1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja petromies »

Olet Saabisi kanssa saabismin kovassa ytimessä. Tiedän tuon olotilan. Kaikki toimii, mutta ei vaan käy.
Joskus auttaa kun antaa pari viikkoa olla vaan. Lähtee kuin palmun alta.

1. Mutta sen pumpun pitäs surahtaa. Eli tehä kunnon paine. Jos ei, koputtele sitä tankin pohjaa ja kokeile.
2.Sitten hae sieltä konehuoneesta bensan paluuletku ja sen kumisen osan kaveri pihdeillä puristaa ruttuun. Ja sitte kokeileen. Jos lähtee, paineensäätöventtiili rikki.
3. Ajoitko suoraan katokseen ja sammutit, vai teitkö pihalla pikkusiirron katokseen. Jos jälkimmäinen, tuntuuko olevan puristuksia. Jos pyöri kuin tulpaton mopo, liimaventtiilit iskeny.
4. Laita uudet tulpat
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Saabismin kova ydin saavutettu ja nyt kun aloitin alusta polttoaineasia korjaantunee. Mutta myös vinkkejä tähän (saab 9-3 vm 2004) :

tausta: n. 60km ajettu ko. päivänä, tyhjäkäynnillä hetken ja sammutin, aamulla ei edes lupaa. Tulpat ei kosteita vaikka yritin akun tyhjäksi (sisälataukseen), joten tuskin polttoainetta saa. En myöskään halua kesken huollon (kun yhtäkkiä kaikki sammuu) ryhtyä vaihtamaan tulppia, sehän se on viimeinen virhe että tekee 5 asiaa ja ei tiedä mikä niistä lopulta toimii (enää) (!). Taino, ehkä saabeissa :)

Oletusvika pumppu koska pelottaa jos se ECU tms kallis.

Ja tuo keulan venttiili ei päästänyt polttoainetta eikä pumpun ääntä kuulunut edes kolistelemalla joten leikkasin pumpun kohdalle reiän. Ulostuloletku irti ja ruiski hienosti polttoainetta.

-jos tekee reiän, kannattaa joltakin ilmastointiasentajalta hakea jelppiä, niillä on (esim Makita) akkuvehje jolla saa suoraan ympyränmuotoiseen kohtaan takapenkin keskellä ympyränmuotoisen reiän. Kaksi varovaista porausalkua niin n. 5 minuuttia (pitää katsoa saanko purkin taivuteltua tuosta ylös vai pitääkö laajentaa).
-ajattelin hitsata tuohon irtopalaan kannakkeet jotka kiinni runkoon sikaflex esim., ja muualta muovautuvalla äänieristeisellä esim silkopen.
-otin pumpusta lähtöletkun irti, ja naapuri katsoi ja sanoi että roiski bensaa (etupenkit täys takapenkkejä yms joten...). Asia ei ollut näin yksinkertainen, välillä ilmeisesti tuli ja välillä ei, koskaan ei niin paljon että olisi edes luvannut auto.

Aloitin alusta eli uusin testi: puhalsin irtonaiseen letkuun ja taas yksi naapuri painoi tuota keulan venttiiliä auki:

https://prnt.sc/10zv4ns <- 2 kiiltävää letkua kun lähempänä keulaa oleva moottorinsuoja pois
https://prnt.sc/10zypgd <- alempi/lähempi missä tuo musta venttiilinsuoja tuo polttoainetta, toinen kai vie(?)

ja purskautti heti letkussa lilluneen pienen määrän ainetta. Eli pumppu se oli sittenkin kerrasta sammunut.

Eli pumppu jostakin (ellei joku rele/säädin ole, kannattaisiko vielä koettaa ECU maadoittaa ?) ? Testataan siis moottoritilasta paluuletkun kumisen kohdan kuristus pihdeillä vielä, ja jos käynnistyy niin paineensäätöventtiilimahdollisuus.

Kiitos asiaan osallistuneille, etenkin aikaiset joiden osoittamia vikoja epäilinkin, ja petromies joka aikaansai aloittamaan tutkimukset alusta. Ja tietty jus - aika toimiva ohjekirja.

Laitan lisää kuvia ja päivityksiä. Tuossa saabissa on suoraan ympyrä keskellä takapenkin alla, varmaan hieman suurempi kannattaa tehdä kuin minulla (kääntö 45 astetta vastapäivään ja nosto puoliväkisin). Tässä kuvia:

https://prnt.sc/110p2hh (tuo ympyrä jossa pitäisi olla luukku näkyy aika ok)
https://prnt.sc/110p13p (nyt on luukku)

Vielä edit: on muuten metallinen tuo pumpun kansi joka pitää pyörittää auki eli helpompi kuin youtube-videossa jossa muovinen plus "työkalu". Kumivasara ja leveä lattameisseli kun avaan nuo taivutetut metallilukitukset.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja petromies »

Sen verran vielä, että uusi pumppu eivälttämättä ole aivan plug&play.
1. Se pohjasihti voi olla hieman eri korkuinen joten puoliväkisin voi joutua uuden painamaan paikalleen.
2 Uudessa johdot voivat ovat ristissä. Pumppu käy mutta virtaussuunta väärä. Helpointa laittaa vanha johto. Kannattaa siis tarkistaa virtaus ennenkuin vääntää se ison mutterin kiinni.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja anv »

