AMP1 (2004-2006) kaiutinlähdöt vs MOSFET ulostulojen polariteetti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

AMP1 (2004-2006) kaiutinlähdöt vs MOSFET ulostulojen polariteetti

Viesti Kirjoittaja cc »

Purin AMP1:n putsatakseni piirilevyä ja samalla katselin mitä "on syönyt". Ihmettelin kun kummankin MOSFETIN (pal007a, pal001a) ulostulosignaalit + ja - menee ristiin lähtöliittimen merkintöjen kanssa. Eli MOSFET:lta plus-lähtö päätyy liittimen miinus-merkittyyn ja päinvastoin.
AMP:n kannessa on merkinnät että parillinen napa on plussa ja pariton miinus. Näin ne on myös WIS:in kaavioissa. Mutta siis MOSFET:sta katsoen juuri päinvastoin.
EHU:n piirilevyllä näyttää menevän "oikein" eli MOSFET:in plus-lähtö päätyy liittimessäkin plussaksi. Tän perusteella EHU:n ja AMP:n kaiuttimissa navat olisi ristissä.
Onkohan tuossa joku juju jota tietämätön ei ymmärrä, eli olenko ihan metsässä, löytänyt väärät datasheetit mosfeteilla, vai eikö Pioneerin ja Saabin dokumentaatio ole kohdannut. Mitä sanoo asiantuntijat?

Kuva jos ei tekstistä auennut: https://www.dropbox.com/s/mtmcr30etzfqh ... d.jpg?dl=0

Kokeeksi irrotin AMP liittimestä kaiutinjohtojen pinnit ja kytkin toisin päin. Vanhoilla korvilla paha sanoa mitä vaikutti, mutta ei se ainakaan huonommaksi muuttunut.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: AMP1 (2004-2006) kaiutinlähdöt vs MOSFET ulostulojen polariteetti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En nyt ihan varmaan tiedä mitä kysyjä tarkoitta, mutta ehkä tämä vastaus selittää.

MOSFET kanavatransistoreita on kahta tyyppiä N-kanava ja P-kanava. Niiden "kätisyys" on päinvastoin. Vahvistimessa on hakkuriteholähde, joka tekee 12V käyttöjännittesstä kaksi käyttöjännitettä: +U ja -U. +U- jännitteen negatiivinen napa ja -U- jännitteen positiivinen napa on kytketty yhteen eli maapotentiaaliksi. Toinen MOSFET kytkee kaiutinlinjan plus liitäntään +U jännitettä ja toinen -U jännitettä. Näin ollen kaiutinlinjaan saadaan vaihtosähköä. Kaiutinlinjan negatiivinen napa on kytketty maapotentiaaliin.

Ehkä tuo selitti jotain... :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: AMP1 (2004-2006) kaiutinlähdöt vs MOSFET ulostulojen polariteetti

Viesti Kirjoittaja cc »

Kysymys yksinkertaisesti kun en ymmärrä miksi AMP:ssa vahvistinpiirin out+ merkitty pinni on kauttimessa viety - merkittyyn ja out- kajarin plussaan.
Kun taas EHU:n piirilevyä lukemalla nuo menee yksi yhteen eli out+ kaiuttimen + napaan ja miinus miinukseen.

Tarkoittatko Petrisa nyt sitä että EHU:lla ja AMP1:ssa käytöjänniteet vahvistinpiirille (vcc1,vcc2) on tuotu ristiin ja siksi ulostulotkin ristissä.
Itse piirit kun on samaa perhettä. Datalehtisten mukaan olisi tehoa lukuunottamatta muuten kokolailla samanlaisia.
Ainakin tuntuisi järkevältä selitykseltä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: AMP1 (2004-2006) kaiutinlähdöt vs MOSFET ulostulojen polariteetti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jaa, nyt taisin ymmärtää mitä ajetaan takaa... :D

Ei ole merkitystä kaiuttimen kannalta kumpi tulee kumpaan, kun kyseessä on vaihtosähkö. Sillä on merkitystä, että bassojen vaihe on oikea muihin kaiutinsignaaleihin nähden. Tässä bassovahvistimessa ilmeisesti basson vaihe tulosignaaliin nähden kääntyy 180 astetta, joten silloin vahvistimen lähdössä kaiutin terminaalit merkitään "väärinpäin". Näin ollen kytkettävät kaiuttimet soivat oikeassa vaiheessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: AMP1 (2004-2006) kaiutinlähdöt vs MOSFET ulostulojen polariteetti

Viesti Kirjoittaja cc »

Vaiheen kääntymistä itsekin googlailin, ilmeisesti siinä syy. Eikä tuolla tunnu minun korville juuri merkitystä olevan miten päin ovat, enempi kyse "perfektionistin periaatteista" kun dokumentit ei täsmää :-)
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: AMP1 (2004-2006) kaiutinlähdöt vs MOSFET ulostulojen polariteetti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Palataanpa vähän tähän asiaan.

