Kyseessä siis 9-3SS TTiD 2008 1.9L.
Moottorista kuului ajossa pari kolme kertaa rätinä tai paukahdus. Kierrokset laskivat ja nopeutta ei voinut pitää paljon 60 km/h enempää.
Turbomittarin mukaan ahdot eivät nousseet entiseen tapaan. Auto kuitenkin toimi ihan hyvin loppumatkalla ennen huoltamolle vientiä. Rätinöitä ja paukahduksia ei ollut tämän jälkeen, ja moottori kävi siististi. Kuitenkaan jo mainitsemaa nopeutta enempää ei voinut ajaa.
Onko kyseessä hiukkassuodatin vika, jonka takia pakokaasut eivät pääse entiseen tapaan ulos, ja turbon toiminta ahtautuu? Tämä on oma tulkinta.
TTiD ja moottorivika
TTiD ja moottorivika
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTiD ja moottorivika
Kai sen pitäs rääkästä sidiin jos fartikkelisuodatin olis tukossa. Sytytteli vissiin kuitenkin vikavalon?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: TTiD ja moottorivika
Jos dpf on tukossa, niin kone menee limppiin eikä kulje mihinkään. Check engine syttyy ja vikakoodeja löytyy muistista. Onko autossa orkkis imusarja?
Eski
Eski
Re: TTiD ja moottorivika
Autossa kaikki on orkkista.
Joo, mittariin tuli moottorin vikavalo - ei muuta.
Kierroksia ei suostunut kait nostamaan tai voimat eivät olleet tallessa.
Joo, mittariin tuli moottorin vikavalo - ei muuta.
Kierroksia ei suostunut kait nostamaan tai voimat eivät olleet tallessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTiD ja moottorivika
Toimiiko uudelleen starttauksen jälkeen hetken aikaa? Mulla meni DPF tukkiin haljenneen ahtoletkun (tarkista akun vieressä oleva letku) takia ja aina ekassa kiihdytyksessä meni limpputilaan. Tuo ei kuitenkaan aiheuttanut vikavaloa tai yhtään vikakoodia.
Ahtoletkun pika korjauksen (reilusti teippiä ja iso kutisteletku) jälkeen ajelin hetken jolloin DPF-poltto käynnistyi ja meno normalisoitui.
Rätinät ja paukahdukset ei kyllä oikein sovi yhtälöön.
Kannattaa tarkistaa DPF paine-ero jollain testerillä (eSID2, TECH2 ainakin) ja lukaista vikakoodit. Tuota eSID2:sta voi kyllä suositella kaikille dieselkuskeille, saa täyttöasteen ja paine-eron näkyviin ajotietokoneelle koska tahansa ja bonuksena eberinkin käyntiin kakesta.
Ahtoletkun pika korjauksen (reilusti teippiä ja iso kutisteletku) jälkeen ajelin hetken jolloin DPF-poltto käynnistyi ja meno normalisoitui.
Rätinät ja paukahdukset ei kyllä oikein sovi yhtälöön.
Kannattaa tarkistaa DPF paine-ero jollain testerillä (eSID2, TECH2 ainakin) ja lukaista vikakoodit. Tuota eSID2:sta voi kyllä suositella kaikille dieselkuskeille, saa täyttöasteen ja paine-eron näkyviin ajotietokoneelle koska tahansa ja bonuksena eberinkin käyntiin kakesta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTiD ja moottorivika
Vika löydetty ja korjattu. Vika oli EGR, jossa oli tunnit tulleet täyteen.
Voiko vaikuttaa turbon kuntoon?
Voiko vaikuttaa turbon kuntoon?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003