Klappia voimansiirrossa vai missä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Tomi V
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Tuossa allekirjoituksen sedanissa (6vaihteinen manuaali) ilmenee jonkinverran klappia kun moottorijarrutuksen jälkeen kiihdyttää tai pintakaasulla pienellä vaihteella koittaa tasapainoilla. Ajelin pitkästä aikaa vaimon käytössä viimeajat olleella farkulla ja se tuntuu kuin uuteen autoon hyppäisi tuon sedanin jälkeen :D

Farkkuun on vaihdettu kytkin kaikkine osineen niin voisiko se tuo kaksoismassa aiheuttaa tuota välystä tuossa sedanissa vai olisiko jotain muita osia mitä voisi tsekata ennen sitä? Molemmilla autoilla ajettu noin 200 000.

Sen ihmeempää ääntä ei tyhjäkäynnillä auton ulkopuolelta kuunneltaessa kuulu.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Tähän ei kukaan koskaan heittänyt mitään ideaa mistä vois johtua. Ärsyttävä ominaisuus kun esim 1 vaihteelta 2 vaihdettaessa on kytkin nostettava vähän varoen. Tai ei ainakaan viitsi kovin rajua kiihdytystä tehdä kun muuten kolahtaa aika ilkeästi.

Olisko tuolla mitään muuta paikkaa mitä vois pyytää tsekkaamaan huollossa kun tuo kaksoismassa vauhtipyörä? Kytkin ei vielä ole luistanut kertaakaan niin ei välttämättä sitä huvittais ekana ruveta vaihdattaa. Jos siellä siis joku muu mahdollisuus löytyisi mistä tuollainen reiluhko välys voisi johtua.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kaksoismassa oireilisi muillakin vaihteilla ja etenkin isoilla vaihteilla, ja jos viallisella kaksoismassalla olet yli vuoden ajanut, niin se olisi hajonnut jo.

Tsekkaa vetonivelet/akselit ja kallistuksen vakaajan runkohelat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kiitos vinkistä. Näin aattelin itekkin. Ei siis pidä ääntä tuo massapyörä juuri ollenkaan. Enemmän kolisee tuossa farkussa missä kaikki hilut uutta :D vai liekkö vaihdelaatikko sitten mikä ääntää.

Ja on tuo välys havaittavissa isommillakin vaihteilla mut ei niin häiritsevästi. Eniten häiritsee juurikin ykkös tai kakkos vaihteella juuri siinä tilanteessa että onko pyörissä vetoa päällä vai ei. Eli kun koittaa tasapainoilla kaasulla ettei kiihdytä tai moottorijarruta. On todella ärsyttävä ajaa.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Apurungon puslat myös syyniin...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Tomi V
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Okei. Kiitos tästäkin vinkistä. Tämän jos sais kondikseen niin auton ajomukavuus nousee varmasti 50% nykyisestä.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

baasenar kirjoitti:
Pe Huhti 22, 2022 21:31
Apurungon puslat myös syyniin...
Minä lähtisin myös hakemaan tästä syytä.

Meillä nimittäin NG9-5:ssa oli samanlaista ongelmaa. Auto täristi jarruttaessa, vaikka oli suht nevekset laikat ja palat, kiihdytyksissä ja töyssyissä kuului kolinaa.

Auto meni katsastuksestakin läpi, kunnes vein sen Holmbergille huoltoon.
Nostettiin auto ylös ja puslat olivat aivan lopussa.
Seijarin Riku tilasi autoon puslat ja lähetti Holmbergille.
Taas on ilo ajaa :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tomi V
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Okei. Tuo kolahtelu töyssyissä jäi mainitsemattakin. Eli ainakin kovemmilla pakkasilla kuului oman tulkinnan mukaan edestä oikealta kolinaa töyssyhin ajettaessa.

Täytyypä varata huoltoaika ja pyytää tsekkaamaan nuo edellä mainitut paikat. Eiköhän se vika sieltä löytyne
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tomi V kirjoitti:
La Huhti 23, 2022 09:05
Okei. Tuo kolahtelu töyssyissä jäi mainitsemattakin. Eli ainakin kovemmilla pakkasilla kuului oman tulkinnan mukaan edestä oikealta kolinaa töyssyhin ajettaessa.
Tämä melkein kohdistuu melko varmasti kallistuken vakaajien runkokumeihin. Mulla on kolkki kohta 400tkm ajettu, eikä siihen ole tietääkseni apurungon puslia vaihdeltu. Eivät ole käsittääkseni samalla tavalla ongelma kuin femmassa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ok. Voisikos nuo kallistuksenvakaajan runkokumit aiheuttaa tuon huomattavan tuntuisen välyksen tuohon ajotuntumaan vai onko sitten mahdollisesti useampi paikka rempallaan kuten esim nuo vetoakselit/nivelet. Tämä jotenkin itsestä tuntuis mahdolliselta vikapaikalta.

Jos tuota välyksen määrää pitäis jotenkin kuvailla niin sanotaan että vaikka sama kun ohjauksessa olisi puoli kierrosta tyhjää :D

Saako näihin muuten esim vetoakseleita vielä uutena jostain jos niistä paljastuisi tuo välys ilmenemään.

Ja sitten ihan mielenkiinnosta vielä sellainen kysymys että voisiko tuollainen kuvauksen mukainen oire johtua mahdollisesti vauhtipyörästä vai olisiko se jo oireillut muutenkin esim ääntämällä tyhjäkäynnillä jos noin loppu olisi.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vetoniveliä saa ihan ei OEM osanakin, esim. SKF tai löbro/GKN.

Kallistuksen vakaaja menee auton puolelta toiselle, ja on yhdistettyinä kallistuksen vakaajien yhdystangoilla eli koiranluilla iskaritolppaan. Liikettä voi johtua sieltä kautta auton runkoon jos vakaaja on "irti korista" eli ilman runkokumeja, koska kiinnittyvät apurunkoon muistaakseni niillä "U-raudoilla" joissa välissä on runkokumi. Jos vakaaja pääsee kuluneiden runkokumien vuoksi elämään liikaa, niin ottaa varmasti johonkin kiinni ja päästää ikävää ääntä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Milläs sitä tuossa koneessa hillitään tuota moottorin kiertymistä. Onko se vain sen moottorin ylätuen homma vai onko siellä pitkittäistankoa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Tomi V
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kiitos pakarille selkeästä selostuksesta. Ja tuo petromiehen kommenttikin toi mieleen että yksi kaveri joskus mainitsi että hänellä volvossa oli jokin moottorin tukikumi tai joku sellainen mennyt mikä aiheutti samankaltaista väljyyttä ajotuntumassa.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja mikan »

900:n ja og9-3:n ajotuntumassa / ohjauksessa väljyys johtui tulipellin joustamisesta, kun hammastanko pääsi joustamaan. Ongelmaan myytiin korjaussarjaa https://www.maptunparts.fi/ohjaus-ja-et ... -2003.html. Mulla omassa 9-3:ssa kuuluu myös välillä kolahteluja etupäästä ja sitä kuului ennen katsastusta ja sen jälkeen. Joten ainakaan leimamies ei huomannut mitään erikoista. Ohjaus mun kolkissa on tosin ihan jämpti. Koiranluut olen vaihtanut.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Tomi V
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Klappia voimansiirrossa vai missä?

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Joo siis ohjauksessa ei oo mitään vikaa. Kuvailin vaan tuolla aiemmassa viestissä vähän mihin verrata. Eli siis tuntuu kuin moottorijarrutuksen jälkeen kiihdytykseen lähdettäessä olisi lähes puoli renkaankiertoa tyhjää ennen kuin veto lähtee. Tätä on jo vaihteen vaihdon yhteydessä oppinut ajaa silleen että pelaa kytkimellä tuon välyksen pois ennen kuin lähtee vedättää seuraavalla vaihteella.

Tämä ominaisuus siis ollut koko sen ajan kun auto ollut minulla ja leimattu kolmesti ilman mitään huomautuksia.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Vastaa Viestiin