Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja benicio »

benicio kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 08:48
Höh, vaimo jäi tien päälle NG9-3 -08 tidin kanssa. Auto sammui valoihin, tuli Traction Control Failure, Limited performance. Ei tahtonyt pysyä käynnissä, mutta sai nilkutettua kuitenkin tien sivuun, ja auto hinurilla Länsi-Autoon.
Antaa vikakoodit:
P162558 Päärele. Ei jännitettä ohjausyksikölle. Moottori ei käynnisty.
P060631 Ohjausyksikön sisäinen vika. Ohjausyksikkö on suorittanut uudelleenkäynnistyksen
P070000 TCM-vika, ohjausyksikkö saa virheellistä tietoa vaihteiston ohjausyksiköltä.

Länsi-Autolla epäilivat johtosarjavikaa, ja sitä nyt sitten tarkoitus lähteä jäljittämään ja korjaamaan (ei uusimaan koko sarjaa). Tuntuuko tuo oikealta diagnoosilta, ja onko jotain tyypillistä vikapaikkaa vinkata? Auto siis käynnistyy jotenkuten ja käy vaihtelevasti, joten mitään totaalista tilttiä esim ei epäillä.
benicio kirjoitti:
To Loka 28, 2021 13:36
Meikäläisellä kävi lopulta niin, että LänsiAuto ei saanut vikaa enää päälle, niin todettiin että haen auton pois. Nyt toiminut ok, mutta pitänee motivaation ja/tai vian ilmaantuessa käydä johtosarja läpi.
Jaapa jaa, vuoden kesti Saabi ilman ongelmia mutta nyt taas oireet palasi, ehkä vähän erilaisina, eli täysin satunnaisesti 5-1000km välein kesken ajon ensin tulee Traction Control ja Stability Control failure ilmoitukset, sitten matka jatkuu muutaman minuutin, jonka jälkeen tulee terävä nykäys ja sen jälkeen auto sammuu suoraan ajosta. Starttaa kyllä pysähdyksen jälkeen uudestaan eikä vikavalo jää yleensä palamaan ja kulkee normaalisti (kunnes vika uusiutuu). Ainoa eSIDin antama vikakoodi on P060631.

Johtosarjan jo irroittelin ja tarkastin. Oli kyllä lähes virheetön, muutaman ehkä inan nirhautuneen kaapelin korjasin. Ilmanputsarikotelon alta menevät kaapelit oli melkein poikki, mutta ei liittyne tähän, nekin korjasin. Mutta sama vika siis toistui nyt johtosarjan tsekkailun jälkeen.

Onko sitten sitä pyöräkotelon ECUa epäiltävä? Vai ohjauspylvään CIMin ESP-anturia? Kumpaan tuo vikakoodin "ohjausyksikkö" viittaa?
Jos ecua, niin onko osanumero oltava täysin sama, vai käykö mikä tahansa 1.9 tidin ecu? Vaatinee naittamisen, mutta pitääkö se tehdä uuden Ecun ollessa kohdeautossa paikallaan, vai riittääkö jos pelkän Ecun (ja kohdeauton VINin) vie techittäjälle?
Viimeksi muokannut benicio, Ma Syys 26, 2022 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja jus »

Oliko johtosarjan tarkastus silmämääräinen pintapuolinen vai mittasitko joka johdon päästä päähän, mittauksen aikana epäillyttävistä kohdista liikutellen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja benicio »

jus kirjoitti:
Ma Syys 26, 2022 12:19
Oliko johtosarjan tarkastus silmämääräinen pintapuolinen vai mittasitko joka johdon päästä päähän, mittauksen aikana epäillyttävistä kohdista liikutellen?
Purin kaikki kuoret ja teipit pois ja tarkastin silmämääräisesti. Ne kolme korjaamaani ja muutamat referenssit mittasin ja noissa korjatuissakin ohmit oli jo valmiiksi ok.

Ai niin ja se piti sanomana vielä, että olin jo aika toiveikas että vika olisi johtunut siitä että johtosarjaa purkaessa huomasin
että sulake&relekotelon tähtipultit oli käytännössä irti eli pohja ja kansi löysällä, mutta oireet tosiaan palasi vaikka nyt on kireällä.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja benicio »

benicio kirjoitti:
Ma Syys 26, 2022 09:50
Onko sitten sitä pyöräkotelon ECUa epäiltävä? Vai ohjauspylvään CIMin ESP-anturia? Kumpaan tuo vikakoodin "ohjausyksikkö" viittaa?
Jos ecua, niin onko osanumero oltava täysin sama, vai käykö mikä tahansa 1.9 tidin ecu? Vaatinee naittamisen, mutta pitääkö se tehdä uuden Ecun ollessa kohdeautossa paikallaan, vai riittääkö jos pelkän Ecun (ja kohdeauton VINin) vie techittäjälle?
Mites tämä?

On muuten todella isoa autoyksilökohtaista eroa johtosarjojen kunnossa, kaksi samanikäistä ja saman verran ajettua 9-3:stä ja toisessa (muutenkin huonommalla pidolla olleessa) johtosarja on ihan paikallaankin tarkastellen monesta kohdasta todella kyseenalaisen näköinen. "Harmi" että siinä autossa ei ole näitä ongelmia :D
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Dodi, purin ECU:n autosta ja siinähän takapuolella sellainen n 4mm läpi asti hapettunut reikä ja sisällä hölskyy jotain, ehkä alumiinisilppua ja hiekkaa. 8O
Pitäisikö ecun takakannen lähteä ihan vaan T15 ruuvit avaamalla auki, tai siis kuinka paljon uskaltaa kammeta kun ei tunnu ihan herkästi irtoavan? Saisi ainakin ylimääräisen tavaran tuolta pois ja näkisi onko jotain silminnähtävää hapettumaa piirilevyssä.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Juutuubis video. Todella sitkeetä liimaa.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

benicio kirjoitti:
Ma Syys 26, 2022 09:50
Jos ecua, niin onko osanumero oltava täysin sama, vai käykö mikä tahansa 1.9 tidin ecu? Vaatinee naittamisen, mutta pitääkö se tehdä uuden Ecun ollessa kohdeautossa paikallaan, vai riittääkö jos pelkän Ecun (ja kohdeauton VINin) vie techittäjälle?
Vanhempi viesti, jonka näin vasta nyt.

Meidän cabbe on aikanaan mällätty oikeasta etulokasuojasta, joten tilalle oli ilmeisesti asennettu 8V dieselin ECU. Auto kävi tosi epätasaisesti. Kun laitettiin uusi softa, käynti tasaantui.
Eli ilmeisesti ECUt ovat keskenään vaihtokelpoisia rautansa puolesta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

benicio kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 15:13
Dodi, purin ECU:n autosta ja siinähän takapuolella sellainen n 4mm läpi asti hapettunut reikä ja sisällä hölskyy jotain, ehkä alumiinisilppua ja hiekkaa. 8O
Pitäisikö ecun takakannen lähteä ihan vaan T15 ruuvit avaamalla auki, tai siis kuinka paljon uskaltaa kammeta kun ei tunnu ihan herkästi irtoavan? Saisi ainakin ylimääräisen tavaran tuolta pois ja näkisi onko jotain silminnähtävää hapettumaa piirilevyssä.
Omassa oli sama homma. Ecun takakansi auki, kunnon kuivatus ja kemiallisella metallilla reikien paikkaus. Kohta menty vuoden verran taas.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Traction Control Failure (ei anna startata). Syy ja mahdollinen ratkaisu.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Kuitataan nyt tännekin kun takana jo useampi tuhat kilometriä ilman ongelmia, niin uskallan väittää että kuntoon tuli Saab, ja vika oli tosiaan ECU:ssa (reikä). Eli kloonattiin käytetty ECU ja sillä toimii.
Eli ECUn kunto kannattaa tietysti tsekata ennen kuin alkaa johtosarjaa purkamaan (tiedoksi itselleni ja myös Länsi-Autolle...)
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin