1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja Suchros »

1)
Takakontti ei aukea, mikrokytkin naksahtaa kyllä, tiedä sitten toimiiko. Jossakin kerrottiin että avaimella aukeaisi mutta ei kai tässä autossa. Patterin voisin vaihtaa jos avain avaisi kauko-ohjaimella mutta mutu-tuntumalla arvaan ettei auta. Kannattaako kokeilla ?

Lukossa taitaa olla suuria hankaluuksia mikäli itse lukon järjestelmä rikki, en paljon kuljettele mutta kai tuo takakontti katsastukseen pitäisi saada jotenkin auki vaikka työkalut yms. olisivat takajalkatilassa ?

-en löydä sulakeohjetta mistään päin nettiä (?!?) (jos kävisi tuuri, mikrokytkin takakontissa toimii) - onko jollakulla arvio vai käytävä läpi kuljettajan vasemman polven yllä ja konetilassa akun lähellä olevat sulakkeet ?

Eli vm 2005 9-3 tuo takapenkin istumaosa lähtee helposti, selkänoja sitten... teipattava kiinni kai jesarilla etteivät turvavyöt jumitu jotta pääsen hakemaan takakontista työkaluja...

Ei ainakaan päällepäin näkynyt johtonipussa katkenneita johtoja takapenkin apukuskin puolella.

2)
Alkuviikosta pärähti käyntiin -30 pakkasella kuin palmun alta, kotiin parkkiin myöhemmin ja parkista moottori pyörittelee mutta ei edes lupaile. Onko bensapumppu tuolla takapenkin alla (??) - hiottava tms. auki jonkin youtube-videon mukaan jotta pääsee käsiksi ? Vaiko ihan muualla, ? Myös siihen kelpaisi sulakkeen numero ja sijainti ? Jos keksin mistä tuo tulee konetilaan (kunhan löydän työkaluristipään takakontista) voisin koettaa tuleeko tavaraa, katsoa millaisilta tulpat näyttävät...

Kiitos jo etukäteen, jos löytyy jokunen kuva tai kuvaus mistä lähtisin etsimään ei haittaa... (en ole johonkin kymmeneen vuoteen väsäillyt joskin sitä ennen tuli kaikenlaista venttiilienvaihtoa jne tehtyä)
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja petromies »

Paukuttele sitä bensatankin pohjaa vaikka katuharjalla. Jos lähtee käyntiin, pumppu menossa.
Pitäs surahtaa kun virran laittaa päälle.

Vaihto joko tankki irrottamalla tai yläkautta tekemällä reikä sinne takaistuimen alle. Keskusteluketjuja aiheesta on tälläki foorumilla.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Peräluukun mikrokytkin naksahtaa, jolloin se on sen mekaaninen ääni. Silti ei välttämättä sähköisesti tapahdu mitään. Vika voi tietenkin olla myös lukkomoottorissa tai jopa takakontin sähkökeskuksessa.

Sedan mallisessa pitäsi luukun moottori aueta kaukosäätimellä auton (peräkontti) kuvakkeesta. Luukku ei pomppaa täysin auki vaan ainoastaan vapauttaa lukon. Farkkumallissa ei välttämättä (tai en tiedä saako toimimaan yleensäkään) kaukosäätimen avauspainike toimi. Niin, tietenkin edellyttää että kaukosäädin nyt toimii yleensäkin eli ovet aukeavat lukosta.

Mikäli kaukosäädin ei toimi eikä peräkonttia saa auki luukun mikrokytkimestä, voisi asiaa tutkia Tech2 tai OpCom testerillä OBD-pistokkeen kautta, että tunnistaako peräkontin sähkökeskus (REC) mikrokytkimen painallusta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Farkussa kake vapauttaa peräkontin lukosta, jolloin aukeaa avauspainikkeella kontista. Eli toimii samoin kuin ovetkin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Su Maalis 14, 2021 12:07
^ Farkussa kake vapauttaa peräkontin lukosta, jolloin aukeaa avauspainikkeella kontista. Eli toimii samoin kuin ovetkin.
Niinhän se olikin. Kuitenkin täytyy sitä luukun mikrokytkintä käyttää avaukseen. Sedanissahan se kaukosäätimen painallus vastaa luukun mikrokytkimen käyttöä. Jos sopivasti luukun jouset "viritetty", niin pomppaa kai ylös asti auki.

