Etujousien vaihto
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36
Etujousien vaihto
Tuli vaihdettua eteen uudet jouset ja rek.numeron mukaan myytiin sport jouset.Auto on sc ttid vm. -11.Jouset on 10mm matalammat kun vakiot.Mitenkähän suuri vaikutus tällä on esm. casteriin.En ole ihan varma mikä ko. autoon alunperin kuuluisikaan.Asiasta toiseen, kuinka takaluukun kaasujouset tulisi vaihtaa?
Re: Etujousien vaihto
Aika vähä muuttuu ja säätää ei casteria pysty.
Suuntauksessa silti käyttäisin.
Suuntauksessa silti käyttäisin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Etujousien vaihto
Casteria pystyy säätämään, mutta camberia ei.
Caster kulmaa voi säätää liikuttamalla apurunkoa auton pituussuunnassa. Kun alatukivarsi on kiinni apurungossa, niin tällöin pyörän olkavarsi liikkuu eteen- ja taaksepäin apurunkoa liikuttamalla. Nyt casterkulma myös säätyy mukana, kun juostintuen alapää on kiinni olkavarreessa ja yläpää kiinteästi korissa.
Camberiakin voi periaatteessa säätää apurunkoa liikuttamalla poikittaissunnassa, mutta camber säätyy aina toisessa pyörässä vastakkaiseen suuntaan kuin toisessa. Eli oikealle lisättäessä vasemmalla vähenee.
Caster kulmaa voi säätää liikuttamalla apurunkoa auton pituussuunnassa. Kun alatukivarsi on kiinni apurungossa, niin tällöin pyörän olkavarsi liikkuu eteen- ja taaksepäin apurunkoa liikuttamalla. Nyt casterkulma myös säätyy mukana, kun juostintuen alapää on kiinni olkavarreessa ja yläpää kiinteästi korissa.
Camberiakin voi periaatteessa säätää apurunkoa liikuttamalla poikittaissunnassa, mutta camber säätyy aina toisessa pyörässä vastakkaiseen suuntaan kuin toisessa. Eli oikealle lisättäessä vasemmalla vähenee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etujousien vaihto
^Näihin saa sitä camberin säätösarjaa sinne iskarin yläpäähän. Sisältyiköhän siihen muuta kuin erilaiset kiinnityspultit tms... Caster juurikin noin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36
Re: Etujousien vaihto
Mitenkäs ne kaasujouset saa vaihdettua nätimmin?
Re: Etujousien vaihto
Aivan, unohdin tuon apurungon säätämisen.
Vaikkaki epätodennäköistä et sport-jousiin vaihtaminen vaateisi tuon säätämistä josseivat olleet jo alunperin pielessä.
Se kaasujousi/iskunvaimennin vaatii saman homman kuin jousen vaihto, etupäässä siis.
Vaikkaki epätodennäköistä et sport-jousiin vaihtaminen vaateisi tuon säätämistä josseivat olleet jo alunperin pielessä.
Se kaasujousi/iskunvaimennin vaatii saman homman kuin jousen vaihto, etupäässä siis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Etujousien vaihto
Taskulaskimella kun laskeskelee niin alkupräisessä tapauksessa, etupää laskee 10 mm ja takapää pysyy samalla korkeudella, auto niiaa noin 0,2 astetta. Siis tuon verran pienenee caster. Etutolpan pituuden mitoissa, arvio et olisko 65 cm, tarkottais että apurunkoa pitäs saada noin 2,5 mm eteenpäin et oltais lähellä lähtötilannetta. Mitenkähän paljon apurunkoa saa liikuteltua. Toi noin 0,2 asettta nyt ei ole pajoa jos lähtötilanne ei ole jo valmiiksi ollut ihan minimissä.
Farkussa takaluukun kaasujouset on työläs vaihtaa. Sisäkatto pitää saada alas et pääsee jousiin käsiksi. Pitää katosta kaikki irti, pilariverhoilut ja takakontti pohjaa myöten et saa kontin sivut pois.
