Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja ptme »

Olen satunnainen vetokoukun käyttäjä, noin parin kuukauden välein tulee pientä kärrynveto- tai polkupyöränkuljetustarvetta.
9-3 SS:iin asennettiin uutena tuo "alkuperäinen" irrotettava vetokoukku.
Systeemi vaatii ainakin minulla jatkuvaa puhdistusta ja voitelua, että edes jotenkin saisi koukun kiinnitettyä.
Ensimmäinen ongelma on saada se muovinen suoja pois koukun reiästä. Osat olen ruuvannut kiinni toisiinsa, alkuperäinen muovikynsi ei kestänyt edes ensimmäistä pakkasaamun irroitusta. Muoviosan ja metallin välinen rako joko jäätyy tai rapautuu hetkessä "yhdeksi puuksi".
Sitten on otetttava ruuvimeisselillä raaputtamalla ja puhaltelemalla kaikki hiekka ja "töhnä" pois reiästä, jonka jälkeen voi yrittää koukkua paikalleen.
Myös sähköpistokkeen adapteri on erikseen kierrettävä kiinni, jos sen jättää paikalleen, ottaa maahan jo normaalissa autotallin rampissa.
Siis: aina pitää kontata että pääsee vetokoukkua käyttämään.
Edellisessä 9-3:ssa tuo koukkusysteemi toimi ilman mitään erityistoimenpiteitä.
Onko kukaan keksinyt mitään voitelu/suojauskeinoa, jotta tuolta konttaamiselta välttyisi?
treidaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 09:11

Viesti Kirjoittaja treidaaja »

Tutulta kuullostaa noi sun ongelmat. Mulla kans ss:ssä irroitettava koukku jota käytän muutaman kerran vuodessa. Muovisuoja jämähtää aina kiinni ja tulee sit kahdessa osassa ulos pihdeillä vetämällä. Adapteria en ole säilyttänyt pistokkeessa laisinkaan vaan pussissa jossa säilytän vetokoukkua.
Jos sulla on oma peräkärry niin vaihda siihen tuo uudempi pistoke. (mä tein niin) niin säästyt ainakin sen adapterin ruuvailulta.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Mun kärry on kimppamallia, joten pistokkeenvaihto ei oikein onnistu.
Vältyt niiltä pihtihommilta, kun poraat ensin muoviosan yläpintaan reiän jonka läpi sitten ruuvaat peltiruuvilla ne muovinpalat yhteen. Sitten vain potku muoviin ja reipas repäisy, niin pääsee putsaamaan koloa (edellyttäen, ettei muovit ole liikaa jäätyneet metalliosiin kiinni).
Kyllä on svedu-ingengöörarella ollut kokemus vähissä tuota lelua suunnitellessa.
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Vanhahko aihe, uusi käyttäjä...

Yritän asentaa irroitettavaa koukkua paikalleen ensimmäistä kertaa. Ohjeessa sanottiin että työnnä sisään ja paina alaspäin, eipä mennyt ihan noin. Seuraavaksi putsailin kolon ja lopuksi pesin liuottimella rasvanjämät pois. Edellenkään ei mene pohjaan. Millaisella voimalla ja tekniikalla pitäisi yrittää?
9-3 SS 1.8t
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja VKe »

Itse kiroilin hartaasti saman ongelman vuoksi viime syksynä...

Valitettavasti en tarkkaan muista miten se meni, mutta jotenkin vahingossa se sitten kiinni jäi - oliko siinä joku esijännitys vai mikä se nyt olikaan tekemättä. Kun sitä pyörylää pyöritteli jompaan-kumpaan suuntaan ja kas sen kun vahingossa sain tehtyä niin jopa toimi.

1000 kertaa vaikeempi asentaa ja 100 kertaa huonommat ensiasennus-ohjeet oli verrattuna Vectran Kovil-koukkua.
MarkusJ kirjoitti:Vanhahko aihe, uusi käyttäjä...

Yritän asentaa irroitettavaa koukkua paikalleen ensimmäistä kertaa. Ohjeessa sanottiin että työnnä sisään ja paina alaspäin, eipä mennyt ihan noin. Seuraavaksi putsailin kolon ja lopuksi pesin liuottimella rasvanjämät pois. Edellenkään ei mene pohjaan. Millaisella voimalla ja tekniikalla pitäisi yrittää?
Sininen Saab 9-3, '99
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Lopulta se kilahti paikalleen. Tekniikka on että pari kertaa iskee koukun pohjaan nuppi käännettynä. Sen verran herkisty että toisella yrityksellä meni niinkun ohjeessa. Seuraavaksi ihmettelinkin että miten se lähtee irti :oops: Onneksi nupissa lukee push mikä helpottss asiaa oleellisesti.

P.S. kyseesssähän on saksakainen taidonnäyte eikä ruotsalainen niinkuin aiemmassa postissa epäiltiin.
9-3 SS 1.8t
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia sen muovin kanssa, aina on irti lähtenyt ja joskus on tarvinut voimaakin. Koukun kun kunnolla rynttää ni kilahtaa paikoilleen. No problem!
Turbo²
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minulla on myös irrotettava koukku. Se oli autoa ostettaessa paikallaan. Viime kesänä kokeilin, josko tuon irroittaisi. Avain taisi kääntyä lukossa, mutta mikään muu ei liikahtanutkaan. Taitaa olla jämähtänyt kiinni.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ristom »

tsaarela kirjoitti:Minulla on myös irrotettava koukku. Se oli autoa ostettaessa paikallaan. Viime kesänä kokeilin, josko tuon irroittaisi. Avain taisi kääntyä lukossa, mutta mikään muu ei liikahtanutkaan. Taitaa olla jämähtänyt kiinni.
Käänsitkö ensin avainta ja sitten painoit ja väänsit sitä vapautusvipua?

Koukun asentaminen ei ole mitään hieromista, vaan se pitää kunnolla runtata alaspäin, jotta mekanismi lukittuu.
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Ristom osui asian ytimeen, koukkusysteemi ei ole mikään mersun "paina vaan nappia" viritelmä. :D
Turbo²
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pitää kokeilla tässä jossain vaiheessa tuota ajatuksen kanssa. Nyt on koukulle käyttöä, kun pitää perjantaina vetää traileria... :wink:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Itelle on aina autoon laitettu uutena kotimainen Kovilin irrotettava koukku, eikä ongelmia käytön suhteen ole ollut.

Tämä Saabin lisävaruste koukku, jossa on lukko, näkyy olevan melko yleinen myös muissa merkeissä. Samat ongelmat on siis monilla muillakin.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
juha82
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Marras 01, 2008 02:12

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja juha82 »

Kuulostaapa kovin vaikealta.. :lol: Koukkuahan on todella helppo käyttää, onnistuu jopa naisväeltä ilman kynsien katkeilua :D Äläkäähän tehkö kärpäsestä härkää :saab:
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja Bob »

Oman Saabini "irroitettava vetokoukku" irtoaa kahdella pultilla, eikä ole ollut jumissa - ikinä!
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Irroitettavan vetokoukun ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Juu, ei ole vaikea käyttää. Täältä löytyy myös Kovil nykyään.
Vastaa Viestiin