Hei,
Otsikon mukainen vaihteisto vaihtaa vaihteita muuten mallikkaasti, mutta kylmällä koneella laatikko on vähän kulmikas 2-3 vaihteen vaihdossa. Auton lämmettyä tuokin vaihto siistiytyy hyväksi, mutta on kuitenkin aistittavissa. Muita vaihtoja ei huomaa kuin kierrosmittarista.
Onko vähän jämäkämpi 2-3 vaihto ominaisuus vai enteileekö vikaa? Miten muilla automaatin omistajilla vaihtaa? Aikaisemmin on ollut kaksi Volvoa samalla laatikolla, joista toisessa juuri 2-3 vaihto alkoi temppuilla kuumalla koneella pahemman kerran. Auto on 2008 9-3 2.0t, ajettu 196 000 km. Öljyt huuhtelemalla vaihdettu reilu 20 000 km sitten.
Pitää vielä lisäillä, että lootan öljytikku on ihan kamalassa paikassa, ja vielä pultilla kiinni.
Aisin AW 55-51SN ja vaihtaminen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 13:56
Re: Aisin AW 55-51SN ja vaihtaminen
Minulla ensimmäinen 2 -> 3 vaihto nytkähtää hiukan, sen jälkeen pehmeä. Jos oikeen pienellä kaasulla ajaa, niin sitten ei. Ajettu 130tkm, laatikko huuhdeltu mobil 3309:llä 112tkm kohdalla hieman alle 2v sitten. (joka oli eka öljynvaihto).
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 13:56
Re: Aisin AW 55-51SN ja vaihtaminen
Jeps, mulla vähän kulmikas vaihteleen 2-3 väliä tosiaan, kunnes lämpenee. Ajattelin öljyt huuhteluvaihdattaa piakkoin, viime vaihdosta kun on reilut 20 000 km.
Monet ovat foorumilla kritisoineet Saabin automaattia, mutta itse kyllä pidän siitä. Kokemukseen voi tosin vaikuttaa sekin, että viimeisimmässä autossa ennen Saabia oli nelivaihteinen unelias automaatti yhdistettynä vapaasti hengittävään matalaviritteiseen moottoriin.
Viisivaihteisia tomaatteja on ollut muutama aikaisemminkin, pari Volvoa samalla laatikolla kuin Saab. Volvot tosin olivat vaihteiston toiminnaltaan ihan erilaisia kuin Saab. Saabissa laatikko tuntuu olevan ajan tasalla paremmin kuin Volvon toteutuksessa. Kai lootissa jotain merkkikohtaisia erojakin on.
Monet ovat foorumilla kritisoineet Saabin automaattia, mutta itse kyllä pidän siitä. Kokemukseen voi tosin vaikuttaa sekin, että viimeisimmässä autossa ennen Saabia oli nelivaihteinen unelias automaatti yhdistettynä vapaasti hengittävään matalaviritteiseen moottoriin.
Viisivaihteisia tomaatteja on ollut muutama aikaisemminkin, pari Volvoa samalla laatikolla kuin Saab. Volvot tosin olivat vaihteiston toiminnaltaan ihan erilaisia kuin Saab. Saabissa laatikko tuntuu olevan ajan tasalla paremmin kuin Volvon toteutuksessa. Kai lootissa jotain merkkikohtaisia erojakin on.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 13:56
Re: Aisin AW 55-51SN ja vaihtaminen
Tässäpä lähistöllä on useampikin korjaamo, joka tekee huuhteluvaihtoja. Näillä on tietääkseni multi ATF -yleisöljyjä käytössä. Sitten olisi Volvoihin erikoistunut korjaamo, joka käyttää Volvon merkkiöljyä JWS3309. Kannattaisiko viedä sinne, kun vaihteistot ovat samanlaisia?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 13:56
Re: Aisin AW 55-51SN ja vaihtaminen
Automaattiin on nyt huuhteluvaihdettu öljyt. Öljyksi laitettiin Mobil ATF 3309. Eipä vaihto juuri tuonut eroa vaihteiston toimintaan. Kylmänä 2-3 vaihto nytkähtää edelleen, lämpimänä toimii nykimättä.
Pitääkö laatikon oppimat adaptaatiot nollata öljynvaihdon jälkeen? Jos se vaikuttaisi tuohon nykäykseen?
Pitääkö laatikon oppimat adaptaatiot nollata öljynvaihdon jälkeen? Jos se vaikuttaisi tuohon nykäykseen?