ng9-3 2.0t sekosi?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
9-kolme
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 08, 2020 11:55
Paikkakunta: Espoo

ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja 9-kolme »

Uudella saabistilla kädet ilmassa. Elikkä seuraavien tapahtumien jälkeen vuosimallin 2003 :saab: ei starttaa, naksuu vain avainta käännettäessä;

Auto käynnistynyt ja käynyt, liikkunut normaalisti. Ei vikavaloja tms. Ajettu parkkiin ja seissyt paikallaan muutaman tunnin. Alettu pyyhkimään likoja pellin alta. Akku irroitettu, miinus ensin ja sitten plussa. Akku viety talliin, jossa pyyhitty liat pois. Auto yön yli ilman akkua. Aamulla hyvillä mielin liikkellelähtöä valmistamaan; akku kiinni ja startataan. Eipä startattu. Valot himmeenä tai vilkkuu, ja naksuu vaan. Yleismittarilla akku antoi 8volttia, hetken päästä 11 ja puolta. eli latautui "itsestään" autossa kiinni ollessaan? Koitettu apuvirralla, valot palaa normaalisti mutta ei naksumista enempää sano mitään. Muutaman kerran koitettu käynnistystä, jolloin Sid:iin teksti; engine malfunction contact workshop. Lisäksi sidissä myös ainakin airbagista, luistonestosta.

Kaivataan ideoita miten edetä, kelle soitella tms. Auto seisoskelee pihassa Espoossa. Kiitos jo etukäteen!
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Akku kuoli, lisävirta ei auta jos akku on täysin finaalissa/oikarissa. Osta uusi akku, niin eiköhän se siitä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
9-kolme
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 08, 2020 11:55
Paikkakunta: Espoo

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja 9-kolme »

Uudella täydellä akulla kokeiltu, ei sano mitään erilailla.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Miten ja millä annoitte apuvirtaa? Näihin ei mielellään saisi antaa apuvirtaa ainakaan toisesta autosta.. Ei olisi ensimmäinen kerta kun virtapiikki olisi päässyt väylään ja rikkonut elektronisia ohjainlaitteita.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tarkista akunkenkien kunto ja myös kenkien ja kaapelien väliset kiinnitykset. Puhdista kenkien sisäpuolet.
Mitä muuta pellin alla touhuttiin, oisko siinä tullut jotain kämmiä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
9-kolme
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 08, 2020 11:55
Paikkakunta: Espoo

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja 9-kolme »

Pakari kirjoitti:
To Marras 12, 2020 21:49
Miten ja millä annoitte apuvirtaa? Näihin ei mielellään saisi antaa apuvirtaa ainakaan toisesta autosta.. Ei olisi ensimmäinen kerta kun virtapiikki olisi päässyt väylään ja rikkonut elektronisia ohjainlaitteita.
Nyt lähestulkoon hävettää.. :heart_eyes: Puuilon 12v starttiboosterilla annettu virtaa. Kiinnityskohdat akussa sekä kaapeleissa puhdistettu. Virtaa siis auto saa. Vahva epäilys on, että järjestelmässä jotain seonnut. Millä saisi diagnosoitua?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No boosteri on tuskin tehnyt mitään vahinkoa. Merkkitesteri TECH2:sen luokse pitäisi päästä tavalla tai toisella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
9-kolme
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 08, 2020 11:55
Paikkakunta: Espoo

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja 9-kolme »

Railerille tuon sais ellei kukaan Pohjois-Espooseen kotikäyntejä suorita. Keneen kannattaa turvautua?
9-kolme
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 08, 2020 11:55
Paikkakunta: Espoo

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja 9-kolme »

petromies kirjoitti:
To Marras 12, 2020 21:55
Tarkista akunkenkien kunto ja myös kenkien ja kaapelien väliset kiinnitykset. Puhdista kenkien sisäpuolet.
Mitä muuta pellin alla touhuttiin, oisko siinä tullut jotain kämmiä.
Niin, ja pellin alla tapahtui lisäksi sen verran että ohjaustehostimen pumpun stefa vaihdettiin, sekä jarrutehostimen alip. pumpun tiiviste. Kuivalla pyyhkeellä ja bräkleenillä putsailtiin päällisin puolin konehuonetta.
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja automies »

Petromiehen ehdotus on hyvä eli tarkista mieluuten mittaamalla, että akun kenkien ja niistä lähtevien kaapeleiden välinen kosketus on hyvä. Siinä ei saisi olla kuin 0.2 - 0.4 ohmia, halvan digimittarin tarkkuuden rajoissa. Kenkien irrotus ja liikuttelu on voinut haperruttaa vanhoja liitoksia.

Toinen mitä voit tehdä on ottaa se uusi akku ja kaveri apuun. Mittaa ensin uuden akun tyhjäkäynti jännite mieluiten irrotettuna. Sen pitäisi olla yli 12V. Sitten akku kiinni autoon. Nyt jännite ei saisi paljon pudota tai muuten on jotain oikarissa, mikä varmaan näkyy myös miinusta viimeisenä kytkiessä melkoisena kipinänä.

