Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kode85 »

9-3 1,9 diesel vm08. Ilmastointi ei toimi. kävi huollossa ja koeponnistivat, vuotoja ei löydy, paineet pysyy ja ainetta pitäisi olla,kompuran magneettikytkin pitäisi olla kunnossa.Testattu myös toisella painekytkimellä. Kompuran ohjauspuuttu. Jollain testerillä katsoivat että höyrystimen lämpötila anturi näytti -0,4astetta. Epäilivät anturia vialliseksi. Kysymys kuuluu missä sijaitsee tämä anturi, tai mitä anturia tällä tarkoitetaan? Tai olisiko muita arvauksia viaksi?
Viimeksi muokannut kode85, Ma Touko 31, 2021 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja kode85 »

Olen WIS:stä koittanut opiskella tuota ilmastoinnin toimintaa. Siellä sain selville että kompura ei käynnisty ellei höyrystimen lämpötila ole 0 yläpuolella. Mutta mistään en löytänyt tietoa mistä tätä lämpötilaa mitataan.
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kode85 »

Kompuran rele on tsekattu ja liittimiä ja johtoja näkyviltä osilta käyty läpi. Jäähdytystuulettimet on myös todettu toimiviksi ja niitten releboxi käynyt irti ja toimintaa testattu ainakin sen verran että tuullettimet lähtee pyörimään oikein moottorilämmön noustessa. Mutta kompuralta puuttuu ohjaus. Vikakoodeja ei ainakaan Esidin mukaan ole. Ulkolämpötila näyttää järkeviä, sisälämpötila oikein, jäähdytysnesteen ja vaihteistoöljyn lämpötila näyttää järkeviä.

Alkaa itsellä ideat loppumaan. Kai se on vietävä länsiautoon katottavaksi.'

Edit: kompura vielä testattu niin että otettu rele pois ja hyppyjohdolla oikosuljettu nastat. Heti lähti puhaltamaan kylmää ja paine nousemaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No, jos se höyrystimen lämpötila on pakkasella, kuten aiemmassa viestissä mainittiin, niin ei sen ilmastoinnin kuulu lähteä päälle. Ei saa muuten kuin tuolla "pakko-ohjauksella".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kode85 »

Se vaan on ongelmana ku ei tiedä mistä sitä mitataan ja wis ei tunne sellaista anturia. Ooppeli puolelta löytyi vectrasta sellaista tietoa että kaikissa vuosimalleissa ei ole koko anturia ja silloin testeri näyttää -40. Voi olla että omassa sama juttu,jos korjaamo kirjannu lukeman väärin. En päässyt itse paikalle kun etsivät vikaa
Viimeksi muokannut kode85, Ma Touko 31, 2021 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Onhan AC kytketty päälle sidistä?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kode85 »

On päällä
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei WIS tosiaan näytä sellaista anturi olevankaan. Saattoi se olla niinkin, että sitä ei tarvita vaan ulkolämpötila anturi on ratkaiseva ilmastoinnin käynnistymiselle.

Mitähän se paineanturi näyttää lepotilassa?
Alhaisella lepopaineella kompuraa ei käynnistetä. Muistaakseni +20 asteen lämpötilassa paine pitäisi olla n. 4,5 bar. Mikäli siis järjestelmä on täynnä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kode85 »

petrisa kirjoitti:
Ma Touko 31, 2021 18:19
Ei WIS tosiaan näytä sellaista anturi olevankaan. Saattoi se olla niinkin, että sitä ei tarvita vaan ulkolämpötila anturi on ratkaiseva ilmastoinnin käynnistymiselle.

Mitähän se paineanturi näyttää lepotilassa?
Alhaisella lepopaineella kompuraa ei käynnistetä. Muistaakseni +20 asteen lämpötilassa paine pitäisi olla n. 4,5 bar. Mikäli siis järjestelmä on täynnä.
Näyttää aina yli 4 -7bar esidin mukaan ja lähtee tosiaan heti nousemaan kun pakko syöttää. Ja jäähdyttäjän puhaltimet käynnistyy niin kuin kuuluu, kun pakko syöttää
Avatar
MatiasMan
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2021 16:23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja MatiasMan »

Moi.

Automaatti-ilmastoinnissahan on sitten neljä lämpötila-anturia ilmakanavissa, joilla mitataan kylmän ja kuuman ilman sekoitussuhdetta. Yhdet yläkanavissa kummallakin puolella ja yhdet jalkotilaan puhaltavissa. Voisiko sitten näiden lämpötilalukemista suuttua, ja tämän takia ei kytke ilmastointia. Vikahan voi myös olla käyttöpaneelissa itsessään, jos siellä on jokin sisäinen vika tai bitti poikittain.

Nämä lämpötila-anturit löytyy wissistä (saabwisonline) kun hakee 217LH, 217RH, 712LH, 712RH (Matkustamon katossa olevan anturin löytää wissistä hakemalla 218. ) Ja tietenkin valittuna 2008 9-3.

Sinällään toki outoa, että kaikki neljä olisivat toimimattomia. Jos vain yksi näyttäisi nollaa celsiusta, niin en usko että siksi ei ilmastointi kytkeytyisi. Silloin vain ilmansäätöläppä kääntäyisi päästämään lämmintä ilmaa läpi ja sulkisi höyrystimeltä tulevan ilman läpän.

Jotenkin on vähän epäilys ohjainlaitteen sisäiseen vikaan, jos tosiaan kaikki oheisjärjestelmät toimivat.

