Tehdasasenteisen eberspächerin lisälämmitystoiminta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Tehdasasenteisen eberspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja erska »

Moi,

Olisi kysymys koskien tehdas eberin lisälämmitys -toimintoa:
Omassa autossani laite toimii normaalisti. Lisälämmitin toimii kuten ohjekirjassa on mainittukin asetettujen lämpötilarajojen puitteissa.
Onko mitenkään mahdollista saada valikkoihin vaihtoehto, jossa lisälämmityksen voisi kytkeä pois toiminnasta (ja halutessaan taas takaisin päälle)?
Mikäli ei ole, onko kukaan toteuttanut esim. erillistä kytkintä jolla em. asiaa voisi kontrolloida? Mikä voisi olla paras tapa tämän toteuttamiseen?
Mielestäni on turhaa, että normaalissa pätkäajelussa ulkolämpötilan ollessa plussan puolella eberi käy käytännössä koko ajan.
Viimeksi muokannut erska, Pe Loka 23, 2020 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä onnistu eberin sammutus. Sulakkeen poistamalla onnistuu, mutta sitten sidin kulutuslukemat alkavat näyttää viivaa.
Täältä löytyy vinkkiä miten homman voi toteuttaa -> viewtopic.php?f=15&t=122168

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla kytkentä on niin, että avaava rele on eberin vieressä iskaritolpassa, releen ohjaussähkö virtalukon vieressä olevalta katkaisijalta semmoisen piuhan kautta johon tulee sähkö vain virrat päällä. Kabiiniin tulee siis vain 1 piuha.

Jossain on tarkempi selostuskin, kun vaan löytäisi... vastaavan toiminnon voi tehdä monella tapaa. Ainakin mulla keskikulutus näyttää viivaa silloin kun eberi ei saa sähköä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja petromies »

Minulla kytkentä että saa pois tuon automaattuisen käynnistymisen pois käytöstä mutta silloinkin toimii ajastus ja rattinapeista normaalisti ja muistaakseni hoitelee jäähdytyksenkin jos menee katkomaan virrat kesken kaiken. Keskikulutuskin toimii. Joskus näyttää viivaa mutta kun käyttää virtanappia päällä kulutus lukema palautuu.
Ite tein kytkennät mutten enää muista miten. Kytkin ja tuomonen kakstoiminen rele siihen tarvittiin.
Eli taitaa olla sama ku SS kytkentä.
Nopein tapa on nyppästä konehuoneen sulakekotelosta sulake 19 irti mutta sitten se on ihan mykkä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla ollut keväästä asti eberin sulake pois. Keskikulutus näyttää aivan oikein. Autona TTiD -08.

Enkä aio laittaa edes talveksi eberiä takaisin toimintaan. TT Thermo saa hoitaa esilämmityksen (kuumaksi asti) ja omat viimasuojat maskin takana hoitaa loput :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja aero »

^Lämppärit tykkää kun niillä pöhnöttää. Kyllä minä käyttäsin sitä sulaketta vaikka kerran kuussa paikallaan ja pöhnöttäisin koneen lämpimäksi ihan vaan siksi, että lämppäri toimilaitteineen pääsee käymään itsensä lämpimäksi ja varmistaisi toimintansa.

Just my 2 cents..
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vaan siksipä ei ole mitään väliä pöhöttääkö eberi kun se on korjattava ennen sitä. Koko laite korjattava juotosvian takia. Siihen asti saa olla sulake pois.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja Numba »

Joku vuosi sitten laitatin uuden Eberin -08:iin, niin siinä uudessa on mieluisa parannus käynnistystoiminnossa. Ajatuksella toimien pystyy siirtämään autoa pihassa, kunhan ei viivyttele. Oiskohan noin minuutin viive, ennen kuin lämmitin käynnistyy. Vanha Eberi käynnistyi mielestäni välittömästi moottorin käynnistyksessä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja SS »

