''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

benicio kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 11:39
Olen aika tarkkaan samassa tilanteessa kuin ketjun avaaja, eli myös pienen budjetin 250tkm ajettu -08 TID automaatti tuli hankittua.
Muutama tyhmä kysymys:

-SID ei näytä keskikulutusta, vaan ---. Mistä johtuu? Tilanne ei muutu vaikka koittaisi nollata. Löin autoon eSidin kiinni ja se kyllä näyttää kulutukset, mutta laskee sen ilmeisesti eri arvoista. ESidin kulutus on karkeasti ehkä n litran liian pieni, eli sekalaisessa ajossa n 5,5l/100km.
-Nightpanelin, Sportin, mittarivalojen napit on ihan dead/kovat. Ei kai nämä nyt kuitenkaan mitään lisävarusteita ole olleet? :roll: Auto on siis Linear. Pitänee kurkata mitä paneelin takaa löytyy.

-Auto liikahtaa liikennevaloista viiveettömästi, mutta siinä 2000rpm kohdalla joutuu vähän maanittelemaan. Ihan täyskaasulla saan aikaiseksi pölläytyksen ja kerran myös limited performancen ja vikakoodin P02345b, eli ahdot jääneet pyydetystä 4sek tai jotain? Tasaisella kiihdytyksellä liikkuu kyllä ihan hyvin. Vakkari saattaa myös tipahtaa pois pelistä jyrkässä ylämäessä, eli nopeus jää tavoitteesta ennen kuin vaihtaa alaspäin.
-ESidin ilmamassa näyttää tyhjäkäynnillä lukemaa 50kg/h. Edit: sammuksissa näyttää 1kg/h. Kiihdytyksessä isoimmillaan n 450 kg/h. Onko tuossa järkeä, vai onko liikaa? Turbon paineet näyttää pienimmillään -0,02 bar ja isoimmillaan 1,3bar. Ilmavuotoa en ainakaan yläpuolen letkuista havainnut. Läppien tanko on paikallaan, mutta todella löysä.

DPF on poistettu.

Edit: muutettu mafin maksimi, muistin väärin.
Ei se eSIDin keskikulutus välttämättä näytä väärin.
Meillä cabbessa keskikulutus tällä hetkellä 5,9 litraa satasella.
Se on muutama sata kiloa kevyempi kuin meillä oleva NG9-5. Cabben korin rakenteet painavat, joten auto on yllättävän painava.

Läppien tanko kannattaa vaihtaa stydimpään versioon, joka toimii paremmin.
Hae eBaysta nimellä "Alfa/Opel/Saab manifold swirl flap rod". Sen kun asentaa paikalleen, moottorin käytös muuttuu huomattavasti positiivisempaan suuntaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja benicio »

AZP kirjoitti:
Ti Elo 10, 2021 12:44
Joissain yksilöissä keskikulutus näyttää viivaa jos Eberin sulake on irti. Testaa siis toimiiko Eberi ja tsekkaa sen sulake ekana.
Tsekkasin sulakkeen, se oli ehjä, mutta akun ottaminen irti palautti kulutusnäkymän. Tiedä sitten mikä oli. Eberiä en vielä kokeillut, mutta olisihan se aika yllättävää jos toimisi. Autossa on lohkolämmitinkin.
Turbo Sensonic kirjoitti:
To Elo 12, 2021 06:35
Ei se eSIDin keskikulutus välttämättä näytä väärin.
Meillä cabbessa keskikulutus tällä hetkellä 5,9 litraa satasella.
Se on muutama sata kiloa kevyempi kuin meillä oleva NG9-5. Cabben korin rakenteet painavat, joten auto on yllättävän painava.
Meilläkin NG9-5 manuaalina menee kyllä selvästi alle kuudella, mutta täytyy nyt seurata, alkaako eSid2 ja sid näyttää samoja lukemia ja pitääkö ne paikkansa. Vaimolla on siis ennestäänkin melkein samanlainen NG9-3 Tid SC A ja ei se kyllä alle kuudella mene millään.
Turbo Sensonic kirjoitti:
To Elo 12, 2021 06:35
Läppien tanko kannattaa vaihtaa stydimpään versioon, joka toimii paremmin.
Hae eBaysta nimellä "Alfa/Opel/Saab manifold swirl flap rod". Sen kun asentaa paikalleen, moottorin käytös muuttuu huomattavasti positiivisempaan suuntaan.
Oho, olin jo katsellut sitä ns alkuperäistä kittiä https://swirlrepair.com/wp/shop/ mutta kiinalaiset ilmeisesti kopioineet tämänkin kun eihän ebayssä maksa kuin 16 euroa. https://www.ebay.de/itm/324479621897?ha ... OSwuvBgIXH~ Onko tämä siisi ihan käypäinen vai kannattaako maksaa nuo ekstra kympit?

