SS 2.0t tiputtaa jäähdytinnestettä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

SS 2.0t tiputtaa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Vaimon kolkki on alkanut tiputtelemaan jäähdytinnestettä maahan. Tänään sitten päätin kontata alle, koska yläpuolelta asiaan ei selvyyttä tullut.
Vuotokohta kyllä löytyi helposti, mutta se alakautta näkyvä "möykky", josta vuoto tulee jäi minulle mysteeriksi :oops:
Voin kertoa, että nyt on kyllä tyhmä olo. Yritänpä kuitenkin jotenkin koittaa selostaa, jos joku vaikka osaisi minulle kertoa mistä on kyse ja minkälainen projekti tästä on tulossa... Eli tämä "möykky" sijaitsee moottorin takana, alhaalla, oikealla. Siihen tulee jostain pakoputken takaa metallinen putki kiinni ja siinä möykyssä on myös tyhjennysproppu. Tuon tyhjennyspropun lähistöllä näyttäisi olevan se vuotopaikka, mahdollisesti erään 10mm kannalla olevan pultin juuresta. Proppu ei kuitenkaan vuoda.
Onkohan siinä jokin kansi noilla 10mm kannalla olevilla pulteilla kiinni?
Mikähän tämä kuvailemani möykky voisi olla ja onko sieltä mahdollisesti jokin tiiviste mennyt? :roll:

Kuvahan olis kiva ja selventäisi kummasti tuota kuvailemaani osaa, mutta en saa sitä tänne näkyviin.
Toivottavasti tästä minun kuvauksesta jollekin avautuisi tuo osa mitä haetaan ja ehkäpä jotain hajua mikä sieltä on porsinut :|
Autohan on tuo allekirjoituksen MY2006 2.0t, jolla ajettu 255 tkm.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: SS 2.0t tiputtaa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Itse itselleni osittain vastaten... Pienen internetsurffailun jälkeen näyttäisi siltä, että tuo möykky onkin vesipumppu :D
Lienee sitten sökö, jos vuotaa eikä taida mitkään tiivisteenvaihdot auttaa :?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: SS 2.0t tiputtaa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja H&M »

Meniköhän se näin että kun laakeri kuluu siitä tarpeeksi niin vesi pääsee "kuivalle" puolelle ja alkaa tiputtaa sitten maahan. Vaihto vaatii erikoistyökaluja. Itse "säästin" edellisen saabin kohdalla enkä vaihdattanut sitä kerjurempan yhteydessä. Kilometrejä oli n 225 tkm siinä kohtaa.Vaihdettiin se sitten erikseen muutaman kk päästä kun alkoi tiputtamaan. :) Muistelen että vaihtotyö kustansi vähän alle 300 e.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: SS 2.0t tiputtaa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Näinhän se tietenkin taitaa olla, että jos pumppu alkaa vuotamaan niin se on sökö.
Täytyy alkaa suunnittelemaan pumpun vaihtoa. Yhden videon aiheesta katsoin ja totesin, että on töisevä homma alkaa kotona toteuttamaan. Pajalle se on vietävä.
Minkä valmistajan pumput olis luotettavia ja mieluusti pitkäikäisiä?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Petsku
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 18, 2011 10:25
Paikkakunta: Tampere

Re: SS 2.0t tiputtaa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja Petsku »

Paljonko tiputtaa? Mulla tiputti keväällä myös punaista semmosen 2-5cm halkaisija lätäkön yön aikana autotallin lattialle, juuri tuolta vesiumpun nurkilta. Tuo vaiva häipyi omituisesti ihan itsekseen noin kuukaudessa, kun ei ollut mahdollisuutta teettää isoa remppaa. Noin 10tkm ajettu tuonkin jälkeen, eikä jäähdytinnestettä ole tarvinnut lisätä yhtään, eikä edelleenkään vuoda.
900 Cabbe -96 2.3.
9-3 SS -03 1.8t biopoweroitu
9-3 SS -03 2.0t Aut biopoweroitu
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: SS 2.0t tiputtaa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Petsku kirjoitti:
To Joulu 03, 2020 13:14
Paljonko tiputtaa? Mulla tiputti keväällä myös punaista semmosen 2-5cm halkaisija lätäkön yön aikana autotallin lattialle, juuri tuolta vesiumpun nurkilta. Tuo vaiva häipyi omituisesti ihan itsekseen noin kuukaudessa
No vuoto on meilläkin varmaan aika lailla tuota luokkaa mitä kuvailit. Melko pieneltä vaikuttaa ja läheskään joka yö ei lätäkköä jätä :? Erikoista... Kerran on pyytänyt lisää nestettä ja vajavan litran tuolloin lisäsin.
Syksyllä hoksasin tämän vuodon ekan kerran ja siitä lähtien näitä pikkupisuja olen havainnut tallin lattialla aika ajoin.

Mitäpä kaikkea palikkaa sitä tarvitsee hankkia pumpun vaihtoa varten valmiiksi? Uus pumppu tietenki, uus termari on hyllyssä jo valmiina. Moniurahihna lienee viisasta uusia samalla. Mitä muuta, jotain tiivisteitä/muita osia?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: SS 2.0t tiputtaa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Se vaihto on oma maailmansa kun pumppua pyörittää tasapainoketju eikä moniurahihna. Kyllä se paja muut osat hommaa, sinun pitää varmistua, että niillä on hommaan suositeltava erikoistyökalu etteivät turhaa auvo jakokoppaa.

Sellainenkin kannattaa huomioida, että jos pajalle toimittamasi uusi vesipumppu könähtää takuuaikana, saat uuden pumpun varaosaliikkeestä ilman mutta paja ottaa vaihdosta korvauksen. Jos pajan itse hankkima (tietysti kalliimpi) pumppu könähtää, saat koko homman ilmaiseksi. Näin ainakin osa pajoista toimii.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: SS 2.0t tiputtaa jäähdytinnestettä

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

petromies kirjoitti:
To Joulu 03, 2020 17:21
Sellainenkin kannattaa huomioida, että jos pajalle toimittamasi uusi vesipumppu könähtää takuuaikana, saat uuden pumpun varaosaliikkeestä ilman mutta paja ottaa vaihdosta korvauksen. Jos pajan itse hankkima (tietysti kalliimpi) pumppu könähtää, saat koko homman ilmaiseksi. Näin ainakin osa pajoista toimii.
Oli miten oli - paikallisesta merkkihuollosta tiedustelin hintaa, niin oli sen verta suolainen että saa minun puolestani olla!
PCS:n Rikulta sain listan tarvittavista palikoista kyseisen homman suorittamiseen ja osat saman tien tilaukseen. Osat saatuani vien auton luottokorjaajalleni, jolla on hommaan tarvittava erikoistyökalu.
Tällä järjestelyllä tästä rempasta ehkä selviää kaikkinensa sillä 500 euron menetyksellä.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Vastaa Viestiin