Jos edelleen kaikki hyvin, startti yritys siten, että jännitemittaus on kiinni akussa edelleen. Jos akun jännite nyt putoaa alle 10V, käy varmasti niin kuin alussa kuvasit eli naksuu ja vilkkuu. Silloin tarkistaisin starttimoottorin. Se on voinut tulla tiensä päähän ja lyö läpi. Ja tämä nyt siis sillä oletuksella, että akku on varmasti kunnossa.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja aero »

^Startatessa (tai tässä tapauksessa avainta kääntäessä) kun iskee vielä toisen jännitemittarin akun miinusnavan (navan, ei kengän) ja moottorin väliin, niin saa selville potentiaalisen maavamman. Tuolla välillä jännite ei siis saisi mainittavasti nousta nollasta ylöspäin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9-kolme
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 08, 2020 11:55
Paikkakunta: Espoo

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja 9-kolme »

automies kirjoitti:
To Marras 12, 2020 22:44
Toinen mitä voit tehdä on ottaa se uusi akku ja kaveri apuun. Mittaa ensin uuden akun tyhjäkäynti jännite mieluiten irrotettuna. Sen pitäisi olla yli 12V. Sitten akku kiinni autoon. Nyt jännite ei saisi paljon pudota tai muuten on jotain oikarissa, mikä varmaan näkyy myös miinusta viimeisenä kytkiessä melkoisena kipinänä.
Tämä kokeiltu myös, tosin auton omalla akulla. Eli akku mikä autossa ollut, tyhjäkäynnillä irti autosta 12v jännite. Akku autoon ja yritetty startata, jolloin jännite putosi alle 8v. Toisaalta miinusta kytkiessä ei kipinää ollut. Uudella akulla taas jännitteet käynnistysyrityksen jälkeenkin vielä 12v. Valot myös elävät omaa elämäänsä starttaamisyrityksen jälkeen, niin uudella kuin vanhallakin akulla.
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja automies »

Tuo mittaustulos selittää ainakin oireet. Elektroniikka ei pärjää 8V jännitteellä, vaan alkaa sekoilla. Paha tietysti näin etiäisenä arvailla, mutta minusta tuo vaikuttaa starttimoottorin kuolemalta.

Yhden tyyppivikaisen dieselin olen nähnyt, jossa akun miinuskengän kaapeli oli hapettunut eli kosketus oli huono, mutta se oireili eri tavalla. Se starttasi laiskasti, mutta lähti kyllä käyntiin. Ja tietysti lataus oli kehnoa. Käsittääkseni tuollainen tilanne ei kuitenkaan aiheuta jännitteen putoamista akun napojen välillä. Vastus virtapiirissä on silloin suuri johtuen huonosta kosketuksesta.

Akun napajännitteen putoaminen (vain) avainta kääntäessä tarkoittaa sitä, että jokin starttivirtapiirissä ottaa kohtuuttomasti tehoa (= vastus virtapiirissä on todella pieni) eikä siinä oikeastaan ole kuin se starttimoottori. Se vetää ikään kuin "oikoseen". Hiilet lopussa tai akseli kohtuuttoman väljä.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

automies kirjoitti:
Pe Marras 13, 2020 07:48
Tuo mittaustulos selittää ainakin oireet. Elektroniikka ei pärjää 8V jännitteellä, vaan alkaa sekoilla. Paha tietysti näin etiäisenä arvailla, mutta minusta tuo vaikuttaa starttimoottorin kuolemalta.

Akun napajännitteen putoaminen (vain) avainta kääntäessä tarkoittaa sitä, että jokin starttivirtapiirissä ottaa kohtuuttomasti tehoa (= vastus virtapiirissä on todella pieni) eikä siinä oikeastaan ole kuin se starttimoottori. Se vetää ikään kuin "oikoseen". Hiilet lopussa tai akseli kohtuuttoman väljä.
9-kolme kirjoitti:
To Marras 12, 2020 23:36

Tämä kokeiltu myös, tosin auton omalla akulla. Eli akku mikä autossa ollut, tyhjäkäynnillä irti autosta 12v jännite. Akku autoon ja yritetty startata, jolloin jännite putosi alle 8v. Toisaalta miinusta kytkiessä ei kipinää ollut. Uudella akulla taas jännitteet käynnistysyrityksen jälkeenkin vielä 12v. Valot myös elävät omaa elämäänsä starttaamisyrityksen jälkeen, niin uudella kuin vanhallakin akulla.
Vanhalla akulla napajännite tipui mutta nyt uudella akulla ei :!:

Kyllä kai nyt startin "vetämien oikoseen" on poissuljettu.
Sitä vastoin huono liitos akun kaapeloinnissa aiheuttaa juuri kuvattua ongelmaa: Akun napajännite pysyy ok, mutta sitten auton sähkölaitteille se romahtaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: ng9-3 2.0t sekosi?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Pyöriikö moottori, ettei pumpun laitossa mennyt nokka-akseli jotenki jumiin.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Vastaa Viestiin