Näissähän diisselikoneisissa ngssä oli myös sitä, että moottoritilassa olevat johtosarjat hankautuvat moottorin tärinän seurauksena niiden päällä olevaan suojaan/eristeeseen ja lopulta katkeilee johtoja. Jos sieltä kulkeekin sitten ilmastoinnin releen ohjaus, niin se voisi olla mahd vikapaikka. Taisi pahin hankautuja olla jossain siinä vasemmassa reunassa (kuljettajan penkiltä katsottuna) "vaihteiston päällä", paksu nippu. Mutta muisti on hieman sumea tältä osaa, tuli vain kerran töissä vastaan aikoja sitten, kun oli johtonsa hangannut puhki (vika ei muistaakseni liittynyt ilmastointiin, vaan etsittiin muita mysteerisiä sähkövikoja). Jokatapauksessa, ei varmaan olisi pahoitteeksi mitata yleismittarilla onko tämä ohjausjohdin ehjä. Sitä vaan täytyy virtapiirikaaviosta kaivella pinnit mitä lähteä sörkkimään.

No katsoimpa nyt tuota kaaviotakin. Löytyy kirjoittamalla hakuun - Air conditioning A/C, diesel -

Eli, ilmastoinnin ohjainlaite kommunikoi canbusin kautta moottorin ohjainlaitteelle. Sitten lähtee sieltä kiisselin ohjainlaitteen 595B liittimestä pinniltä 29 releen ohjaus UEC:n, eli moottoritilan sähkökeskuksen pinniin 26. Täältä se jatkaa UECn sisällä sinne releen kantaan. Eli releen 85 jalalta rikittää yleismittarin moottorinohjaimen liittimen pinniin 29 ja kahtoo onko katkosta. No jos ei, niin sitten vielä tsekkaa, onko tuo releen ohjauksen virransyöttö kunnossa, eli mittaa releen jalasta 86 runkoon onko jännitettä. Jos ei niin on UECssa sisäinen katkos, mutta tuskimpa siinä vikaa.

Kun kerta hyppyjohdolla pelittää, niin ei vikaa ole siis muuta kuin ohjauksen puolella. Ja ohjauksen puuttuminen ei tosiaan voi johtua kuin viallisesta johtimesta, poikittain olevasta bitistä, ohjainlaitteen viasta, viallisesta anturista tai aivan liian monesta muusta mukavasta, eli "helppoa" hommaa on.

En tiedä onko mitään iloa tästä, ei välttämättä, mutta olempahan näin onnistunut taas nelisenkymmentä minuuttia illastani viettämään wissiä selaten. :D
05 Saab 9-3 SS 1.8t 5mt linear
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ei auta sinua ongelmassasi, mutta kerron kuitenkin miten "korjasin" omasta kolkista ilmastoinnin. Olin siis myös tutkinut releen, sulakkeen ja koputellut magneettikytkintä jne. Sitten kun otin moottorin muovikopan irti niin ihmettelin, että mikäs liitin tuolla on mikä ei ole missään kiinni. Joskus autoissa on ylimääräisiä johtoja ja liittymiä riippuen varustelusta.
Hetken pyörittelin päätäni kunnes huomasin, että ilmastoinnin putkessa näyttäisi olevan paineanturi. Peilillä katsoin, että kyllä, siellä anturissa on yhtä monta pinniä kuin tuossa irrallaan olevassa liittimessä. Liitin kiinni ja kokeilemaan. Kylmää puhaltaa!
Oliskohan joku irroittanut liittimen ja siirtänyt johdon tieltä sivuun siinä vaiheessa kun on vaihtanut moniurahihnaa? Jos hihnan vaihto on tehty talvella, niin on jäänyt huomamatta ettei ilmastointi toimi.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

mikan kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 07:11
Oliskohan joku irroittanut liittimen ja siirtänyt johdon tieltä sivuun siinä vaiheessa kun on vaihtanut moniurahihnaa? J
Paineanturin johto on oltava kiinni ja kunnossa, kun kerran näyttää paineet (ja vielä oikein).
MatiasMan kirjoitti:
Ma Touko 31, 2021 21:59
Eli, ilmastoinnin ohjainlaite kommunikoi canbusin kautta moottorin ohjainlaitteelle. Sitten lähtee sieltä kiisselin ohjainlaitteen 595B liittimestä pinniltä 29 releen ohjaus
Näin on, ja itse alkaisin tässä vaiheessa epäillä tuota moottorin ECU:ltä lähtevän ohjauspiuhan katkosta. Voi toki ACC-laitteen ohjaussignaalissa olla vikaa, mutta se olisikin sitten "bittivika", kun tuo ohjaus menee väylään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja mikan »

petrisa kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 14:01
mikan kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 07:11
Oliskohan joku irroittanut liittimen ja siirtänyt johdon tieltä sivuun siinä vaiheessa kun on vaihtanut moniurahihnaa? J
Paineanturin johto on oltava kiinni ja kunnossa, kun kerran näyttää paineet (ja vielä oikein).
Tarkoitin siis omaa autoani, eli onkohan mun saabissa tuo liitin ollut irti siksi kun on hihnaa vaihdettu. Ei ollut siis kysymys kode85:lle.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kode85 »

Täytyy koittaa mitata illalla tuo johto. Eculta oli liittimet välillä irti mutta niissä ei ainakaan näkynyt mitään vikaa.
kode85
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2010 19:06
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila-anturi/ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kode85 »

Katkos ilmeisesti on, jos mittasin oikeasta nastasta, pitänee purkaa tuo sulakeboxi irti niin pääsee tutkimaan paremmin. Mitää selkeää vikaa ei päällisin puolin johtosarjasta näkynyt
Vastaa Viestiin