9-3 2.0t ei käynnisty

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eikö tuolla aiemmin juuri kerrottu, että tankissa on 95 bensaa. Akun irroittamisella tai tuolla kaasupoljin tempulla ECU resetoituu. Tällöin adaptaatiot nollautuu palautuen bensalle.
Nyt mikäli tankissa olisi etanolia on juuri tuo ongelma mistä @Pakari kertoo ja tällöin pitää kone saada lämpimäksi. Etanoli vaatii kovasti enemmän rikastusta kuin bensa varsinkin kylmällä koneella startatessa eikä siten oikein käynnisty ilman lämmitystä.

Itse ehdotin tuota ecun resetointia, jos olisikin ollut toisinpäin eli tankissa on ollut etanolia ja nyt bensaa, niin rikastaa liikaa. Akun irroituksella olisi pitänyt mennä bensalle, mutta kaasupoljin tempulla voi vielä varmistaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

petrisa kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 21:47
Eikö tuolla aiemmin juuri kerrottu, että tankissa on 95 bensaa. Akun irroittamisella tai tuolla kaasupoljin tempulla ECU resetoituu. Tällöin adaptaatiot nollautuu palautuen bensalle.
Nyt mikäli tankissa olisi etanolia on juuri tuo ongelma mistä @Pakari kertoo ja tällöin pitää kone saada lämpimäksi. Etanoli vaatii kovasti enemmän rikastusta kuin bensa varsinkin kylmällä koneella startatessa eikä siten oikein käynnisty ilman lämmitystä.

Itse ehdotin tuota ecun resetointia, jos olisikin ollut toisinpäin eli tankissa on ollut etanolia ja nyt bensaa, niin rikastaa liikaa. Akun irroituksella olisi pitänyt mennä bensalle, mutta kaasupoljin tempulla voi vielä varmistaa.
Eikö tuon olisi sitten lähtökohtaisesti pitänyt resetoitua kun latasin akku irrallaan sen? Kaasupoljin pohjassa, virrat päälle ja poljin pohjassa vinguttamalla ei tapahtunut mitään, vai eikö 5-8 sec riitä tuota tehdessä? Käytän vielä akunkengän irti ja koitan uusiks.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Petrisa: Etanoliprosentti voi softassa olla asetettu myös etanolille, kun ecu on nollattu virtakatkoksella... Tällöin käy rikkaalla kun yrittää bensalla käynnistää...

Trionic can flasherillä voi asian tarkistaa ja tarvittaessa säätää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja anv »

^^ Minusta 5-8sec ei riitä alkuunkaan. Jos en väärin muista, pitäisi varmaan 20sec. Korjatkaa, jos muistan väärin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

anv kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 22:49
^^ Minusta 5-8sec ei riitä alkuunkaan. Jos en väärin muista, pitäisi varmaan 20sec. Korjatkaa, jos muistan väärin.
Ihan siis starttaamalla vai virrat päälle kaasu pohjas?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Su Joulu 13, 2020 22:23
Petrisa: Etanoliprosentti voi softassa olla asetettu myös etanolille, kun ecu on nollattu virtakatkoksella... Tällöin käy rikkaalla kun yrittää bensalla käynnistää...
Tuota en tiennytkään. Hyvä tietää :D
Toisaalta jopa ehkä parempi noin.

Mikäli on noin ja akun irroittamisen jälkeen on resetoitunut (etanolille), niin silloinhan se tosiaan rikastaa bensalle ihan liikaa. Auto tukehtuu. Tuossa tilanteessa voisi kokeilla startata sellaisella "puolikaasulla". Kone saa ilmaa kunnolla, kun läppä auki tyhjäkäyntiasetusta reilusti enmmän, eikä sitten tukehdu. Pitäisi lähteä ja jäädä käyntiin. Sen jälkeen sitten heti oppiikin bensalle, kun saa jäämään käyntiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Koitettua kaikkea mitä täällä on neuvottu, mutta muutamaa hörähdystä lukuunottamatta tuloksetta. Eli käymään ei lähde enään sitten millään..
Mukavasti on tulppien yläpuolella oleva metallilevyn pulttien kannatkin nyölääntynyt, et saa nähdä miten pääsee käsiks tulppiin :evil:

Otin uudestaan akun irti ja lataan täyteen lämpimässä, eli eikö tuon nyt pitäisi resetoida tuo adaptaatio vai koitanko huomenna uusiksi tuota poljin kikkaa? Ja vääntäkää ihan rautalangasta se kikka: tarkoittaako se Poljin pohjaan ja pitää sen pohjassa, jonka jälkeen virrat ja starttaa poljin pohjassa, minkä pitäisi sitten resetoida toi adaptaatio?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

shaaka kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 00:24
Ja vääntäkää ihan rautalangasta se kikka: tarkoittaako se Poljin pohjaan ja pitää sen pohjassa, jonka jälkeen virrat ja starttaa poljin pohjassa, minkä pitäisi sitten resetoida toi adaptaatio?
Minä tein aikoinaan sen varmistukseksi vielä siten että...
vaihe 1
- kaasupoljin ihan pohjaan
- virrat päälle ja antaa olla joitain sekunteja
- kaasupoljin ylös
- virrat pois

vaihe 2
- kaasu pohjaan
- virrat päälle
- muutama sekunti ja käyntiin
- kaasu pohjassa ja auto käy tyhjäkäyntiä (vaikka poljin vielä pohjassa)
- kaasu poljin ylös ja menoksi...

Käsittääkseni kuitenkin pelkästään tuo vaihe 2 riittää, mutta ei tuosta haittaakaan ole tehdä sitä kuvaamallani tavalla.

Mikäli ECU:ssa on resetointi asetuksena etanoli niin silloin se tietenkin nollautuu etanolille ja bensaa tankissa riakstus on liian suuri.
Tällöinkin auton pitäsi käynnistyä kyllä, mutta käy hetken aikaa hurjasti röpöttäen ja savuttaen. Jää joko käyntiin tai sammuu. Toisella startilla jää käyntiin varsinkin kun juuri antaa vähän kaasua jotta ei tukehdu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

petrisa kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 07:32
shaaka kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 00:24
Ja vääntäkää ihan rautalangasta se kikka: tarkoittaako se Poljin pohjaan ja pitää sen pohjassa, jonka jälkeen virrat ja starttaa poljin pohjassa, minkä pitäisi sitten resetoida toi adaptaatio?
Minä tein aikoinaan sen varmistukseksi vielä siten että...
vaihe 1
- kaasupoljin ihan pohjaan
- virrat päälle ja antaa olla joitain sekunteja
- kaasupoljin ylös
- virrat pois

vaihe 2
- kaasu pohjaan
- virrat päälle
- muutama sekunti ja käyntiin
- kaasu pohjassa ja auto käy tyhjäkäyntiä (vaikka poljin vielä pohjassa)
- kaasu poljin ylös ja menoksi...

Käsittääkseni kuitenkin pelkästään tuo vaihe 2 riittää, mutta ei tuosta haittaakaan ole tehdä sitä kuvaamallani tavalla.

Mikäli ECU:ssa on resetointi asetuksena etanoli niin silloin se tietenkin nollautuu etanolille ja bensaa tankissa riakstus on liian suuri.
Tällöinkin auton pitäsi käynnistyä kyllä, mutta käy hetken aikaa hurjasti röpöttäen ja savuttaen. Jää joko käyntiin tai sammuu. Toisella startilla jää käyntiin varsinkin kun juuri antaa vähän kaasua jotta ei tukehdu.
Käyn kohta koittamassa onnea, mutta tuollein eilen kävikin, että ekalla lähti käyntiin ja kävi vajailla pytyillä ja sitten sammui. Sen jälkeen ei enään ole kuin hörähtänyt ilman, että lähtee käyntiin.
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Ekalla parilla vingutuksella hörähteli, mutta sammui samantien. Sen jälkeen senkään vertaa..
Nyt on koitettu kaikkia täällä mainittuja vinkkejä, mutta tuloksetta. En tiedä mitä tässä nyt enään pitäisi tehdä, muutakuin vaihtaa tulpat ja niitäkään en pääse hakemaan tähän hätään.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katsoppas ne tulpat että ovatko märät/kosteat. Uusia tulppia sitten vain NGK BKR7ESC-11.

Kun virrat käännät päälle, niin jääkö moottorin vikavalo CE palamaan vai sammuuko se?

Miten pitkiä käynnistysyrityksiä olet tehnyt?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Ma Joulu 14, 2020 13:37
Kun virrat käännät päälle, niin jääkö moottorin vikavalo CE palamaan vai sammuuko se?
Eikö se jää palamaan, mutta sammuu vasta auton käynnistyttyä mikäli ei ole mitään vikaa, näin muistelisin :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Kyseiset tulpat sisässä ja niillä ajettu luokkaa 2tkm. N. 7-10 sec käynnistyksiä ja välillä antanut jäähtyä.
Valosta en osaa sanoa, mutta toimintakunnossa virrat päällä se paloi ja sammui kun auto kävi.

Koitan keksiä miten saan ton nyölääntyneen pultin veke tosta levystä, et pääsis käsiks tulppiin.
shaaka
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Elo 15, 2020 09:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja shaaka »

Lähinnä keljuttaa se, että akun lataamisella voi saada auton siihen tilaan, että sitä ei saa käyntiin edes niillä vippaskonsteilla mitä täällä on neuvottu. Ei mulla tule tässä vaiheessa muuta mieleen kuin kastuneet tulpat, kaikki muut konstit on koitettu ja tankissa on 100% varmasti pelkästään 95-bensaa.
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 2.0t ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja petromies »

Sanoppa muuta. Joskus kun antaa seistä parkkipaikalla ja välillä käy vihasesti mulukaseen ni parin viikon päästä voi lähtä ku palmun alta. Se on tämän moottorin ominaisuus.
Vaiha tulpat, samallahan sen näkee saako bensaa.
Tietäjät tietää voisko ajonesto olla puonnu pelistä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Vastaa Viestiin