9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Ilman ennakkovaroitteluita auto alkoi yhtäkkiä käynnistymään kauan - TAYSin parkkihallista vastasyntyneen kanssa lähtiessä tietysti Onneksi kuitenkin käynnistyy. Parhaimmillaan starttia saa sahata ainakin viitisen sekuntia. Käyntiin lähdettyään auto saattaa myös joskus aluksi vähän röpötellä ja käydä huonosti muutaman sekunnin, mutta saattaa myös heti käydä normaalisti. Lämmöillä ei tunnu olevan merkittävää vaikutusta. Kunhan alkuun on päästy, ei käynnissä ole ollut mitään ongelmaa, auto kiihtyy normaalisti, ei takeltele ja toimii aivan moitteetta.
Jos auton sammuttaa ja starttaa heti uudelleen, se lähtee normaalisti käymään, mutta muutamankin minuutin odottelun jälkeen alkaa starttausaika pitenemään. Käytin sitä näytillä paikallisessa pikkupajassa, mutta eivät mitään selkeää vikaa nopealla tutkiskelulla löytäneet. Mitään vikakoodia tuohon liittyen eivät myöskään saaneet ulos. Bensapumppu surahtaa mielestäni normaalisti virrat päälle laittaessa, mutta voisiko siinä silti olla jotakin ongelmaa? Mittarissa alkaa olla 290tkm... Tulpat vaihdoin ensiapuna, mutteivat vaikuttaneet millään tavalla.
Samaan syssyyn tietysti tuulilasi pärähti auringossa itsestään halki ja kakkosauto-Golf alkoi sytyttämään ABS ja luistonestovaloja, joten olisi loistavaa että saisi menopelin suhteellisen edullisesti taas pelaamaan...
Hyviä ideoita otetaan vastaan...
Jos auton sammuttaa ja starttaa heti uudelleen, se lähtee normaalisti käymään, mutta muutamankin minuutin odottelun jälkeen alkaa starttausaika pitenemään. Käytin sitä näytillä paikallisessa pikkupajassa, mutta eivät mitään selkeää vikaa nopealla tutkiskelulla löytäneet. Mitään vikakoodia tuohon liittyen eivät myöskään saaneet ulos. Bensapumppu surahtaa mielestäni normaalisti virrat päälle laittaessa, mutta voisiko siinä silti olla jotakin ongelmaa? Mittarissa alkaa olla 290tkm... Tulpat vaihdoin ensiapuna, mutteivat vaikuttaneet millään tavalla.
Samaan syssyyn tietysti tuulilasi pärähti auringossa itsestään halki ja kakkosauto-Golf alkoi sytyttämään ABS ja luistonestovaloja, joten olisi loistavaa että saisi menopelin suhteellisen edullisesti taas pelaamaan...
Hyviä ideoita otetaan vastaan...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Voisi olla polttoaineen paineensäädin tai suutin vika.
9-5 SC Aero -04, 9-3 CV 2.0t -04
#5756
#5756
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Olisiko mitään tietoa siitä, millainen operaatio tuon paineensäätimen vaihto olisi? Suutinremppa kuulostaa kalliilta...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Kampiakselin asentotunnistin myös voi olla syynä
Oireilee aluksi juuri noin. Täysin kylmällä koneella lähtee yleensä paremmin käyntiin. Kun on saatu käytiin, niin toimii täysin normaalisti eikä jätä vikakoodia.
Oireilee aluksi juuri noin. Täysin kylmällä koneella lähtee yleensä paremmin käyntiin. Kun on saatu käytiin, niin toimii täysin normaalisti eikä jätä vikakoodia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Minkä vuosimallin auto on kyseessä? Sillä pystyy rajaamaan melko hyvin erilaisia tapauksia ja vaihtoehtoja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Isompi työ tulpat on vaihtaa kuin paineensäädin.
Suutinremppa maksaa hiukan toista sataa Finjectorilla, mut tarttee olla joko vaihtosuuttimet suorilta tai sitte odotella viikon kun Posti kuskaa ees taas ja kun TAYS on mainittu, niin kannattaa kysyä Suokolta tai ET-Autotechilta jos niillä on myydä korjatut antamalla vanhat vaihdos tms. Joskus muinoin Denson suuttimet makso pari-kolme sataa kierros, mut nykyään menee sit tonni jos välttämättä uutta haluaa pultata.
Suuttimien vaihtoki on aika iisi homma. Melkein vois sanoa, et jos tulpat osaa vaihtaa niin kyllä suuttimetki...
Mut ei mennä asioiden edelle. Vastasin vain kysymyksiin, ei vika välttämättä ole nois. Ja bensanpaineensäädin on helppo todeta laittamalla auto käyntiin ja nyppäämällä paineensäätimeltä letku irti. Toiset puhuu tipoista, mut kun aikansa ajaa rikkinäisellä niin bensaa lentää ihan kaares...