In other news:
-Sport, Nightpanel, mittarivalot: napeista oli kadonneet ne pienet muovikulmanippelit napin ja kumin välistä jotka välittää napin liikkeen piirilevylle. Varmaan joku tuon joskus avannut ja "ylimääräiset osat" sitten lentäneet hevon helvettiin :lol: . Lainasin nippeleitä ja sport ainakin alkoi toimia. Eli ei ollut lisävaruste :saab:
Saakohan noita nippeleitä jostain ostettua?

-Cobran ja immun välisestä muoviletkusta puuttui putkiklemmari, eli oli ihan löysästi kiinni cobrassa. Olettaisin että immu on siten näyttänyt todellista pienempää lukemaa, kun on imenyt tuolta välistä myös. Ilmanputsari oli aika likainen, joka varmaan korostanut tätä vielä. Nyt näyttää siis täyskiihdytyksessä yli 500, aiemmin maksimit 450kg/h. Auton käytös muuttui jo paljon paremmaksi, mutta vieläkin tuntuu että 2000rpm kohdalla on vähän puutunut. Vähän kuin kaasupolkimessa olisi väljää. Sitten jos polkaisee tallan lattiaan, eli vaihtaa pienemmälle niin liikahtaa kyllä aivan hyvin. Vähän jo sitäkin aloin epäilä, että onko vaimon ruotsintuonnissa joku softa ja tämä on ns normaali. Pitänee tuo tanko vaihtaa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

benicio kirjoitti:
To Elo 12, 2021 09:29
. Nyt näyttää siis täyskiihdytyksessä yli 500, aiemmin maksimit 450kg/h.
Millähän koneen kierrosluvulla on nuo lukemat?
Ilmamassan kokonaismäärä kg/h on verrannollinen koneen kierroslukuun. Joten on aivan eri onko nämä lukemat otettu esim. 2500 rpm vai 3500 rpm kohdalla.

Omassa TTiD:ssä, joka on lastutettu, täyskiihdytyksessä ilmamassa on n. 650 kg/h@4000 rpm. Toki tässä tuplaturbossa on jo vakionakin suuremmat ilmassat kuin yksiturboisessa, niin sikäli vähän huono verrata.

Kannattaa ottaa niitä kokonaisilmamassa arvoja ylös eri kierrosluvuilla täyskiihdytyksessä :wink: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

benicio kirjoitti:
To Elo 12, 2021 09:29
Vaimolla on siis ennestäänkin melkein samanlainen NG9-3 Tid SC A ja ei se kyllä alle kuudella mene millään.
Saabin automaatti kuluttaa noin litran enemmän satasella kuin manuaali.

VW ilmoitti jossain vaiheessa, että niiden DSG kuluttaa vähemmän kuin manuaali. Tiedä sitten, pitääkö paikkansa???
benicio kirjoitti:
To Elo 12, 2021 09:29
Oho, olin jo katsellut sitä ns alkuperäistä kittiä https://swirlrepair.com/wp/shop/ mutta kiinalaiset ilmeisesti kopioineet tämänkin kun eihän ebayssä maksa kuin 16 euroa. https://www.ebay.de/itm/324479621897?ha ... OSwuvBgIXH~ Onko tämä siisi ihan käypäinen vai kannattaako maksaa nuo ekstra kympit?
Minä taisin tilata tuon Iso-Britanniasta tai Italiasta. Ei ollut kiinalainen, mutta on hyvä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä mun loppuunajettu tomaattisaabi meni maantieajossa alle kuuden. Alle viidenkin olis kai optimioloissa päässyt, mutta ei tullut itse koettua, kun ei niin pitkää maantiepätkää tullut ajeltua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Maantieajossa automaatti vie 5,2 yleensä. Joskus kopa 5,0.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
To Elo 12, 2021 22:11
Maantieajossa automaatti vie 5,2 yleensä. Joskus kopa 5,0.
Se on varmaan siinä, että ajo on tasaista, eikä vaihteen vaihdoksia juurikaan ole.