Vaihdoin -08 farkkuun eteen kojelaudan ja taakse takaluukun kaiuttimet. Keskikaiuttimen otin pois. Vähän ihmetystä herättää WIS:n ja käytännön kaiuttimen johdotukset, kun ne ovat ristiriidassa.

Eteen ja taakse WIS:n mukaan kaiuttimien plus napaan on kytketty yksivärinen piuha ja kaksivärinen miinus napaan. Todellisuudessa ainakin kaiuttimen merkinnän mukaan tuo johtosarjan yksivärinen menee miinus napaan.

Uusiin kaiuttimiin piti katkaista alkueräinen liitin ja kytkeä piuhoihin abiko liitin. Liitin piuhat kuten WIS kaavio kertoo eli yksivärinen tuli uusien kaiuttimien plus napaan. Musahan soi ei siinä mitään, mutta...

Jotenkin kuulostaa kuin bassossa olisi herkästi kuminaa eli yläbasson korostusta. Johtuuko nyt noista uusista kaiuttimista vai meneekö kojelauta ja takaluukun kaiuttimien bassot nyt tuplana etuovien bassojen kanssa. Tällä tarkoitan sitä että onko alunperin tarkoitus kojelauta+takaluukku kaiuttimen olla erivaiheessa kuin etuovien bassot, jolloin pikkukaiuttimen basssot eivät korosta etuovien bassoja niiden rajataajuuden tuntumassa :roll:

Pitäisi kokeilla vaihtaa vaihetta noiden kesken ja tehdä kuuntelukoe
On aika työlästä alkaa kokeilemaan asentamieni kaiuttimien vaihetta etenkin takaluukun kaiuttimen osalta, kojelaudalla olisi helpompi, joten jos saisi jotenkin helposti kokeiltua vaihtaa etuovien bassoista. Ei oikein innosta alkaa avaamaan ovipahviakaan. Mietin josko kontin sivulla olevan vahvistimen lähtevistä piuhoista tekeisi "käännettävät" :idea: .

Onko muilla, jotka ovat vaihtaneet uudemman konsernimankan 7 kaiuttimen systeemiin etu ja takakaiuttimia, samoja havaintoja?

Alkuperäiset liittimien navat oli numeroitu 1,2. Nastaan 2 tuli yksivärinen piuha eli plus. Kojelaudan kaiuttimien magneettiin oli merkitty plus napa 1 pinnin kohdalle. Takaluukun kaiuttimissa ei ollut mitään merkkejä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: AMP1 (2004-2006) kaiutinlähdöt vs MOSFET ulostulojen polariteetti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vastaan tähän itseäni askarruttaneeseen asiaan.

Kyllä vaiheistus on oikein ja WIS pitää paikkaansa :D
Johdotusten ja alkuperäisten Pioneer kaiuttimien liittimien pinni nro 2 on plus napa. Eli johdotuksissa yksivärinen piuha on tämä plus. Etu kojelaudan päissä olevissa kaiuttimien rungossa vaiheistus merkintä on minusta väärin ja sekoittaa koko asiaa. Siinä on piirretty navat juuri toisinpäin.

Testasin tasajännitelähteellä muutamalla voltilla syöttämällä jännitettä nyt käyttämättömäksi jääneisiin alkuperäisiin pioneer kaiuttimiin. Syöttämällä jännitelähteen plus kaiutinterminaaliin 2 ja vastaavasti miinus terminaaliin 1 kaiuttimen kartio nousee ulospäin. Täten siis kaiuttimessa vaiheistus on nyt oikein eikä 180 astetta. Homma siis kunnossa ja kaiuttimien vaihto tältä osin onnistui, kun kytkin uusien kaiuttimien plussat yksivärisiin piuhoihin.

Se että miksi mielestäni basso nyt kumisee johtunee varmaan uusien kaiuttimien pienemmästä herkkyydestä alkuperäisiin verrattuna. Tästä johtuen täytyy säätää soittimen 3- alueisesta EQ:sta bassoa muutama pykälä pienemmälle. Basso on siis kumissut aiemminkin, mutta sitä ei ole erottanut niin hyvin kuin nyt. En tiedä mikä on alkuperäisten Pioneerien 3,5":n herkkyys. Luultavasti suurempi kuin nyt asentamani Alpinen, joilla se on 89 dB/W.

Lopputuloksena täytyy todeta ettei tästä(kään)n Saabin järjestelmästä oikein HiFiä taida saada. Keskialue ja diskantti on noilla Alpineilla parempi, mutta ongelma on edelleen matalilla taajuuksilla. Useampi alueisella taajuuskorjaimella saattaisi saada keski ja alabassot tasapainoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin