Tech2 "lähtövalot"

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Di17 kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 23:50
Oli näin iltamyöhään pakko käydä katsomassa löytyykö omasta saattovaloja, joita olen vähän saabbiin kaipaillut. Hieman yllättäen ne löytyy ja toimii - on se tuo esid vaan hieno laite 8)

Oma esid on 2019 kesällä hankittu ja siitä asti olen ollut autuaan tietämätön tuosta mahdollisuudesta.
lentäväsaabisti kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 00:58
Saattovalothan löytyvät vakiona kaikista? Eli ovi auki ja vetäsee pitkät päälle niin normivalot palavat kai 30 sekuntia.
Näin on.
Saapumis- (lähtövalot) eivät ole vakiona vaan näköjään sitten eSID ominaisuus.

Itse kyllä ihmettelen Saabin logiikaa, ettei esim. kaistanvaihtovilkkua, saapumisvaloja jne ominaisuuksia ole vakiona. Erittäin hyviä ja käytännöllisiä ominaisuuksia.

Nämä lisäinfot, ahtopaineista ilmamassoista, dpf tilasta jne on tavalliselle käyttäjälle turhaa informaatiota, joten niiden puute ei ole ihme.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

petrisa kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 11:40
Itse kyllä ihmettelen Saabin logiikaa, ettei esim. kaistanvaihtovilkkua, saapumisvaloja jne ominaisuuksia ole vakiona. Erittäin hyviä ja käytännöllisiä ominaisuuksia.
Siksipä saab onkin muka-premium. Paljon varusteita, mutta niiden kehitys jätetty puolitiehen. Rahahan siinä on ratkaissut.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Pitää toki muistaa, että auto on varsin vanha malli. Ei kai kaistavilkkua muillakaan merkeillä laajalti ollut vielä 2002 lopussa esitellyissä malleissa?

Itse juuri mietin yksi päivä, miksi kaikilla merkeillä ei ole vieläkään Night Panel -toimintoa? Toki kokemukset uusista autoista ovat vähäisiä, mutta eipä ominaisuutta kyllä autojen esittelyissä ja koeajoissa ainakaan juuri tuoda esiin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kansa tykkää enempi kattella isoa telkkaria kuin autosta pihalle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

2.polvi kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 16:24
Itse juuri mietin yksi päivä, miksi kaikilla merkeillä ei ole vieläkään Night Panel -toimintoa? Toki kokemukset uusista autoista ovat vähäisiä, mutta eipä ominaisuutta kyllä autojen esittelyissä ja koeajoissa ainakaan juuri tuoda esiin.
Citikassa oli jossain vaiheessa tuo toiminto.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mutta oliko pimennyshetki itse valittavissa vai oliko se ranskalaisen sattumanvaraista :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja petrisa »

2.polvi kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 16:24
Pitää toki muistaa, että auto on varsin vanha malli. Ei kai kaistavilkkua muillakaan merkeillä laajalti ollut vielä 2002 lopussa esitellyissä malleissa?
Nimenomaan se juuri tässä ihmetyttääkin, kun Opel Vectra C eli serkkumallissa on kaistanvaihtovilkku ja sekin on tullut markkinoille 2002.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

2.polvi kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 20:50
Mutta oliko pimennyshetki itse valittavissa vai oliko se ranskalaisen sattumanvaraista :lol:
Ei mutta niiden maahantuonti, myynti ja välitys pitäisi kieltää lailla Suomessa :wink: :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja Numba »

Itse kyllä ihmettelen Saabin logiikaa, ettei esim. kaistanvaihtovilkkua, saapumisvaloja jne ominaisuuksia ole vakiona. Erittäin hyviä ja käytännöllisiä ominaisuuksia.

Nämä lisäinfot, ahtopaineista ilmamassoista, dpf tilasta jne on tavalliselle käyttäjälle turhaa informaatiota, joten niiden puute ei ole ihme.
Päinvastoin Saabhan on nimenomaan ajajan auto. Mikään ei ole (vieraassa autossa) ärsyttävämpää kuin ominpäin toimivat valot :roll:
Antaisikohan eSid infoa dpf:n käynnissä olevasta poltosta (jos sellainen vielä autossa olisi)? Se olisi hyödyllinen toiminto. Saatavan informaation vuoksi kiinnostuin laitteesta, mutta taitaa olla kuitenkin enempi keekoiluun suunnattu palikka. Tervehdys teksti, wtf. Onkohan saattovalon käyttäjille edes promillelle oikeaa tarvetta?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Numba kirjoitti:
Ti Joulu 15, 2020 11:48
Päinvastoin Saabhan on nimenomaan ajajan auto. Mikään ei ole (vieraassa autossa) ärsyttävämpää kuin ominpäin toimivat valot :roll:
Antaisikohan eSid infoa dpf:n käynnissä olevasta poltosta (jos sellainen vielä autossa olisi)? Se olisi hyödyllinen toiminto. Saatavan informaation vuoksi kiinnostuin laitteesta, mutta taitaa olla kuitenkin enempi keekoiluun suunnattu palikka. Tervehdys teksti, wtf. Onkohan saattovalon käyttäjille edes promillelle oikeaa tarvetta?
Saattovalothan on vakiona ilman eSID:ä enkä ole muistaakseni koskaan niitä käyttänyt. Kokeillut kyllä.
Sen sijaan kaistanvaihto vilkku (3 vilkautusta) on oikeasti hyvä ominaisuus. Tämän olen huomannut kun tyttären Vectra C:llä on tullut ajeltua. Nyt Saabilla ajellessa pitää pitää vilkkuviikseä päällä käsin (ei lukitukseen asti), kun vaihtaa kaistaa, poistuu liikenneympyrästä jne. Käsittämätön juttu, ettei Saabiin sitä ole otettu. Samanlaiset CIM ja sähkökeskukset on molemmissa. Ei kai tuo ole kuin softasta jätetty pois, mutta miksi... :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja Numba »

Ymmärrän kyllä, mulle saabismi on just tuota, ettei tehdä ihan niinku kaikki muut. :)
On mulle tullut koomisia tilanteita, kun minä haluan vilkauttaa kerran ja auto päättääkin vilkutella 5x. Ja mitä kaikkee vielä sen jälkeen :lol: ei kehtaa kertoa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, minäkään en tuosta kaistanvaihtovilkusta tykkää. Sen sijaan tuo VW-mäinen tihku pyyhkijöille oli aivan loistava. Ja ylipäänsä kun tuosta Esid:stä on kyse, tuo diagnostiikka aina mukana.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja SS »

Numba kirjoitti:
Ti Joulu 15, 2020 11:48
Itse kyllä ihmettelen Saabin logiikaa, ettei esim. kaistanvaihtovilkkua, saapumisvaloja jne ominaisuuksia ole vakiona. Erittäin hyviä ja käytännöllisiä ominaisuuksia.

Nämä lisäinfot, ahtopaineista ilmamassoista, dpf tilasta jne on tavalliselle käyttäjälle turhaa informaatiota, joten niiden puute ei ole ihme.
Päinvastoin Saabhan on nimenomaan ajajan auto. Mikään ei ole (vieraassa autossa) ärsyttävämpää kuin ominpäin toimivat valot :roll:
Antaisikohan eSid infoa dpf:n käynnissä olevasta poltosta (jos sellainen vielä autossa olisi)? Se olisi hyödyllinen toiminto. Saatavan informaation vuoksi kiinnostuin laitteesta, mutta taitaa olla kuitenkin enempi keekoiluun suunnattu palikka. Tervehdys teksti, wtf. Onkohan saattovalon käyttäjille edes promillelle oikeaa tarvetta?
Ainakin eSID2 näyttää DPF tilasta seuraavaa: Arvioitu täyttöaste, paine-ero, matka edellisestä poltosta sekä polton tila. Suosittelen kyllä kaikille Saabisteille. Dieselin kanssa saa vielä tehdassasenteisen eberin auton kaukosäätimellä käyntiin vaikkapa ikkunan läpi.

Kaistanvaihtovilkusta en luopuisi, vilkautusten määräkin on asetettavissa.

Saabissa on moisten mukavuuksien sijaan keskitytty oleelliseen, kuten mukitelineiden suunnitteluun ja sen pohtimiseen pitäisikö night panelin kanssa nopeusmittari valaista 130 vai peräti 140km/h lukemaan asti ja tehdä loppupään valaisu konffattavaksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja Numba »

SS kirjoitti:
Ti Joulu 15, 2020 21:28
Saabissa on moisten mukavuuksien sijaan keskitytty oleelliseen, kuten mukitelineiden suunnitteluun ja sen pohtimiseen pitäisikö night panelin kanssa nopeusmittari valaista 130 vai peräti 140km/h lukemaan asti ja tehdä loppupään valaisu konffattavaksi.
:lol:
SS kirjoitti:
Ti Joulu 15, 2020 21:28
Ainakin eSID2 näyttää DPF tilasta seuraavaa: Arvioitu täyttöaste, paine-ero, matka edellisestä poltosta sekä polton tila. Suosittelen kyllä kaikille Saabisteille. Dieselin kanssa saa vielä tehdassasenteisen eberin auton kaukosäätimellä käyntiin vaikkapa ikkunan läpi.
Nämä on hyviä, ja ne anturitiedot lämpötiloista ja jännitteistä jne. Vaikkei niitä jatkuvasti tarvitse, niin voi tarkistaa, jos jokin vaivaa mieltä.
SS kirjoitti:
Ti Joulu 15, 2020 21:28
Kaistanvaihtovilkusta en luopuisi, vilkautusten määräkin on asetettavissa.
Mitä se kertookaan minusta, kun en koskaan poistu moottoritieltä 3 vilkauksella, vaan 2x tai 4x. :|
Automaattivilkutushan on ohitettavissa sopivalla viiksen käytöllä, mutta mutta, ei se aina onnistu, ja silloin korpeaa.

Kaistanvaihdossahan se on ok, että annetan riittävästi infoa aikeista, mutta johtuuko se näistä automaatiotoiminnoista, ettei ajatus ole mukana siinä ohittamisessa. Tuleeko se pelimaailmasta? Ammun, juoksen jne. Vilkku vasemmalle, ohitan, vilkku oikealle. Ei sitä tarvi miettiä paljonko sai etäisyyttä ohitettavaan, kun sivusilmästä auto katoaa. Vai onko se kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, kun merkki katoaa voi palata takaisin kaistalle? Nykyään palataan ohitettavan eteen älyttömän läheltä. Mihin on hävinnyt tieto, että 2 ajovaloa peilissä kertoo riittävästä etäisyydestä. Minusta tuntuu, etteivät he edes katso peiliin. Ups, tämä ohittelu jäi päälle tuolta toisaalta, ajatuksia autoilusta.
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Tech2 "lähtövalot"

Viesti Kirjoittaja Numba »

lentäväsaabisti kirjoitti:
Su Joulu 06, 2020 21:58
Onko mahdollista ohjelmoida valot syttymään kun avaa lukot tai viivanapista? Olisi mökillä ihan hyödyllinen ominaisuus.
Hei, toi otsikkohan kannattais muuttaa: eSID "lähtövalot"
tms.
Vastaa Viestiin