benicio kirjoitti: ↑Ma Loka 11, 2021 08:48Höh, vaimo jäi tien päälle NG9-3 -08 tidin kanssa. Auto sammui valoihin, tuli Traction Control Failure, Limited performance. Ei tahtonyt pysyä käynnissä, mutta sai nilkutettua kuitenkin tien sivuun, ja auto hinurilla Länsi-Autoon.
Antaa vikakoodit:
P162558 Päärele. Ei jännitettä ohjausyksikölle. Moottori ei käynnisty.
P060631 Ohjausyksikön sisäinen vika. Ohjausyksikkö on suorittanut uudelleenkäynnistyksen
P070000 TCM-vika, ohjausyksikkö saa virheellistä tietoa vaihteiston ohjausyksiköltä.
Länsi-Autolla epäilivat johtosarjavikaa, ja sitä nyt sitten tarkoitus lähteä jäljittämään ja korjaamaan (ei uusimaan koko sarjaa). Tuntuuko tuo oikealta diagnoosilta, ja onko jotain tyypillistä vikapaikkaa vinkata? Auto siis käynnistyy jotenkuten ja käy vaihtelevasti, joten mitään totaalista tilttiä esim ei epäillä.
Jaapa jaa, vuoden kesti Saabi ilman ongelmia mutta nyt taas oireet palasi, ehkä vähän erilaisina, eli täysin satunnaisesti 5-1000km välein kesken ajon ensin tulee Traction Control ja Stability Control failure ilmoitukset, sitten matka jatkuu muutaman minuutin, jonka jälkeen tulee terävä nykäys ja sen jälkeen auto sammuu suoraan ajosta. Starttaa kyllä pysähdyksen jälkeen uudestaan eikä vikavalo jää yleensä palamaan ja kulkee normaalisti (kunnes vika uusiutuu). Ainoa eSIDin antama vikakoodi on P060631.
Johtosarjan jo irroittelin ja tarkastin. Oli kyllä lähes virheetön, muutaman ehkä inan nirhautuneen kaapelin korjasin. Ilmanputsarikotelon alta menevät kaapelit oli melkein poikki, mutta ei liittyne tähän, nekin korjasin. Mutta sama vika siis toistui nyt johtosarjan tsekkailun jälkeen.
Onko sitten sitä pyöräkotelon ECUa epäiltävä? Vai ohjauspylvään CIMin ESP-anturia? Kumpaan tuo vikakoodin "ohjausyksikkö" viittaa?
Jos ecua, niin onko osanumero oltava täysin sama, vai käykö mikä tahansa 1.9 tidin ecu? Vaatinee naittamisen, mutta pitääkö se tehdä uuden Ecun ollessa kohdeautossa paikallaan, vai riittääkö jos pelkän Ecun (ja kohdeauton VINin) vie techittäjälle?