitenkaan jo mainitsemaa nopeutta enempää ei voinut ajaa.

Onko kyseessä hiukkassuodatin vika, jonka takia pakokaasut eivät pääse entiseen tapaan ulos, ja turbon toiminta ahtautuu? Tämä on oma tulkinta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: TTiD ja moottorivika

Viesti Kirjoittaja aero »

Kai sen pitäs rääkästä sidiin jos fartikkelisuodatin olis tukossa. Sytytteli vissiin kuitenkin vikavalon?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTiD ja moottorivika

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos dpf on tukossa, niin kone menee limppiin eikä kulje mihinkään. Check engine syttyy ja vikakoodeja löytyy muistista. Onko autossa orkkis imusarja?

Eski
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD ja moottorivika

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Autossa kaikki on orkkista.

Joo, mittariin tuli moottorin vikavalo - ei muuta.

Kierroksia ei suostunut kait nostamaan tai voimat eivät olleet tallessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD ja moottorivika

Viesti Kirjoittaja SS »

Toimiiko uudelleen starttauksen jälkeen hetken aikaa? Mulla meni DPF tukkiin haljenneen ahtoletkun (tarkista akun vieressä oleva letku) takia ja aina ekassa kiihdytyksessä meni limpputilaan. Tuo ei kuitenkaan aiheuttanut vikavaloa tai yhtään vikakoodia.

Ahtoletkun pika korjauksen (reilusti teippiä ja iso kutisteletku) jälkeen ajelin hetken jolloin DPF-poltto käynnistyi ja meno normalisoitui.

Rätinät ja paukahdukset ei kyllä oikein sovi yhtälöön.

Kannattaa tarkistaa DPF paine-ero jollain testerillä (eSID2, TECH2 ainakin) ja lukaista vikakoodit. Tuota eSID2:sta voi kyllä suositella kaikille dieselkuskeille, saa täyttöasteen ja paine-eron näkyviin ajotietokoneelle koska tahansa ja bonuksena eberinkin käyntiin kakesta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD ja moottorivika

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Vika löydetty ja korjattu. Vika oli EGR, jossa oli tunnit tulleet täyteen.

Voiko vaikuttaa turbon kuntoon?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin