9-3 2.0t ei käynnisty

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Otsikon mukainen saabi, jossa on foorumin kautta laitettu stage 1 + biopower ei enään käynnisty, kun akku oli yön yli latauksessa.
Latauksen jälkeen, kun laitoin akun kiinni, niin saabi käynnistyi, mutta kävi luultavasti 3:lla pytyllä ja ei vastannut kaasuun kunnolla. Sen jälkeen tyhjäkäynnin aikana auto sammui ja sen jälkeen sitä ei saa enään käyntiin. Startti siis pyörittää nätisti, mutta missähän mahtaa olla vika? Ennen tuota akun lataamista ei ollut käynnin kanssa mitään ongelmaa, päinvastoin se toimi hyvin.

Koitan ymmärtää, että mikä tuossa on mukamas voinut mennä pieleen akun irroituksen, sen lataamisen ja takaisin kiinnitämisen aikana kun otti nokkiinsa..
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Se että etanoliadaptaatio on akun irtikäytössä nollaantunut tai palannut softan oletusarvolle. Näin ollen kylmäkäynnistys- ja käyntirikastus on pahasti pielessä. Tulpat saattoivat kastua.

Kumpaa polttoainetta sulla on tankissa?

Esilämmitä moottori huolella lohkolämppärillä 2-3h ja yritä sen jälkeen uudestaan. Jos saat käyntiin, niin aja heti moottori lämpimäksi jotta etanoliadaptaatio tapahtuu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Kiitoksia vastauksesta!

Tankissa pelkästään 95-bensaa. Onko tuolle softalle voinut itessään tapahtua jotain vai onko se säilynyt kuitenkin ennallaan?
Mietin kanssa, et onko se voinut kastella tulpat heti sillä ensimmäisellä käynnistyksellä, jolla se vielä kuitenkin käynnistyi, mutta kävi huonosti ja sammui?

Onko tuo lohkolämppärillä lämmittely paras ensiapu vai kannattaako suoraan vaihtaa tulpat?
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petromies »

Surahtaako bensapumppu kun laittaa virrat päälle. Jos ei,katuharjalla muutama kopautus bensatankkiin joka takarattaiden etupuolella.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Esilämmitys auttaa siihen, että lähtee helpommin käyntiin väärällä rikastuksella. Tulppiin se ei sinäänsä vaikuta. Jos arveluttaa, niin voit kuivata tulpat tai vaihtaa ne suosiolla uusiin.

Softalle itselleen ei ole käynyt mitään.

Mikä vuosimallin autosta on muuten kyse?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Bensapumppu surahtaa. Papereissa 2002, mutta 2003 tuo käytännössä on.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kokeile seuraavaa:
Kaasupoljin pohjaan ja virrat päälle. Sen jälkeen startti ja kaasu edelleen pohjassa. Lähtee käyntiin ja jää tyhjäkäynnille (siitä huolimatta vaikka kaasu on pohjassa).

Tällä toimenpiteellä ECU resetoituu ja kaikki opitut arvot pitäisi nollautua. Samalla kai ensin se "tuulettaa" pytyn eli tulpat kuivuu.
Tuo systeemi toimii nyt varsinkin, kun tankissa on bensaa. Eikä moottorin esilämmitys tietenkään haitaksi ole, vaan päinvastoin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Kävin 2h lämmityksen jälkeen testaamassa, ei muutosta. Vinguttamisen jälken hörähtää alle sekunniksi ja sammuu aina.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä se sieltä lähtee.

Jatka vielä tunnilla lämmitystä. Sen jälkeen irroita lämmitysjohto ja anna 2-3min "jäähtyä" tämän jälkeen starttaat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Kävin testaamassa kaasu pohjassa jne, ei mitään muutosta. Lämmitys oli loppunut joku 5min ennenku kävin vinguttamassa. Ei toi nyt oikein hyvältä vaikuta...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Autosi kuuluu vuosimallin perusteella todennäköisesti tämän "ominaisuuden" piiriin:

Ei käynnisty suoraan lohkolämmittimen lämmityksen loputtua:
(Pika: Odota 2-4minuuttia jotta ehtii hieman "jäähtyä", esim raaputtele ikkunat.
Ongelma koskee pääasiassa alustanumeroita: (31000001-31025600))
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=32342

Voit koittaa nollata sen ecun adaptaation vielä kertaalleen. Ottamalla akunkenkä irti hetkeksi akusta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Pitäskö sitä sitten käyttää tulpat irti ja putsata, ne on ne täällä suositellut NGK:t ja ne on vaihdettu joku 2-3kk takaperin.
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Pakari kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 18:47
Autosi kuuluu vuosimallin perusteella todennäköisesti tämän "ominaisuuden" piiriin:

Ei käynnisty suoraan lohkolämmittimen lämmityksen loputtua:
(Pika: Odota 2-4minuuttia jotta ehtii hieman "jäähtyä", esim raaputtele ikkunat.
Ongelma koskee pääasiassa alustanumeroita: (31000001-31025600))
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=32342

Voit koittaa nollata sen ecun adaptaation vielä kertaalleen. Ottamalla akunkenkä irti hetkeksi akusta.
Siis tämä ongelma alkoi juurikin sen jälkeen, kun otin akun irti ja latasin sen sisätiloissa täyteen. Akku kiinni autoon ja ei toimi, ennen akun lataamista toimi ongelmitta.. Lämmitys oli loppunut n. 5min ennenku lähdin koittaa vinguttamista, mutta ei se auttanut yhtään. Onkohan tulpat kastuneet kun on tullut koitettua käynnistystä joku 5-8 kertaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin, koska siinä nollaantui se etanolin adaptaatioprosentti. Kylmästä koneesta ei pitäisi ottaa akun kenkiä irti, jos tankissa oleva polttoaine ei vastaa softan oletuspolttoainetta ja sen etanolipitoisuutta.

Jos kyse on väärästä kylmäkäynnistysrikastuksesta, mikä tässä kohtaa on erittäin todennäköistä, niin siihen ei auta kuin moottorin lämmitys, startilla sahaaminen ja tarvittaessa tulppien kuivaaminen.

Toimiiko lohkolämppäri varmasti? Ettei ole vastus pimeänä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Pakari kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 19:02
Niin, koska siinä nollaantui se etanolin adaptaatioprosentti. Kylmästä koneesta ei pitäisi ottaa akun kenkiä irti, jos tankissa oleva polttoaine ei vastaa softan oletuspolttoainetta ja sen etanolipitoisuutta.

Jos kyse on väärästä kylmäkäynnistysrikastuksesta, mikä tässä kohtaa on erittäin todennäköistä, niin siihen ei auta kuin moottorin lämmitys, startilla sahaaminen ja tarvittaessa tulppien kuivaaminen.

Toimiiko lohkolämppäri varmasti? Ettei ole vastus pimeänä?
En 100% varmaksi osaa sanoa, olettaisin että toimii mut täysin mahdollista ettei toimi. Onko sitten mitään keinoa saada tuota kotteroa tulille ?
Vastaa Viestiin