Ajovaloumpion fiksailua ja vinkkejä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
MatiasMan
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2021 16:23
Paikkakunta: Joensuu

Ajovaloumpion fiksailua ja vinkkejä

Viesti Kirjoittaja MatiasMan »

Jaahas, ajattelimpa jakaa muillekkin tälläisen vinkinpuolikkaan.

Eli, oletko huomannut, että vaikka kuinka hinkkaat umpion linssiä, niin ei tule ’’täydellisen’’ kirkasta? No niin minäkin. Kuukausi taaksepäin märkähioin, lakkasin CAR REP 2K kilikalilla, odotin kaksi viikkoa ja märkähioin uudelleen sekä kiillotin Fareclalla umpion ulkopinnan, mutta vieläkin jäi vähän häiritsevän sumeahkoksi sisäpuolelta. (En tuota Car reppiä kyllä suosittelisi, jää aikamoinen appelsiinipinta ja kuivumisaika on ainakin viikon +20C lämmössä. Itselläni oli auto seisonnassa, joten sai rauhassa kuivaa. Uv kestävyys oli kylläkin jonkun tuoteselosteen mukaan hyvä, mutta senkin aika näyttää)

Tulipahan sitten youtuubin ihmeellisessä maailmassa vastaan erään amerikkalaisen kaverin video, missä hän ottaa kaksi magneettia ja toiseen solmii hammaslangan pätkän sekä käärii mikrokuituliinan palasen ympärille ja pikaliimalla lukitsee takapuolelta. Sitten syöttää liinan kastettuna kiillotusaineella umioon ja toisella magneetilla raahaa sitä ulkopuolelta. Linkki: https://youtu.be/ClC-pHo0bzY

No teinpähän saman. Ja voin sanoa, että täytyy olla pitkä pinna, on nimittäin aika vmäistä. Itselläni oli umpiot irti, ja käytin puhdistusaineena Turtle Waxin scratch remower pastea. Laskin magneetin narunpätkän avulla vilkkupolttimon reiästä linssiä vasten ja sitten toisella magneetilla sitä luistatin ulkopuolelta, niin kuin videolla. Pari kertaahan se magneetti sitten lipsahti irti ja silloinhan oli tahnat pitkin reflectorin pintaa, mikä ei sitä hankaamista oikein kestä. No ne roiskeet sain varovaisesti pois rautalangan päähän teipatulla puhtaalla ja kuivalla mikrokuituliinan palasella, eikä lähtenyt vielä kromitus.
kun sitä magneettia veteli, niin näkyi oikein kuinka tahna muuttui mustaksi, eli törkyä linssissä riitti. Sitten välillä magneetti pois ja uusi puhdas liina tilalle, jolla ’’kiillotus’’. Lopputuloksena sai puhtaan linssin, mutta jonkin verran jäi myös kevyitä naarmuja sisäpintaan. Käytin ehkä liian vahvoja magneetteja tai vähän huonoa ainetta, mutta ei ne naarmut erotu, jos ei ihan läheltä katso. Ja magneetin täytyy kuitenkin olla aika vahva, ettei koko ajan tipu irti.

Ja tosiaan ennen mitään muita puhdistustoimenpiteitä, puhalsin paineilmalla kaikki kuolleet ötökät ja pölyt pois umpion sisältä. Oli viime omistaja jättänyt ne pölysuojat joskus joksikin aikaa raolleen vahingossa.

Linkki jonkinsortin kuviin, joissa ei kyllä näy työvälineet joita käytin, mutta lopputulos ainakin (huomaa kuvatekstit selventämässä mikä vaihe kuvassa näkyy): https://1drv.ms/u/s!Am1PMKFYB9VNgY1TJ9W ... A?e=JPr5ue


Lisäksi korjasin lyhyiden valojen H7 liittimen hapristuneet johdot. Liitin purkautuu kuvien mukaisesti ja uudet 90-kulma abikoliittimet löysin töistä Wurthin abikovalikoimasta.(Ken tahtoo, voi vielä tinata tuon puristuskohdankin, niin tulee pitkäikäinen.) Ovat kylläkin astetta vaikeampaa löydettävää kaupoista nuo kulmamallit. Motonetissä ei ainakaan Joensuussa ollut, toki olisi voinut vielä tiskiltä kysyä.

Kokonaisia korjausjohtoja saa varaosanumerolla 12762390, mutta hinta saattaa aiheuttaa tarpeen vaihtaa suuntaa.


Ja pitihän näihin umpiohin vielä laittomat Xenonitkin saada, jotka katsastuksessa tekevät katoamistempun. 35W HYLUX 2A88 CANBUS ballastit rakentelin umpioiden alle alkuperäisen ballastin paikalle (jotka myös halogen umpioista löytyy, kun sama ulkokuori) ja polttimon sai kiinni ilman että tarvitsi kiinnikkeitä mitenkään modifioida (Joissain 9-3 on tosin se muovinen kiinnike polttimolle, se ei välttämättä niin hyvin xenoneille toimi). Metallinen kiinnitylärpyke meni ihan pujottamalla polttimon johdot keskeltä lävitse paikalleen. Nämä ballastit toimivat täysin moitteetta tuolla Saabin PWM sähköllä (ei tarvitse xenoneille ohjelmoida UEC:tä) ja eräs sivusto, joka näitä myy, mainitsikin, että tuo error canceller on suunniteltu niin, että se varmistaa tasaisen jännitteensyötön ballastille. Kovasti mainostavat, että tämä HYLUX on lähes alkuperäislaatua vastaava brändi ja on hienot ohjainsirut sun muut. No omani sain Tori.fi kautta, kun sattui paikallisella olemaan myynnissä, mutta ennen sitä olin Ebaystä näitä katsonut ja hintaa oli n. 70€ polttimoiden kanssa postitettuna ja sitten toki mahd tulli ja vero, sikäli ei myyjä merkitse, että arvo alle 22€.

Kysykää, sikäli tulee jotain kysyttävää näihin liittyen, vastaan mielelläni.

Edit: eivät ballastit mahdukaan olemaan tuolla tavalla umpioiden alla ja jääpähän ballastien releet jatkuvasti naksamaan kunnes auton lukitsee tai niin kauan kun polttimoiden tarkastuspulssit loppuu, eli ei oikein hyvät olekaan. Vikaviestiä ei kuitenkaan tule.
05 Saab 9-3 SS 1.8t 5mt linear
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajovaloumpion fiksailua ja vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Eroja on katsastusasemilla (jos ei yöllä aja/lisävaloilla). Lisäksi olen kuullut ääniä pääni sisällä että 3 vuotta sama katsastusinssi puhunut että pitäisi vaihtaa umpiot mutta ilman merkintää...

Tuo 110e/kpl hieman arvokas joskin helppo vaihtaa, koetin itse kiillottaa sitä ympyrämäistä kupua kepin päähän laittamallani hioma-aineella jne mutta koko kupu on siis UV-auringonvalon tähden (kuulemma) mennyttä, eikä oma yritykseni korjata auttanut mitään.

(Toki hioin koneella ja lampaannahalla ulkoa ensin ja lakkasin, mutta muoviumpiot vain pitäisi kai uudeta asti suojata uv-suojaavalla vahalla.

Edit: Toki inssit ovat vain ihmisiä joten toiseen kun laittaa ylikirkkaan polttimon voi sanoa että ohoh jäi hionta tuosta toisesta huonommaksi... Siis jos ei aja yöllä.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Avatar
MatiasMan
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2021 16:23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ajovaloumpion fiksailua ja vinkkejä

Viesti Kirjoittaja MatiasMan »

Tarkoitatko kuvulla projectorin linssiä, eli ns kalansilmää? Minunkin umpioissa oli lisäksi ne likaiset ja puhdistin niitä taka ja etupuolelta lasinpesuspräyhin kastetulla liinalla rautalangan päässä. Hirmuisen pikkutarkkaa silleen tehdä se, eikä lopputulos ole mikään paras. Näkyy tosiaan mistä on putsannut ja missä vielä likaa, kun ajovalot laittaa päälle. Kalansilmä on kuitenkin lasia, että sitä ei Uv tuhoa. Kun se projectorikokonaisuus mahtuisikin takakautta pois, niin olisi helppo putsata kalansilmälinssi.

Youtubesta löytyy kyllä myös videoita kuinka avata umpiot uunissa lämmittämällä ja silla lailla fiksailla ihan kunnolla ja tuunata umpionsa. Eräs britti kanavallaan Cyclone Cyd teki videosarjan Saab 9-3ng xenon umpioiden tuunauksesta ja siellä oli myös video, missä leikkaa takapuolelta umpiota sen verran auki, että saa projectorin irti ilman umpion linssin irrotusta.
05 Saab 9-3 SS 1.8t 5mt linear
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajovaloumpion fiksailua ja vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Kyllä, tarkoitan juuri tuota. Heijastin on ok, ulkoa kiillotettu muovi mutta katsastusinssi sanoi että (UV-aurinko kun ei uudesta asti vahattu - sori kirjoitin lakattu) niin tähän ikään alkaa mennä sumeaksi muoviosa läpeensä. En rikkonut tai kilauttanut jollakin joten en tiennyt että "kalansilmä" on lasia, mutta juurikin ym... Valitsen katsastusaseman kellonajan ja henkilön niin menee ok, joillain varmaan silmissä harmaata tms. Eh. Ja tosiaan, ajan vain vähän ja päivisin.

En huomannut lukiko jo, mutta juuri ulkoa uv-suojaavalla kirkasvahalla kestävät "about" ikuisesti. Lisäksi jos ei tosi hienolla aineella kiillota tuo vaha tasoittaa ja kirkastaa, "suoristaa pinnan" jolloin hajavaloa ei tule vaan kohdistuu suoraan oikeaan suuntaan. (Juu opiskellut liikaa...). 110e/umpio 2020 motonet, en kysellyt muualta.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Vastaa Viestiin