Suuttimet taas jos on Densot, niin ilmeisen varma vikapaikka sekin. Diagnosointiin en ota kantaa. Ite piti tutkia ihan silmämääräsesti paineistamalla, mutta en sitte jaksanu, vaan vaihdoin suosiolla.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Oireet vastaavat kuin minulla oli ja vika jo mainittu pa-paineensäädin. Ei maksa paljoa.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Tämä riippuu auton vuosimallista. Vanhemman malliset paineensäätimet eivät ole hajoavaa tyyppiä. Eli uudemman tyyppinen säädin on muistaakseni facelifteissä, eli vuosimalleista 2008 eteenpäin.
Jos auto on 2005 - 2007:
Todennäköisin syy on polttoainepumppu.
Jos auto on 2008 tai uudempi
Todenäköisiä syitä ovat polttoaineen paineensäädin, polttoainepumppu ja/tai vuottavat suuttimet.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Omien kokemuksien mukaan viallinen pa-pumppu ei ole koskaan lähtenyt käyntiin enää pelkällä startilla yrittämällä, varsinkaan pitkällä startilla. Kopistelujen jälkeen kyllä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Itellä Boschin pumppu teki juuri tätä, kun tuotto oli heikentynyt. Edellinen omistaja vaihdattanut 280tkm kohdilla pumpun Boschiin. Kun Biopoweroin auton niin, Boschin pumppu kesti etanolia n. 5tkm jonka jälkeen alkoi tekemään tätä pitkää starttia.
Haettiin vikaa melko pitkään, mutta vasta pumpun vaihtaminen ratkaisi pitkän starttauksen.
Haettiin vikaa melko pitkään, mutta vasta pumpun vaihtaminen ratkaisi pitkän starttauksen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Auto on tosiaan vm. 2007, eli vanhalla keulalla. Etanolisoftalla myös on ajeltu jo muistaakseni 2012 vuodesta lähtien. Tuossa vuosimallissahan käsittääkseni on ainakin jotkut osat faceliftin kanssa yhteneviä, ja kone sinällään softaa vailla BioPower, mutta miten lie tilanne tuon pumpun ja painesäätimen suhteen...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Jos se on MY07, eli vanha keula mut uus kojelauta, niin siinä on Denson suuttimet ja se ei-ikuinen paineensäädin. Paineensäätimen tosiaan saa testattua nyppäämällä sen letkun irti auto käynnis, turha sitä on huvikseen vaihtaa. Toisaalta jos on sekä orkkikset suuttimet että orkkis säädin, niin voi hyvinki olla molemmat vaihtokunnos.
Saabwisonline väittää suuttimet toisin, mutta täällä on jossain ketjussa väitetty MY07 rajaks Densoille myös normibensakoneisis ja ainaki kaverin MY07 konepellin alle kurkkaamalla se rajateoria saa tukea.
Saabwisonline väittää suuttimet toisin, mutta täällä on jossain ketjussa väitetty MY07 rajaks Densoille myös normibensakoneisis ja ainaki kaverin MY07 konepellin alle kurkkaamalla se rajateoria saa tukea.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Vuosimalli-mallivuosi, rekisteröintivuosi ei tosiaan kerro auton mallivuotta. Elo-syyskuu 2007 ovat Saabin mukaan MY08 autoja. Onko tästä kyse?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Tässähän on tullut jo varsin mukavasti lisää tietoa, kiitoksia taas kaikille kortensa kekoon kantaneille. Klubifoorumi on säästänyt aikojen saatossa aika monta sataa euroa.
Tänään kaupan pihassa starttaillessa jostakin takaa kuului kesken starttisahauksen epämääräinen viheltävä nouseva ääni, joka kovuudeltaan ja suunnaltaan vastasi mielestäni suurin piirtein sitä pumpun perussurahdusta. Auto kuitenkin taas lopulta käynnistyi. Voisiko tästä jo hyvällä varmuudella päätellä, että tuo pumppu siellä nyt on kuitenkn laukeamassa, vai voiko tuo ääni tulla vielä jostakin muualta?
Täytyy tuo valmistuskuukausi vielä tarkistella mielenkiinnosta, mutta tosiaan vanha keula ja uusi kojelauta on kyseessä.
Tänään kaupan pihassa starttaillessa jostakin takaa kuului kesken starttisahauksen epämääräinen viheltävä nouseva ääni, joka kovuudeltaan ja suunnaltaan vastasi mielestäni suurin piirtein sitä pumpun perussurahdusta. Auto kuitenkin taas lopulta käynnistyi. Voisiko tästä jo hyvällä varmuudella päätellä, että tuo pumppu siellä nyt on kuitenkn laukeamassa, vai voiko tuo ääni tulla vielä jostakin muualta?
Täytyy tuo valmistuskuukausi vielä tarkistella mielenkiinnosta, mutta tosiaan vanha keula ja uusi kojelauta on kyseessä.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Noilla tiedoin ihan selvä MY07. Ei sillä valmistuskuulla yleensä väliä, olenpahan nähnyt MY08 kolkin, joka oli otettu käyttöön jo kesäkuussa 2007. Joka tapauksessa valmistenumeron 10. merkki paljastaa vuosimallin (7=2007, 8=2008).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K