Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
Moro,
En äkkisältään löytäny, että aiheesta olisi ollu ketjua olemassa niin ajattelin tehä kokonaan uuden.
Ongelmana on siis etujousien vaihdon jälkeen kääntäessä (paikoillaan tai hitaassa vauhdissa) rutina hanttarin puolella. Syyksi selvisi yläpään kääntölaakeri, joka tuli vaihdettua ja ääni hävisi. Noin 2kk myöhemmin sama puoli alkoi taas ääntämään kääntäessä ja ajattelin vaihtaa taas uuden kääntölaakerin ihan vaan siksi, jos edellinen olikin vain joku maanantaikappale. Noh sama rutina alkoi taas muutaman kuukauden päästä..
Onko tuo vaan todella huonoa tuuria vai onko tuollaiselle kääntölaakerin nopealle kulumiselle joku juurisyy?
Pian onneksi saan KONI Special Activet + Eibachin Pro-kitin alle ja samalla tulee vaihdettua kaikki muut niihin liittyvät hilppeet niin jos siinä samalla tuokin ongelma katoaisi
En äkkisältään löytäny, että aiheesta olisi ollu ketjua olemassa niin ajattelin tehä kokonaan uuden.
Ongelmana on siis etujousien vaihdon jälkeen kääntäessä (paikoillaan tai hitaassa vauhdissa) rutina hanttarin puolella. Syyksi selvisi yläpään kääntölaakeri, joka tuli vaihdettua ja ääni hävisi. Noin 2kk myöhemmin sama puoli alkoi taas ääntämään kääntäessä ja ajattelin vaihtaa taas uuden kääntölaakerin ihan vaan siksi, jos edellinen olikin vain joku maanantaikappale. Noh sama rutina alkoi taas muutaman kuukauden päästä..
Onko tuo vaan todella huonoa tuuria vai onko tuollaiselle kääntölaakerin nopealle kulumiselle joku juurisyy?
Pian onneksi saan KONI Special Activet + Eibachin Pro-kitin alle ja samalla tulee vaihdettua kaikki muut niihin liittyvät hilppeet niin jos siinä samalla tuokin ongelma katoaisi
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Re: Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
Oliko tarvikkeet vai alkuperäiset? Itse vaihdoin katkenneiden jousien yhteydessä 130k paikkeilla varoiksi, mutten alkuperäisistäkään mitään vikaa löytänyt. Orkkisosille saa 3v takuun.
Jousia näistä tuntuu useimmin katkeilevan ja syyksi on väitetty jumittavia laakereita mutta ainakin mulla syy oli joku muu.
Jousia näistä tuntuu useimmin katkeilevan ja syyksi on väitetty jumittavia laakereita mutta ainakin mulla syy oli joku muu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
Motonetistä ZF valmistama alkuperäislaatune eli Lemförderin laakeri kyseessä.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Re: Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
Minä aukaisin uudet, merkkiliikkeestä ostetut, ennen asennusta ja laitoin lisää vaseliiniä. Tämä kilometreillä 160tkm ja ainakin vielä 310tkm mittarissa ovat ehjiä.
Edit: ei muistikuvaa paljonko siellä oli vaseliiniä, mutta laitettiin riittävästi
Edit: ei muistikuvaa paljonko siellä oli vaseliiniä, mutta laitettiin riittävästi
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
^Tein samoin, kun uusin etutolpat kokonaisuudessaan. Vanhat kääntölaakerit oli tietääkseni alkuperäiset eikä niissä ollut ilmennyt ongelmia, kilsoja oli yli 300 tkm.
Uusilla laakereilla ehdin ajaa reilu 1,5v ja jotain luokkaa 12 tkm ongelmitta ennen kuin auto meni vaihtoon.
Uusilla laakereilla ehdin ajaa reilu 1,5v ja jotain luokkaa 12 tkm ongelmitta ennen kuin auto meni vaihtoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
Vaihdoin juuri eilen 245 tkm ajettuun toisen puolen (oikea) kääntölaakerin.
Keskiasennossa oli kulunut kohta eli selvä pykälä mikä aiheutti rattia kääntäessä suorasta jouseen "kumahdus maisen" äänen. Muuten kääntölaakeri oli periaatteessa vielä kunnossa. En tiedä oliko laakeri alkuperäinen, sama koskee jousta ja iskaria.
Ei mielestäni kääntölaakeri voi mennä rikki muutamassa kuukaudessa kahta kertaa peräkkäin pelkän huonon tuurin vuoksi vaan jossain muualla on oltava vika. Joko jousesta katkennut pätkä jolloin ei asetu oikein paikalleen tai yläpään "kumilutku" rikki ja laakeriin pääsee paskaa sisään.
Keskiasennossa oli kulunut kohta eli selvä pykälä mikä aiheutti rattia kääntäessä suorasta jouseen "kumahdus maisen" äänen. Muuten kääntölaakeri oli periaatteessa vielä kunnossa. En tiedä oliko laakeri alkuperäinen, sama koskee jousta ja iskaria.
Ei mielestäni kääntölaakeri voi mennä rikki muutamassa kuukaudessa kahta kertaa peräkkäin pelkän huonon tuurin vuoksi vaan jossain muualla on oltava vika. Joko jousesta katkennut pätkä jolloin ei asetu oikein paikalleen tai yläpään "kumilutku" rikki ja laakeriin pääsee paskaa sisään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
Toivottavasti juurisyy korjaantuisi ton koko alustan vaihtamisen jälkeen
Tossa kun tolppa oli irti ja pakka auki nii huomasin että iskari on ainaki aivan finaalissa. Jousi oli täysin ehjä, ainakin toistaseksi.
Mitähän tolla kumilutkulla meinaat?
Tossa kun tolppa oli irti ja pakka auki nii huomasin että iskari on ainaki aivan finaalissa. Jousi oli täysin ehjä, ainakin toistaseksi.
Mitähän tolla kumilutkulla meinaat?
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Re: Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
Olen samaa mieltä Petrisan kanssa. Jossain muualla täytyy vian olla, joko autossa tai asennuksessa. Lemförder on sen verran laatuvalmistaja, ettei sieltä ainakaan kahta perättäistä huonoa sarjaa tule ja osu kohdalle.
Itselläni on kolkissa tarvikelaatuisena myytävät SNR-merkkiset yläpään kääntölaakerit. Niillä on menty nyt 50tkm ongelmitta. Toki SNR on laadukas valmistaja ja parempi kuin moni muu tarvikkeena myytävä merkki.
Itselläni on kolkissa tarvikelaatuisena myytävät SNR-merkkiset yläpään kääntölaakerit. Niillä on menty nyt 50tkm ongelmitta. Toki SNR on laadukas valmistaja ja parempi kuin moni muu tarvikkeena myytävä merkki.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- Airokolkki
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
En oikein keksi, mikä tuossa asennuksessa käytännössä voisi mennä pieleen. Autoakaan ei ole kolhittu mihinkään, joten se voinee sulkea pois
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Re: Etuiskarin kääntölaakeri kuluu merkittävän nopeaan
Se iskarin haitarikumisuoja, jonka yläpään kaulus jää kääntölaakerin ja jousen väliin.
Sitten kysymys asennuksesta:
Onhan jousen pää alaosasta varmasti kunnolla iskarilautasen kolossa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)