Farkussa takaluukun kaasujouset on työläs vaihtaa. Sisäkatto pitää saada alas et pääsee jousiin käsiksi. Pitää katosta kaikki irti, pilariverhoilut ja takakontti pohjaa myöten et saa kontin sivut pois.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Etujousien vaihto
Eikös se säätösarja tule sinne alapäähän: https://www.youtube.com/watch?v=7tV4hpqpcHA
Itse käytin SC-kolkin kulmat säädätettävänä kuukausi sitten eivätkä säätäneet takapäästä camberia lainkaan vaan ne jäivät lukemiin vasen: -1°20' ja oikea: -1°14' (ohjearvot -1°viiva -0°22'). Säätivät vain takapään aurausta joka huononsi hitusen noita camber-arvoja.
Etupään Camber jäi aurauskulmien säädön jälkeen lukemiin vasen: -0°49' astetta ja oikea: -1°22' (ohjearvot -1°18' viiva -0°18*).
Onkohan noi poikkeamat ohjearvoista niin pieniä ettei vaivautua edes säädättämään (takuuseen) uudestaan?
Takapäässä pitäisi tosiaan olla camberin säädöt joten ne pitäisi varmaankin saada kohdalleen.
Etupäähän ei ole hankittuna mitään epäkeskopultteja, mutta eikös tuo oikean puolen camberin heitto ole niin pientä luokkaa että riittäisi jos löysäisi vaan iskarin yläpään pulttia (ensin merkaten tietysti missä kohdissa "olka-akseli" ja iskarin yläpää olivat lähtötilanteessa toisiinsa nähden, ja sitten vaan vaikka puukiilaa väliin ja jotain 1mm:n verran "olka-akselia" yläpäästä ulospäin suhteessa iskarin alakiinnitykseen, ja pultti tiukasti kiinni, niin saattaisi olla hyvinkin jo ohjearvoissaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Etujousien vaihto
Ei se haittaa mitään vaikka edessä camberia on oikealla enemmän kuin vasemmalla. Tie pääasiassa kallistuu oikealle niin parempi noin.
Jos haluaa säätää, niin parempi olisi sitten liikuttaa hiukan apurunkoa, jolloin oikealla camber vähenee ja vasemmalla lisäntyy.
Takana säädön tekemiseen kannattaa varata aika sellaiseen paikkaan, missä on induktiokuumennin. Mikäli alkaa säätöpultteja vain avata, niin aika varmasti menee poikki .
Jos haluaa säätää, niin parempi olisi sitten liikuttaa hiukan apurunkoa, jolloin oikealla camber vähenee ja vasemmalla lisäntyy.
Takana säädön tekemiseen kannattaa varata aika sellaiseen paikkaan, missä on induktiokuumennin. Mikäli alkaa säätöpultteja vain avata, niin aika varmasti menee poikki .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etujousien vaihto
Niitä on sitten vissiin molempiin päihin olemassa. Jos nyt en ihan väärin muista, yläpäässä oli yksi keskittävä pultti. Yksinkertaisimmillaan sen vaihtamalla tavalliseksi sai vähän säätövaraa.ng900aero kirjoitti: ↑To Syys 22, 2022 19:53Eikös se säätösarja tule sinne alapäähän: https://www.youtube.com/watch?v=7tV4hpqpcHA
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Etujousien vaihto
Apurungon siirto kuulostaa sellaiselta hommalta ettei se taida onnistua tuolla paikassa jossa käytin säädätettävänä. Ehkä voisin hankkia sinne alapäähän epäkeskopultit ja säädättää uusiksi vaikka ensi keväänä. Tai sitten käytän säädätettävänä paikassa jossa apurungon siirto onnistuisi.petrisa kirjoitti: ↑Pe Syys 23, 2022 06:53Ei se haittaa mitään vaikka edessä camberia on oikealla enemmän kuin vasemmalla. Tie pääasiassa kallistuu oikealle niin parempi noin.