Tuohon toimintaa vielä palatakseni, kun nyt muisti palauti miten se farkussa menee.
Auton ollessa lukittuna kaukosäätimellä voi siis vapauttaa peräkontin lukon lukkoasennosta. Siten avaa sen käyttämällä tuota mikrokytkinä luukussa. Laittamalla luukku kiinni se ei menekään uudelleen lukkoon. Muuten auto on lukossa, muttei peräluukku :!: En tiedä, kun en ole jaksanut kokeilla, että meneekö se jonkun tietyn ajan jälkeen lukitukseen.

Jos ei mene lukkoon, kuten minun havaintoni on, niin mitä järkeä koko takaluukun lukitusnapin toiminnassa on :?:
Pitää avata kontin lukitus sen omalla napilla ja sitten kuitenkin lukita kontti keskuslukkonapilla, ettei se jää auki. Aivan sama on silloin tehdä koko toimitus keskuslukon napeilla.

Pakko kai siinä on olla automaattilukitus jonkun minuutin päästä, jos käyttää pelkästään takaluukun painiketta....täytyy kyllä käydä asia testaamassa :idea:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei oo vaikeeta painaa ovien lukitusnäppäintä, jos on avannu pelkän takaluukun. Yksinkertaista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja anv »

Petrisa on kyllä oikeassa. Omistusaikanani n. 10v en käyttänyt sitä kuin yhden ainoan kerran heti oston jälkeen testatakseni.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Su Maalis 14, 2021 16:01
Ei oo vaikeeta painaa ovien lukitusnäppäintä, jos on avannu pelkän takaluukun. Yksinkertaista.
Siitä ei ollutkaan kyse että onko vaikeaa vai ei :!: .

Kyse on siitä, joka käy kirjoituksestani kyllä ilmi, että koko luukun lukituksen avausnapilla ei ole mitään "virkaa". Mikäli siis ei mene enää automaattisesti lukitukseen ilman kaukosäätimen painallusta.

Aivan sama on silloin ...
1. painaa kaukosäätimestä lukot (kaikki) auki
2. avata takaluukku
3. laittaa luukku kiinni
4. painaa kaukosäätimestä lukot (kaikki) kiinni

Kun on erikseen takakontin lukituksen avaus painike kaukosäätimessä se korvautuu kohdalla 1, mutta kaikki muut etenkin kohta 4 tarvitaan yhä :!:
Kysyn siis: Mitä järkeä on koko napilla :?:
Itselleni vastaten: Muuta en keksi kuin ovien lukkomodulit säästyy edestakaiselta avaus-lukitus toiminnolta. Ja paljonkohan tämä sitten niitä "säästää", kun pääsääntöisesti ne ovat ne joita aina käytetään.

Sen toki ymmärrän, että kontti ei mene heti lukkoon, kun luukku on laitettu kiinni. On nimittäin se vaara, että avaimet jäävät kontin pohjalle. Kun auto on koko keskuslukituksen osalta lukossa ja sitten avataan kaukosäätimellä vain takaluukun lukitus. Nyt luukun avauksen jälkeen on helppo tiputtaa avaimet kontin pohjalle ja ottaa/laittaa tavaraa kontiin sekä paiskata luukku kiinni. Nyt mikäli luukku menee heti lukitukseen jäi avaimet sinne ja ovetkin ovat koko ajan olleet lukossa. Siten siis pieni viive lukitukseen menossa on paikallaan.
Juuri tämä testi on minulla nyt menossa :idea: Ja raportoin siitä tässä myöhemmin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja markkula »

Menee tuo "säästäminenkin" hukkaan kun lukitessa ohjataan ensin kaikki lukot auki ja sitten vasta suljetaan.
9-5 2.0 Tid 2010
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

markkula kirjoitti:
Su Maalis 14, 2021 17:32
Menee tuo "säästäminenkin" hukkaan kun lukitessa ohjataan ensin kaikki lukot auki ja sitten vasta suljetaan.
Muistinkin myös kirjoitukseni jälkeen, että noin se menee.

Vaan sitten testitulokseen.
Auto oli lukossa ja avasin kaukosäätimellä vain peräkontin lukituksen. Käytin luukkua auki ja laitoin kiinni. Annoin olla n. 2h. Kokeilin avata peräluukun luukun mikrokytkimestä, ja sehän avautui. Joten ei mene automaattisesti lukkoon.

Tästä siis päästään siihen, että ainakin tuolla toiminnolla kuin se minun farkussa, on koko takaluukun avauspainike täysin turha. On jopa harhaanjohtava, kun joku voi luulla kontin menevän uudestaan lukkoon kun sen vain paiskaa kiinni.

Pitää siis painaa keskuslukon lukitusta, jotta kontti menee lukkoon. Samalla ovet, jotka ovat koko ajan olleet lukossa, tekevät auki - kiinni edestakaisen toiminnon. Näillä toiminnoilla tuo on ainakin farkussa suorastaan idioottimainen :evil:

En varmaksi enää muista menikö sedanissa luukku lukkoon, kun sen pisti kiinni. Ainakin sen muistan varmaksi, että se pomppasi hiukan auki, kun painoi kaukosäätimen luukun kuvaketta. Tuo farkun toiminto on niin järjetön, että vähintäänkin luulisi Tech2:lla pystyvän muuttamaan toimintoa :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja aero »

Eihän tässä ole mitään kummallista. Toiminto vertautuu siihen konfiguraatioon, jossa ovien avausnappia kerran painamalla aukeaa vain kuskin ovi. Eli kun ovet menossa vain takaluukulle, ei ole pakko aukoa muita ovia etuovella odottaville rosvoille. Kummankin toiminnon hyödyllisyydestä olen samaa mieltä ainakin täällä kotimaan syrjäkylällä. Tuota toki vesittää muuallakin hyvin se, jos lukitessa ovetkin käy lukosta auki.

Toisaalta, en minä keksi juuri virkaa sillekään että napista solenoidi napsahtaa auki, mutta luukku pitää vielä manuaalisesti nostaa auki.

Ja se on aivan perusjuttu myös, ettei mikään luukku mene automaattisesti lukkoon, jos se on käynyt auki. Ihan sama ovien kanssa joka ainoossa autossa, joka lukitsee ovet automaattisesti jos ei niitä avaa sen jälkeen kun lukituksen avausnappia on painanut - käyttää oven auki, niin ne pysyy lukosta auki. Tämä on juuri sen estämiseksi, ettei ne avaimet jää lukituksi sinne kontin pohjalle - jos ne vaikka valahtaa taskusta, ei sitä välttämättä huomaa kuin vasta kun niitä tarvisi seuraavan kerran auton avaamiseen. Olispa kiva olla jossain korpimökiltä lähdössä kotiin ja huomata että auto on lukossa ja avaimet siellä sisällä.

Mutta, 2 kysymystä osaan vielä aiheesta esittää:
-Jos sitä luukkua ei avaa kapulasta painamisen jälkeen, niin meneekö se takaisin lukkomoodiin esim. 2 minuutin jälkeen?
-Aukeaako luukku, jos sitä kontin avausnappia pitää pohjassa?

Ei oikein mitään muistikuvia tuon napin toiminnasta, mutta se ei ole ihme - siitä on monta vuotta aikaa kun mulla farkkukolkki oli ja se takaluukku oli mulle muutenkin niin hyödytön, etten juuri käyttänyt sitä saatika kapulan avausnappia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Nestor Vector
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Tammi 12, 2020 13:18
Paikkakunta: Manse

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja Nestor Vector »

Mielenkiintoinen havainto tuossa taannoin sedanin kanssa.. Avasin peräluukun avaimesta ovien ollessa lukossa ja tämähän aiheutti häläreiden huutamisen ja parkkihallissa hilpeyttä. Kädet täynnä ja auto huutaa, nappeihin ei osu ja mikään ei tunnu hiljentävän piipitystä.
Liekö suunnittelukukkanen vai muuten ominaisuus :D
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja Suchros »

AP, Kiitos vastaajille, mutta eipä onnea.

Polttoaine/ECU ? (ECU tuskin, ja akku ollut irti jo tässä välissä, ei auta ellei kokonaan kusahtanut, parkissa, yön aikana ?)