Eberistä ei kyllä luopuisi, lumisateessa kaupassa käydessäkin mukava jättää parkkiksella lämmöt päälle.
petromies kirjoitti:
Pe Loka 23, 2020 08:24
Minulla kytkentä että saa pois tuon automaattuisen käynnistymisen pois käytöstä mutta silloinkin toimii ajastus ja rattinapeista normaalisti ja muistaakseni hoitelee jäähdytyksenkin jos menee katkomaan virrat kesken kaiken. Keskikulutuskin toimii. Joskus näyttää viivaa mutta kun käyttää virtanappia päällä kulutus lukema palautuu.
Ite tein kytkennät mutten enää muista miten. Kytkin ja tuomonen kakstoiminen rele siihen tarvittiin.
Eli taitaa olla sama ku SS kytkentä.
Nopein tapa on nyppästä konehuoneen sulakekotelosta sulake 19 irti mutta sitten se on ihan mykkä.
Ei voi olla ihan samanlainen kytkentä, mulla tuo kuolee laakista jos menee vaikkapa starttaamaan auton kun eberi on käynnistynyt ajastuksella tai kaukosäädöllä ja tappokytkin on päällä. Parin kerran jälkeen tuon on oppinut muistamaan. Mielessä on käynyt viritellä väliin joku logiikka, mutta on jäänyt tekemättä.
petrisa kirjoitti:
Pe Loka 23, 2020 09:46
io laittaa edes talveksi eberiä takaisin toimintaan. TT Thermo saa hoitaa esilämmityksen (kuumaksi asti) ja omat viimasuojat maskin takana hoitaa loput :D
Miten olet saanut viimasuojan maskin taakse? Joskus tuota ihmettelin ja katsoin ettei sinne mitään saa laitettua ennen kuin purkaa maskia irti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
Pe Loka 23, 2020 18:53
petrisa kirjoitti:
Pe Loka 23, 2020 09:46
io laittaa edes talveksi eberiä takaisin toimintaan. TT Thermo saa hoitaa esilämmityksen (kuumaksi asti) ja omat viimasuojat maskin takana hoitaa loput :D
Miten olet saanut viimasuojan maskin taakse? Joskus tuota ihmettelin ja katsoin ettei sinne mitään saa laitettua ennen kuin purkaa maskia irti.
Ostin Motonetista sopivan paksua äänieristemattoa, jotta on riittävän jäykkä pysyäkseen levynä. Irrotin maskin muovikiinnikeet yläreunasta. Näin saa maskia raotettua niin että levyn saa pujotettua väliin.

Minulla on kaksi levyä. Toinen on pitkä joka yltää ylhäältä alas asti, jolloin maskin alaosan aukkoon tulee suojaa. Suojaa ei saa aivan koko alaosan aukon leveydeltä, koska yläosan ja alaosan eli puskurin kohdalla on "jotain estettä" niin ettei leveä levy mene. Toinen levy on leveä ja on maskin yläosan suojana.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tehdasasenteisen ebrspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Pe Loka 23, 2020 18:53
Miten olet saanut viimasuojan maskin taakse? Joskus tuota ihmettelin ja katsoin ettei sinne mitään saa laitettua ennen kuin purkaa maskia irti.
Nämä ovat helpompia toteuttaa:
Pre-facelift:
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvojen- ... aAQAvD_BwE

Facelift:
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvojen- ... EsQAvD_BwE

Itse ostin cabbeen tuon ensiksi mainitun talvea silmälläpitäen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehdasasenteisen eberspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Loka 24, 2020 10:17
SS kirjoitti:
Pe Loka 23, 2020 18:53
Miten olet saanut viimasuojan maskin taakse? Joskus tuota ihmettelin ja katsoin ettei sinne mitään saa laitettua ennen kuin purkaa maskia irti.
Nämä ovat helpompia toteuttaa:
Pre-facelift:
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvojen- ... aAQAvD_BwE

Facelift:
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvojen- ... EsQAvD_BwE

Itse ostin cabbeen tuon ensiksi mainitun talvea silmälläpitäen.
Varmaan on helpompi totettaa, mutta helvetin rumia :twisted:
Eikä se maskin taakse laittaminenkaan vaikea ole.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tehdasasenteisen eberspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla on alamaskissa mustasta jumppapatjasta itse tehty, ihan samannäköinen viritys mutta helkkarin rumahan tuon on. Täytyy kokeilla maskin taakse askartelua jossain vaiheessa.

Viime talvena ei kyllä ollut edes paikoillaan kun ei ollut juuri pakkasia. Eberi toimii ja talli on lämmin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tehdasasenteisen eberspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
La Loka 24, 2020 13:19
Varmaan on helpompi totettaa, mutta helvetin rumia :twisted:
Eikä se maskin taakse laittaminenkaan vaikea ole.
Joo, ei ne mitään kaunistuksia ole.

Mutta koska en ole arkkitehti tai muotoilija, niin funktio ennen (ulko)muotoa :wink:

Kyllähän tuon voisi varmaan askarrella maskin taaksekin, jos näkisi vähän vaivaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Tehdasasenteisen eberspächerin lisälämmitystoiminta

Viesti Kirjoittaja erska »

Moi,

Kiitokset vastauksista, täytyy tehdä tuo eberin tappaminen tuollaisella ehdotetulla relekytkennällä.

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
Vastaa Viestiin