Jos haluaa säätää, niin parempi olisi sitten liikuttaa hiukan apurunkoa, jolloin oikealla camber vähenee ja vasemmalla lisäntyy.
Takana säädön tekemiseen kannattaa varata aika sellaiseen paikkaan, missä on induktiokuumennin. Mikäli alkaa säätöpultteja vain avata, niin aika varmasti menee poikki .
Ei tuo takapään camberkaan taida olla niin paljoa pois toleransseista että mihinkään vaikuttaisi, ei ainakaan takarenkaat ole kuluneet epätasaisesti (ja takaa camber muuttui ihan aavistuksen vain kun säätivät aurausta takaa).
Se takapään camberin säätökö oli jossain alatukivarren epäkeskopultilla? Sellaiset varmaan olisi syytä hankkia ennen kuin lähtee takapäätä uudestaan säädättämään.
Aurauksen säätöpultit (tms) olivat aika lujassa mutteivät katkenneet kuitenkaan.
Käytin kolkin säädätettävänä koska olin vaihtanut siihen viime maaliskuussa uudet alatukivarret eteen, ja silloin meni auraukset ihan päin honkia. Tuli ajettua sellaisenaan liian kauan ja eturenkaat kuluivat reunoistaan pilalle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Etujousien vaihto
Ne camberin epäkeskot on ihan samanlaisii ku aurauksenki, niitä on siis neljä. Muistaakseni kympin luokkaa et ainaki yhden hommaisin..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Etujousien vaihto
Mulla oli se alatukivarren epäkeskopultti jumittanut totaalisesti puslan sisään, mikä haittasi sitten säätöä. Alkuperäisratkaisu on vielä sellainen että tuossa tilanteessa uusiksi menisi koko alatukivarsi, eli puslaa ei saa erikseen, tarvikkeena taitaa löytyä.
Takana molempi säätöpultti vaikuttaa molempiin, auraukseen ja camberiin. Eli vaikea säätää kumpikin kohdilleen jos toinen pulteista on jumissa.
Takana molempi säätöpultti vaikuttaa molempiin, auraukseen ja camberiin. Eli vaikea säätää kumpikin kohdilleen jos toinen pulteista on jumissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Etujousien vaihto
Ok, laitoin tilaukseen ne alatukivarren camber-pultit muttereineen ja prikkoineen. Aurauksen säätöpultit olivat saaneet auki viime kerralla, joten aukeavat nytkin kun ei ole kuin 1kk kulunut viime availuista.AZP kirjoitti: ↑La Syys 24, 2022 14:49Mulla oli se alatukivarren epäkeskopultti jumittanut totaalisesti puslan sisään, mikä haittasi sitten säätöä. Alkuperäisratkaisu on vielä sellainen että tuossa tilanteessa uusiksi menisi koko alatukivarsi, eli puslaa ei saa erikseen, tarvikkeena taitaa löytyä.
Takana molempi säätöpultti vaikuttaa molempiin, auraukseen ja camberiin. Eli vaikea säätää kumpikin kohdilleen jos toinen pulteista on jumissa.
Tarttee laittaa ruosteenirroitusainetta sinne camber-pultteihin ja -muttereihin, hyvin ehtii vaikuttamaan kun vien auton säädätettäväksi vasta keskiviikkona iltapäivällä.
Toivottavasti ei tosiaan ole pultit niin jumissa että olisivat puslan sisään ruostuneet. Voi olla syytä itse niitä koettaa ensin vähän löyhdytellä ja tarjota tohoa kylkeen jossei ruosteenirroitusaine toimi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Etujousien vaihto
Siinä on hollilla kumipusla, mutta ennenkaikkea tankki. Tohon kanssa varovaisuutta
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S