jarrut

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
hamala10
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 19:05

jarrut

Viesti Kirjoittaja hamala10 »

Onko ideoita mistä lähtisi etsimään vikaa, kun oikea takajarru ei oikein ota kiinni ,ei varsinainen eikä kässäri.Käsijarruvaijeri on uusi ja sen vaihtamisen jälkeen alkoi nämä ongelmat .Olen vaihtanut nyt myös jarrusatulan jossa tuo käsijarrukampi toimii hyvin ,vanha takelteli ja oli kankea.Jarrupala on myös kyllä kuluneempi kuin vasen puoli johtuen siitä kun oikea oli jumissa.auttaisiko ehkä palojen vaihto ja uudelleen säätö.Katsastuksessa ero oli 79% käsijarrun osalta ja jalkajarrun osalta 34%.Auto on 2005 1.8i sedan.
Avatar
MatiasMan
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2021 16:23
Paikkakunta: Joensuu

Re: jarrut

Viesti Kirjoittaja MatiasMan »

Moi.

Jos on vain toinen käsijarruvaijeri uusittu ja tämä on vaikka tarvikemallia ja täten vaikka vähänkin toiseen verrattuna eripituinen, niin voi olla, että tämän takia ei käsijarruvoima ole tasainen. En ihan tarkalleen muista miten näissä tulee käsijarruvaijerit kahvaan kiinni, mutta niitä ei tainnut saada puoli kerrallaan säädetyksi, vaan säätömutterista säätyy kumpikin samaan tahtiin. Tällöin tosiaan vaijerien pituuserot näkyvät käsijarrutehon epätasaisuutena.


Jarruvoimaanhan voi vaikuttaa:
Jarrupalojen kunto, onko lämmennyt niin, että murenee? Lasittuman voi myös jarruhuollon yhteydessä hialtaa pois palasta, jos vanhat laittaa.
Liikkuvatko palat vapaasti liukupinnoissa?
Liikkuvatko liukutapit satulankannattimessa niinkuin pitää?
Ovatko levyt kovin urittuneet, ruosteiset tai punertuneet liikalämmöstä?

Onko jarrut myös ilmattu oikeaoppisesti satulan vaihdon yhteydessä? Ilman järjestelmässä toki huomaisi jarruvoiman puutteen lisäksi jarrupolkimen tuntumasta.

Toisinaan myös huonolaatuiset tarvikejarrusatulat voivat olla temppuilevia, mutta harvemmin näinkään.

Ehkä itse lähtisin tuota tsekkaamaan, että liikkuvatko kummankin jarrusatulan linkut samaan tahtiin, kun kahvasta vetää naksuja. Jos ei, niin tällöin tämä vaijerin pituusero lienee onkelma. Käyttöjarrunnero voi johtua ihan noista aiemmin mainitsemistani seikoista.
05 Saab 9-3 SS 1.8t 5mt linear
hamala10
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Elo 05, 2014 19:05

Re: jarrut

Viesti Kirjoittaja hamala10 »

No niin nyt tuntuisi olevan jarrut ok.Syynä oli kyllä oma tyhmyys ja hosuminen.Nyt kun rauhassa pääsi tekemään niin tuli ajateltua vähän pidempään mitä oli tekemässä eli palautin kaikki säädöt molemmista pyöristä alkuun ja vaihdoin nyt myös vasemmalle puolelle liukutapit ja niiden kumit ja herkistelin männät ja säätelin vaijereiden kireyden wissin mukaan ja muutenkin ohjeita noudattaen ja avot nyt tuntuu olevan ok.Ei ole tullut jumpattua näiden paloihin vaikuttavan kässärien kanssa vaan aina rumpujen kanssa .Minullakin on 2 saabbia eikä ole jarrujen kanssa ollut mitään häikkää kertaakaan kun on kattellut ne aina kun renkaat on vaihdeltu.Tuli noiduttua turhaan saabbia vaikka autossa oli vaan luonnollista kulumaa.Ei kyllä passaisi vielä kauheesti taputella käsiään ,kattoo nyt ensin katsarin tuomion.
Vastaa Viestiin