Tausta: Autoa (vm 2004 9-3YS3F, bensaturbo) ajoin normaalisti, parkkiin (oli vähän pakkasta ja kosteutta kertynyt sisälle) ikkunat auki ja tyhjäkäynnillä hetken. Aamulla pyörittää muttei edes lupaa mikään pytty.

Polttoaine: Kun ei kuulunut polttoainepumpun ääntä yhtään teinpä reiän, otin moottoria kohden lähtevän letkun irti ja vilautin virtoja-hieman tuli bensaa (onko paine kuinka tärkeä ? Luin että joku 2bar voi olla, mutta en viitsi kastella sisätiloja). Nostelin autoa sen verran ylös pukeille että allekin mahtuu, yritän kaivaa esiin missäpäin moottoria polttoaineletku olisi irroitettavissa ja voisi kokeilla vaikka sormea pitämällä kuinka isolla teholla bensaa tulee-joskin pienelläkin teholla pitäisi kai edes yhden sylinterin hörähtää joskus ? TAI ottaa veneestä polttoainepumppu, tumpata se bensaämpäriin ja koettaa sillä - vai tuleeko joku edullisesti tsekkaamaan mahdollisia virhekoodeja Lahdessa ? Turhan painava hinattavaksi ihan pikkuautolla.

Tulpat kuivat vaikka heikohkon akun pyöritin (tauoilla ettei kuumene startti liikaa) loppuun, nyt ladattu taas. Tulpat ok väriset, aika suuri rako... Jotain palautetta antaa kai koska monta johtoa menee, voinko koettaa kipinää..? Minulla vain nuorena ollut bensa-autoja joten ei ruiskuja, sitten dieseleitä 30v.
--
Takaluukku: eli on se '2004 9-3 malli jossa avautuu takaluukku vain sieltä takaa tai sitten avaimesta (jonka sain suht huonossa hapessa, 1kpl) jossa kyseinen mikrokytkin rikki. Avasin takapenkit ja kävin katselemassa, ei oikein ainakaan yhdellä sorkkaraudalla aukene. Syöttämällä virtaa johonkin ? Nipusta näyttää irtoavan 4 johtoa jotka "kenties" menevät lukkoon. Ilman että takakontti on auki ei näytä saavan ruuveja irti ainakaan järkevästi, ei lukon eikä korin puolelta :( Takaluukun mikrokytkimestä kuuluu nipsaus mutta ei avaa, ja muuta keinoa ei löydy kun rikkoa tai kytkeä ryömimällä avattujen takapenkkien alta takakonttiin kytkemään jotakin..?

Kiitokset etukäteen, onneksi ei ole ollut _niin_ kiire autonkäytössä...
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Twilight-zone polttoaineensyöttö:

Polttoainepumppu antaa ainetta, irroitin lähtöletkun ja puskee bensaa.
Virrat päällä ja jälkimmäisen kuvan mustan suojuksen alaista venttiiliä kun painaa ei tule mitään. Olisikohan sama kuin renkaan koko...

https://prnt.sc/10zv4ns <- 2 kiiltävää letkua kun lähempänä keulaa oleva moottorinsuoja pois
https://prnt.sc/10zypgd <- alempi/lähempi missä tuo musta venttiilinsuoja tuo polttoainetta, toinen kai vie(?)

Nuo 20 ja 22 (ehkä?) mutterit saa jollakin sarjalla auki, mutta turhaa kun venttiilikään ei anna bensaa ?

Meni siis yön aikana ok ajosta suoraan tähän tilaan. Ei kai polttoainepumpun ulostulon ja moottorin sisäänmenon välissä ole mitään kuin letku ? (suodatin tms... pitää kai katsoa jos jokin kohta liikkunut / taittanut letkun, mistään ei vuoda.
ps. Lahden kirjastoista ei löydy 9-3 oppaita ja netistä ei osaa rajata hakua tarpeeksi vaikka englanti sujuu. <<- Kiitos jus, pääsee vähän etenemään joissakin kohdissa ! :D
Viimeksi muokannut Suchros, Ti Maalis 30, 2021 19:26. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Vastaa Viestiin