Suchros kirjoitti:
Ke Maalis 31, 2021 13:01
...
ja naapuri katsoi ja sanoi että roiski bensaa (etupenkit täys takapenkkejä yms joten...). Asia ei ollut näin yksinkertainen, välillä ilmeisesti tuli ja välillä ei, koskaan ei niin paljon että olisi edes luvannut auto.
...
Joo, mulla hajosi yksi pumppu kesken ajon niin että pyöri, mutta ei tehnyt kunnon painetta. Kävi juuri ja juuri tyhjäkäyntiä, mutta kaasuun ei kärsinyt koskea. Kokeilin tuota pumppua irtonaisena suoraan akusta. Vaatteet ja naama tuli kyllästettyä pensalla. Kyllä, se pumppu oli irroitettunakin täynnä pensaa :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja Suchros »

petromies kirjoitti:
Ke Maalis 31, 2021 14:26
Sen verran vielä, että uusi pumppu eivälttämättä ole aivan plug&play.
1. Se pohjasihti voi olla hieman eri korkuinen joten puoliväkisin voi joutua uuden painamaan paikalleen.
2 Uudessa johdot voivat ovat ristissä. Pumppu käy mutta virtaussuunta väärä. Helpointa laittaa vanha johto. Kannattaa siis tarkistaa virtaus ennenkuin vääntää se ison mutterin kiinni.
AD'ssä noin 120e valmis paketti, koko paketti kasassa. Jos väärinpäin, voin laittaa polttoaineen syötön/paluun myös väärinpäin sitten ei suuri ongelma. 3.5 bar (on myös korkeampia tarjolla), kokeillaan, tiistaina (pääsiäisen jälkeen ensimmäinen arkipäivä) löytyy sieltä.

Toivottavasti oikea versio, rek.no. perusteella kuitenkin oli motonet (ei osannut sanoa onko paketti "kasassa" vai irrallaan, mukaan tuli letkut), AD jne.

Kokeilin sitä (koska pumppu esillä) että suljen ylimääräisen polttoaineen tulon, sormella suljin paluuputken sieltä polttoainepumpun vierestä (ei tarvinnut pihdeillä sitä kumiosaa puristaa kun jo letkut esillä), ei edes moottori enää liikahtanut.

Yleensä kuulemma menee rikki niin että pikkuhiljaa välillä toimii ja välillä ei, minulla illalla toimi ja aamulla ei edes moottori "luvannut". Joten sinänsä hyvä, parkkipaikallani tehdä korjaukset !
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja anv »

Suchros kirjoitti:
To Huhti 01, 2021 14:07
Yleensä kuulemma menee rikki niin että pikkuhiljaa välillä toimii ja välillä ei, minulla illalla toimi ja aamulla ei edes moottori "luvannut". Joten sinänsä hyvä, parkkipaikallani tehdä korjaukset !
Ne kyllä ruukaavat hajota juurikin tuolla tavalla kerralla. Meillä saappi halusi juhlia vappua ylimääräisen päivän, eli seisoi päivän pari eikä mamma päässytkään sillä töihin maanantai-aamuna. Pumppu oli täysin mykkä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja petromies »

Oma kokemus oli, että ei toiminut, katuharjalla tankinpohjaan paukuttelemalla pääsi pari päivää ja sitte finito.

Mutta tuohon edelliseen, putkien vaihtaminen ei auta, jos johdot väärin. Toiminta vaatii paineen, joten pelkkä läpi imeminen ei toimi.
Jos pumppu ei tee painetta, käytä vanhaa välijohtoa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: 1) Takakontin avaus+2) polttoainepumppu...

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Juu kiitokset, tuossa autossa ei noussut koko muovisysteemi ylös (osuin vain videoihin/infoihin joissa nousi). No, taltalla ja hieman väkivaltaa niin sai metalliympyrän pyöräytettyä, 120e pumppu+muovit, yhtenäinen osa vaihto 5 min (no, muutaman kympin alennus) niin tällainen maallikkokin sai vaihdettua. Hankalin oli tietty saada muovikantta painettuna (kaveri) jottei metallilukitsinta kääntäessä (taltta+vasara, hieman peltisaksia pihtejä yms mitä nyt maallikolla on) tiiviste lähtenyt urastaan, kun ei edes vaseliinituubia ole kuin veneessä...

Ja vain syöttöletku ja pari sähköliitintä sisältä irti, 3 klipsillä vanha irti uusi kiinni.

No, Saab liikkuu nyt, ajelen jokusen päivän ja laitan takapenkin ja muut vermeet kiinni. Todennäköisesti jotakin bensahöyryjä kestävää tavaraa siihen metalliympyrän-muovisen polttoainetankin väliin ihan varmistukseksi, oli hakattu aiemmin aika littanaksi niin tuntuu hieman fiksulta. En tiedä vielä ikuisesti siinä pysyvää tavaraa vai avattavissa olevaa, pitää kysellä frendiltä kuka tietää jotakin ellei täältä tule varmaa tietoa. Mieluummin ehkä sellaista että saa auki jos polttoainepumppu kestää vain sen 5000km tms. Muovihärpäkkeet ympäriinsä niin en viitsinyt purkaa kiinniliimattua pumppua, liikaa ongelmia.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Vastaa Viestiin