Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Kiitos Elworks linkistä.

Kunhan tuo ecu tuosta otetaan irti niin lähetetään tutkittavaksi ja korjattavaksi. Mikä lie siinä ohjaimessa sitten vian aiheuttaakaan.

Näyttää jossain brittien foorumilla olevan maininta, että usein PSG16 VP44 pumpuissa/ohjaimessa vika on ajoitussolenoidissa (PSG16 VP44 Pump advance timing solenoid). Eikös tuon pitäisi näkyä suoraan Tech2 vikakoodeissa. Nyt ei näy sillä sehän olis jo korjattu ja auto ajossa.
Onhan ohjaimen/pumpun sisällä näköjään myös flexikaapelin päässä "PSG16 VP44 Pump cam-crank internal sensors". En löytänyt mainintoja kuinka tavannomaista tuon hajoaminen on ja miten näkyy vai näkyykö Tech2:lla tutkittaessa.

Ihan alkuun kuitenkin menee varmaan CIM vaihtoon jotta pääsee eroon noista ratin asentoanturin virheistä. Sitten ECU piirit.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Tiedän tapauksen jossa tuo lattakaapeli oli syypäänä.
YT-videoilla näytetään yhden (tehotransitori?) vaihto.
Lisäksi olen kuullut anturivioista.

Pidä ihmeessä auto liikenteessä, muutenhantuo motti on "ikuinen". Hiihtoreissulla seurue mainitsi monta kertaa, että "ei tää voi olla yli 300tkm ajettu" eikä vm- 03. :D
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Jeps,
Kyllähän saabbi ajoon vielä tulee. Taitaa ajot kyllä nyt siirtyä ensi kesälle kun on laitettava kohta taas talvisäilöön. Talvirenkaita tuossa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SS »

SwissSaab kirjoitti:
Ma Loka 05, 2020 07:44
CIM nyt sitten varmaan tarvii kuitenkin vaihtaa mikäli haluaa päästä eroon tuosta ratin asentoanturin häiriöstä. Ei taida pelkästään anturin uudelleen kalibrointi auttaa. Harmi juttu. Luulis että anturin voisi vaihtaa CIMlle ja kalibroida uudelleen, mutta sepä ei taida olla mahdollista.
Kyllä sen pelkän kulma-anturin voi vaihtaa CIM moduulin sisälle, niitä löytyy ainakin ebaysta. Tosin tähän varsinaiseen ongelmaan tuo ei nyt liittyne.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Kyllä vain. Tuo minullekin on nyt tässä matkan varrella selvinnyt. Sitä sanoi myös eräs Saab-korjaamon kaveri, että on vaihtanut mutamaan pelkän anturin. Tiedä nyt sitten kummin tuossa lopulta tulee tehtyä. Ei ole valitettavasti tullut ajankohtaiseksi kun koko autoa ei olla vieläkään saatu käyntiin.

Tuosta laitoinkin jo uutta kyselyä saabisteille kun alkaa 3 kk jälkeen usko loppua. Kojaamokin sitten lopulta luovutti ja nyt on auto hinattava johonkin. Varmaan pakko hinata omaan pihaan seisomaan josko joku jossain keksii jotakin viisasta. Itse kun en sitä pysty tuossa pihalla purkamaan. Enkä edes osaa. Ilmeisesti pakko olisi opetella jos aikoo tuollaista harvinaisuutta pitää. Säät ei vain enää ole otolliset alkaa harjoittelemaan. ECUlta ei kuulemani mukaan tule signaalia CIMlle. ECU otettiin irti ja elworks sitä katseli ja jotain taisi johtoa korjailla. Ei vaikuttanut ollenkaan. Pitäisi jotenkin varmistua että juuri ECUssa vika eikä data/power katkoksia jossain muualla. Niitä kylläkin on asentaja 3kk aikana mittaillut eikä ole mitään löytänyt. Ei ole mikään ongelma lähettää koko pumppu/ohjain paketin korjaukseen ja testaukseen jos jokseenkin varmaan että vika siinä. Mutta kun ei ole halpaa sekään (750e+alv) niin ei viitsi kokeilumielessä lähettää.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SS »

Järkevintä voisi olla saada paikalle joku asiantunteva harrastaja, heiltä löytyy näistä usein enempi kokemusta kuin korjaamoilta. Testerien omistajia löytyy ainakin täältä: viewtopic.php?f=23&t=137045
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Jeps, Noinhan se taitaa olla, että asiantuntevat harrastajat ovat parhaat tietäjät näissä harrasteautoissa joksi tämä minunkin Saabi on nyt muuttunut. Eipä ole ennen juurikaan tarvinnut harrastaa tuon Saabin kanssa, mutta tästä eteenpäin tietää miten parasta toimia. Oletin tietenkin, että vien vain korjaamolle jotta saan nopeasti takaisin käyttöön kun kesän ajokautta oli vielä tovi jäljellä.

Ja onhan tuohon jo tähän mennessä saanut hyvät avut foorumin ihmisiltä. Nyt just tuli lisää apuja kun saan käyttööni vaihto-osana pumppu/ohjain paketin jolla nyt sitten varmaankin saadaan selville/varmistettua, että vika on edelleen vain ohjaimen elektroniikassa. Eli ei ihan mikään iso vika lopulta edes olisi eikä niin traaginen kuin minun jorinoista voisi päätellä. Sittenhän onkin vain tekemistä jotta saa uuden ohjaimen lopullisesti paikoilleen ja kaikki tarvittavat softaukset/koodaukset tehtyä. Noihin sitten tarviinkin osaavien harrastajien apuja.

Ihan alkuun tarvisi mahdollisesti joku joka osaa siirtää auton tiedot vanhasta ECUsta uuteen vaihto-osaan. Toimisi sitten ymmärtääkseni suoraan auton kanssa ilman CIM koodausta.

Jää nyt nähtäväksi auttaako toisen ECUn liittäminen siihen, että nyt ei CIM saa minkäänlaista tietoa, että moottoria edes olisi. Siksipä ei sitten varmaankaan edes yritä startata. Jos ei auta niin juttu muuttuu taas traagiseksi.

Pitänee alkaa hankkimaan autoon ensimmäisiä talvirenkaita jotta sen saa joskus siirrettyä takaisin kotipihaan. Talvi kun ehtikin tulla ennen kuin tuo saabbi taas liikahtaa. Toivottavasti ei ehdi myös seuraava kesä.
SAAB-loppukäyttäjä
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2021 10:17

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SAAB-loppukäyttäjä »

Tarkasta ECU:lta lähtevän johtosarjan johdot/liittimet/hapettumat. Olen saanut sen käsityksen että useimmat TCS failuret johtuu hapettuneista / poikkimenneistä johtosarjoista. Ja monesti ilmenee esim sään muuttuessa, kun kosteus liittimissä ja johdoissa muuttuu. Myös erittäin runsas määrä lunta rengaskotelossa ja renkaan kääntäminen samanaikaisesti voisi teoriassa saada ECU:n/johdot hieman liikahtamaan -> katkos johdossa -> failure. Ainaskin 1.9TiD:ssä se ECU on siellä pyöräkotelossa heti ohuen muovin takana kaiken sohjon ja paskan seassa. Ja se ECU voi toi itsekin hapettua puhki jos monta vuotta suolassa ja liassa.
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Morjens,

Kirjoitanpa tähän vielä loppuraportin vuoden 2003 9-3 2.2TiD korjauksesta. Mikäli jollakin toisella vielä sattuu olemaan kyseinen menopeli. Kuulemma tuppavat olla kaikki jo loppuun ajettu ja paalattu. Omani vielä juuri sisäänajettuna kesäautona, eli 95tkm.

Autosta oli ECU pimeenä. Ei sen kummempaa. Sitä koitti elworks korjata. Ohjaimen sisällä pari pondauslankaa oli irti ja ne korjattiin. Se ei auttanut, vaan ohjain oli edelleen täysin mykkä.

Pitkällisten operaatioiden jälkeen korkeapainepumppuun vaihdettiin toisesta 130tkm ajetusta pumpusta tuo ECU yksikkö. Siihen sitten saabin serveriltä ohjelmoitiin auton VIN koodin mukaan viimeisin päivitetty softa joka oli vuodelta 2009.
Lisäksi vaihdettiin uusi CIM ja sen ohjelmointi, mutta se liittyi ratin asentoanturin murheisiin eikä mitenkään tuohon auton sammumiseen.

Erinäisten vaiheiden jälkeen homma saatiin kuntoon, mutta kestihän tuo kaikkineen melkein vuoden.
Nyt enemmän tietäen homma menis muutamassa viikossa niin, että pumppu ohjaimineen irti, paketti puolaan pajalle joka noita VP44/PSG16 pumppuja korjaa ja kalibroi, sitten pumppu takaisin kiinni autoon.

Minulle voi laittaa vaikka viestillä kyselyä mikäli nyt opituilla ja koetuilla asioilla jollekin käyttöä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hyvä että selvisi ja auto käy ja kukkuu taas. Ja kiitos että palasit ja raportoit niin saadaan seuraavalle mahdollisesti saman ongelman kanssa painivalle tietoa ratkaisusta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin