XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Tubee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 21:17

XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja Tubee »

Kevään tullen päässä viiraa taas ja pitää autoa vaihtaa. Melkein kaikki muut mallit kokeilleena kiinnostelisi neliveto. Joko 93x tai sitten vaan perus kolkki.

https://m.nettiauto.com/saab/9-3/11162103


Itseä jotenkin karmii ajatus korjauttaa jos ongelmia tulee :facepalm_man:

Mitä ongelmia voisi odottaa ja miten voisi ennakoida?

Mitä mieltä porukka on onko tässä nelivedossa ylipäätään järkeä?
9-5 2,3T Vector -07
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja SS »

Itseänikin XWD on houkuttanut, oishan se kiva lelu mutta erilaisiin vikoihin voi henkisesti varautua. Elektroniikkavikoja ja haldex pumppuja ainakin. Järjellä ajateltuna ei, tunteella kyllä 8)

Tuo kyseinen yksilö on muuten ollut myynnissä todella pitkään, jo viime talvesta. Helmikuussa 2020 pyynti on ollut 10900e.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tää taitaa olla se perävikainen jota jo useampi klubilainen on käynyt katsomassa....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä tarjosin tosta muistaakseni 5500€ viime syksynä, mut ei päästy kauppoihin.

Kuvat ei sit vastaa todellisuutta... Eli älä pitkältä lähde pettymään.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Tubee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 21:17

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja Tubee »

Kiitos vastaajille :)

Tosiaan toi nelivetohan ei ole mikään järkipäätös. Varmaan mietin vielä hetken ja taidan ainakin tän linkin auton jättää väliin.
9-5 2,3T Vector -07
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Älä oo tommonen, kaikki hinnallansa :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja mikan »

SS kirjoitti:
Su Huhti 25, 2021 17:21
Itseänikin XWD on houkuttanut, oishan se kiva lelu mutta erilaisiin vikoihin voi henkisesti varautua. Elektroniikkavikoja ja haldex pumppuja ainakin. Järjellä ajateltuna ei, tunteella kyllä 8)
Mun nelikosta lopetti haldex toimintansa. Pumppu, suodatin ja tiiviste kustansi noin 350 €. Sitten vielä se reipas puoli litraa öljyä. Joten ei mitään kallista lystiä. Silloin kun ostin tuon, niin vaihdettiin kaikki öljyt (moottori, loota, haldex, perä ja "etuperä". Onneksi talvella oli paljon hyviä nelivetokelejä. :-)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Itse nyt puolitoistavuotta XWD:llä ajaneena en kyllä etuvetoiseen enää menisi takaisin, tuo ajolinja on vaan niin mukava. Ei mitään etuvedon vetelyitä missään tilanteessa ja talvella pistää perää sivuun kivasti kun on takavetopainotteinen. Omassani ELSD varusteena.

Toin ruotsista 198tkm ajettuna, nyt 220tkm mittarissa, nelivedon kanssa ei ole mitään ongelmaa ollut. Perusvika eli hajoilevat tasonsäätöiskarit vaihdoin korvaussarjaan. SAI -systeemi piti fiksata myös, taitaa olla kaikissa nelikoissa -09 alkaen tämä. Venttiili ja pumppu jotain 300-400e välillä töineen, vuosi mennyt ongelmitta fiksauksen jälkeen. Pahin ongelma mun autossa on ruoste, takakaaret alkaneet kukkia ja pitäisi pohja hiekkapuhalluttaa ja ruostesuojata jos meinaan vielä pitää. XWD:ssä bensatankki on vuorattu suojapellillä, joka on käytännössä ruostunut pois kokonaan, näyttää vain rumalta kun alle kurkkaa.

Mahdollista korjattavaa toki on paljon enemmän, jakolaatikko, kardaaniakseli, vetoakselit takana, vetoakselien kumit, perä, tasonsäätöiskarit, sai-järjestelmä (Secondary Air Injection).
Saab 9-3 SportCombi Aero XWD 2.0T 2009
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mun on 190 tkm ajettu vuosimallin 2011 2-litranen. Edellinen omistaja on vaihtanut tasonsäätöiskarit. SAI-ongelmiin en ole vielä joutunut tutustumaan. Mulla ei ole ELSD, mutta kyllä sillä silti pääsee sivuluisussa. :)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Saltsi kirjoitti:
Ma Huhti 26, 2021 19:54
Itse nyt puolitoistavuotta XWD:llä ajaneena en kyllä etuvetoiseen enää menisi takaisin, tuo ajolinja on vaan niin mukava. Ei mitään etuvedon vetelyitä missään tilanteessa ja talvella pistää perää sivuun kivasti kun on takavetopainotteinen. Omassani ELSD varusteena.

Toin ruotsista 198tkm ajettuna, nyt 220tkm mittarissa, nelivedon kanssa ei ole mitään ongelmaa ollut. Perusvika eli hajoilevat tasonsäätöiskarit vaihdoin korvaussarjaan. SAI -systeemi piti fiksata myös, taitaa olla kaikissa nelikoissa -09 alkaen tämä. Venttiili ja pumppu jotain 300-400e välillä töineen, vuosi mennyt ongelmitta fiksauksen jälkeen. Pahin ongelma mun autossa on ruoste, takakaaret alkaneet kukkia ja pitäisi pohja hiekkapuhalluttaa ja ruostesuojata jos meinaan vielä pitää. XWD:ssä bensatankki on vuorattu suojapellillä, joka on käytännössä ruostunut pois kokonaan, näyttää vain rumalta kun alle kurkkaa.

Mahdollista korjattavaa toki on paljon enemmän, jakolaatikko, kardaaniakseli, vetoakselit takana, vetoakselien kumit, perä, tasonsäätöiskarit, sai-järjestelmä (Secondary Air Injection).
Samoja kokemuksia, tosin jo 7,5 vuotta sama xwd alla. Kolmet tasosäädöt meni, kunnes kyllästyin ja vaihdoin bilstein+eibach -settiin.
SAI:n poistin käytöstä jo 2014.
Takavetarien suojakumeja on vaihdettu muistaakseni 2 kpl.
Nelivedon kanssa oikeastaan ainoa ongelma on ollut ajoittain pakkasilla tullut "service xwd" ja C0407 02, joka toivottavasti nyt poistui, kun vaihdatin eilen haldexin pumpun.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

mikan kirjoitti:
Ma Huhti 26, 2021 21:01
Mulla ei ole ELSD, mutta kyllä sillä silti pääsee sivuluisussa. :)
Oikeastaan tuon elsd:n huomaa selvimmin vain leikkihommissa, kun ajelee ilman ajonvakautusta ja vastaheitosta painonsiirtymässä veto pysyy kokoajan. Ns. normiajossa sen olemassaolo on huomaamaton, kun kuitenkin vetoluistonesto hoitaa senkin tehtäviä hyvin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-=Jamo=-
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 18:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja -=Jamo=- »

Täältä ääni myös nelikolle. Oma 9-3X ollut nyt 2 vuotta alla ja omia Kilometrejä kertynyt noin 40k.

Haldex pumppu lopetti toiminnan talvella ja antoi koodin C0407-04. Tuomio oli pumpun päässä oleva sihti tukossa. Puhdistus ja uudet öljyt ~150€

Takaa toinen vetarin suojakumi (sisempi) rikki. Vaihdatin molemmat. Kumit ruotsista 9€ kpl ja työ 100€. Suomesta ei saanut pelkkiä kumeja vaan olisi pitänyt ostaa koko vetari.

Kaasuläppä aiheutti nykimistä ja vikakoodin. Kunnostettu kaasuläppä neobrothelsilta 90€.

Siinä toistaiseksi ilmenneet viat.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja mikan »

Yks huono puoli tuli mieleen. Etanolipäivitys ei mene pelkällä softalla. Täytyy asentaa etanolianturi ja vetää piuha eculle. Ylimääräistä työtä ja kustannuksia.
Itse olen nyt ajanut nelikolla 20 tkm ja ainoa korjaus on ollut haldex-pumppu, jos moniurahihna ja kiristin tulkitaan huoltotoimenpiteeksi.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ostin
JMSC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Kesä 27, 2020 12:31

Re: XWD - onko mitään järkeä? Arvostaisi palautetta...

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Palautunut samaan kauppaan myyntiin. Menikö kauppa purkuun vai oliko jokin toinen jonka ostit?
Kannattaako tätä käydä katsomassa?
Vastaa Viestiin