Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Apuja, neuvoja ja vinkkejä kaivataan.

Auto -03 mallin 2.2TiD, ajettu 90tkm ja sekin vain kesäisin. Uudesta asti ollut omassa käytössä.
Nyt auto sammui suoraan ajosta. Tauluun tuli viestit "Traction Control Failure / Stabilation Control Failure" eikä sen jälkeen anna edes startata. Avain toimii, virrat tulee, tekee tarkastukset ja ilmoittaa näytöllä nuo tekstit. Startti ei edes napsahda. Kesäajosta johtuen konehuone, kaapelit ja liittimet ovat täysin puhtaat. Eikä missään johdoissa näkyvää kulumaa.

Auto nyt ollut jo 4 viikkoa osaavaalla ammattimaisella saab-korjaajalla, mutta vikaa ei vaan löydy. Alkaa olla keinot vähissä. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Ei huvittaisi hinurilla enää kuskata paikasta toiseen.

Vuosien varrella on tullut satunniasesti "Stabilation Cotrol Failure" ilmoitus kun kävelynopeudella pysäköidessä ohjauksen kääntänyt ääriasentoon. Seuraavassa startissa tuo sitten poistunut. Viime vuotena tuo ilmantunut jo melkein joka reissulla. Lienee se ratin asentoanturin häiriö.
Nyt ajosta 70km/h nopeudesta kaistaa vaihtaessa auto hieman "heilahti", tuli nuo ilmoitukset tauluun ja ajo loppui siihen.

Ilmeisesti harvinainen vika ja jo harvinaisessa autossa, koska ei tunnu kukaan tietävän vastaavaa. Joku korjaaja veikkasi CIM vikaa, jarruohjauksen piiri jotenkin sekaisin ja luulee ettei ole jarruja eikä anna edes käynnistää. Toinen taas ei ole tuota mieltä, koska CIMn läpi pystyy analysaattorilla kommunikoimaan. Tech2 antamia vikakoodeja en tiedä, muttei kuitenkaan sieltä ole vika selvinnyt ammattimiehenkään toimesta.

Vieläkö löytyisi 9-3SS 2.2TiD osaajia?
Viimeksi muokannut SwissSaab, Su Loka 04, 2020 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammuin ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja anv »

Mites ne akun kaapelit. Tyyppivikana nimenomaan kaapelin ja kaapelikengän välinen liitos? Seuraavaksi veikkaisin akkua.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammuin ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja pjv »

Laitatko paikkakunnan näkyviin profiiliisi tai vaikka viestisi otsikkoon, niin saattaa houkutella jonkun lähellä olevan klubilaisen tarjoamaan apua.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammuin ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Moi,

Auto on pääkaupunkiseudulla. Ja täsmennyksenä otsikkoon, että auto sammui, ei kuljettaja vaikka tuossa pienen typon takia aluksi niin lukikin :D

Akun kaapelit ja litokset on katsottu, akku on vuoden vanha ja lisäksi ekalla korjaamolla heti kokeilivat myös apukäynnistysakulla. Noilla keinoilla tilanne ei muuttunut mitenkään. Sulakkeet, sulakepohjat, releet, liittimet ja kaapelit mitattu. Niissä ei ole havaittu vikoja.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

just kävin mun ex-2.2.sta kiristämässä startin solenoidin mutterin...
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Startin solenoidi ei sammuta autoa ajosta :!:

Jokin auton käynnissä pysymistä ja käynnistämistä estävä vika nyt täytyy olla. CIM vika ainakin vaikuttaa tähän. Samoin rattilukkon vikatila.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

petrisa kirjoitti:
Su Loka 04, 2020 10:34
Startin solenoidi ei sammuta autoa ajosta :!:

Jokin auton käynnissä pysymistä ja käynnistämistä estävä vika nyt täytyy olla. CIM vika ainakin vaikuttaa tähän. Samoin rattilukkon vikatila.
Juuei :-) Unohdin tuon alun tekstistä. Mutta ei starttaa ilman.

ESP saa signaalia ABS:lta, usein syyksi on kerrottu anturi tai sen kaapeli ja muistaakseni usein vasen taka, tai sen kehä.

Onko "virtalukon pohjaa" eli ISM tutkittu, youtubessa löytyy ohje. Vaikuttiko tuo rattimoduuuliin CIM, en muista?

Sitten on pahamaineinen pumpun ohjain (kiinni pumpussa), niitäkin joku korjaa.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Virtalukon pohja oli yksi asentajien veikkaus heti alkuun ja se varmaan tuli sitten samalla katsottua. Itse en ole katsonut kun auto piti hinurilla viedä keskeltä kehätietä suoraan korjaamon pihaan.

Täältä palstoilta löytyi yksi juttu ihan vastaavista oireista. Samat ilmoitukset, sama starttaamattomuus. Kyse oli kuitenkin 1.9TiD mallista jossa kuulemma ihan erilaiset systeemit. Niissä releeltä ECUlle menevä piuha poikki ja tekee sitten tuon.
Eli voisihan olla ettei nyt tämä 2.2TiD mallissa oleva PSG-16 pumpun ohjain saa sähköjä. Mutta kun sekin taitaa olla mitattu ettei siinä ole katkoksia. Ihan varma en tuosta ole.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Tuossa olikin tuoreeltaan CIMmistä:

viewtopic.php?f=15&t=195581

Yksi "helppo" mikä voisi auttaa: pumpun ohjaimeen tulee kaksi liitintä. Joskus pinnit hapettuneet. Liitin sen lukitusvivulla melkein irti ja takas kiinni. Ahdas paikka, ja WISiisä ohje.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Itsekin luin mielenkiinnolla tuon jutun CIMstä. Kiitos kirjoittajalle.
Ihan senkin takia kiva tietää tuon palikan sisällöstä, että olen antanut korjaamolle luvan vaihtaa CIM. Joko se auttaa tähän vikaan mikä nyt on tai sitten ei auta. Kuitenkin alkanut häiritsemään tuo nykyisin melkein joka reissulla tuleva "Stabilation Control Failure" virheilmoitus autoa parkkiksella käänneltäessä. Josko sitten CIM ja siinä oleva ratin asentoanturi + kalibtointi edes tuon korjaisi. Kallis juttu, mutta kai se on nyt vaan tehtävä.
Vielä ei ole CIM edes tilattu kun asentaja koittanut jatkaa tutkimista josko tämä varsinainen vika olisi muualla.

ECU liittimien herkistely ei nyt omin toimin onnistu kun auto seisoo muualla ja on seisonut jo useamman viikon.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ABS-, ESP- tai ratin kääntökulma-anturi ei estä autoa starttaamasta eikä edes ajamista. Niinpä ne voi nyt jättää tässä vaiheessa vielä rauhaan.

Startin solenoidin relettä ohjaa moottorin ECU eli tässä tapauksessa PSG-16 yksikkö. PSG-16 saa tiedon tästä P-väylän kautta. Tämä kyseisen yksikön vika itsessään tai sen johtosarjassa varmasti saa aikaan nämä ko. ongelmat.

Virtalukon vian voi jättää epätodennäköisemmäksi mikäli virta-avain kääntyy ja virrat tulee normaalisti päälle esim. mittaristoon jne. Rattilukon toimintaa kannattaa myös "kuunnella" vapautuuko se. Tosin mikäli se on jäänyt auki ja akkua on käytetty irti tai akku vaihdettu se ei nyt mene päälle ennenkuin autolla pystyy ajamaan muutaman kymmenen metriä. Siinä mielessä tuo rattilukon toiminnan tarkkailu ei ehkä juurikaan auta asiaa. Mikäli rattilukossa olisi vika ja se estäisi autolla ajamasta ja käynnistymästä siitä pitäisi tulla erillinen rattilukon vikailmoitus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Niin tuota ECU piiriä, johtoja ja liitintä tuossa kai vielä kerran koitetaan pajalla selvitellä. Näitä vastaavia 2.2TiD mallissa ei ole kuulemma vastaan tullut ja siksi tuottaa hieman vaikeuksia vikaa löytää. Virrat tosiaan tulee ihan normaalisti ja avain kääntyy starttiasentoon.

Mahtaakohan Suomesta löytyä pajaa joka pystyy tuon PSG-16 ECUn avaamaan ja elektroniikan korjamaan jos siihen sitten päädytään. Käsittääkseni ainakin Ruotsista vois löytyä.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Diesel-osiossa oli mainittu noita elektroniikkapajoja (minäkin maininnut), jos vielä pitää paikkansa. Ja juutuubissa löytyy puolalisten videoita haulla PSG16 ecu.
Pyydä korjaamolta tuloste vikakoodeista, seuraavalla kerralla on helpompi muistella. Tai täällä analysoida... muista kertoa miten kävi, voi olla jollekin apuja tulevina vuosina.

Näitä TiDejä näytti olevan 3 myynnissä FB:n ao. ryhmissä. Kaksi taisi olla ecu-vikaisia.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
SwissSaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Loka 03, 2020 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja SwissSaab »

Koitetaan nyt jatkaa korjailuja näillä evästyksillä. Kiitos vinkeitä joita tähän hätään olette kertoneet. Ei sitten vielä tarvitse paalata melkein uudenveroista autoa ja voi taas TiDllä ajella omat vuotuiset parituhatta kilometriä.

Toki päivitän tarinaa sitä mukaa kun homma etenee ja kun saabbi sitten joskus vihdoin uudestaan käyntiin saadaan. Käsitin asentajien puheista, ettei noita PSG16 ecu vikoja ole ollut näissä alle 100 tuhatta ajetuissa pumpuissa. On ollut, mutta sitten 250tkm ja yli ajetuissa.
Mutta elektroniikkaahan se kuitenkin vaan on ja voi varmaan korkata milloin vain.

Luultavammin ECU otettava irti ja lähetettävä elektroniikkapajalle.
Taitaa noita PSG16 ecu elektroniikan korjaajia löytyä Suomestakin, mutta mistähän syystä Puolassa useampiakin. Ainakin kovasti mainostavat hallitsevansa PSG16 pumpun korjaukset.

CIM nyt sitten varmaan tarvii kuitenkin vaihtaa mikäli haluaa päästä eroon tuosta ratin asentoanturin häiriöstä. Ei taida pelkästään anturin uudelleen kalibrointi auttaa. Harmi juttu. Luulis että anturin voisi vaihtaa CIMlle ja kalibroida uudelleen, mutta sepä ei taida olla mahdollista.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3SS -03 2.2TiD, Sammui ajosta eikä anna startata

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minun ex.9-3:sen PSG16 ecun korjasi eleworks, joka vaikuttaa PK-seudulla.

Tässä yhteystiedot:
Helsinki: Eleworks
Sähköposti: eleworks(ät)outlook.com

Haaste PSG16 ohjainlaitteen irroituksessa on se, että se on kiinteästi pumpussa. Sen irroittaminen ainakaan vanhemmsta OG9-3:sta ei ole ihan helppo homma. ET-Autotech Tampereella irroitti tuosta ex.9-3:sesta ecun ja lähetti eleworksille korjattavaksi. Käsittääkseni pumpun ja ohjainlaitteen välisiä johtoja on katkaistava ja asentaessa liittää tietysti oikein takaisin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin