Auto toimi siis täysin ennen tuota akun latailua. Pitää kehitellä noi nyölääntyneet pultit jotenki irti ja puhdistella tulpat. Ajonestoa vähän arvelin itsekin, mutta oon tota vingutellu kyllä sen verran, että en ihmettele vaikka tulpat ois märätpetromies kirjoitti: ↑Ma Joulu 14, 2020 14:31Sanoppa muuta. Joskus kun antaa seistä parkkipaikalla ja välillä käy vihasesti mulukaseen ni parin viikon päästä voi lähtä ku palmun alta. Se on tämän moottorin ominaisuus.
Vaiha tulpat, samallahan sen näkee saako bensaa.
Tietäjät tietää voisko ajonesto olla puonnu pelistä.
9-3 2.0t ei käynnisty
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Ajonestolla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Heitän lusikan soppaan.. meidän 1.8t vm 03 teki aikanaan kerran niin että pakkasesta startatessa hörähti ja sammui heti. Sit sahasin akun tyhjäksi ja ei lähtenyt. Hinurilla liikkeeseen, josta kertoivat vian olleen "liimaantuneet" venttiilit tai venttiili. Jonkun putsausaineen olivat ajaneet läpi, sanoi että polttoaineen laadulla on tuohon yhteys ja sen jälkeen auto toimi. Ei tehnyt vastaavaa enää koskaan. 95 oli polttoaine, vakiosofta. En sit tiiä voiko olla samaa, tulppien kastuminen kyllä varmaan ekana kannattaa katsoa.
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Sain irroitettua nyölääntyneet pultit tuosta kannesta ja yllätys yllätys, tulpat märkiä. Kuivasin ne ja koitin uudelleen, muutama hörähdys jopa tyhjäkäynnin "aluille" mutta samantien sammui. Tarkistin tulpat uudestaan ja märäthän ne. Tässä vaiheessa akkukin alkoi vaihteeksi olla tyhjänpuoleinen, niin ajattelin nyt yön yli jättää tulpat irti -> huomenna täydellä akulla ja luultavasti uusilla tulpilla uusi yritys. Toivottavasti yön yli suurin osa tuosta haihtuu tulpanreikien kautta pois.
Mitä jos vielä uusilla tulpilla en saa tuota käynnistymään? Tapahtuuko tuo adaptaatio takaisin bensalle vasta kun auton saa pysymään käynnissä ja ajettua lämpimäksi? Poljinkikka ei toiminut, mutta toisaalta jos siellä on liikaa bensaa ja se samantien kastelee tulpat, niin se ei auta mitään?
Mitä jos vielä uusilla tulpilla en saa tuota käynnistymään? Tapahtuuko tuo adaptaatio takaisin bensalle vasta kun auton saa pysymään käynnissä ja ajettua lämpimäksi? Poljinkikka ei toiminut, mutta toisaalta jos siellä on liikaa bensaa ja se samantien kastelee tulpat, niin se ei auta mitään?
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Kyllä, vasta sitten adaptoituminen toiselle polttoaineelle tapahtuu.
Käynnistysyritykseen uusilla tai kuivatuilla tulpilla, niin esilämmitä moottoria.
Käynnistysyritykseen uusilla tai kuivatuilla tulpilla, niin esilämmitä moottoria.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Tuo näyttää nyt menevän akun irroituksella tai kaasupoljin tempulla etanoli asetukselle. Eli softa laitettu näin, kuten @pakari kertoi olevan vaihtoehtona biopowerissa.
Rikastaa siis aivan liikaa kylmänä kun tankissa on bensaa. Adaptoituu uudelleen käytetylle polttoaineelle tosiaan vasta kun saa käymään. Lämmitä kone lohkolämmittimellä tuntikausia että rikastus pienenee.
Rikastaa siis aivan liikaa kylmänä kun tankissa on bensaa. Adaptoituu uudelleen käytetylle polttoaineelle tosiaan vasta kun saa käymään. Lämmitä kone lohkolämmittimellä tuntikausia että rikastus pienenee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Auttaisikohan starttipilotti pysymään käynnis sen aikaa, että lambda herää ja softa alkaa adaptoitumaan.
Trionic8 canflasherillä saa etanoliprosentin muutettua. Toki vaatii paikan päälle henkilön, jolla on nämä t8 softaus vehkeet.
Trionic8 canflasherillä saa etanoliprosentin muutettua. Toki vaatii paikan päälle henkilön, jolla on nämä t8 softaus vehkeet.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Ei ole tosiaan mitään käryä, että toimiiko tuo lohkolämppäri ylipäätänsä tuossa, pitäiskö lämpömittarin liikkua 2h lämmittelyn jälkeen yhtään?
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Voisit lämmityksen jälkeen kokeilla kädellä onko moottori lämminnyt vai onko edelleen kylmä?
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Ei. Lämpöviisarin liike alkaa vasta, kun jäähdytysnesteen lämpötila ylittää 50c.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Helpoin tapa käydä ostamassa sellainen töpseliin laitettava kulutusmittari. Pistää se "seinän" ja johdonväliin. Toimiva lohkis vie 500-600W ja 2.5A.n luokkaa
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Käyn kohta koittamassa uusiksi. Kohta on ollut 24h ilman tulppia, tulpat kuivattu ja puhdistettu, kohta 3h ollut lämmityksessä (ehkä) + sisätilalämmitin konehuoneessa.
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Juu ei mitään hyötyä, ei taida toimia lohkolämppäri. Aivan tekemätön paikka koittaa saada käyntiin tuossa parkkipaikalla kun en saa sitä mitenkään lämpimäksi. Kai se on odotettava kevääseen ja ajaa seinään.
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Lohkolämmittimen vastuksen saa yleismittarilla tarkastettua auton pään lämmitinliittimestä. Pitäisi olla n. 100 ohmia.
Löytyy muuten etanoliadaptaation säätöön tuo trionic can flasher Kortepohjasta, jos tuo Jyväskylä asuinpaikkana pitää paikkansa. Ei ole vaan tällä hetkellä oma Saab ajossa. Laitan puhelinnumeron vaikka yv:nä, jos kaipaat jelppiä.
#7525
Aero 9-3 2003
Aero 9-3 2003
Re: 9-3 2.0t ei käynnisty
Mite jos ihan mekaanisesti rajottas bensan saantia. Kaveri tongeilla painaa bensaletkun ruttuun. Starttausta ja kun hörähtää ja polttaa bensat pikkusen löysää tonkia hetkeksi ja sillai nitkuttaa käymään.
Tai huijaa sitä moottorin lämpötila-anturia josta ecu nuuskii ryyppytarpeen. Anturi irti, puutappi reikään ja emännän tukankuivaajalla kertoo anturille että kuuma kone. Sitte vaan käynnistään...
Tai huijaa sitä moottorin lämpötila-anturia josta ecu nuuskii ryyppytarpeen. Anturi irti, puutappi reikään ja emännän tukankuivaajalla kertoo anturille että kuuma kone. Sitte vaan käynnistään...
Viimeksi muokannut petromies, Pe Joulu 18, 2020 23:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99