Jos taas puhutaan tuosta "isoveljestä" manuaalilla, niin en ole koskaan saanut meidän NG9-5:sta menemään maantiellä alle 5,3 litran satasella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja benicio »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Elo 13, 2021 06:19
petrisa kirjoitti:
To Elo 12, 2021 22:11
Maantieajossa automaatti vie 5,2 yleensä. Joskus kopa 5,0.
Se on varmaan siinä, että ajo on tasaista, eikä vaihteen vaihdoksia juurikaan ole.

Jos taas puhutaan tuosta "isoveljestä" manuaalilla, niin en ole koskaan saanut meidän NG9-5:sta menemään maantiellä alle 5,3 litran satasella.
Juu, siis kyllä meilläkin vaimon NG9-3 tid A menee maantieajossa, esim Turku-Loimaa väliä siihen 5,5 tai alle jos oikein nätisti ajaa tai pitkän stintin, mutta tosiaan sekalaisessa ajossa päälle kuuden. En ole toki tarkastellut että pitääkö paikkaansa, mutta uskoisin että aika liki.
NG9-5 manuaalina menee pienemmällä, eli sitä joutuu jo sekalaisessakin ajossa vähän yrittämään että saa päälle 6,0 lukemia.

Tuo kulutus tosiaan alkoi näkyä kun akun otti irti, mutta nyt kun koitin käynnistää eeberiä (ei lähtenyt, en katsonut koodeja vielä), niin kulutuskin hävisi. Voi tietysti johtua jostain muustakin.

Pitää tehdä kierroksista ja noista anturien lukemista loki, ne sai muistaakseni eSid2:ssa samaan aikaan näkyviin.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Elo 13, 2021 06:19
petrisa kirjoitti:
To Elo 12, 2021 22:11
Maantieajossa automaatti vie 5,2 yleensä. Joskus jopa 5,0.
Se on varmaan siinä, että ajo on tasaista, eikä vaihteen vaihdoksia juurikaan ole.

Jos taas puhutaan tuosta "isoveljestä" manuaalilla, niin en ole koskaan saanut meidän NG9-5:sta menemään maantiellä alle 5,3 litran satasella.
Ei tule vaihteen vaihdoksia, vaikka 6-vaihteinen automaatti onkin. Maantieajossa 80-100 km/h nopeusalueella menee aina 6-vaihteella. Silloin kulutus on 5,2 l/100 km. Ei mene enempää. Tuohon 5 l/100 km pääsee harvoin käytännön ajossa.

Sekalaisessa ajossa, jossa taajamaa ja maantietä keskinopeuden ollessa vähän yli 60 km/h, kulutus on 5,7 l/100 km. Tässä varmaan 2/3 -osa on maantie ajoa ja loput taajamassa. Tämäkään ei ole mielestäni paha. Koskaan ei ole tullut seurattua pelkkää taajama ajon kulutusta, kun sellaista ei meillä tule.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

petrisa kirjoitti:
To Elo 12, 2021 15:34
benicio kirjoitti:
To Elo 12, 2021 09:29
. Nyt näyttää siis täyskiihdytyksessä yli 500, aiemmin maksimit 450kg/h.
Omassa TTiD:ssä, joka on lastutettu, täyskiihdytyksessä ilmamassa on n. 650 kg/h@4000 rpm. Toki tässä tuplaturbossa on jo vakionakin suuremmat ilmassat kuin yksiturboisessa, niin sikäli vähän huono verrata.
Oma 2006 tids joka tietääkseni vakio näyttää maksimi ilmaksi 554kg/h esidin mukaan. En ole seurannu et millä kierroksilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla maksimi 700 kg/h 4300 rpm kierroksilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

benicio kirjoitti:
Pe Elo 13, 2021 14:25
NG9-5 manuaalina menee pienemmällä, eli sitä joutuu jo sekalaisessakin ajossa vähän yrittämään että saa päälle 6,0 lukemia.
NG9-5 TiD:n ja TTiD:n välillä on kulutuksessa kylläkin eroja. TTiD kuluttaa enemmän, vaikka valmistajan antamissa tiedoissa on muuta ilmoitettu.

Meillä saattaa olla jotain häikkää tuossa kulutusasiassa, sillä tuli lauantaina käytyä mökillä ja ajettua moottoritie- ja maantienopeuksia. Keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 6,6 litraa satasella, Torquen Fuel Economy -sovellus näytti vähän enemmän.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin